maandag 17 augustus 2020

Mijmering 65 Broeken verven, vloerkleed redden, hergebruik onderbroek, verven met thee en reifkoekjes...

 Beste mensen

Liefde is het inzicht dat de dingen en mensen
niet iets anders kunnen zijn dan wat ze zijn.
En geloof me...het is te doen,
al doende leert men
 
Annemiek
 
Mijmering 65 2020.
 
Tip.
We dansen mee met de donder en de bliksem...de regen met bakken, de zon en de wind.... Floor en ikke.

"Laat je dat nu rotten?"
 
"Dat meen je niet!"
                                       "Wablief in de woonkamer ?"                     
Als loon hebben we nu het geschrobde vloerkleed bijna droog... twee wasjes gewassen en gedroogd en de temperatuur in huis 24 graden... Hoe we dat deden? Door nergens heen te gaan en de vinger aan de pols....erop uit... doen we wel weer bij lagere temperaturen.
 
Zaterdagmorgen lag mevrouw Floor zich uitgebreid te wassen op het vloerkleed dat na verschillende donderbuien lag te drijven op de hof. “Laat je dat nu verder rotten hier?” Vroeg ze nog. “Welnee?” “Dat vloerkleed komt weer in de woonkamer.” “Wablief!!” Reageerde Floor. “Met al dat vuil en zand van de regen?” Ze zou het zien...
 
Het kleed was geschrobd en hoefde alleen uitgespoeld... tot hoosbuien erover kletterden... nou ja gewoon afspoelen toch... met het sop zou het zand ook wel verdwijnen. De
buien hadden gratis water in de regentonnen gebracht. En een vloerkleed afspoelen doe je als volgt... 

Eerst werd een berg gemaakt van de tuintafel waar als top twee emmers opkwamen. De tuinstoelen op nodige afstand erom heen om de berg te verbreden. Het vloerkleed werd opgerold en bleef een tijdje schuin tegen de tafelrand staan zodat het grootste deel water eruit liep.
 
Het is een licht gewicht kleed en werd de rol zo over
stoelen, tafel en emmers gelegd.  Eerst denken, hoe, goed kijken ... dan doen nietwaar. De hoeken mochten de grond niet raken... Met het schone luie wijven fladdertje werden de losse blaadjes en takjes van het kleed geslingerd. 

De schone oude afwasborstel erachter aan waar vooral de randen mee werden geborsteld. Ha... het zand is al eraf, dat is al iets...
 
Vele gieters regenwater werden over het vloerkleed gesmeten en met het borsteltje nog wat sop resten los geschrobd. De onderkant van de
randen werden ook geborsteld en kon de tijd, de stekende zon en de wind het werk doen... Natuurlijk had ik via het weerbericht gehoord dat het een droge tropennacht zou worden dus droogde het kleed van de zaterdag tot in de zondag van kliedernat naar droger.
 
Tegen 15.00 uur pakte zich wolken samen en het vloerkleed was inmiddels voor 90% droog. Wat doe je dan? De smalste kanten werden middenvoor dicht geklapt (zie foto) en ging de bezem en de borstel over de zichtbare achterkanten
heen. 

De andere zijkanten werden ook dicht geklapt en afgeborsteld. Zoals je ziet raakt nergens de achterkant de schone voorkant van het kleed. 

Het handzaam pakketje werd op een tuinstoel gehesen en toen de bui losbarstte werd de tuinstoel door de keukendeur naar binnen getrokken. Morgen weer in dezelfde volgorde om na te drogen... Komt helemaal goed.
 
Tip 2
Het bed werd verschoont na die klamme tropennachten wel nodig en van hoofdkussen gewisseld met die van de logeerkamer want ik wil het kussen wassen... 

Ik heb met een groene permanent marker streepjes gezet op de wasmachine bij de wasprogramma’s die ik het meeste draai. Jawel... goed te zien met wazige ogen, en werden twee wasjes gedraaid in daluren stroom. 

Ze werden buiten gehangen jawel via mijn touw/mand lift...In noodgeval (bij ziekte) heb ik nog de droger waar ook een groen streepje werd gekalkt bij de juiste stand.
 
Ondertussen werden vele klusjes gedaan o.a.. Ratatouille maar daarvan weten jullie het recept nu wel. 

Ik geniet van mijn riante buitenkeuken (gewoon een glazen tafel) met mega snij/blad. 

Zo uit de tuin de wortels en aardappels met een borsteltje afschrobben. De chicoggia kleurde prachtig bij de vitelotte noir en de paprika en tomaat. 

Het maakt niet uit hoeveel troep ik maak, met de gieter regenwater en een handveger is alles zo weg.... 

Er zal wel eens zand in het eten komen maar zand schuurt de maag. De biologische groenten schil ik niet eens want er
zit geen landbouwgif op. Hooguit een slakje verwijderen die weer in de border werd gezet...
 
Tip 3
Ik kan de swing orthese niet meer op mijn huid verdragen dus draag ik hem over mijn broek. Dan moeten er wel smalle pijpjes in die broeken zitten en ja de twee die ik heb zijn valer dan vaal. Nieuwe kopen? 

Ik dacht het niet... Ik heb gekeken wat nog aan broeken in
mijn kast voorhanden was en de smalle pijpjes broek werd als patroon gebruikt. Dat gaat op de Annemiek manier...hier en daar een speld waar wat eraf moet en onder de naaimachine... 

 Van de oude stiknaad starten op bovenbeen hoogte langzaam naar beneden van speld naar speld naaien. Zoompje losmaken van de pijpen? 

Met die schele ogen zeker.... Gewoon erover heen stikken en het teveel stof kort afknippen en kleine steek zigzaggen. Een klein tresje bij die zoom en geen mens die het ziet...

 
 
Je kent het wel...broeken met elastiek of tricot band of gewoon niets om een riem door te trekken. 

Niets erger dan een afzakkende broek en die orthese trekt mijn broek naar beneden. Omdat geen mens het ziet heb ik van de afvalstrookjes van de pijpen lussen gemaakt. 

Ze zijn moeders mooiste niet dus dat past wel bij mij... Geweeeeeeeldig die broek. Het is tuurwerk voor mijn ogen en ik doe elke keer een broek zolang het te doen is...
 
Tip 4
Ik had nog ergens een doosje zwarte kledingverf en de vale
smalle pijpjes broeken werden geverfd in de wasmachine... Als eerste het pak verf in de wasmachine trommel strooien, daarop de kilo zout en daarop de was. 

Twee broeken tegelijk verven betekend een mooie diepe zwarte kleur en hoe meer wasgoed in de wasmachine hoe minder diep de kleur.



Zet maar op wasprogramma 90 graden dan blijft de kleur lang goed en dat kan wel met denim broeken al zit er ook wat elastisch in. Het wasprogramma af laten werken en voilà... Eigenlijk moet je daarna een wasprogramma draaien met een lege trommel maar dat is verkwanselen en draai ik een donker fijn wasje erna... Het lijkt wel of ik nieuwe broeken heb...(zie foto)
 
Tip 5
Helemaal in de ban van niets iets maken heb ik oude versleten boxer sloggi onderbroekjes verknipt. 

De band eraf die gebruikt kan om bijvoorbeeld opgerolde vloerkleden op te bergen of om de stofzuigerslang/stang om hem daarmee aan een haak op te hangen in de bergruimte.

 Om de stofzuiger te pakken hoef ik niet te bukken. Hoe
vaak heb je niet een elastische band nodig. De badstof kruisjes worden in en uitpoets lapjes voor schoencrème en zilver en koperpoets offe oliedoekjes voor de leren stoel of watervlekken op tafel mee in te smeren.
 
Wat overbleef werd in kleine lapjes geknipt... volmaakt dun verwassen katoen om tussen je tenen te drogen na het douchen... 

Voorheen had ik daarvoor een oud onderbroekje in mijn beauty case liggen waarvan ik elke dag een schoon stukje nam. Dat ziet ook niet uit die onderbroek tussen de verzorgende middelen en de lapjes zijn beter en worden elke dag in de was gegooid... Omzomen hoeft ook niet want ze rafelen amper.
 
Tip 6
Een pas geoogste Rode Desiree aardappel is genoeg voor
een portie reifkoekjes. 

De aardappel is biologisch en goed afborstelen met regenwater en daarna met drinkwater afspoelen is voldoende. 

De aardappel werd met schil geraspt en kwam een gesnipperd uitje erbij peper/zout een ei en wat bloem tot de juiste dikte prut. 

In zonnebloemolie in de wok in hoopjes bakken. Eerst op hoog gas dichtschroeien en dan op klein gas garen en omdraaien...
 
Tip 7
Ik hou niet van witte kleedjes al zijn ze nog zo mooi. Het witje werd in Thee gekleurd en dat doe je als volgt: 

Zet van twee theezakjes thee in een steel pannetje, laat
even doorkoken tot de thee donker kleurt en giet over in een bak. 

Giet ongeveer een liter water erbij en doop het kleedje erin. Steeds in beweging houden en kijk of het de juiste kleur aanneemt. 

Niet genoeg naar mijn zin en heb ik de bak met kleedje op het gas gezet met een paar druppels afwasmiddel... Het resultaat is mooi crèmekleurig. Het kleedje spoelen en
ophangen om te drogen. Klam strijken heeft het meest mooie effect...
 
Tip 8
De salontafel wordt bij mij niet beschermd door een kleedje maar de schebbigheid erdoor aan het oog onttrokken. Een lamp viel eens zo van het plafond op de tafel en een vaas die lekte... 

Af en toe smeer ik het blad in met zonnebloemolie en krijgt
de tafel een verjongingskuur. De  poten zijn vooral mooi en daar gaat het om. De kleedjes bedekken wel het lelijk stuk blad...en om de kleedjes te sparen van de was sla ik ze om en zet glazen zo op de tafel...
 
Mijn leventje...
De vaste lezers hebben het al opgemerkt... Ik werk alleen nog in ons pand in Molenberg en doe steeds minder naar gelang ADCA me in de greep neemt. 

Er wordt hard geleerd in Molenberg om taken van me over te nemen en bij crisis wordt een van de vrijwilligers aan de resp. mevrouw/meneer of gezin gekoppeld en begeleid de persoon van begin tot het meest haalbare. 

Ik kijk toe van een afstand en hoe leerzaam is dit gebeuren. Het brengt de continuïteit van ons huis steeds een stapje verder dus meer gewaarborgd. 

Bas begeleidde een meneer zonder inboedel met een logerende kleinzoon. Aan het einde van de klus werd overlegd wat goed en minder ging...
 
Ik kan nog leren van Bas. Diny begeleidde een maatschappelijk werker met meneer in crisis waarvan de inboedel afbrandde. Ze zochten een inboedeltje bij elkaar dat vandaag wordt opgehaald...
 
Fatima begeleidde de klus gesponsorde meubels ophalen en begeleide een mevrouw van een gezin met 7 kinderen. Het gezin  medelanders kreeg van de gemeente 3500,00 euro om in te richten. 

Het zotte is dat de mensen een huis kregen in de straat van het consuminderhuis en de gemeente hen niet heeft ingelicht van ons bestaan... Dat hebben de buren gedaan en iets te laat. Het gezin woont nu een maand in "onze" straat.  

We gaven het gezin tuinstoelen serviesgoed linnengoed en 9 nachtkastjes plus wat kleerkasten. Ontbrekende pannen en en en... Ze vroegen steeds wat het kost.... Niets! En de oudste zoon die voortreffelijk Nederlands spreekt (3 jaar in COA) komt op de vrijdagmiddag helpen als hij vrij heeft van school en mevrouw komt op naailes bij Fieke en wil werken bij ons in de huishoudelijke dienst... 

Waren deze mensen direct doorgestuurd door gemeente Heerlen dan hadden ze nog een duizendje of zo in de knip voor onvoorziene uitgave. Of betaalden het bedrag terug als het geleend is van de gemeente. De kans dat ze in de schulden komen is daardoor kleiner...
 
Wat die sponsoring was? Landgoed Overste Hof overstehof.nl  schonk heel veel kunst rotan met stalen poten terras stoelen die nog een ronde meekunnen en ettelijke kleerkasten en nachtkastjes plus een bureautje. We hebben op ons plein voor vrijwilligers en evenementen in consuminderstijl (Kerst en zo) nu allemaal dezelfde stoelen... weer en wind bestendig. We zijn de sponsor ontzettend dankbaar daarvoor...
 
Annemiek