maandag 3 augustus 2020

Mijmering 62 Terug bij jezelf, bevroren fruit, water hergebruik en zomersalade en lief zijn voor jezelf...

Beste mensen,
 
Elke gedachte die we denken en elk woord 
dat we spreken bouwt mee aan de toekomst....
van jou en de medemens....
 
Annemiek.
 
Mijmering 62 2020.
 
Tip.
Afgelopen zaterdag stond een kruis in mijn agenda en dat betekend geen afspraken, geen telefoon en de bel uit... De dag over je heen laten komen... Dat zou iedereen op
z’n tijd moeten doen... 

Om even weg van de snelweg bij te slapen, te dromen en te evalueren bij jezelf... Waar sta je?...Waar ga je heen?... Gebeurt alles zoals je het zou willen? Wil je bijstellen? Waarom en hoe?

Daar hoort jezelf verwennen bij en ik maakte vega hamburgers met rucola uit de tuin en vegaburgers uit de vriezer.
 
Persoonlijk heb ik elke zondagochtend evaluatie van de week.... Ik bekijk wat afgelopen week mis ging... en wat beter kan. En soms heb ik een hele dag in stilte nodig om dezelfde reden om een langere tijd te kunnen bekijken. 

Elk mens neemt beslissingen onder druk... door pijn... even zonder te denken... met de horde mee rennend als een kip zonder kop... De wekelijkse evaluaties zorgen ervoor dat je geen foute beslissingen neemt en kan omkeren op een ingeslagen weg die niet jouw weg blijkt te zijn...
 
Als afsluiting van zo’n sabbatical day sta je weer dichtbij jezelf en kan je de wereld aan...
 
Tip 2
Ik heb zaad van de bloedzuring geoogst o.a. voor Dana en wie maar wil. Het zaad van de tweejarige pastinaak planten geoogst en de pracht bloemen van de courgette bekeken. Bijtjes genoeg om te bevruchten als...er een vrouwelijke bloem zou zijn. Gelukkig groeien twee courgettes al een eind weg aan vrouwelijke bloemen die ik zelf bevruchte... en gaan mijn gedachten verder in zelf reflexie...

 
Tip 3
In stilte zie je bijvoorbeeld dat het lot of...”Hij die de sla laat groeien” gebeurtenissen of mensen op je pad brengt waar je iets mee moet. 

Niets gebeurd zonder een doel en in stilte in contact met de aarde zie je opeens waarom dingen gebeuren...

Wat een rijkdom... Ik filosofeer verder terwijl  het wilde wingerd blad boven de afrastering wordt weg geknipt. 
Omdat de spieren in mijn linker bovenbeen ook al uitvallen kan ik mijn been niet hoger dan ongeveer 10 cm optillen. 

Om toch tuinwerk te kunnen blijven doen bevestig ik een riem om mijn bovenbeen met een lus en een dikke knoop erin. Met mijn hand de knoop omvattend kan ik mijn been gemakkelijk optillen tot elke gewenste hoogte... 

Om bijvoorbeeld over een plant te stappen of een rijtje planten en via de trap in de border te komen.
 
Tip 4
Mijn te lange douchegordijn heb ik indertijd op douchebak hoogte afgeknipt en een zoompje erin genaaid. Het loodband werd weer in de zoom geregen. 

Bij de nieuwe inloopdouche zou hetzelfde gordijn wel iets langer mogen zijn... Weg ermee? Welnee... 

Gerda wist een ideetje en heeft een stel extra ringen aan de bestaande ringen gehaakt want ik had nog een stel en de ontbrekende vier had Gerda nog... Ik bedoel maar...
 
Tip 5
Soms is een douchestang goedkoper dan een houten exemplaar om gordijnen met ringen in een keuken of klein kamertje te hangen of... in de gang... voor de voordeur
 
Tip 6
Alles bij de hand in de ladekast heb ik hergebruik inzetbakken in lade drie gezet. In lade 1 liggen de badhanddoeken en in lade twee de reserve voorraden verzorgingsmiddelen. 

lade drie is de verzorgingslade (met de inzet bakjes). Zie foto alles wat ik vroeg in de ochtend nodig heb. Ik hoef de lade maar open te trekken...

Lade vier huisvest de washandjes. Alles bij de hand zonder in de weg te staan of stof te vangen. Daar is over nagedacht...en misschien kan je iets met de tip.
 
Tip 7
De jaarafrekening van Essent is binnen. Ondanks maandvoorschot van 60 euro kreeg ik 211,00 euro terug. Daar wordt een mens blij van... De grootste winst behaalde ik door in de winter mijn wollen woonmantel in huis te dragen in de avond op de bank en in de vroege ochtend. link https://annemieksmijmeringen.blogspot.com/2018/09/mijmering-81-maak-zelf-een.html 
 
Punt twee gigantische besparing waardoor mijn stroomverbruik ongeveer halveerde? Door mijn oude vriezer en koelkast op te ruimen en een a+++ koel/vriescombinatie te kopen. Door een kleine vriesruimte maak je op wat bij een grotere diepvries blijft liggen...

Hetzelfde zie je bij veel servies... heb je weinig dan MOET je wel afwassen... heb ik gemerkt, anders heb ik geen ontbijtbordjes en koffiebekers en heeft Floor geen schoon voerschaaltje... Weet je nog? Een mens denk veel nodig te hebben en kan met weinig uitkomen....
 
Het waterverbruik was 30 kuub in een jaar en dat komt door het vele hergebruik van water en de regentonnen. 

Daarbij heb ik veel minder potten op mijn stoepjes en in de volle grond verzorgt moeder natuur de water aanvoer...
 
Tip 8
Je kan heel ver gaan in hergebruik water als je met nieuwe ogen kijkt... Zie de manier waarop ik een koud zomerschoteltje maakte.
 
Ingrediënten:
Wat nieuwe aardappeltjes in schil
samen met 3 eieren in water aan de kook brengen.

zonder zout anders kan het water niet hergebruikt in de tuin.
Na 8 minuut vanaf kookpunt de eieren via een koffiefilter uit de pan nemen.

De aardappels nog 7 minuut en het kokend water opvangen (deed ik in de maatbeker)
Dit water kan (afgekoeld) in de border bij de hortensia want er zit niets in van zout of zo.
 
Tijdens het koken en afkoelen werden stengels bleekselderij kort afgespoeld (water opvangen dus boven een bak) en in kleine reepjes gesneden.

Hopla...in een kom met een flinke scheut yoghurtdressing.
De eieren en aardappels (van schil ontdaan) werden tweemaal door de eiersnijder gehaald, van schijfjes tot blokjes reepjes zoals je ziet.

Peper/zout toevoegen en kruiden uit de tuin zoals tijm/oregano als je hebt.
Een pakje slagroom lobbig kloppen en dat is net niet stijf.
Alles omscheppen en in de koeling zetten.

    

Ik had wat veel room maar mocht de  
pret niet drukken... Floor kreeg de kom waar nogal wat in achter bleef. Ze was helemaal gelukkig en ging na het uitlikken haar oren en kupke wassen waar room op zat...
 
Alle water werd hergebruikt en toen bezoek zich aanmeldde werd het water wat in de koffiekan zat in de melkkoker gegoten. Na het koffiedrinken werd de kan met een beetje water omgespoeld en ging hetzelfde water weer in de kan want een lege kan wegzetten doe je niet...
 

Die melkkoker is mijn water reservoir en zelfs overgebleven koffie (nooit veel) wordt in de border bij de rododendron gegoten...Koffie is mest....
 
Tip 9 en mijn leventje...
Alle van Deursen familie leden zijn dol op ijs. Mijn vader was de voortrekker daarvan en altijd was wel een voorraadje in de vriezer.

 “Miet, halde gij effe ijsco bove...” Ik hoor het hem zo zeggen.
IJs tegen de warmte en de dorst kan je vergeten... In een soft ijsje zit 2.5 gram zout terwijl je 2 gram zout per dag nodig hebt. 

Wat echt verfrissend is... een kommetje diepvries fruit zo uit de vriezer langzaam ontdooiend. 

Een echte traktatie zijn dan ook mijn diepvries overrijpe kruisbessen uit eigen tuin. 

Je koelt helemaal af van binnen bij een hittegolf zonder dorstgevoel te krijgen... Noem het je dagelijkse portie zomerfruit.
 
Annemiek