woensdag 29 juli 2020

Mijmering 61 Bladeren als verpakking, toveren met vitrage, uitrusten en ontspullen omdat minder quality time voor je brengt...

Beste mensen,
 
Aanpakken en afwerken
Met wat sluwe truukjes
en trots zijn dat je zo dapper bent geweest...
 
Annemiek
 
Mijmering 61 2020.
 
Tip.
We zijn een beetje uitgeput Floor en ikke en daaraan moet je toegeven. De laatste loodjes doen we wat rustiger aan en Gode zij dank kwam Manuela de hulp deze week twee dagen. 

De tijdrovende frutsels die ik al erbij neer had gegooid werden gedaan. Die vreselijke Duitse gordijnen planken waarvan de rails te dicht op elkaar zitten. De plastic oogjes die afbreken en in de rail gaan zitten... Manuela heeft ze allemaal eruit gehaald... Gordijnen van en aan de rails en gewassen.... even doorbijten en zijn we voor maanden weer van dit werk
verlost... Wat een ruimte brengt dit gevoel...
 
Tip 2
Ik ben altijd  weer aan het ontspullen en de pracht witte velours overgordijnen (gekregen van Betsie Moonen) gaan nooit dicht en waarom dan die vracht steeds wassen en weer ophangen. (eenmaal per jaar) 

Een klerewerk en de helft van de gordijnen gaat naar het
consuminderhuis gewassen en wel. Ik heb voortaan in mijn slaapkamer fop overgordijnen en dat is voldoende omdat ook een rolluik aanwezig is... Een mens denkt veel nodig te hebben en kan met weinig uitkomen...
 
Tip 3
Mijn slaapkamer aan de voorzijde van het huis kreeg een tijd geleden de glasgordijnen van de twee achterkamers. 

Daardoor waren ze te breed en van een kamer gebruiken weer te smal. Links en rechts frotte ik die teveel ruimte in de hoek weg en was natuurlijk geen oplossing... Ik hoor dan altijd in mijn hoofd mijn zus foeteren die weet dat ik geen echte huisvrouw ben en een chaoot. 

Nou zus...ik heb het teveel van de gordijnen geknipt en netjes een zoompje in de zijkant genaaid... Tja...en hoe je met schele ogen gordijnen recht knipt? 

Door een draad (of twee) voorzichtig uit de stof te trekken en zie...een recht lijntje zonder meten zet je daar de schaar in...
 
Tip 4
Eigenlijk heb ik dat versmallen vooral ook gedaan omdat ik vitrage nodig had om lavendelzakjes van te maken en zal ik aan Fieke wat kantjes vragen om erop te naaien...
 
Tip 5
De vitrage die nu achter hangt is van mindere kwaliteit natuurlijk en viel me in de handen van ik weet niet meer waar... Het is goed voor achter het huis en van ver lijkt het heel wat... alleen... voor een kamerraam zijn ze te smal... 

Ik hoop dan dat geen mens dat ziet die spleet links en rechts van het raam en ik ben daar steeds aan het trekken en verdelen...
 
En zie... dit mens vond na de rok met een platstuk het
gordijn uit met een platstuk. De plooien aan de uiteinden werden allebei losgehaald en omdat het stolpplooien zijn kwam daardoor veel ruimte vrij. 

De haak werd verplaatst en kwam een extra steekhaak erbij zodat het platstuk niet doorzakt. Perfect!!! 

Ik ben extra boodschappen gaan doen om van beneden achter het huis en vanuit het pad en verderop het resultaat te
kunnen bekijken... 

Omdat ik toch iets moest kopen hebben Floor en ikke vis vanavond en een ijsje om te vieren dat we weer een heel stuk verder zijn...
 
Misschien gaat die lange kop van haar dan weg... Ze moest weer haar wekelijkse injectie krijgen tegen de bouwstress en het moet nu maar eens over zijn... 

Ze mag over twee weken pas weer terug komen en de stilte daalt weer neer over ons huis en hofje... We slapen veel bij... komend weekend... zij en ikke in onze respectievelijke mandjes... 

Er liggen nog stapels tegels in de weg en het plafon moet nog geverfd maar het zal ons worst wezen...
 
De gordijnen in de gang voor de trap hangen we nog even niet op tot de verwarming weer aangaat. Ze liggen gewassen en opgevouwen afgedekt in een mand. De haken in een leeg vaseline potje die je dus prachtig kan hergebruiken.
 
Tip 6
Ik fiets regelmatig weer naar Molenberg om Popje te voeren die tijdens de verbouwing door Diny werd gevoerd. Dankjewel Diny! 

Het eeuwig moes krijgt al mega bladeren die per blad kan gebruikt in wokgerechten maar ook als cadeau verpakking... 

Een busseltje boontjes in een blad met een raffia strik erom is een welkom cadeautje aan een alleenstaande mevrouw. Een potje aardbeienjam pak je in... zie foto... 

Verpak direct na het plukken van het blad en kan je er alles
mee... Landelijker kan haast niet...
 
Tip 7.
Waarom een smalle strook aarde langs het pad elke week schoffelen als we nog grind hebben liggen. “Niet genoeg grind” vertelde Song en maakte hij een kunstwerkje van open geknipte bewaarde lege potgrondzakken op de aarde (eerst iets uitgraven) en legde resten tegels en baksteen afgewisseld met het grind... 

We zitten op een denklijn Song en ikke en wat hou ik van die man... als een moeder van een zoon. Morgen kan hij weer zaad van de pastinaak oogsten... “We have seeds.” “We have old seeds, Song.”
 
Tip 8
Zoals elke zomer staan de lidcactussen te verwaarlozen onder de seringenboom buiten... 

Af en toe gooi ik er een klats water op... Als de nachten kouder worden in oktober of zo gaan ze weer naar binnen en krijgen grotere potten met meer potgrond en mest. 

Als dank voor dit “zomeren onder de boom in de tuin” bloeien ze de hele winter in huis in rode en roze pracht vanaf half december tot in het voorjaar... 

Ze staan bij jou nog binnen? Gooi maar buiten...het kan
nog... maar niet in de zon...en zonder over/pot. Ze willen contact met moeder aarde...
 
Mijn leventje...
De wasmachine stil en geen gefluit in huis of daverende voeten op de trap. Geen stof en breek lawaai... worden de laatste loodjes in slakken tempo gedaan. 

Dankbaar voor alles wat er is begrijp ik niets en nooit iets van klagende mensen... Als je niet zuipt, gebruikt (verslaafd
bent aan wat dan ook) en de rijkdom van eenvoudig leven liefhebt... heb je het goed.... En indien anders dan werk je eraan...
 
Mijn menu vandaag is een gesnipperde ui fruiten met een regiment tomaten in stukken in zonnebloemolie in de wok. Een paprika in snippers erbij en een snee boerenbrood. En ja... dat ijsje 50 cent (een in een pak van vier huismerk) 

Floor krijgt haar visjes als ze een andere kop opzet heb ik gezegd want er is niks te zeuren...en als de avond valt krijgen de courgette planten nog een klats water uit de regenton...
 
Annemiek