maandag 13 juli 2020

Mijmering 56 De was doen in teiltjes het lawaai van slopen... en installateurs met pakjes en zakjes...

 
Beste mensen,
 
Wie het leven kan zien als een leerproces
krijgt oog voor zijn leerprestaties.

Annemiek.
 
Mijmering 56 2020.
 
Tip
Vandaag gaat mijn badkamer op de schop en ik ben voorbereid... De kast in de gang is afgedekt en alle was is weg gewassen. 

Ook de dubbele gordijnen voor de voordeur en voor de trap liggen schoon op een stofvrije plek. Floor haar mandje met toebehoren verhuisde van de overloop naar de logeerkamer... en jawel de wasmachine kan de komende drie weken niet gebruikt en was ik op de hand in geëmailleerde teiltjes in de zon... 

De zon verwarmd het water en de bloesjes worden kliedernat opgehangen op kleerhangers aan de droogmolen. Handdoeken en theedoeken heb ik voldoende in voorraad om de bonte was drie weken uit te stellen.... Mijn bed is pas verschoont en worden alleen de kussenslopen komende weken verwisselt...
 
Ik moet weer wennen aan mevrouw... als de mannen van het installatiebedrijf mijn huis
bevolken... “Graag Annemiek” wordt toch weer mevrouw Annemiek en geef ik het op... “Het water gaat eraf” zeggen ze en vullen we eerst maar een aantal pannen met water... Eentje om handen mee te wassen en eentje voor de koffie... Ze hebben hun pauze stek op het hofje waar ze in de zon of de schaduw kunnen zitten en ik laat ze daar met rust... Pauze is pauze en niet een vrouw die ze moeten entertainen of ik hen...
 
Eigenlijk weet ik heel weinig van bouwvakkers oftewel installateurs en ik ben niet meer van deze tijd merk ik... al hoef ik alleen maar te weten wanneer de koffie klaar moet zijn... Ze hebben blikjes fris in koelboxen en pakjes soep die in bekers met kokend water aangemaakt moet worden... Anderhalf zakje per beker zeggen ze... Van vlierbessensiroop hebben ze nog nooit gehoord en zullen ze aan moeten wennen ...
Hoe het was....
 
De hergebruik zaken in de douche kijken ze met argusogen naar en de baas vertelt dat ik van hem wel een nieuw zeepbakje krijg...Ze denken dat ik het voor de kosten doe maar daar gaat het niet om. Ik ga geen ruzie maken en laat het maar zo... De thermostaat kraan die ik ook wil hergebruiken heeft de verkeerde dikte leiding aansluiting en dat is natuurlijk de reden dat hij bij de kraan altijd lekte... die sloot niet goed aan... Tja dus ook geen hergebruik thermostaat kraan...
 
We kennen dit euvel op vele vlakken. Als blauw in de kleding mode was komt steevast het volgende seizoen een heel andere kleur zodat mensen weer nieuw moeten kopen. (daarom doe ik niet aan de mode) Bij leidingen voor sanitair en accu’s voor fietsen... plus cartridges printers is het ook altijd zo... Net gekocht zijn ze na een te korte tijd niet meer bij te bestellen. Alleen de instrumentenmaker maakt nog op maat of vermaakt... en dat kost veel tijd die geld kost en daarom plakt de fietsenmaker geen banden meer maar legt een nieuwe binnenband op je fiets... Niet zeuren Annemiek en wordt ik afgeleid door een meneer die gaat strippen... nou jaa hij trekt zijn shirt uit en de flinke spierballen vertellen me hoe zwaar het werk is...      

 
Tip 2
Iets anders... Af en toe moet men in de moestuin de groei van de wortels en knollen controleren. Bijna tegelijkertijd gezaaid groeien de wortels in de losse teelaarde van Landgraaf harder dan in de zware klei van Molenberg. Dat zal ook wel met de aardappels zo zijn en kunnen we komende donderdag gaan oogsten. Waar de aardappels stonden kan de prei komen die ik in maart zaaide op regels...  

De prei was tussen de wortels gezaaid om de wortelvlieg te weren die niet van prei luchtjes houdt...en de prei mot houdt weer niet van de geur van wortels...dus helpen ze elkaar en zijn daarom dikke vriendjes.... Die gezaaide prei is nu groot genoeg om als planten uit te zetten op enige afstand van elkaar...
 
Tip 3
De rabarber kan eigenlijk vanaf eind juni niet meer geoogst worden dus die moet ook eruit...per direct!!  Al zal die twee weken over tijd er niet toe doen...Na die tijd stijgt het oxaalzuur in de stengels en is hij niet meer te vreten...dus vanavond gaan we oogsten. 

Ik geef de stengels direct door aan een mevrouw die rabarbermoes inmaakt in potten... Zelf zal ik ook nog een paar potjes maken misschien met custard erbij al hou ik van puur... Kijk mee op mijmeringen: https://annemieksmijmeringen.blogspot.com/2019/05/mijmering-35-rabarber-met-custard.html omdat ik nu even geen kant uit kan met de mannen in huis en recepten uitproberen naar de rustige momenten wordt verschoven... Ik neem aan dat ze naar huis gaan na werktijd?
 
Tip 4
Helemaal weg van biologische groente ben ik heel gemakkelijk geworden... Vind ik niets in huis tegen etenstijd dan pluk ik van alles uit de tuin en kook met weinig water wat ik vond. 

Gewoon bij elkaar in een pannetje met iets zout koken tot beetgaar... Klontje boter erbij en een paar korreltjes suiker als het merendeel worteltjes zijn. 

Geglaceerd noemen ze dat en met boontjes en knolletjes smaakt het ook heb ik gemerkt...
 
Ik heb zelfs rode bieten geschild en met wortels gekookt, en werden de wortels meer rood dan oranje... ook helemaal goed... Die eerste biologische aardappels uit eigen tuin wil ik poffen en dat komt nog...
 
Mijn leventje...
Gerda stuurde een app dat ze het spektakel van mijn badkamer bij haar thuis hoorde. De buren zullen er ook niet zo blij mee zijn al zijn ze ingelicht... en ik maak het wel goed met ze... Elke tegelwand eraf is er een en elk onderdeel verwijdert maakt maar een keer lawaai. Het opbouwen zal met meer stilte gebeuren neem ik aan. Opeens staat een vreemde meneer met een rolstoel in den hert... Die is zo door de open voordeur de gang ingelopen...
 
De rolstoel is helemaal van kunststof met waar de zitting
moet zitten een WC bril.... en nee ik ga hem nu niet uitproberen dat komt straks wel... als ik ga douchen op het hofje bedenk ik me en moet ik opeens wegkijken want een installateur staat in zijn onderbroek op de hof om zijn kleren uit te kloppen... Dat zullen ze ook niet bij elk adresje doen denk ik wel.... Ze voelen zich thuis en dat doet goed... Floor is inmiddels om de hoek gevlogen die kan zo’n striptease niet aan....
 
Annemiek