maandag 20 juli 2020

Mijmering 58 De was op de hand in 2020, washandjes voor Rubensvrouwen en vooruit plannen...

Beste mensen,
 
Als je gelukkig wilt zijn denk dan aan gelukkige momenten.
De gedachten die we de wereld insturen komen immers naar ons terug....

Annemiek.
 
Mijmering 58 2020.
 
Tip.
Als je de was op de hand moet doen kom je erachter
dat je niet alleen geen stroom gebruikt maar ook heel weinig water en weinig wasmiddel. 

Ik had het weer mee en daar zal “Hij die de sla laat groeien” wel voor gezorgd hebben en mijn dank is groot...Zaterdag tegen de middag gestart met de was lag hij droog en gevouwen tegen 19.00 uur in de kast...

Ik heb me kostelijk geamuseerd met die was en weer van alles uitgevonden... Kijk je mee?
 
Omdat mijn badkamer nog niet af is was ik mijn lijf en haren in de keuken en spoel me buiten af. Deze keer heb ik het sop van haren wassen opgevangen en daarin werden de vuile sokken in de week gezet. 

Mijn haar werd in model gekamd en voor 90% aan de lucht gedroogd. Dat spaart stroom en het laatste beetje droog ik met de föhn (om wat bolling erin te krijgen).
 
Op de hand wassen start met de was sorteren. Lichte kleur shirtjes eerst en dan de iets donkere. De BH tjes en de onderbroekjes de sokken en de werkbroeken...in die volgorde. 
 
Twee emmers lauw water met een half dopje fijnwasmiddel kwam in de blauwe dichte wasmand waarin de lichte kleur shirtjes in de week werden gezet. In een geëmailleerde  bak kwam eveneens een lauw sopje en gingen de BH tjes in. 


De was werd gedaan op het hofje naast de droogmolen en alles bij de hand. De tijd deed mijn werk en de zonneschijn...
 
Na een kwartiertje werden de shirtjes met de hand wat bewogen want die zijn niet echt vuil. Eigenlijk is niets echt vuil alleen wat transpiratie en dat valt ook wel mee... De BH’tjes werden gewassen en gespoeld en kwamen de onderbroekjes in dat sop. Hergebruik mevrouw/meneer.
 
Een emmer koud water was genoeg om de shirtjes en BH’tjes een voor een te spoelen nadat het sop eruit geknepen was. De wasmachine heeft daar veel meer water voor nodig.... De shirtjes werden kliedernat op kleerhangers opgehangen met op elke schouders een wasknijper. 

Door lussen touw aan de waslijnen blijven de kleerhangers op de plaats waar je ze wil hebben... en de rest kwam met wasknijpers aan de lijn...
 
Ondertussen zat een lading donkere shirtjes in het hergebruik sop en gingen dezelfde weg... 

Het spoelwater moest daarna verschoont en dat werd niet weggegooid maar kwam bij de mand sop waar de werkbroeken ingingen... 

De onderbroekjes en sokjes in de aardewerk kom en de geëmailleerde bak werden gewassen, uitgeknepen en uitgespoeld. 

De broeken hebben een half uur in de week gestaan en gingen dezelfde weg... 

De emmer spoelwater ging bij de sering/hortensia en met het sop werd de tuintafel schoon gemaakt en het stoepje geschrobd.... 

Wat de tuin bracht aan oogst kwam op het menu want in een soepjurk ga je geen boodschappen doen... De laatste bonen werden geplukt en de jonkies komen al op. Daarnaast werden nieuwe bonen gezaaid zodat ik door kan eten...

Tip 2
Wat ik ook nog uitvond? De zon schijnend op een geëmailleerde bak koud water verwarmt gratis je sopje tot handwas temperatuur. Dat gaat je in een plastic bak niet lukken.... 

Dat is de reden dat mijn schoonzus Saïda in Tunesië de witte lakens urenlang in de zon in platte stalen bekkens liet staan.

 Halfvol met water bleef genoeg stalen rand over om gloeiend heet te worden en de warmte af te geven aan het water... Als ik daar de zomer doorbracht leerde ik veel.

De vaat afdrogen na het afwassen deed geen mens. Bij het aanrecht was een open raam waar aan de buitenkant gleuven in het metselwerk zaten waar de borden in pasten. 
Die vensterbank was zo breed dat alle kommen en schalen erbij pasten. Na een half uurtje was alle vaat droog en werd opgeborgen.
 
Al wassende dwaalde mijn gedachten naar de kookwas in mijn jeugd. Die witte was had een nacht op de kachel gestaan om te koken met groene zeep en sunlight plus soda. De wasmachine van die tijd met de schoep die heen en weer bewoog. Daar moest dat kokend sop samen met de witte was in.
 
Er stond een wringer op die wasmachine waar al die lappen door gedraaid moesten en werd het sop ook hergebruikt dat inmiddels genoeg was afgekoeld voor de donkere was en de werkkleding. Het spoelwater werd ook meerdere malen hergebruikt weet ik nog... 
Klimbonen langs droogmolen

De fijne was deed mijn moeder met veel geweld op het aanrecht met een harde borstel zodat van fijne truitjes en jurken na enkele wasbeurten niet veel overbleef...
 
Veel werk allemaal en we kregen dan ook maar eenmaal per week schone kleren aan maar wel elke dag een schone onderbroek en sokken. Ik hoorde gisteren van een mevrouw die eenmaal per week een schone onderbroek kreeg... 

Een van mijn echtgenoten was zo’n vetklep dat hij zijn sokken aanhield in bed en eenmaal per week die sokken verschoonde inclusief de onderbroek. Dat heeft hij in mijn tijd trouwens maar een week geprobeerd. Het eenmaal per week in bad werd dagelijks onder de douche... Daar wil je toch niet mee huizen met zo’n Joris vetklep...
 
Nog vroeger in de tijd werd de was aan de rivier op stenen  in de zon gelegd om de vlekken te weken... Klimop paardenkastanje bolderik boerenjasmijn karmozijn bes, adelaarsvaren en zeepkruid werd gebruikt als zeep. 

De mensen wasten zichzelf en hun kleding meestal na de winter en in de zomer nog een paar keer... Het heeft me altijd geboeid om in boeken te lezen hoe men reukwater gebruikte om de stank van lijf geur te verdoezelen en hoe men de luizen en vlooien aanpakte... 

De Hollanders met hun schone stoepjes en huisjes waren vies op hun lijf in die tijd en ze konden veel leren van andere culturen... Genoeg Annemiek! Die tijd is voorbij... alhoewel...
 
De lakens en handdoeken heb ik niet op de hand gewassen en komen volgende week aan de beurt in de wasmachine als de badkamer klaar is... Ik denk al vooruit en de ladekast komt weer net om de hoek van de badkamerdeur op de overloop te staan. 

Alles wat voorheen in het badkamerkastje lag komt nu in die laden inclusief de föhn en de borstels. Ik wil geen kastje of rekje of plankjes in de badkamer waar ik met mijn wapperende handjes spul afsla...
 
Weet je nog die tijd toen rekjes met glasplaatjes in badkamers stonden met eau de toilette en parfum en weetikveel. Op het glasplaatje daaronder witte handdoeken en wekelijks moest die zooi allemaal eraf... Brrrr... daar kan ik echt niets mee. Waar ik ook opeens tegenaan liep was het feit dat washandjes opeens te dik zijn. 
 
Mijn inmiddels krachteloze vingers (ADCA) krijgen die dikke stijfheid met zeep niet achter oren en in plooitjes waar
Rubensvrouwen vol mee zitten... Ik heb daar eens uitgebreid over gedacht en die gele vaatdoekjes leek me wel iets maar dan wel nieuw. Volgens Lea (die meedacht) gaan die doekjes pluizen en loop je kans in lichaamsopeningen pluizen te verzamelen. 

Lijkt me sterk! Al zie ik opeens voor me dat ik bij katheteren een pluis mee naar binnen werk. Tja... en hoe werk je die weer eruit...als je het al merkt.
 
Via baby washandjes van hydrofiel kwamen mijn gedachten op oude dunne theedoeken waar ik tegels en ramen mee na droog en zo... Uit een theedoek werden vier washandjes geknipt en heb ik er acht. Nu nog dichtnaaien en uitproberen. 

Er ligt nog een dun katoenen ontbijtlaken in de kast waar wel twaalf washandjes uit geknipt kunnen worden. Met die dunne washandjes kan je goed tussen tenen en en...

Bovendien nemen ze niet zoveel plaats in beslag in wasmachine en lade en zijn ze zo droog aan de lijn. De oudjes kunnen doorgegeven worden en komt op de gewonnen plaats in de lade de föhn en zo...
 
Mijn leventje...
Ik maak soepjes voor de werklui en echte koffie waar ze gek op zijn. Inmiddels werkt twee dagen ene meneer Bas die van mijn generatie is en boeiend om mee te praten. Hij heeft een droom en ik hoop dat hij die waar kan maken en ik kan hem daarin helemaal volgen.
 
De badkamer klus vordert gestaag en meneer Bas stukadoorde afgelopen vrijdag alle leidingen en gaten dicht,
en zette vandaag wandtegels. Ik leerde weer veel o.a. dat ik beter kleinere tegels had kunnen kiezen want grote tegels zetten betekend meer werk (snijwerk) dus een dag meer uurloon. 

Ik dacht grote tegels gooien ze er zo tegenaan en vult snel... Omdat WMO de aanpassing niet vergoed en ik zelf moet dokken betekend een dag meer of minder arbeidsloon wel iets...
 
Grote tegels zet je van onderop en bouw je op omhoog. Meneer Bas heeft daar veel kijk op en hij begint niet met een hele tegel in de hoek. 

Op een kleine muur een hele tegel in het midden en links en rechts een halve tegel of zoiets dus bijsnijden. En ja...hij heeft gelijk! Het ziet er beter uit... 

Verder is een inloopdouche heel iets anders dan een douchebak erin pleuren want het moet niet gaan lekken en daar komt vakwerk aan te pas...

Ik durf al niet meer te vragen of het deze week afkomt... Af en toe naai ik eruit en ben ik Song gaan instrueren wat betreft de oogst in de moestuin. 

We hebben acht rijen wortels en ik moet meerdere malen gedacht hebben: Laten we nog wat wortels zaaien... Song oogst twee rijen per week voor de broodlijn (voedsellijn) en ik heb een karrenvracht bietjes uitgetrokken voor erbij. De Frieslander aardappels kan Song oogsten en uitdelen aan mensen die in hun ellende van geen voedsel hebben... met hun kont in de boter vallen van verser dan vers biologische groente zonder landbouwgif... We zijn er trots op Song en ikke... om al die zelf geteelde schoonheid door te mogen geven...

Annemiek