woensdag 1 juli 2020

Mijmering 53 kruisbes taartjes harte koekjes, bonen in geel en groen, bont boeket en Popje onder het mes...

Beste mensen,
 
De reis van duizend mijl (naar een moestuintje?)
moet met een enkele stap beginnen...
en wie begint te lopen heeft de weg al voor de helft volbracht...
 
Annemiek
 
Mijmering 53 2020.
 
Tip
Wat brengt de tuin veel... Volgens mijn eerdere berekening ongeveer 25 euro per week en dat zou zomaar kunnen kloppen. Als ik de fleurige oogst en eetbaar spul van een week bekijk... Kijk je mee?
 
Sperzieboontjes op het menu met gebakken meiraapjes in plaats van gebakken aardappeltjes. 

De meiraapjes met schil wassen en middendoor snijden waarbij je ongerechtigheden weg snijdt. 


Met heel weinig water opzetten en tot kookpunt brengen. 
Vier minuut op kookpunt en gas uit. Laat maar gratis na garen en maak de boontjes schoon.
 
Puntjes eraf en eventueel middendoor. In heel weinig water met iets zout aan de kook brengen en op laag gas garen. Een halve ui snipperen en opzij leggen. 

De  raapjes afgieten en in iets zonnebloemolie in de wok bakken op hoog gas. De boontjes afgieten door het vergiet
en in dezelfde pan in wat boter en scheut olie de ui fruiten.

 Boontjes erbij en wat nootmuskaat en misschien nog een tipje boter? Wellicht heb je nog appelmoes of rabarber?
 
De dag erop:
Een restschoteltje van 2 overrijpe tomaten en een halve gefruite ui. Nog een stuk courgette kwam daarbij en heb ik de rij snijbiet in de border drastisch ingekort en de hele zooi
nagekeken. 

De fijne kleine blaadjes werden gewassen en klein geknipt voor in de wok bij het restgerechtje. 

De grotere en doorgeschoten bladeren in de compostbak. Een klein zakje gekookte rijst uit de vriezer erbij en de deksel op de wok...om te ontdooien. 

Peper/zout en verser dan vers is mijn restgerechtje een gedichtje van heerlijkheid...
 
Morgen zal ik een kilo basmati rijst koken, af laten koelen en in kleine lege eenpersoons ijsdoosjes invriezen. 

Zo gemakkelijk bij de rest gerechtjes als ik moe als een maai thuis kom van het consuminderhuis... Eten geplukt en verzamelt in de tuin staat binnen 20 minuut op tafel....
 
Tip de zoveelste...
Gele boterboontjes waar je bonensalade van kan maken. Schoon maken en met weinig zout in weinig water aan de kook brengen. 

Een ui mee koken en de boontjes beetgaar afgieten. De beetgare ui fijn snijden en de boontjes en ui af laten koelen. 

Beetje yoghurtdressing en eventueel nog wat peper/zout en voilà...een super de luxe bijgerecht.
 
Duizendblad en heliopsis en wat al niet heb ik geplukt uit mijn wilde tuin. 

Een wild knallend boeket op tafel waar ik blij van werd. De rest van het duizendblad werd in volle bloei gesnoeid en de bladeren van de stengels gerist. 

De bloemen in twee bosjes bij elkaar gebonden en de stengels bijgeknipt.
 
Ze hangen te drogen aan de staande lamp in de woonkamer waar hun geur beter ruikt dan welke synthetische geur verfrisser dan ook... 

In de herfst worden ze verwerkt in stukken die ik zomer souvenirs noem. Zo mooi dat je geen snijbloemen hoeft te kopen tot kerst...
 
In de bijentuin staat tussen de hoog opgroeiend wilde
blommen de topinamboer maar ook kruisbes struiken waarvan ik elk jaar jongen stek door voor de winter de lage takken half in te graven. 

De punten van de takken boven de grond laten uitkomen en de tak aan de moederstruik laten. 

Elk voorjaar gaat er weer wat grut zelfstandig wonen iets verderop. 

Op dit moment plukken we overrijpe kruisbessen waarvan tussen de buien door kop en kont wordt geknipt met de keukenschaar. 

Even afspoelen en in kleine zakjes (precies genoeg voor een taartje) invriezen. 

Ze zijn zo rijp dat je ze zonder suiker kan eten...
 
Bij kruisbessen horen zandtaart bodempjes en die maak je als volgt:
 
250 gram boter of blue band.
150 gram suiker
1 ei
1 zakje bakpoeder
snuf zout
bloem
 
Werkwijze:
Ik maakte van de helft van de ingrediënten een deegje omdat er niet genoeg boter was. 

De oven voorverwarmen op 175 graden...biscuit bakblikjes invetten en bestrooien met bloem.
 
 De boter in een deeg kom in de suiker en ei met twee messen klein snijden. 

Bakpoeder en wat bloem toevoegen en kneden... Steeds bloem toevoegen tot het deeg loslaat van je handen. 

De deeg bol uitrollen en bakblikjes (met een verdiepinkje) ermee beleggen. 

Stukkeren mag...het is normaal dat de deeg breekt...
 
Een bodempje vond ik genoeg en van de rest deeg werden
kleine hartjes koekjes gemaakt. Lekker en leuk in een GESLOTEN kom op tafel zetten. 

Het zijn grappige dikke kleine hartjes geworden... 170 gram kruisbessen is genoeg voor vulling taartje en de bessen werden afgespoeld en in een steelpannetje aan de kook gebracht. 

Op laag gas twee minuutjes sudderen en kan het papje aardappelzetmeel erbij.
 

Dat maak je door een eetlepel aardappelzetmeel in twee eetlepels water op te lossen in een laag glas of bekertje. 

Bij de kokende besjes en even omscheppen tot de zetmeel gaart en van wit naar doorzichtig kleurt. 

Gas uit en de besjes op het taartbodempje scheppen... Af laten koelen en kan slagroom erop.
 
Alles kwam in een stroomversnelling door popje en heb ik Michael het taartje met een berg slagroom erop meegegeven in zijn auto. 

Popje wilde naar huis dizzy van de narcose en dat gaat voor gezellig koffie drinken met taart....
 
Mijn leventje...
Het is Michael gelukt om gisteren Popje tegen de avond te
vangen en in de cursus ruimte van consuhuis Molenberg op te sluiten. Ze heeft nog even riant gegeten en melk gedronken. 

Een geïmproviseerde kattenbak stond klaar  voor het wicht. Twaalf uur nuchter moest ze zijn en dat is gelukt. 

 Michael had wat krabwondjes en voelde ik me niet meer zo’n rund omdat mijn poging van twee weken geleden was mislukt.
 
Ik heb slecht geslapen moet ik zeggen en vanmorgen vroeg moest ik melden bij de dierenarts dat ze eraan kwam. Nou ja... als Michael haar in het “mandje” zou krijgen maar dat kan toch zo moeilijk niet zijn... 

Tja... ze liet zich niet vangen... kroop onder een kast en was niet te benaderen...  

 
Uiteindelijk is ze gevangen met een touwtje met een lus aan een stok over haar kopje heen. 

Zo vang je wilde honden of tijgers... 

Ze was behoorlijk gestrest toen ze in het mandje zat... Dat kon je wel zien... en Michael diep ongelukkig dat het zo moest.

 
Op naar de dierenarts waar ze om elf uur werd geholpen en jawel... in haar baarmoeder zaten alweer vruchtjes van die jonge grijze kater denk ik wel en de ouwe Isidoor en weet ik veel wie er nog allemaal overheen is gegaan. 

Die embryootjes zijn een week geleden ontstaan tijdens die seks orgie achter de muur in de buur tuin.
 
Rond drie uur in de middag belde de dierenarts dat Popje
langzaam uit de narcose kwam en had ik Floor inmiddels eens goed bekeken. 

 Jawel...Floor had haar bekende zomer allergie en een kale plek gelikt op haar buik die bijna door was... Een avond en zou het wond zijn... Ik was zo stom haar “mandje”uit de opslag te halen en hup vloog mevrouw onder de bank... 

Jonge jonge... Ik heb niet zo’n goddelijk soepel lijf als Michael en bij dit mens plat op de grond moet je een hijskraan bellen...
 
Uiteindelijk heb Floor met een kommetje melk kunnen lokken en een grijphand in haar nekvel... hup het mandje in. 

Ze kreeg haar spuitje en je had die twee blagen in de auto eens tegen elkaar moeten horen blazen. 

Ieder in haar eigen mandje. Michael en ikke zitten vol krassen en schrammen...en ik ben kapot moet ik zeggen...  Floor ligt in mijn bed en Popje zit in de ziekenboeg annex cursus ruimte waar ze wordt verwend tot vrijdagochtend... Dan mag ze weer buiten spelen met haar kameraadjes en dit mens kreeg weer eens een idee...
 
Dat komt later... en ben ik heel erg blij dat Popje geen jongen meer kan krijgen... Er waren wat sponsors die aan de ingreep bijdroegen die ik hierbij van harte wil bedanken... Ze willen anoniem blijven...
 
Annemiek