woensdag 22 juli 2020

Mijmering 59 Zelf bevruchten, lavendelharten, kaneel brioches en Floortje met meneer Bas...

Beste mensen,
 
Zoek niet naar iets wat je niet hebt
maar ontdek wat het is dat je nooit bent kwijt geraakt...
en je zal compleet en gelukkig zijn...
 
Annemiek
 
Mijmering 59 2020
 
Tip
De courgette planten dichtbij mijn keukendeur worden
weinig bezocht door de bijtjes. Deze planten krijgen mannelijke en vrouwelijke bloemen. Het is duidelijk wat de vrouwen zijn. 

Die met het vruchtbeginsel achter de bloem. De mannen hebben geen vruchtbeginsel maar een dun steeltje achter de bloem. Bevruchten is beslist noodzakelijk anders rot de courgette aan de punt voor hij volwassen is. 

Het lijkt of de planten je willen treiteren want eerst kwamen drie vrouwen (dus de courgetjes allemaal rot aan de punt) en geen man in de buurt....
 
Gisteren kwam een mannelijke bloem opzetten die een dag heeft gebloeid en heb ik meneer bloem van de plant geplukt.

 De bloem open gevouwen is  mevrouw courgette bloem ermee bestoven of ze wilde of niet. Meneer ligt nu op de
vensterbank in de wacht om eventuele volgende vrouwen mee te bestuiven... Het is maar dat je het weet...als de bijen het laten afweten...of voor de zekerheid.
 
Tip 2
De opgehangen bossen lavendel in huis zijn mooi opgedroogd en kan ik ermee gaan knutselen. 

In mijn mooiste lampet stel komt een verse bos lavendel en de oude meuk (al drie jaar oud) werd van de stengels gerist.


Verkleurde lavendel geeft nog steeds geur af en gebruik ik voor in mijn handgemaakte schaaltje voor het plankje in het toilet.

 Even rommelen in de blommen en de lavendelgeur stijgt op.
 
Nog wat bosjes over doen me besluiten het lavendelhart te verfrissen dat ook al wel vier jaar hangt. Een laagje nieuwe lavendel erop maakt het hart breder en weer fris van kleur. Ik heb alleen de toplaag vernieuwd... Onder het lavendelhart hangt een hart van boerenwormkruid dat ook nog opgefrist wordt...volgende week of zo...

Zakjes van vitrage met lavendel bloemen vullen voor tussen de lingerie kan ook nog...De rest blijft in een kommetje en
gooi ik elke week een handje op de vloer voordat het hele huis wordt gestofzuigd. De opgezogen bloemen verspreiden al stofzuigende een frisse lavendelgeur door je huis.

Tip 3
Werkmensen hebben het altijd goed in mijn huis want de zorg voor hen laat vaak te wensen over. Meneer Bas heeft zelfs al een band met Floortje opgebouwd want vanmorgen vroeg zat ze in de gang al op hem te wachten al kijkende naar de voordeur... “Daar moest toch nog iemand binnen komen?” Vandaag heb ik voor de lunch ter ere van meneer Bas een broodje gezond gemaakt en dat maakt de dag weer goed... Hoe je dat doet?
 
2 harde bruine broodjes
blaadjes sla uit de tuin
1 tomaat
1 klein blikje tonijn van een tweeling verpakking
tipje mayonaise
plakjes kaas
ik had nog druifjes.
 
De broodjes doorsnijden en met boter of margarine
besmeren en het “kontje” beleggen met sla en een plak kaas. Kwart schijfjes tomaat links en rechts en middenin tonijn. Likje mayonaise en de deksel erop. 

Zoals je ziet heb ik als decoratie blaadjes sla tomaat en de druifjes ernaast gelegd. Een scheutje yoghurtdressing en klaar....
 
Gisteren maakte ik wat kaneelbroodjes en abrikozen flappen van een beetje deeg wat je de kop niet kost...


De vaste lezer kent het recept wel:
 
Ingrediënten:
250 gram volle yoghurt
8 eetlepels zonnebloemolie
4 eetlepels melk
snuf zout
handje suiker
1 ei
zakje bakpoeder.
 
Alles samen in een kom en even met de garde kort mengen. Wat bloem erbij en met de hand kort kneden. Direct bloem toevoegen tot het deeg loslaat van je handen. 

Je merkt dat het deeg direct rijst onder je handen dus kneed kort. Het deeg heb ik in twee ballen verdeeld.
 
Een deeg bol uitrollen tot een dunne plak. De deegplak natmaken met water (met je hand) en bestrooien met evenveel suiker als kaneel. 

 Ik meng dit van te voren en wat over is komt in een potje met deksel. De plak deeg strak oprollen en elke keer de rol natmaken voordat het deeg de suiker/kaneel raakt. 

De rol aandrukken en met de sluiting naar beneden in flinke moten snijden. De moten met ietsje ruimte ertussen op een bakblik in een rondje leggen (zie foto). Ik heb de mootjes nog nat gemaakt...
 
Op hetzelfde bakblik kwamen de flappen die werden gevuld met pompoen marmelade. Met de deksel van de botervloot werden de vormen uitgestoken uit een dunne deeglap. Natmaken met water en wat jam of marmelade erop en de flapjes dichtvouwen. 

Met een vork de randjes dichtdrukken geeft ook nog een afgewerkt randje... De flapjes van boven natmaken en bestrooien met suiker...
 
Als je eerst de flapjes uitsteekt en daarna het kaneelbrood maakt heb je geen deeg over... En een uitsteek vorm vind je beslist als je goed naar je servies kijkt... Langwerpig of rond...groter of kleiner...
 
Tip 4
Je hoeft nergens meer aan te denken als je bietjes kookt en na vijf minuut op kookpunt de pan in een gewatteerde deken zet. Je gaat maar boodschappen doen of een dutje en als je
wakker wordt zijn de bietjes gaar... (ik benoemde het gisteren al) en nu in beeld... 

Gesnipperde ui en een scheut olijfolie en kruidenazijn plus een schepje suiker en peper/zout...
 
Mijn leventje...
Floortje is helemaal van de wap door de verbouwing. Alle bekende plekjes zijn of weg of er ligt rommel die daar niet hoort.

Vreemde mannen in haar huis en vooral veel lawaai hebben haar auto-immuunziekte opgerakeld en ze krabt en likt zich een ongeluk. 

Verder zwellen haar lippen op waardoor ze moeilijk eten kan. Vorige week zijn we naar de dierenarts geweest met het wicht en kreeg ze een kalmerende injectie die tevens de jeuk verlaagd. 

 De open wond werd droog en haar lipjes slonken tot vandaag...
 
Ze kreeg vanmorgen weer een injectie en zal volgende week weer eentje moeten krijgen. Rond het weekend wordt het rustiger in ons huis en maandag wordt het sanitair afgemonteerd in de badkamer...
 
We zijn heel blij met meneer Bas die al dagen bij ons werkt...
Ik kan gerust morgen naar het consuminderhuis want Floor is vriendjes met hem geworden... 

Meneer Bas weet van wanten en van poezen en katers want die heeft hij zelf... Meneer Bas past op het huis en voegt tussendoor de wandtegels en legt de vloertegels. Morgen keilt hij het plafonnetje erin. Daarna moet er gefillert worden en dat is zoiets als gleufjes en rimpeltjes wegwerken... Meneer Bas kan zo aan het werk bij de plastisch chirurg....voor het geval hij werkloos zal raken al kan ik me dat niet voorstellen...en Floortje ook niet want die is helemaal verguld van meneer Bas omdat ze mee mag kijken met de bouw...
 
Annemiek