woensdag 8 juli 2020

Mijmering 55 Simpel te maken volmaakte linzen vegaburger voor 17 cent per stuk, duurzaamheid en een bloterik...

 
Beste mensen,
 
Zalig zijn zij...
die met een beetje humor
van doornen rozen kunnen maken...
 
Annemiek.
 
Mijmering 55 2020.
 
Tip
Duurzaamheid... betekend geen nieuwe kleding kopen maar alle kleding die je hebt dragen tot de
laatste rafel en natuurlijk steeds verstellen. Wat niet meer past doorgeven en wat nieuw moet komen... tweedehands aanschaffen. Kleding spullen meubels speelgoed en en....
 
Duurzaamheid... betekend papieren zakken bewaren van brood/broodjes en weer meenemen naar de super voor het volgende brood...
 
Duurzaamheid... betekend stoffen tasjes gebruiken voor je
boodschappen. Na betaling bij de kassa vul ik de tasjes zo dat ze ongeveer gelijk gewicht hebben en in de fietstassen passen. Dat is gemakkelijk voor thuis. Fiets in de schuur... tasjes uit de fietstassen en zo naar binnen...
 
Duurzaamheid... betekend kleine en grote tasjes van vitrage om groenten/fruit in te doen en af te wegen. Ze wegen bijna niets dus je betaald niets meer of... weeg de groente/fruit zonder zakje...
 
Duurzaamheid... betekend kijken met nieuwe ogen naar verpakkingsmateriaal. Papier is niet milieuvriendelijker dan plastic. Papier gaat minder lang mee in hergebruik maar draagt niet bij aan de plastic soep als het in zee terecht komt... ook iets om over na te denken.
 
Duurzaamheid... betekend op dit moment hooi rapen in bermen (waar weinig auto’s rijden) die gemaaid werden. Ik
heb afgelopen week een tas vol meegenomen van een stil plekje voor in de mandjes van Floor....
 
Duurzaamheid... betekend schuursponsjes wassen bij de bonte was eenmaal per maand of zo op 60 graden. Op 60 graden sterven alle bacteriën. Je kan de sponsjes ook in een oude pan op het gas tegen kookpunt brengen... gas uit... deksel op de pan laten en een uur later of zo uitspoelen eventueel met regenwater....
 
Duurzaamheid... betekend plastic diepvrieszakjes met “ritsje” uitspoelen, aan de waslijn en hergebruiken. Brood voor onderweg in hergebruik broodzakken. Alle soorten doosjes en kuipjes hergebruiken als diepvries doosjes.
 
  • Duurzaamheid...  betekend van een te grote tafel twee werkbladen maken door de tafel middendoor te zagen.
    Bijvoorbeeld voor je kinders die een bureau nodig hebben? En duurzaam is van een kaduke kast kastplanken maken in kasten die te grote schappen hebben. 
  • Kijk maar eens waar je allemaal loze ruimtes hebt.
 
Tip 2
Het vale kransje aan de muur in de woonkamer hangt nu twee jaar. Eigenlijk is het vale van de krans net mooi... al
geef ik het toch een nieuw laagje. 

De blommen werden een beetje weggeknipt tot een rattenkopje waarover nieuwe blommen werden gebonden. 

De blommen werden gesnoeid uit de voortuin en de bladeren van de stengels gerist... Natuurlijk zijn niet alle bloemen tegelijk open en ligt het kransje binnen op tafel in de wacht en wikkel ik komende weken verder... later komt het kransje weer aan de muur...als het af is.
 
Tip 3
Steeds weer probeer ik het recept vegaburgers te vereenvoudigen en ik ben weer een stapje verder. 

Ze zijn heel simpel van linzen zelf te maken met weinig ingrediënten waardoor de vegaburgers ongeveer 17 cent per stuk zijn... Daar moet je in de super eens voor komen. 

De burgers werden per stuk ingevroren. Wat je ook toe wil
voegen... probeer eerst de volgende basis vegaburgers die heel erg lekker zijn... Vegaburgers maak je niet per stuk maar 14 a 15 stuks van de volgende ingrediënten...
 
Ingrediënten:
1 beker groene linzen
1 beker blonde linzen (voor de juiste “vlees” kleur) 
4 bekers water
1 ui
1 rode paprika
flinke scheut olijfolie
3 eieren
kruiden uit de tuin
peper/zout
paneermeel
 
Werkwijze:
Natuurlijk kan je ook een kleur linzen nemen al benader je door de twee kleuren het meeste de kleur van “vlees.”


Zet de linzen gezamenlijk op met vier bekerwater in een grote soeppan en breng aan de kook. 
Op laag gas laten sudderen en af en toe even roeren of omscheppen. De linzen absorberen het water en zijn gaar als alle water is opgenomen... Nog water over? Kieper de gare linzen sowieso altijd in een vergiet met een bord of schaal eronder en laat afkoelen...
Tijdens het garen de paprika in flinter kleine stukjes snijden en kruiden oogsten zoals oregano tijm salie wat je maar hebt in de tuin of... gemengde kruiden kopen. De kruiden kort afspoelen en fijn knippen. Kruiden en paprika in een kom met peper/zout en een flinke scheut olijfolie laten intrekken. De ui snipperen....
 
Natuurlijk probeer je paneermeel van oud brood te verkrijgen al heb ik dat nooit dus werd een doosje paneermeel gehaald... 

De inmiddels afgekoelde en uitgedrupte linzen werden grof gemalen en dat kan in de moulinex of met de staafmixer. 

Leg voor de zekerheid een derde van de linzen apart voor je alles heel fijn gaat malen. Er moet bite in vega ballen blijven om ze nog meer op gehakt te laten lijken om je man of partner te kunnen belazeren



Alles in een grote kom... peper/zout toevoegen plus een ei. Als je wil nog een flinke scheut olijfolie en even kneden met je handen. Je kan nu pracht ballen ervan vormen zoals je een gehaktbal zou draaien...Druk ze ietsje platter en leg ze maar op een plaat even in de koelkast.
 
In een diep bord wat paneermeel en in een ander diep bord twee eieren los kloppen. De ballen eerst in het ei bord en dan in de paneer. De ballen per stuk invriezen...
 
Uit de vriezer zo in een pannetje met iets zonnebloemolie een kant bruinen en omkeren... Direct op een laag pitje met de deksel op de pan 8 minuut laten sudderen... De ballen zijn op dat moment ontdooit, warm van binnen en bruin... Ik heb natuurlijk direct een bal gebakken voor bij mijn menu van gebakken aardappeltjes en sperzieboontjes uit de tuin

 In de diepe borden bleef wat paneermeel achter en een restje ei... dat hoeft niet weg en werd samengevoegd. Er kwam een ei bij en een scheutje melk tot de juiste dikte, plus een snuf zout. Eierpannenkoek in de wok of koekenpan gebakken in een scheutje
zonnebloemolie... 

Voilà de lunch alweer geregeld van restjes... met een stuk fruit erbij helemaal compleet.
 
Mijn leventje...
Mijn hulp Manuela en ikke delen vele tips met elkaar om meer te doen met minder. Ze gaat haar huis opknappen en verfoeit al die verwarmingsbuizen in de hoeken van de woonkamer... 

Ze wil rolgordijnen en ook geen rails meer aan het plafond noch gordijnkappen... Ze dacht aan betimmeringen rond die buizen en heb ik haar op het idee gebracht om toch maar kleine railtjes aan het plafond te maken net zo lang als een geplooid baantje van een kamer hoog gordijn komt.
 
Van de rail is niets te zien en het gordijn in ongeveer dezelfde kleur als de muur bedekt alle buizen en ziet er afgewerkt uit... Nu nog hergebruik gordijnen banen vinden en die mogen ook nog verschillen van voor en achterkamer...
 
Bij mij start komende maandag de aanpassing van de badkamer. Het bad en de douche gaan eruit en komt een inloop douche van een meter bij een meter met een kunststof douche rolstoel met grote wielen. 

In de rolstoel kan ik op het droge de orthese uit doen en naar het natte deel rollen. Van de oude badkamer worden vele zaken hergebruikt, dat wilde ik zo, o.a.: Beugels aan de muren, de thermostaat kraan, het zeepbakje aan de muur en
de handdoeken radiator.
 
Ik heb een hekel aan douche wanden soppen en mijn hulp hoeft ze ook niet te soppen...dus komen die krengen er ook niet in. Wel een stang voor douche gordijnen en als die ene gordijn die ik al heb niet voldoende is koop ik er wel eentje bij. Natuurlijk van een duurzaam goed merk (sealskin) Het vorige ging 30 jaar mee. Dat soort blijft zacht bij een wasbeurt in de wasmachine...
 
Ik kreeg van verschillende kanten een aanbod om te komen douchen  maar dat is niets voor mij... In Molenberg is een douche in het consu huis al gaf Diny al aan achter de coulissen aanwezig te willen zijn voor als ik zou vallen... 

Eigenlijk te zot allemaal en ik heb de oplossing gevonden... Dit losgeslagen mens gaat zich op het hofje wassen. Bloot in een tuinstoel met een bak warm water op de tuintafel waar ook een handdoek en de orthese kan liggen als ik hem afdoe... Nog een emmer met lauw water om af te spoelen. Alle water stroomt van zelf in het putje...

Ik heb de buurman al vertelt dat ik bij het vallen van de avond mijn wasbeurt hoop te houden en hij beter niet door het slaapkamerraam kan kijken. Dit ter voorkoming van een hartaanval...
 
In de ochtend zal ik mezelf een kattenwasje geven aan de keukenkraan en tanden poetsen kan overal... Laat ik nu zojuist bericht krijgen dat de douche rolstoel maandag wordt gebracht... die laat ik natuurlijk op de hof zetten en trek er wel een stuk plastic overheen... Er zit een uitsparing in waardoor je doosjes moeiteloos kan wassen... We zullen het zien...
 
Annemiek