maandag 6 mei 2019

Mijmering 35 Rabarber met custard, regelmaat betekend minder schoonmaaktijd, de oertijd en een violen kan...

Beste mensen,

Veel gepraat komt voort uit angst voor de stilte
terwijl de stilte net de inspiratiebron zou moeten zijn
van al ons denken spreken en handelen

Annemiek.
 

35 Consumindermijmering 2019.

 
Tip.
De frambozen betere soort gooiden scheuten. De rozemarijn stond er voor en heb ik haar een ander plekje gegeven... Jonkies moet je de ruimte geven...
 
De zorg voor de arme stakkerds geranium bracht toch alweer een traytje gezonde planten die de ziekenboeg mochten verlaten. Een meneer was er heel blij mee... gratis en voor niets...
 
In het lekke koffiepotje vol aarde is een keertje een violenzaadje gevallen... zomaar in de tuit. Daar is een plantje en bloem uitgekomen en heb ik een kindje violenplant in de koffiepot gezet...Alles kan zoals je ziet... Theekan koffiekan...violen kan. 
 
Tip 2
Hoe je omgaat met die hoop asperges in de vriezer? Denk je dat het match wordt en je alleen soep van kan maken? Nee hoor... De asperges in bevroren toestand in een pan met water met iets zout op hoog gas aan de kook brengen. Doe er maar een schepje suiker bij ( tip van mijn zus Gerry) De wok met deksel is uitermate geschikt voor die lange bevroren staken... Ik heb een zelfgemaakte vegaburger erbij gebakken ook in bevroren toestand in een pannetje in iets zonnebloemolie op hoog gas. Als de olie gaat bewegen even opletten want de burger is dan bijna bruin aan een kant. De burger keren... deksel op het pannetje en gas laag.... 8 minuut dan is hij ontdooit door en door warm en bruin.
 
En de asperges? Die zijn in dezelfde tijd aan de kook en kan het gas ietsje lager. Op kookpunt houden nog drie minuut lang en zijn de asperges ontdooit beetgaar en zeker geen match. Ik heb een klontje boter erbij gesmolten, ieder zijn eigen feestje nietwaar...
 
Tip 3
Zie mijmering 34 de wekelijkse schoonmaakbeurt deed ik 45 minuut op de badkamerbeurt. Iets achterstallig onderhoud brengt langere schoonmaaktijden nietwaar. Vanmorgen duurde die beurt nog geen 30 minuut omdat regelmatig onderhoud korte schoonmaaktijden brengt. Het meest helpt nog weinig prullaria op plankjes en rekjes. Wat er wel nog staat gaat in de grote bak waar ik ook de vuile was in opspaar.... In een minuut alles bij elkaar en kan het soppen beginnen. En ja... die geweeeldige dweil met gat erin waar het steeltje van de vloertrekker doorgaat... Heb je nog niet? Maken dan! Van een molton onderlaken knippen. Omzomen hoeft niet. Je gaat er zo mee aan de zijkanten wasmachine zonder de dweil te verliezen...Floor de controleur van de hoekjes gaf me het cijfer 8.
 
De verdere bovenverdieping plus mezelf douchen haren wassen en aankleden/verzorgen koste allemaal samen dit keer 45 minuut... Ook al korter dan vorige week omdat het bed niet werd verschoond maar wel dekbed hoeslaken en sprei  uitgeklopt buiten het raam en een schone kussensloop is wel lekker fris. Floor die al tussen het dubbel geslagen dekbed lag had ik bijna buiten het raam “uitgeklopt.” Ze was er helemaal beduusd van en ik ook...Gelukkig voelde ik op tijd haar gewicht in het dekbed...toen ze al op de vensterbank lag.  Dat dekbed werd deze week omgekeerd en dat zie je aan de instopstrook aan de onderkant. Elke week een nieuwe kant overtrek en kan de hoes de volgende keer in de was... Je kan natuurlijk ook ermee omgaan als een deken... Een laken onder je dekbed en de overtrek hoeft maar eens in de paar maanden gewassen... Ook hier weer ieder zijn ding...
 
Tip 4
Recept rabarber met custard...
 
Ingrediƫnten:
700 gram jonge rabarber
2 eetlepels custard
200 gram suiker
kaneelstokje
 
Werkwijze:
Ik heb de dikste stelen rabarber van de plant gehaald en dat doe je in draaiende beweging. De plant staat in mijn voortuin tussen de blommen en beslist een tip want de mensen denken dat het een bloemsoort is. Als er al een bloem inkomt direct verwijderen met stengel en al. Ze verminderd je oogst. De bladeren van de stelen snijden en de stelen in z’n geheel wassen. Verwijder de lelijke stukken (waren er niet) en knip met de keukenschaar de stelen in kleine stukjes. Dat gaat gemakkelijker dan snijden. De schil erom laten en door het knippen vind je geen vezels wat bij snijden al eens gebeurd.
 
De rabarber met het kaneelstokje (hoeft niet als je niet hebt) en een half glas water opzetten op hoog gas. Aan de kook het gas laag en wel in de buurt blijven om af en toe te roeren. Na 15 minuut is de rabarber moes en gaar....  Ondertussen in een kommetje de suiker en custard oplossen met iets water...zoveel als nodig is. Bij de rabarber voegen (kaneelstokje er eerst uit) en weer aan de kook brengen... Al roerende op laag gas garen en kokend heet in schone potten gieten. Deksel erop en op de kop zetten.... Ik gebruik rabarber met custard als vlaaivulling bij tartepom of op crumble... De volgende mijmering een voorbeeldje daarvan.... Als bijgerecht natuurlijk ook heerlijk en zelfs als nagerecht met slagroom.....

Tip: Mijn rabarber was iets meer en heb ik ook iets meer custard gebruikt maar niet meer suiker. Dat kon altijd nog en was niet nodig achteraf.
 Tip: Je ziet op de foto de meest perfecte vul/beker om de potjes te vullen zonder de randen vies te maken. Een afgeknipte lege melkflacon.
Tip: Rabarber houd van mest dus af en toe wat koe of paardenmest bij de plant in de herfst brengt dikkere stelen...
Na 21 juni geen rabarber meer oogsten omdat het oxaalzuur dan van de bladeren terug keert in de stengels en...de plant de tijd tot de winter nodig heeft om zich te hervatten.
Tip:Rabarberbladeren in je tuin leggen waar je slakken verwacht. Tijdens de nacht gaan ze dutten onder het blad of vergaderen... Je kunt de hele samenscholing in de ochtend zo wegnemen en elders brengen.
Tip: Als ik toevallig rabarberblad bij de hand heb gebruik ik het wel eens als “geschenk verpakking” Een plantje erin wikkelen zo uit de tuin en aan je vriendin/vriend geven met een touwtje erom...
 
Mijn leventje...
Ik ben helemaal in voor natuurlijke verpakking en stel me zo voor dat de oermens aan zijn geliefde een blad met besjes gaf. Hij deed dat natuurlijk met vragende ogen en wat gegrom stel ik me zo voor...Ook toen had je al “voor wat hoort wat.” Kruiden werden in blad bewaard voor onderweg en een blad als bord is ook niets mis mee...en na de grote boodschap in de struiken was een rabarberblad ook beslist noodzakelijk in die tijd... .Een blad als bord heb ik al eens uitgeprobeerd... al moet je daar geen hutspot op serveren maar een broodje kan zeker... op de rotan tuintafel of zo....Wel even wassen want er zou eens een slak onder zitten.
 
Ik ben nog steeds beduusd ervan dat Floor net niet het raam uit werd gegooid... Ze maakt grof gebruik van mijn schuldgevoel en zeurt voor extra SHEBA die ze direct krijgt... Ze heeft ook al eens in een gewatteerde deken gezeten die in de mand lag.
IJverig tijdens schoonmaakdag werden alle lappen van de woonkamer buiten uitgeklopt en viel Floor zo uit de deken op de grond. Dat was maar een huppeltje en schrok ze alleen maar wakker. Door het raam op de eerste verdieping zou erger zijn geweest. En schrikken...nou dat doe ik ook als ze me diep in de nacht een zoen geeft op mijn mond. Zie je opeens in het donker die groene ogen voor je gezicht. Ze heeft dan met kunst en vliegwerk de deur open gemaakt en wil een aai... wetende dat ze die na een zoen krijgt. Ik heb misschien wel een steek laten vallen in haar opvoeding... Het lijkt wel het oudste beroep van de wereld... ( zie boven de oermens met zijn blaadje bessen)
Afgelopen weekend had ik een baaldag en wilde wat langer in bed blijven met een boek... Vergeet het maar... Floor wilde na haar wandeling buiten van zes tot acht zoals gewoonlijk in het grote bed.... Ik eruit en zij erin... tussen het terug geslagen dekbed waar ze uren van de wereld is... als het bed niet wordt verschoond en ze een duikvlucht mag vrezen....
 
Annemiek