donderdag 30 mei 2019

Mijmering 42 Wraps (zelfgemaakt) met champignonvulling en hoe maak je knoflooksaus?

Beste mensen,

Het leven is een serie van lessen die doorleefd moeten worden
om ze te kunnen begrijpen....
Dus voor je eigen deur is veel te doen....

Annemiek.
 

 
42 Consumindermijmering 2019.
 
Tip.
Een ronde door de tuin brengt veel positiefs. De viooltjes van eigen geteeld zaad staan in de bloei en groeien goed. Kunnen de hele zomer mee en de winter in. Het gezaaide zaad vorige zomer gewonnen van de basilicum komt op in de bloempot. Wat een blijheid.... De laarsjes huislook zijn mooier dan ooit en ze brengen herinnering aan wie ze heeft gedragen en niet meer onder ons is. Een mooier gedachtenisplek geeft het niet.... Je zou dit ook met een sport of bergschoen kunnen doen....
 
Tip 2
Bleekselderij nummer drie gaat in de aarde want hij heeft wortels. In een glazen vaasje bleef de groente heel lang goed op de vensterbank. Nu krijgt ze rust om te groeien en als ik stengels bleekselderij nodig heb wordt die geoogst van plant een of twee....
 
Tip 3
De guirlande beplakt met gedoogde rozen koppen is af en hangt aan de grote spiegel op de damesafdeling kleding in Molenberg. Een lijmpistool kwam daar aan te pas en wat blaren op mijn handen maar oh zo mooi werd ze... Als ophang lus werd wikkeldraad gebruikt gemaskeerd met jute strikken die geknipt werden uit een stuk jute... Een jute zak dus nooit zomaar weggooien.
 
Tip 4
De eerste rode aardbei in mijn tuin krijgt een ere plekje op een nagerechtje yoghurt. Beetje zelfgemaakte aardbei confituur, aardbei erop en weer wat confituur. De pracht eetbare bloemen van de bernagie maken er een feestje van met rood wit blauw....
 
Tip 5
Elke dag wieden met een vork tussen de sla en de snijbiet vroeg in de ochtend maakt blij... De rijtjes kunnen dicht op elkaar omdat er geen schoffel tussen hoeft... Een vork uit de bestekbak doet het ook... bovendien is dit stukje moestuin op hoogte.... en ben je moestuinier eventueel tot in de rolstoel als het moet... Laat je niets afnemen wat zoveel plezier brengt. Er zijn van die hoge betonnen bakken die zo te stapelen zijn. Als je ze maar niet op een bestaand stoepje zet of haal de stenen van het stoepje eruit zodat je gewas contact met de volle grond heeft.....
 
Tip 6
Wraps kan je zelf maken van dun beslag ietsje dikker dan melk. De ingrediënten zijn: bloem water en snuf zout en veel lekkerder en goedkoper dan de gekochte kant-en-klaar zooi. In zonnebloemolie in een teflon pan het beslag uit laten lopen en op hoog gas wachten tot de kleur dof wordt. Meestal als je schuift met de pan laat de wrap al los. Even keren en garen... niet bruinen en op een bord of snijplank leggen. Beslag bijmaken is zo gedaan....
 
Tip 7
Knoflooksaus hoef je niet te kopen als je frietsaus of mayonaise in huis hebt. Doe wat in een kommetje en voeg knoflookstengels of fijn gesneden teentje knoflook toe plus water tot de juiste dikte. Deze saus kwam op de wrap vulling.....
 
De wrap vulling als volgt: Wat champignons in stukken gesneden met peper/zout gebakken in de wok. De wraps bestrijken met de knoflooksaus en beleggen met slablaadjes waarop de hete champignons komen. Daarop de rest van de knoflooksaus en de wraps dichtvouwen plus de onderkant naar beneden als een pakketje, zodat de wrap dicht blijft.
 
Mijn leventje...
Zelfs op hemelvaart geeft het consuminderhuis de voedsellijn uit. Eten moeten ze elke dag nietwaar.... Deze blijheid uitgeven doet zo goed en soms kunnen mensen niet bevatten dat we direct wat zorgen van hun schouders nemen. Dan komen de tranen en dat mag. De eerste keer dat ze komen hebben ze vaak werkelijk niets meer omdat ze te lang hebben gewacht of de professionele hulpverlening hen lang liet wachten. We hebben een klein hokje wat we “het winkeltje” noemen  waar ingekochte boodschappen staan zoals afwasmiddel closetpapier pastasaus rijst olie enz... Dat krijgen we meestal niet van de uiterste datum boodschappen van de supers en is toch nodig. Het geld daarvoor is nog van de Kerstgiften en we zijn er heel zuinig mee hoor... Daar hoop ik altijd een potje van over te houden voor dit doel en vandaag was het weer nodig....
 
Een mevrouw die voor de kinderen lekkere en gezonde dingen kreeg vertelde dat ze dit al tijden niet meer kocht. Tja wat we krijgen van de supers wordt gedeeld en zijn inderdaad soms echt duur. Brood van bijna drie euro en croissantjes al zijn ze al een dag oud, even in de oven en voilà....  Camembert en kaas en duur boterhambeleg. Ik gooi er veel humor door en gehaktballetjes noem ik mannenvoer. Er was een kapot pak maandverband en vroeg ik aan een meneer of hij ongesteld was... Groenten die na een badje weer “vers” zijn en bleekselderij die in vazen moet...Ik deel truukjes en recepten tijdens het uitgeven. Er was per sneetje verpakte peperkoek voor mee naar school en smootie die ze nooit meer kochten en beter nooit meer kunnen kopen. Ik heb de mevrouw die voor het eerst kwam naar huis laten brengen want dat leek me veiliger dan op de fiets met die eerste grote voorraad en zo bibberig. Natuurlijk zijn er ook mensen die een voorkeur hebben voor lekkertjes en de gezonde dingen niet hoeven...zeker het stokbrood niet want dat is te hard. Ik vertel dat je dit in schijven gesneden door ei kan wentelen en heb je heerlijke zachte wentelteefjes in de koekenpan gebakken. Hoeven ze het dan nog niet dan ben ik zo met ze klaar... Ze willen niet leren...en ook dat mag... maar niet op de rug van mensen die wel willen leren.... 
 
Ga ik naar de meneer die pleinvrees heeft/had ( ik heb hem al een beetje uit zijn huisje gehaald). Zwaar mismoedig na het niet verlengen van zijn arbeidscontract heeft hij geen uitkering meer aangevraagd en is stil binnen blijven zitten tot er alleen nog maar suiker en water over was waar hij nog weken van leefde. De huur niet meer betaald heeft zijn huurbaas alarm geslagen.... De meneer werkt nu bij ons in een moestuintje dat apart ligt in de stilte. Ik zag de vrede terugkeren in zijn hoofd en lijf dat spitte en mest onderwerkte bij moeder natuur die haar armen naar hem uitstrekte... Ik zag een beetje glans in zijn ogen komen toen wij een vriezertje brachten die hij in de goei kamer zette en hij voedsel kan opsparen wat hij van ons krijgt. Hij heeft die buffer nodig na die water/suiker weken. Zijn wasmachine was ook stuk en daar werd iets aan gedaan en langzaam zie ik hem verder ontdooien... zijn lach die al af en toe naar zijn ogen dwaalt doet me huilen wat ik probeer te verbergen... Alweer een mensenkind uit de afgrond gehaald en onder de vleugels van ons consuminderhuis geborgen.... Heel voorzichtig leg ik hem meer verantwoording op voor de tuin want meneer is trots en hij wil overal voor werken. Hij hoeft geen rijst want hij heeft nog een half pak. Hij zal nooit eten weggooien... hij niet... en neemt alleen wat hij nodig heeft. De lekkertjes mag ik houden voor de mensen met kindjes zegt hij....en dat siert hem.
 
Annemiek