maandag 3 juni 2019

Mijmering 43 Acht maal groente voor een duppie, hoe haal je vocht uit je benen en een crisis met een verrassing...

Beste mensen,

Je grote liefde is hopelijk iemand die om je geeft...
het kan een man zijn of een vrouw,
een hond die luistert naar de naam Teddy of een poes die Floortje heet.... 

Annemiek.
 
43 Consumindermijmering 2019.

Tip.
Sommige mensen hebben verkwisten in hun genen en ik probeer hier iets aan te doen. Ik zag een mevrouw ruime vierkante lapjes knippen en stukjes touw op goed geluk bij workshop potjes eigen gemaakte confituur verfraaien. Terwijl ik aan de telefoon een crisis besprak zag ik dit gebeuren en kon even later ingrijpen en het afgeknipte teveel aan stof en het touw laten zien waar op de drie potjes een vierde pot van bedekt en gestrikt had kunnen worden. Op consuminderwijze gaat het als volgt:
 
Een hoekje van een grote lap op een dekseltje houden en met een elastiekje vastzetten. Zo zuinig als maar mogelijk is. Je kan nog schuiven met het lapje.... Dan de stof rondom afknippen met een kartelschaar. Het touw of lint voor het strikje aan de rol laten en het eindje in je linkerhand rondom het potje houden en als een schoenveter strikken. De lussen ietsje langer laten want die worden nog eens geknoopt zodat de strik niet loslaat. Daarna het touw pas van de rol knippen en de eindjes zo nodig bijknippen en losdraaien tegen de draad in zodat de touweindjes kwastjes vormen. Het elastiekje met een haaknaald eraf halen en hergebruiken bij de volgende pot. Het prachtige kleine ruitjes stof was van een overhemd van de echtgenoot van een mevrouw in den lande die het hemd naar ons opstuurde.... Ze wist hoe mooi dit bij aardbeienjam past....en hopelijk heeft meneer nog een hemd.
 
Tip 2
Met de kaasschaaf kan je prima aardappels schillen als je handen niet willen wat jij wil. Ik hoor mijn vader nog zeggen: In nood kan je aardappels schillen met de hakbijl! En kleingesneden aardappels (voor puree) opgezet met een bodempje water en iets zout zijn supersnel gaar. Het beetje kookwater dat bleef werd kokendheet op het plukje onkruid gemieterd onder de tuintafel en met de stamper kan je beter puree maken dan met de mixer en hoef je die niet uit te halen... De bladgroente in de moestuinborder groeit als... eh bladgroente in mei juni en kon ik ruim snijbiet knippen om rauw fijngeknipt met een gesnipperd uitje en iets peper/zout en scheut azijn te mengen met de hete puree. De puree is het lekkerst gemaakt met een klontje boter vers geraspte nootmuskaat en een scheut melk. Even het eindresultaat op hoog gas omroeren zodat de groente mee verwarmt en ietsje/pietsje zachter word. En die snijbiet in de border? had ook andijvie of raapsteel mogen zijn of melde en komt wel acht keer opnieuw op voor de herfst komt en de zaadjes een duppie of zo hebben gekost... Wel afknippen net boven het groeipunt en dat is tien cm boven de aarde anders komt er helemaal niets meer op. Ik ben er schatrijk mee en heb mijn bord afgelikt... Dat mag van Floortje als het heel lekker was. Ze doet het zelf ook.
 
Tip 3
Doen met wat er is werd de naar de hemel groeiende pluksla verwerkt met als variatie heerlijke yoghurt dressing die van een scheut overgebleven yoghurt en frietsaus als basis werd gemaakt met een scheutje olijfolie. Wat tijmblaadjes en knoflookstengel en een tipje mosterd en pesto en een beetje
vlierbloesemsiroop wat ook honing of suiker mag zijn.  Het overschot kwam in een klein potje voor van de week. Enne wist je dat pesto heel lang goed blijft als je met keukenpapier ( eh closetrol kan ook) binnenkant potje schoonmaakt tot de pesto grens en een laagje olijfolie erop legt? Terug naar de sla...Met de laatste nasiballetjes en eetbare bloemen (bernagie) toch een heerlijke maaltijd en genoeg... Ik was net klaar toen de geur van de bij zomer warmte behorende lijkenverbranding uit de buurt over mijn hofje kwam zweven en heb ik de boel de boel gelaten en ben gaan fietsen. Ieder zijn eigen sprookje nietwaar...
 
Tip 4
Mijn dikke knie (vocht) van de laatste val met mijn flyer moest eruit gefietst en ik weet dat dit gebeurd als ik tenminste 50 km door het Limlandse heuvelland ga fietsen met pijn verbijten.  Nou ja... Sittard was ook al iets en de heuvels lagen rond vertrek en aankomst en is ook goed. Landgraaf ligt op een heuvel vandaar. De duik van de Windrakerberg  en weer op, is al heel wat en ben ik tijdens een pauze mensjes gaan kijken bij terras Bloem op de markt in Sittard. Er was groente/fruit markt en wat peren kopen was niet verkeerd voordat ik aan de dure lunchjes zou gaan op terrasjes of go nuts bij de IJstijd. Het resultaat van die fietstocht was alle vocht uit mijn knie en been opgelost dat tijdens de nacht werd uit geplast. Jawel zo werkt dat, want fietsen is goed voor heel veel ongemakken en zeker ook voor oedeem. De zadelpijn viel reuze mee omdat ik een sloggi aanhad (boxer) zonder randjes en de naad middenachter. Een lik uier crème in het kruisgebied hield alles super zacht. Het is veel gezonder op deze manier vocht uit je knie en benen te halen dan met holle naalden waarna de arts vertelt dat het niet lukt na viermaal steken omdat het vocht gelachtig is geworden!! Ik heb dit van een echte arts die me bovenstaande tip een jaar geleden gaf....en het werkt.
 
Mijn leventje...
Terwijl de potjes lapjes kregen werden handwerkjes gemaakt o.a. een gehaakt randje door Gerry voor de nostalgische kast in de woonkeuken. Er werden katoenen tasjes genaaid van restjes om de plastic afvalberg tegen de gaan. Ron en Harry waren met vorken uit de besteklade aan het wieden in de moestuin tussen het klein opkomend gewas en een jongetje speelde aan een tafeltje in de kledingafdeling waar zijn moeder kleding uitzocht. De koffie werd gemaakt en iemand liep met de poetselator rond om vochtig stof af te nemen zag ik. De logistiek was op het plein vanuit de meubelafdeling banken aan het inladen voor een mevrouw in crisis en de stofzuiger ging door de entree terwijl op zolder een hoek werd afgetimmerd door Hansi om de Kerstspullen op te slaan. Truus zat op kantoor inschrijfformulieren digitaal in te voeren en Zara stapelde kleurige lappen op stapels. Bergen zomerkleding werd in rekken gelegd door Emina en consorten en de prullaria leek opeens kunst als je het maar niet naast troep drapeert. Annemiek besprak knelpunten met de coördinator Monique en had persoonlijke gesprekken met vrijwilligers, voerde de vogels in de stilte tuin en maakte plannen met Gerda hoe de opslag van de workshops op zolder zou worden...
 
De hotline af en toe raadplegen met Jozé coördinator van het Moederhuis waar alles probleemloos verliep en de mevrouw in crisis opeens geen kersenhout oudje maar een wit hip dressoir kreeg bijpassend bij de lichte banken en de chaise louge die ze zo mooi vond. Je moet je lijf daarop draperen met een doorzichtig negligeetje aan met kant en (nep) dons en roze slippertjes. Een glas wijn en misschien zachte muziek. Het is niet mijn ding...maar vroeger (20 jaar geleden) een beetje toch wel. Ik weet nog dat ik naaldhakken droeg toen de woensdagvriend een keertje kwam en hij amper iets te drinken kreeg omdat het levensgevaarlijk bleek met die dingen aan naar de keuken te lopen. De krengen vlogen dan ook snel uit... Mijn stijl was meer van de liefde gaat door de maag en kon meneer na het vijfgangendiner nog net niet in een dut zakken en dan ziet men geen negligeetje of naaldhakken meer...
 
Ik was toen al en nu zeker... meer van de flanellen nachtpon en de kraagpantoffel... Terug naar de mevrouw in crisis... Ze kreeg een wasmachine olé, en er komt nog een TV die onderweg tijd nodig had maar komt ook goed.... Ze kreeg zwart/witte lampen met bling/bling en ergens moeten nog vloerkleden liggen die daarbij passen weet ik. We hebben haar smaak helemaal getroffen en nadat ze vorige week diep daalde en brak (mijn schuld en moest gebeuren) is ze wederom hemelhoog gestegen in blijdschap. Haar zonen moeten nog een bed en die legt ze maar een weekje op haar gekregen (met gewassen hoezen van Hetty) dubbele boxspring want voor een nieuwe lover is het nog veeeeel te vroeg, al heb ik daar niets mee te maken en wil het ook niet weten.... Bij elke vrouw hoort immers een man en bij elke man een vrouw of in ieder geval een partner hoe je ook geaard bent en bij Annemiek hoort Floortje... Ze is heel vermakelijk mijn poezekind en je zag haar verbazing toen een plantje groeide waar haar staartje hoorde te zijn en op de deksel van de wasketel (plastic opslag) bleek eraf komen toch niet zo gemakkelijk. Ze schemert met me samen op het hofje als de avond valt en ze likt nondeju de slagroom zomaar van MIJN vlaai punt en ze heeft trouwens een nieuwe stoel die ik dacht te hebben gekregen via een ruil van een tegen twee... met een zacht kussentje voor in de tuin en zit ik nog steeds op de hardhouten rechte....
 
Annemiek