zondag 30 juni 2019

Mijmering 49 Super deo, vele tipjes en omgebouwde laarzen...

Beste mensen,
Liefde is een wedstrijd
die nooit zal worden afgelast omdat het te donker is geworden.

Annemiek.

49 Consumindermijmering 2019,

Tip.
Door de warmte groeien de planten in de border wel heel erg snel. Doorgeschoten andijvie is ook andijvie. Een puree van half koolraapjes/half aardappel met de rauwe andijvie smaakt even goed. De laatste aardbeitjes met yoghurt na. Een potje aardbeienjam leeg betekend nog een beetje onderin en aan de zijkant. 

Met een scheutje yoghurt erin en de deksel erop shaken. De flessen likker gebruiken en je hebt ook het onderste uit de kan eh pot. Flessen likkers zijn nog steeds te koop... zo niet in de huishoudelijke spullen zaak dan toch op de markt. 

Een fles yoghurtdressing met een beetje vruchtensap of azijn en shaken maar. Een half afgeknipte azijn flacon waarvan de onderkant als houder kan dienen om omgekeerde bijna lege flacons op de kop in te zetten in de deur van de koelkast in het flessenrek....
 
Ik heb het apparaat uit een mannelijke courgetbloem gehaald en daarmee zoveel mogelijk vrouwelijke bloemen bevrucht. Het ding werd in een bakje bewaard voor de volgende vrouwelijke bloem die nog net niet open was. En zie... nog heel wat courgetjes gered. Degenen die niet bevrucht werden rotten weg. Of de bijen het in limland niet doen? Natuurlijk wel maar soms zijn ze te laat of wat sloom...worden afgeleid door de papaverbloemen en zo....

Tip 2
De voorjaarssalade die in deze tijd zomer salade heet was een groot succes in de kookworkshop. Zie recept: https://annemieksmijmeringen.blogspot.com/2017/03/mijmering-33-voorjaarssaladie-voor-twee.html 
In het recept zie je hoe je aardappels in blokjes kan snijden door de eiersnijder in te zetten. Afgelopen vrijdag was geen eiersnijder bij de hand en kan je met een schilmesje ruitjes in een gekookte aardappel snijden en wordt een schijfje vanzelf stukjes. 



De nieuwe aardappels werden trouwens in de schil gekookt want de vitamientjes zitten net onder de schil vertelde Diny die de kookworkshop gaf. In de schil gekookt betekend ook dat je ze even onder de koude kraan kan houden (bij tijdsdruk) om ze sneller af te koelen, om ze daarna direct te kunnen pellen. Geen sla bij de hand werd lavasblad gebruikt als decoratie en helemaal goed. 

De salade viel zo goed in de smaak dat alle deelnemers dit weekend de salade thuis op het menu zetten. Het recept uitgeprint en uitgedeeld ging mee en voeg aan de salade alsjeblief niets meer toe want het is een symfonie van smaakjes en zo volmaakt hoe hij is. In een kom in de koeling bewaren kan je
twee dagen lang eenpersoons bordjes opmaken met erom heen alles wat je wil maar altijd die perzik bovenop. 

Er kunnen uitjes augurkjes komkommer op de rand van het bordje of asperges in ham gerold, tonijn of gevuld ei. De dames van de kookworkshop vonden de zomersalade zo als ze was helemaal volmaakt en hoefde niets meer bij.... 

Tip 3

In de knutselworkshop hebben we wat rubber laarzen omgebouwd tot tuindecoratie. Ze bleven maar staan en geen mens die ze meenam. Een ideetje is...het voorblad bij beide laarzen eruit snijden en dat kan gewoon met een keuken kartelmes want niet iedereen heeft een stanleymes in de buurt. Een stevige huishoudschaar doet het ook waarmee je geschulpte randjes kan knippen die met pen van te voren worden aantekent. We hadden maar twee scharen die iedereen tegelijk wilde hebben en uiteindelijk is de klus geklaard. 

Gerry had laarsjes met gaatjes midden achter waardoor touw werd geregen en strikken gemaakt. Bijna iedereen liet een laars lang en de tweede omgeslagen. 


In de laarzen komt gewone aarde uit de tuin flink aangedrukt en in het laatste stukje in de schacht potgrond. In het voorblad ook potgrond. Zet winterharde vetplantjes in de laarzen zoals huislook en stop wat mos rondom om minder gelukte snijgaten te verdoezelen. Aan de zijkanten laars werden luikjes uitgeknipt om een plantje in te zetten. Hoe groter het gat hoe meer mos erlangs...
 Zomer en winter buiten laten staan en heb je geen omkijken ernaar...alleen maar plezier en een glimlach....

Tip 4

Het fruit wordt snel overrijp bij deze temperatuur en de supers geven het aan ons door. Een overrijpe peer is nauwelijks te hanteren en wat uitgedroogde mandarijntjes niet te schillen. De peren afwassen en met schil in stukjes snijden wordt met het sap van de mandarijntjes fruit compote. De mandarijntjes kunnen middendoor gesneden en uitgeperst... niets mis mee.


Tip 5
Weinig bekend is de CRYSTAL body deodorant stick. Nog steeds te koop zeker via internet. De mijne gaat al wel vijf jaar mee en er schijnt maar geen eind aan te komen. Na het douchen en afdrogen hou ik de stick even onder de kraan en rol overvloedig mijn oksels ermee. Dat is voldoende deo voor normale dagen en niet te warm. Bij hoge temperaturen en belangrijke gebeurtenissen onder druk, spuit ik nog wat deo daar overheen....Geen enkel geurtje te ontdekken als bij velen de deo niet meer dekt....

De stick is van puimsteen of zoiets mineral salt staat erop (google de naam CRYSTAL body deodorant op internet) en als je wat kwistig met je scheermes omging bij benen scheren zet je de stick in om het bloeden direct te stelpen. Mijn vader had vroeger een klein sticje bij zijn scheerkwast liggen in de badkamer. Er zat een zilverpapiertje omheen herinner ik me nog. Later scheerde hij zich elektrisch....


Tip 6

De enkel sokjes waren op... gaten erin of te lelijk geworden. Honderdduizend keer wassen en komt er eens een eind aan die dingen. De oude worden grondig uitgezocht en zal ik wel weer iets mee kunnen.

Een bal voor Floortje aan een elastiek aan de klink van de deur. Omdat mijn doorgezakte voeten van maat 40 in jonge meisjes toestand naar 43 zijn gezakt neem ik heren sneaker sokjes.  Lekker ruim en breed genoeg. Ze komen opgestapeld in lege kattenvoer doosjes van Floor en hoef ik geen sneaker sokjes meer uit te zoeken of balletjes ervan te draaien. Ze zijn allemaal hetzelfde en kunnen tegen partnerruil. Waarom voeten groter worden door de tijd? Kneuzing botbreuk enkelbreuk voorvoet doorgezakt en weer kneuzing. Ons lichaam doet met de tijd heel wat op en is ook niet erg. Alleen de mens die anderen liet lopen blijft redelijk in vorm...

Mijn leventje... 
Te weinig scharen voor de knutsel workshop ben ik maar eens naar de beroemde action geweest. Er blijft altijd wat aan je vingers hangen en voor de zekerheid heb ik me dat goed ingeprent voordat de deur werd geopend...
Soappads waren echt nodig vond ik zelf en de scharen zodat de deelnemers workshops elkaar niet de koppen inslaan. 

De sneaker sokken voor mezelf en drie kleine schrijfblokjes waren ook nodig. De schrijfblokjes zijn memo’s voor in mijn tas want ik vergeet wel eens wat de laatste tijd.... 33 cent per stuk... Ik heb een pen eraan gekoppeld met een postelastiek om in de drukte snel aantekeningen te kunnen maken in steno of zo... van zaken die ik niet mag vergeten. 

Soms vragen drie mensen tegelijk iets aan me terwijl ik twee dingen tegelijk aan het doen ben. Ik heb geleerd om me dan even terug te trekken en dan is de memo een goede bezigheid. “Ben even bezig hoor!” Zomaar inbreken in een gesprek is onfatsoenlijk en wordt gedaan uit onrust verdriet, blijheid en snelle hang naar oplossingen. Het gebeurd vaak zelfs doorlopend tijdens mijn werk. Soms kijk ik de mens dan doordringend aan en zeg: “Ik wil nu graag privacy.” Soms moet ik me opsluiten op kantoor met een crisis mevrouw/meneer en sluit de gordijnen. De coördinatie probeert hierin te heropvoeden en is doodmoe na een ochtend en helemaal na een dag....

Floor de poes blijft wel eens een nachtje buiten pierewaaien en heeft dan een kordon muisjes voor de deur gelegd als cadeautje voor mij... Ik graaf ze onder of spoel ze door de plee als Floor even niet kijkt. Ik ga haar jacht trofee”s echt niet opzetten. Soms neemt ze er eentje mee naar binnen en ligt die net onder het gordijn waar ik niets van zie. Ben ik even een dutje aan het doen in mijn stoel en wordt wakker gemaakt door Floor die wil dat ik eens naar haar etensbakje kom kijken. Een horde blauw/groene vliegen die op nat en droog voer zitten en op de muis die ik opeens zie liggen. Waarschijnlijk aan de zijkant ergens zijn die vliegenmonsters tussen het vliegengordijn door gekomen. Dan wordt ik gek en mieter alle voer weg, worden de vliegen buiten gemept en de voerbakjes gesopt en ontsmet. De stofzuiger aan en de vliegen die niet wijken wilden opgezogen. Zo kom je ook van fruitvliegjes af die je maar niet te pakken krijgt. Gelukkig heb ik tegelvloeren en kan de SUNSODA erover. Floor heeft nu bordjes op haar voerbakjes en komt me even halen als ze een hapje wil eten... Het nat voer gaat direct weg als ze wat overlaat....Al doende leert men...
Annemiek