woensdag 19 juni 2019

Mijmering 47 Bevruchter gezocht voor mijn Siamese tweeling, lavendel pracht, de tuinboon en de kindjes...

Beste mensen,
Vriendschap is een vorm van herkenning
een soort houden van...
 Vriendschap verdubbelt vreugde en halveert smart....
Zo jammer dat sommigen dit niet kunnen volgen.
Het heeft niets met seks te maken,
meer met pure zuivere menselijkheid...

Annemiek


47 Consumindermijmering 2019.
Tip.
De snijbiet in overvloed groeit maar door en ik vond nog een receptje....zoals altijd... voor de vegetariër. Er is van het merk lassie zilvervliesrijst met linzen te koop. Je kan natuurlijk ook evenveel linzen als zilvervliesrijst koken. Eerst een half bekertje linzen toevoegen aan kokend water in een pannetje en vijf minuut aan de kook houden. Dan een half bekertje zilvervliesrijst erbij en na 8 minuut zijn beiden gaar... Eerst maar eens de ingrediënten:
Een vergiet snijbiet of andere bladgroente.
1 kleine ui of halve grote
peper/zout
bekertje snel kook zilvervliesrijst met linzen

of half bekertje los van elk.
Voor de saus:
Theelepeltje boter
ongeveer evenveel bloem
kooknat van snijbiet
beetje melk.
Werkwijze: De gesnipperde ui fruiten in de wok en de gewassen en grof geknipte of gesneden snijbiet toevoegen plus iets zout. De snijbiet op laag gas laten slinken en omroeren...Ondertussen water in een pannetje opzetten voor de zilvervlies rijst/linzen. Zie boven als je de Lassie pakken niet vind en linzen en rijst los moet nemen. Maakt niets uit. Hetzelfde effect... In een steelpannetje de boter smelten, bloem toevoegen en roeren. Van het gas af het beetje kookvocht wat nog van de snijbiet afkomt opvangen en bij de boter/bloem gieten en op het gas met de garde goed roeren. De saus wordt nu licht groen. Eventueel melk toevoegen tot de juiste dikte. Rijst/linzen op een diep bord, snijbiet erop en de saus... Perfect!
Tip 2 De courget in de border heeft een Siamese courget met de lijfjes aaneen gegroeid. De kopkes hebben twee bloemen en ik vrees het ergste... Meestal komen eerst de mannelijke bloemen in de plant. Ze hebben alleen een steeltje zoals bij mannen gebruikelijk is en ze zijn dan ook maar alleen de bevruchters. De vrouwelijke bloemen hebben een vrucht die niets word als de vrouwelijke bloem niet bevrucht wordt door de mannelijke bloem. Daar zorgen de bijtjes voor die in en uit beide bloemen vliegen en rondsnuffelen. Meestal doe ik dit zelf met een vinger om zeker te zijn dat de daad heeft plaats gevonden. Laat ik nou geen mannelijke bloem hebben... Potverdriedubbeltjes aan toe. De Siamese tweeling courget zal nog een beetje groeien en dan gaan rotten... Niets aan te doen of iemand in de buurt moet een mannelijke courgetbloem hebben.....
 
Tip 3
Enkele tuinbonen zijn al oogst/klaar en ik heb ze lekker dik laten worden. Ik hou van dikke melige tuinbonen... Er is nog ergens een wortel en een koolraapje werd uit de tuin getrokken. Een halve ui zit nog in een pot in de koeling en die kan gesnipperd en gefruit in de wok in iets zonnebloemolie....

Ik kom nog wat champignons tegen en die worden afgeborsteld en kort
afgespoeld in stukken gesneden. Bij de gefruite ui in de wok op laag gas bruinen met peper/zout. De wortel geschild en drie schijven koolraapje van schil ontdaan wassen en in kleine stukjes gesneden in een klein pannetje met weinig water aan de kook brengen met ietsje zout. De tuinbonen erbij en aan de kook op laag gas 5 minuut koken. Afgieten en in de wok nog even mee roerbakken met de ui en champignons. Ondertussen van 2 of 3 los geklopte eieren een omelet bakken die gevuld werd met de groenten.... Een kommetje milde bio yoghurt met frambozen uit de tuin maakte het af....

Mijn leventje....
Elke dag even meekijken in je tuin brengt je veel... De uitgebloeide viooltjes brengen al  zaad dat ik net kon opvangen en (in mijn geval) in de mand tussen de violenplantjes stoppen. Met een vinger druk ik het zaad in de aarde waar het weer gaat kiemen. Tja... en als er een mannelijke courgetbloem was geweest had ik hem kunnen helpen met de vrouwelijke te bevruchten. Nu sterft de prachtige
vrucht af... je zal het zien. De donderwolken in zicht kon spoorslags de bloeiende lavendel afgeknipt worden 20 cm boven de aarde. Ik kon nog net mijn nette schoenen verwisselen voor ouwe slippers. De plant kan zich in de zomer herstellen en heeft tegen de herfst een mooi kort geknipt kapseltje van groene stengels en blad. Ze kunnen gedekt de winter in en brengen volgende zomer weer prachtige lavendelbloemen. De meeste mensen laten de bloemen staan omdat ze zo mooi
de tuin sieren en dat is ook zo... Daarna vergeten ze te snoeien en voor de winter kan het niet meer anders staat hij daar met blote billen te bevriezen. Ik zie dus op de meeste plaatsen hoge doorgeschoten lavendelstruiken met bruine troep onderaan. Niets moois aan en alle kanten op groeiend in wildheid waar de mooie bloemen als een  vlag op een modderschuit op staan zich kapot te schamen....

Wat ik met die lavendelbloemen doe? Heel veel... Met een handschoentje aan wordt het blad van de stengels gerist van boven naar beneden en de bloemen in een bos bij elkaar gelegd. De kleintjes apart. De bossen worden bijeen gebonden te drogen gehangen binnenshuis zoals je ziet. Het kleine grut wordt gekopt en de kopkes in een mooi bakje in het kleinste kamertje gezet... heerlijke lavendelgeur... maar wel even in de blomkes rammelen voordat je de grote boodschap in de pot legt... In beweging laat lavendel de geur los, anders is het nog net alsof iemand een drol achter een lavendel struik heeft gelegd...
Het oude lavendelspul van vorig jaar was verkleurd maar geeft nog steeds de geur vrij... Niet weggooien maar in een zakje bewaren en voordat je gaat stofzuigen een handvol op de grond gooien en als eerste opzuigen... Stofzuigerzak verfrisser....

Monique krijgt versterking van Jozé met de juiste namen en geboorte data van de ouders en kindjes op de juiste reserveringen te krijgen. Komt helemaal goed. Natuurlijk worden linnenpakketten en toeristenbelasting ook vergoed want ook daar hebben de mensen geen geld voor. De stacaravans zijn voldoende en nee we reserveren geen luxe vakantie bungalows. Genoeg is genoeg! In de stacaravans zijn douche en toilet en keukenblok en alles wat je nodig hebt ook een koelkast, de nodige bedden en en.... Monique heeft er zelf eens een midweek in doorgebracht met haar echtgenoot en twee kids en helemaal goed weet ze.... 
Wij reserveren voor een week.. dat leek me beter want met een midweek is het alleen maar in en uitpakken... De mensen die mogen gaan.... krijgen elke week voedsel op onze voedsel lijn omdat er tijdelijk onvoldoende leefgeld is. We zullen pasta en saus in pot meegeven en rijst en broodjes om al een basis te hebben. Limonadesiroop is ook al iets nietwaar en misschien krijgen we van de supers wat snoep tegen die tijd voor de kids en fruit voor onderweg. Zelfrijzend bakmeel om
pannenkoeken te bakken is ook nooit weg.... enne zonnebloemolie...en closetpapier ook maar want al dat eten komt er ook weer uit.  Misschien hebben enkelen geen grote badhanddoeken en kijken we nog naar. We hebben grote rugzakken gespaard en sporttassen en nee geen bikini’s en zwembroeken want daar weet ik echt geen maat of model in... Ik was... toen alles nog een beetje op z’n plek zat... een
naturist en die badderen bloot... Nu zal ik de mensheid mijn blote lijf maar besparen... In ieder geval bij klaar lichte dag. In de nacht kan ik nog wel eens in eva kostuum regenwater om gaan gieten van de ene in de andere regenton.... Dat is net naast de keukendeur en geen mens die het ziet...Ik hou van gemakkelijk... en geen gedoe...
Doet me denken aan de tijd toen ik van stretch badstof voor mijn zoontje pakjes naaide aan een stuk. voetjes beentjes armpjes konden er zo in. Drukkers op de schouders en voilà... Dat bespaarde het gefriemel van sokjes en truitjes met losse broekjes. Toen was hij wel nog baby...bij de groei naaide ik ze een stuk groter en de applicatie beer of aap op de buik verhuisde mee. Het oudje daar werden de voeten afgeknipt en werden pyjamapakjes.  Ik heb nog een jasje/zak ontworpen voor in de wandelwagen. Geen kind had het in de winter warmer dan mijn kind. De zak was lekker met vacht gevoerd die ik uit een oude winterjas van pa had geknipt. Ik wist toen nog niet dat mouwtjes dunnere voering behoeven dus zat mijn kind ( en die van de buurvrouw die mee naaide) met rechte armpjes zijwaarts omdat er geen beweging in die vacht gevoerde mouwen was te krijgen....

Annemiek