maandag 17 juni 2019

Mijmering 46 Weekend zooi, meiknolletjes in juni, kruidenazijn maken...enne rozemarijnolie.

Beste mensen,
 
Elke dag heeft zijn eigen schoonheid.
 

Annemiek.


46 Consumindermijmering 2019.

 

Tip.

In de ban van zoveel mogelijk zelfvoorzienend leven laat ik geen cm moestuinborder onbenut. Een stelletje meiknolletjes eruit... direct iets anders erin. Deze keer enkele rode koolraapjes vanuit het zaaibed naar de volle grond, waarbij een dikke huisjesslak meekwam die in het gemeenteplantsoen werd uitgezet. Door de regen en de warmte groeit alles de hemel in en de aardbeienbedden in de wasteilen geven al weken dagelijks oogst. De aardbeiplanten in de betonnen potten zijn nu te oud geworden en einde augustus zal ik aarde en planten moeten vernieuwen...
 
Dat betekend jonkies trekken en veel. De eerste plant aan de scheuten worden in potjes potgrond gedrukt. Groeien de scheuten verder door dan afknippen. Het eerste kind is altijd het sterkste. Als het kind
voldoende eigen wortels heeft kan de navelstreng met moeder doorgeknipt en zie... al twee zelfstandige aardbeienplanten. Zes kindjes in de groei in potjes die in een onder bakje staan om voldoende water te kunnen pakken. De bakjes heb ik op omgekeerde bloempotten gezet tegen de wasteil aan. Je kan de potjes ook tussen de aardbeiplanten zetten als je aardbeien in de volle grond teelt. Waarom zou je planten kopen als je zelf kindjes hebt. Door de kindjes in potjes te drukken en telen hou je moeder en kind uit elkaar. Na het scheiden van moeder zijn ze gemakkelijker elders in een nieuw aardbei bed te verplaatsen zonder groeistop. Na het tweede jaar kan je aardbeienplanten beter ruimen. De vruchten worden kleiner... Aan het einde van de zomer heb ik wel een legertje kindjes geteeld en klaar... Mooi om je aardbei bed te vernieuwen of om weg te geven...
 
Tip 2
Ik heb een denkfout gemaakt... door de chayote planten tegen de wilde wingerd te zetten, denkende dat de chayote wel sterker zou zijn en/of samen hand in hand (rank in rank) zouden opklimmen tegen de afrastering.  Nee dus... de wilde wingerd met zijn killersinstinct overheerst alles. Dan maar terug killen en regelmatig klim ik in de border met een bigshopper aan mijn arm en een schaar om de bladeren van de wingerd te knippen. Uittrekken kan niet want dan komen de chayotes stengels met wortel en al mee die met de wingerd stengels is verweven. Het kreng wingerd groeit gewoon verder al of niet zonder blad. Nooit te oud om te leren nietwaar....
 
Tip 3
De lavendel in bloei heb ik de mooiste alvast uit de tuin geknipt om wat kruidenazijn van te maken. Twee liter kruidenazijn per jaar is wel genoeg voor mij. Afgelopen jaar heb ik teveel weggeven en had zelf niets meer. Dat moet anders. Hoe maak je de kruidenazijn?
Ingrediënten:
munt of citroenmelisse
lavendel
witte azijn
bruine azijn
enkele peperkorrels.
 
Onderin schone flessen of karaffen zeker 6 peperkorrels per fles/karaf. Enkele takjes munt of citroenmelisse met de stengel naar boven in de fles. Evenveel met de stengel naar onder zodat het muntblad overal zit en niet alleen onderin. Met vier stengels lavendel hetzelfde verhaal... Ongeveer een vierde van de fles vullen met bruine azijn en verder afvullen met witte azijn waardoor de azijn mooi beige kleurt. Dop erop en klaar. Na zes weken kan je de kruidenazijn gebruiken, wordt steeds lekkerder en blijft jaren goed. Heerlijk op sla samen met olijfolie peper/zout honing en en..... Ik heb nog enkele takjes lavendel aan de buitenkant tussen de sluiting flessen geklemd en met een touwstrikje vastgebonden voor de leuk. Mooi om cadeau te doen...ook zonder touwstrikje dat niet zo lukte. Een paars lint is nog mooier als je hebt...
 
Tip 4
Zelfs de eenjarige papaver brengt oogst in etappes. Eerst de pracht bloem die knalrood staat te stralen en ik heb zelfs dubbele. Als de bloemblaadjes zijn verdwenen blijft de zaadbol over die van groen naar lichtbruin kleurt en droogt. Als je tegen die tijd ertegen tikt hoor je de zaden rammelen en dan zijn ze goed. De bol op steel bij de grond afknippen en voorzichtig zonder zaadverlies door de gaatjes op de kop in een emmer zetten waarin het zaad al stroomt. Laat maar staan op een droge plek onder een afdakje of zo in de zon om na te drogen. De zaadbollen zijn pracht decoratie voor in herfst/Kerststukken en de zaden? Gedeeltelijk om in maart weer in de volle grond te zaaien en in een pot in de keukenkast om maanzaadbroodjes mee te maken.... Witte deegbolletjes natmaken of met ei besmeren, maanzaad erop strooien en in de oven. Mijn rode soort (zie foto) heeft niets met de slaapbol papaver te maken of met opium.
 
Tip 5
Terug naar de meiknolletjes.... wat zijn ze parmantig en lieflijk, die kneuterige bijna vergeten groentesoort. Toen ik ze voor het eerst zaaide heb ik ze verwart met de gele koolraap die veel groter word. Ik heb de meiknolletjes door laten groeien tot oude dames in Rubensformaat en niet meer te eten. Houterig en hard en niets aan. Nu weet ik beter.... Ze moeten klein geoogst worden. Het lekkerst naar mijn mening in volgend recept:
Gegrilde meiknolletjes
Ingrediënten:
Enkele meiknolletjes
olijfolie
paprikapoeder/peper/zout
ietsje zonnebloemolie
 
Werkwijze:
Schil de knolletjes met de dunschiller en snij ze middendoor en in partjes. In iets water met zout vanaf kookpunt 5 minuut aan de kook houden. Ik heb de nodige nieuwe oogst aardappels in schil meegekookt. Knolletjes en aardappel afgieten... (gekookt water kwam op het stoepje op onkruid) De partjes meiknol in een kom mengen met scheut olijfolie peper/zout en veel paprikapoeder en even laten intrekken.
 
De aardappels in schijfjes snijden en bakken in iets zonnebloemolie met wat steeltjes van de rozemarijn (als je hebt). Ondertussen in een kleiner teflon bakpannetje de partjes meiknol roosteren. Ik heb nog wat champignons erbij gebakken en werd mijn menu teveel bruin. Sla of de aardappels als puree zou wat betreft kleur beter zijn geweest. Lekker was het wel..... met een klein kommetje rabarber/custard en de yoghurt met fruit uit eigen tuin...
 
Tip 6
Stop wat steeltjes rozemarijn tussen zeezout in een potje met een maalsysteem die je wel eens gratis bij zeezout krijgt...
Maak zelf rozemarijnolie door een takje rozemarijn in een potje olijfolie te doen. Na een maand het takje verwijderen.
 
Mijn leventje...
Floor zat weer eens tussen de zooi op de tuintafel bedenkelijk te kijken en ik zag zo wat ze dacht... . “Hoe krijgt ze deze zooi ooit nog opgeruimd.” Ik heb het weekend over me heen laten komen en niets moet. Onderduiken in de tuin en van de hak op de tak werken met mijn handen in de aarde. Dat betekend overal tegelijk aan beginnen, niets eindigen en steeds weer iets anders zien. Einde zaterdag een puinzooi op het hofje achterlaten tot de zondag. Erbij zijn als de eerste courget aan een plant komt en de frambozen proeven. In tuinbonen knijpen of ze al dikken en inwendig onderzoek plegen naar een aardappel en knoflook in de grond. Voorzichtig aftasten met een vinger en toch maar aan de plant laten. Ze moeten nog een beetje groeien. De verwelkte bloemblaadjes uit geraniumblommen knijpen en rode vingers oplopen. Slakkebeesten naar het gemeenteplantsoen brengen en vergeten dat ik mijn soepjurk aanheb zonder BH.....De wereld buiten sluiten en geen mens ontvangen. Met Floor ontbijten op het terras in de zon en de wind en werd ontbijt een brunch. Wasjes drogen op de lijn en alleen binnen zijn om te douchen en te slapen. Vooral kijken en voelen in de armen van moeder natuur bij de koolmeesjes en de houtduiven die lawaai maken in de zonovergoten kersenboom vol knalrode vruchtjes. Die boom staat bij buur maar ik mag meegenieten. Zoveel cadeautjes schenkt een tuintje of het bos waardoor of langs je mag wandelen of fietsen en zomaar ergens gaan zitten genieten van al wat leeft... Blijf de mooie dingen zien in het leven... met je glas halfvol. Enne de kindjes vakantie actie? Monique heeft al voor twee gezinnen met elk drie kinderen een week kunnen boeken... Binnenkort meer daarover...
 
Annemiek