maandag 1 juli 2019

Mijmering 50 Courgette/havermout pannenkoekjes en guldenroede....

Beste mensen,
Er is een geschiedenis van stille goedheid en vriendschap
geschreven door kleine gewone mensen....
Waardoor gezinnen met kinderen met geen cent te makken
een weekje op vakantie kunnen gaan...
Daar hoort een welgemeend dankjewel bij....

Annemiek.

50 Consumindermijmering 2019.
Tip.
Natuurlijk zijn er al lang betaalbare courgettes op de markt. Als je maar vraagt of ze uit eigen land zijn. Ik leef zoveel mogelijk uit de tuin en de eerste courgettes zijn oogst klaar. Al een tijdje verlang ik naar courgette reifkoekjes en het werden courgette/havermout koekjes. Een overheerlijk recept met yoghurt met vers fruit na een volledig menu....
Ingrediënten:
1 courgette
halve dikke ui of een kleintje
peper/zout
1 ei
havermout en bloem.
Werkwijze:
De courgette wassen en met schil raspen. De ui raspen of in snippers snijden. Zoals je ziet kan het laatste stukje met de keukenschaar in snippers geknipt.
voeg toe... het ei, peper/zout plus een handvol havermout. Met de hand mengen en evenveel bloem als havermout toevoegen tot de substantie dik genoeg is (zie foto.) De koekjes bakken in wok of koekenpan in zonnebloemolie. De koekjes warm opdienen al kunnen ze ook koud gegeten worden....bijvoorbeeld wat er overblijft voor de dag erna. Leg daar verse framboosjes op.....
 
Tip 2
De frambozen geven nog steeds oogst en het grootste deel werd door een zeef gedrukt om frambozenazijn van te maken. Ik beschreef het al eerder. Evenveel frambozensap witte azijn en rode wijn mengen. De frambozenazijn werd bij de eerder gemaakte gegoten en heb ik de fles vol. Genoeg voor een jaar.... Een klein hoopje framboos werd met yoghurt gemengd voor een gezond na gerechtje na de courgette/havermout koekjes en vond ik nog wat aardbeien aan de planten die erbij werden gedaan...
 
De fles azijn kwam leeg en zie je de tip in beeld waarover ik in mijmering 49 schreef. Onderkant werd houder om omgekeerde flacons in te zetten en de bovenkant werd trechter....
Tip 3
De gulden roede komt in bloei en om de twee dagen loop ik langs de blommen om te zien welke helemaal open zijn. Die worden geplukt van blad ontdaan en in bosjes opgehangen om te drogen... Later zal ik een krans ervan wikkelen....
Tip 4
Bloemen in de tuin zijn verschillend van hoogte en in een hoge vaas is dat geen probleem als je onderin de vaas een opgevouwen stuk gaas drukt....De stengels in de gaasmazen gestoken blijven staan hoe je ze hebben wil.


Mijn leventje...
De hitte voorbij kan een mens weer iets doen... Tijd voor tijdmanagement om vervelende klussen te klaren. De bergruimte in de gang onder de trap werd totaal uitgeruimd. Er staat alleen nog een koelkast tafelmodel in en de stofzuiger. Aan de onderkant trap komen meer schroefhaken om pannen aan op te hangen. De koelkast staat op een stalen tafeltje zodat ik nooit echt hoef te bukken. Daar komt nu een combi koelkast/vriezer en de oude koelkast en de tafelmodel vriezer gaan naar het consuminderhuis.


De vriezer staat nu boven en is niet meer te doen de trap op en af. Natuurlijk neem ik een a+++ energiezuinige combi en ja... die komt ook op het stalen tafeltje. Daarvoor moet een plank uit de berging en maakt niet uit. Ik heb twee bananendozen spul eruit gehaald dat kan worden doorgegeven. Bakplaten bakblikken roostertjes koekjesstekers meubelwas en poetsmiddel dat ik al tijden niet meer gebruik. Raamtrekkers en kommen en schalen. Van alles heb ik eentje bewaard voor mezelf. Een kratje schoonmaakmiddel autowas zilverpoets borstels radiatorborstels dweilen enz.. kan de schuur in. 

Bewaarde plastic doosjes om iets in te vriezen kwam in de grote kast en het grootste deel weg. De vuurvaste kommen idem. Floor haar voer kwam.... boven haar etensbakje in de rol lade... Zo logisch maar de mens houdt van moeilijk nietwaar...
Ik heb de klus in twee delen gedaan en er moet nog iets in de schuur gezet maar wat ben ik trots op mezelf en blij met de ruimte in de berging waar ik steeds meer dingen omstootte, alles liet vallen niet op kon rapen en nergens meer bij kon. Wat een weelde.... 

Morgen loop ik de lades en de kasten nog even na die al tig keren werden geruimd en nog steeds spullen uitkomen.... Ontspullen doe je in etappes....
Een van de gezinnen met kinderen die we op vakantie laten gaan is een vader met twee dochters in de puberteit. Meneer heeft sinds kort het ouderlijk gezag toegewezen gekregen van de rechter toen na vele jaren en menige nieuwe vriend van moeder met bijbehorende verhuizing wederom de liefde spaak liep.

 Bij het ouderschap gaat het erom hoeveel ego je hebt. Ergens in het midden zou het moeten zitten en naar mijn mening zelfs 70/30 waarbij die 70 natuurlijk voor de kinderen zijn. Bij die mevrouw was het misschien wel omgekeerd... wie weet.... en dat is haar keuze en de gevolgen ook voor haar. De kinderen worden daar niet beter van... 

Het is de reden waarom bewust de woensdagvriend in mijn leven kwam en ik langer alleen woon dan ik getrouwd ben geweest. Mijn zoon was nooit gemakkelijk hoe innig onze band ook was in zijn jeugd. Tijdens de puberteit werd het moeilijker en daar hoort geen steeds weer nieuwe echtgenoot of inwonende vriend bij al heb ik dat eenmaal geprobeerd. Dan moet je als het spaak loopt kiezen voor je kind en een relatie buitenshuis.... Maar dat is mijn mening....

Bovenstaande meneer was ZZPer en door alle zorgen over zijn kinderen kwam hij thuis te zitten... Nu werkt hij als vrijwilliger bij ons Consuminderhuis en heeft al een half jaar de kinderen bij zich wonen in een veel te kleine studio. Mevrouw heeft al die tijd de kinderbijslag en het kindgebonden budget niet ingeleverd en dat is toch 500 euro per maand die de opvoeder van de kinderen toekomt en meneer miste. Van een leefgeld van 70 euro per week moet meneer voedsel kleding schoenen schoolreisje zakgeld voor de meiden en toiletartikelen wasmiddel en en...worden gekocht voor drie personen nou ja je weet wat ik bedoel. Stichting leergeld werd aangeschreven voor een laptop voor school en een fiets en we hebben meneer op de voedselijn gezet... Je begrijpt dat een weekje weg zo heel erg in goede aarde valt bij dit gezin waarbij de vader heel erg zijn best doet de trauma's bij de kids weg te nemen door tijd aandacht regelmaat en een luisterend oor.....Over een kort jaar zal meneer weer aan het arbeidsproces moeten gaan deelnemen.... want een bijstanduitkering is maar tijdelijk voor een nou ja geslagen maar toch enigszins gezond mens...... Wij houden hem boven water....en daardoor de meiden...
Annemiek