donderdag 11 juli 2019

Mijmering 52 courgette soep mijn zus... iets "eigen" en de kindjes...

Beste mensen,
Hoe donker de nacht ook mag zijn.
Er is altijd nog licht van de sterren.
en vanmorgen.......
kwam daar een bijzonder lichtje bij.....

Annemiek.

52 Consumindermijmering 2019.
Tip.
Helemaal in de ban van de prachtige biologische courgetjes uit eigen tuin staat courgetsoep op het menu. Een raar exemplaar met een waterkupke kort en dik en een mooie gave bij elkaar. Zo simpel die soep.
 
Ingrediënten:
courget
dikke ui
knoflook
paprika
aardappeltje als je wil
2 groente bouillonblokken
verse kruiden uit de tuin zoals
tijm lavas...

Werkwijze: Meestal gebruik ik twee dikke courgettes voor de soep maar die kleine korte dikke was ook goed en werd het tekort courget aangevuld met twee aardappels. 


Eerst de gesnipperde ui in zonnebloemolie aan fruiten en even later de gesnipperde knoflook erbij.... uit de tuin. De gewassen en in stukken gesneden courget toevoegen met schil.... 

 

Er kan nog wat glorie uit de tuin bij ...een paprikaatje alleen al voor de leuk van afknippen stukkeren en in de pan. Roerbakken de hele reutemeteut en de bouillonblokken toevoegen en een liter water. Zo te zien toch te weinig groente en werden twee nieuwe aardappeltjes opgegraven en met schil in stukjes gesneden bij de soep. Blaadjes lavas en blaadjes tijm enne even proeven... Wat peper en nadat in 20 minuut alles gaarde de staafmixer erdoor. Die room op de soep is alleen voor Rubensvrouwen die toch niet meer te redden zijn.....De room weglaten is ook een optie....
 
Tip 2
Te vaak te moe vind ik nieuwe recepten uit... Even snel een warme hap op tafel heb ik een courget en een koolraapje geraspt en een ui gesnipperd. Havermout en een ei... plus peper/zout. Koolraapuicourgethavermoutpannenkoekjes... Ik stond op het punt daar nog blaadjes snijbiet door te doen maar dat komt misschien de volgende keer....... Ik zou kleinere koekjes kunnen maken en ze in de blaadjes rollen bedenk ik opeens....met een takje als prikker.
Mijn leventje...
Ik blijf het druk hebben met courget bloem vrouwen bevruchten. Als dit niet gebeurd zie je het resultaat op de foto... een verschrompelend rot vruchtje...
Gelukkig was er een mannenbloem in de buurt al hield die een bloemblad voor zijn geslachtsorgaan... Dat kennen we al eeuwenlang van de mannen. Vrouwen moeten altijd met hun hele hebben en houden bloot tot in detail. Nou het is allemaal gelukt...die bevruchting.... 


De witte bloem is van een chinese klimcourget en wat daar chinees aan is moet ik nog ontdekken. Er komen alleen witte bloemen aan op stengels dus.... mannen. Wanneer de vrouwen blommen met een vruchtbeginsel komen is de vraag...als ze al komen....
Dat brengt me op de spoedingreep die ik vanmorgen kreeg in Zuyderland ziekenhuis in Geleen/Sittard. Gisteren bleek dat opeens noodzakelijk en met de regiotaxi om kwart voor zeven op pad is een ware weelde. Met 20 injecties in mijn blaaswand werd na verdoving mijn blaas stopgezet. De meneer die me daarna wilde katheteren krabde eens denkbeeldig aan zijn hoofd. De mevrouw die me gisteren had geholpen had net vertelt dat ik niet anders eruit zag als andere vrouwen... dus wat is het probleem? 

Meneer heeft eens een krukje erbij gehaald en zat met zijn neus op “het werk” te klunzen. De mevrouw van gisteren werd erbij gehaald en begreep ik pas wat meneer trachtte te doen. Ik voelde immers niet veel omdat e.e.a. verdoofd was... Meer spreiden vertelde ik hem en iets optrekken omdat er een bochtje in mijn urine kanaal zit... tja... al doende leert men nietwaar.... Voortaan katheter ik weer vijf maal per dag en heb ik van een spiergroep al afscheid genomen... ADCA.
 
Mijn zusje en haar man hebben me na de ingreep naar huis gebracht en voelde ik me geborgen ontroert met iemand van “ons thuis” die zorg geeft. Mijn leven lang was ik degene in het gezin van Deursen die zorgde... op sleeptouw nam... omdat me die taak als zevenjarig kind op de schoudertjes werd gelegd... Ik wist niet anders en de omhelzing van mijn kleine grote zus vanmorgen ontroerde me diep... al moest ze zo ongeveer in me klimmen... Dankjewel zus en ega enne Bertje die door Floor werd uitgedaagd.....Komt ook goed........
Die arme Jozé moest daardoor heel onverwacht Theo (vakantie) en mij vervangen en had het zwaar te verduren.... Voor... tussen en na de ingreep hebben we overleg gepleegd maar zonder dat had ze het ook gered... Ze heeft alles heel goed op een rij...vaak beter dan ik. Alleen hebben we het uitdelen van de GAYA Zoo kaarten naar morgenmiddag verschoven... Daar moet ik bij zijn want mensen breken vaak als ze zomaar voor het hele gezin jaarkaarten krijgen. Ze moeten elke cent tienmaal omdraaien en zijn sprakeloos van zoveel geluk. We hebben ze goed uitgezocht waar de nood hoog is en de kids meestal geen vakantie dingetjes krijgen dan een ijsje en het voetbalveldje en de straat.  Meestal zitten deze gezinnen op onze voedsellijn en geven we broodjes en fris en fruit en lekkers mee voor de kids...  Jozé is niet zo goed in omarmen en klopjes geven en dikke zoenen uitdelen aan jan en alleman... Ik ben de schaamde al eeuwenlang voorbij en heb misschien het lijf ervoor wie weet... Met mijn vangarmen moet ik wel al die blijheid delen van wat jullie giften mogelijk maken.
Een mevrouw kreeg de kaarten afgelopen dinsdag en terwijl Jozé de naam op schreef en mevrouw had getekend voor ontvangst stond mevrouw daar nog wezenloos te kijken... Wist zich geen raad....krijgt noooooit iets.  “Kom” zei ik en liep ze om de tafel heen en liet zich huilend in mijn armen vallen... Ze werkt zo hard bij ons en thuis... heeft drie kinderen is alleenstaand en de sociale dienst zit maar op haar nek. Er brak iets in haar.... Ze moet voor de derde keer meedoen aan een sport traject wandelen zwemmen en sporten van de sociale dienst in het kader van dichterbij betaald werk. Ze loopt al zoveel van en naar het consu huis en boodschappen doen en naar de school van haar kids en...alles te voet. En zwemmen is niet haar ding zeker niet gemengd. Met vrouwen alleen is al teveel voor haar. Ze heeft nog nooit een badpak aangehad volgens mij... en haar prachtwerk is als tolk bij ons en de  verantwoording van de matrassen en gordijnen en CC in ons huis. 

Ze zorgt en sleept en kan alles wat je maar bedenken kan...Zit ik een minuut dan brengt ze een kopje koffie voor me... zomaar uit het niets... want ze ziet alles....Ook dat ik nooit pauze heb en geen tijd voor koffie.... Ik hoop dat ze in de veilige haven van het consu huis mag blijven ... daarbuiten is net teveel.... Daar dacht ze aan toen ze de kaarten kreeg...dat ze misschien weg moet naar een of andere stage en ze die kaarten nu kreeg en misschien niet lang meer voor ons mag werken en het vergoeden kan... Zo zit dat menske in elkaar.... Ik heb haar die onzin uit haar hoofd gepraat...het doet er niet toe werken of niet bij ons.... die kaarten zijn voor haar kids en haar van harte gegund.... Ze heeft ze al honderdduizend keer verdiend omdat ze is.... die ze is....
Annemiek.