maandag 8 juli 2019

Mijmering 51 Ratatouille, het Diderot effect, de schoonheid van een groente terras en ADCA...

Beste mensen,
Mijn  vrienden en mijn zusje kennen het lied van mijn hart,
ze gaan het voor me zingen als ik het vergeten ben...

Annemiek.

51 Consumindermijmering 2019.
Tip.
Hoe mooi is een border met groente. Afgewisseld met blommen al of niet in potten heb je toch een unieke tuin. De doorgeschoten sla laat ik gewoon
staan. Een pracht decoratie die ook nog gaat bloeien en ik oogst nog steeds blaadjes ervan....
De groente dicht op elkaar hebben nooit onenigheid en de peper staat achter de paprika haast bovenop de courget en het mag allemaal. Een augurkje doet aan paaldansen de hoogte in en voor een eenpersoons huishouden zijn augurken beter dan ellenlange komkommers. Je raakt niet uitgekeken waar wat groeit en blommen alom waarvan de courgette op de voorgrond treed met zijn mega gele bloem...
Dagenlang werk ik onafgebroken in de tuin zonder een mens te zien... de tijd vergeten... vanaf dat ik opsta tot de avond valt... Floor aan mijn zijde. De telefoon uit en geen PC. De stilte... want zelfs de buren fluisteren en ben ik zeer erkentelijk daarvoor... Dichtbij jezelf krijgt alles een plekje in je hoofd en in je hart en hoef je geen mental coach of
psycholoog. Moeder natuur relativeert... en krijgt
langzaam de bij mij gediagnosticeerde hersenziekte een plekje. ADCA en als je meer daarover wil weten dan kan je dit opzoeken op internet (google) Van mij zal je in de toekomst af en toe iets over het verloop vernemen tussendoor in de mijmeringen. Nee geen klaagliederen want mijn glas is altijd halfvol en mijn werk voor de doelgroep blijft nummer EEN altijd en steeds weer.... Dankzij pracht collega’s die vrienden werden en de ondersteuning van mijn lieve zusje Gerry en haar echtgenoot blijf ik in het zadel.... Het mailcontact met mijn zoon in het buitenland en de telefoontjes... Al sal reg come....
 
Tip 2
Ik heb een tuin stel aangeschaft voor de tweede keer in 35 jaar. Het eerste... daarvan heb ik de tafel helemaal opgebruikt en de stoelen op zolder en later in de schuur goed bewaard. Ze werden in de olie gezet en lakens erover. Nog als nieuw heb ik ze enkele weken geleden aan een mevrouw van de doelgroep gegeven. De kussens erbij.... Ze was er dolgelukkig mee... voor op haar balkon. Ik ben er zuinig op geweest en was de slaaf van die krengen...want ze moesten steeds onderdak. Ik bespaarde me de moeite van het uithalen en opbergen. Van klapperende zeilen over tuin stellen hou ik helemaal niet....Ken je dat?
 
Het tuin stel dat ik nu heb is weer en wind bestendig, vorst en zonneschijn kan erop. Ze zijn onderhoudsvrij als er af en toe een regenbui op davert en de stoelen hebben hoog zitcomfort. En wat nog fijner is... Ze zijn door Floortje goed gekeurd. Ze slijpt haar nagels al eraan en of ze dat verdragen? 

Waar ik al die jaren op zat? Tuinstellen die geen mens meer wilde. Gerafelde rotan (o.a. van de overburen) die door mij werden opgeknapt door natte dweilen erop te leggen waar de rotan losgelaten had. Door de vocht werden de eindjes weer zacht en buigzaam en opnieuw ingevlochten en vastgezet met wikkeldraad. Ik heb zelfs met dik staalgaren de eindjes vastgezet en doorgezakte stoeltjes werden tuindecoratie met plantjes erop. Het laatste gekregen stel was van peperkoekenhout en niet geschikt voor buiten want de lijm liet los. Theo pakte eens een stoel op en had de rugleuning in zijn hand...Als ik op een stoel wilde gaan zitten moest ik hem even goed in elkaar drukken, dat werd levensgevaarlijk. De tafel werden losse planken en op een poot groeide gras zo zacht waren ze.... Deze mevrouw gaf dus geld uit en dat mag een consumindermens ook op z’n tijd... Helemaal mee eens met deze uitgave heb ik onder mijn maandafrekening gezet.

Tip 3 
Je kent de valkuil van iets nieuws kopen en vervolgens de niet nodig aankopen erachter aan? Dat noemen ze het Diderot effect.. Je kent het wel... Een nieuw rokje daar moet een bloesje bij en schoenen en een jas...en brengt iets nieuws verdriet omdat je veel teveel uitgaf.  Bij mij dus NIET. Na de aankoop van het tuinstel kwam op tuingebied geen nieuwe aankoop. 
Wel werd tijdmanagement ingezet om verder te gaan met ontspullen en het hofje te verfraaien in hergebruik met wat er is...  De zooi achter de schuur werd voorgoed geruimd. Vele rollen gaas die opgebonden hingen verhuisden naar CMP Molenbergs moestuin. Vele potten die dezelfde weg gaan. Het onkruid achter mijn en buurmans schuur tussen de tegels weggehaald en zout gestrooid. De pracht witte poort met SUNSODA schoongemaakt en het vuil viel er zo vanaf omdat de poort vanaf het begin met auto was werd ingesmeerd. Dan trekt het vuil nooit in de lak. Dat auto/was behandelen werd na het schoonmaken weer herhaald en blijft de poort als nieuw... Daar kan je iets van leren... idem de kunststof raamkozijnen. 

Alle hedera werd weggeknipt rond de poort en het pracht natuurlijk afdakje in model gebracht. Het is ontstaan door de overgroeiende sering/hortensia die over de schutting kwam kijken....van buur Janssen.  We gaan met die overgroeiende blagen heel goed om... wederzijds. Ik zorg dat er geen hedera op zijn garagemuur groeit... en de afrastering hedera knippen we allebei bovenop en ieder aan zijn kant. Bij ons hoeft geen grappig rechtertje te komen....voor buren ruzie...
 
In het hoekje onder het natuurlijk afdak staan alleen nog een krat met terra cotta potjes  en stokken om gewas aan te binden. Aan de ladder een emmertje gebonden waarin kleine rolletjes gaas om over rijtjes opkomende plantjes te zetten... Floortje proof....Een stapeltje reserve klinkertjes van het hofje.... Ik gebruik ze voor van alles en nog wat. Om potten in de achterhoede hoger te zetten en om rieten manden en onderbakjes op te zetten zodat water kan wegstromen en de wind drogen kan. Dan gaan manden langer mee.....
Tip
Ratatouille op het menu... Een overheerlijk zomer recept waarvoor ik vele ingrediënten in mijn moestuintje teel....
Ingrediënten:
1 flinke courget
1 dikke ui
veel knoflook
1 pepertje als je hebt
2 paprika’s geel en rood
twee dikke wortels
enkele aardappels in schil
als het nieuwe zijn
drie tomaten
olijfolie
kruiden zoals oregano
tijm basilicum.
Werkwijze:
De gesnipperde ui fruiten in olijfolie in een stoofpan. De tenen knoflook snipperen en toevoegen als de ui al bruin begint te worden. De gewassen en in stukken gesneden paprika en de tomaten toevoegen. De aardappels eventueel middendoor gesneden en de wortels geschild en in stukken. Op hoog gas roerbakken en op laag gas sudderen tot beetgaar. De kruiden bij elkaar zoeken in je tuin als je hebt of gedroogd al moet ik daar niet aan denken. neem dan maar een mengsel van herbe de provence. Peper en zout

toevoegen en het pepertje als je hebt. Middendoor snijden en de zaadjes eruit halen op een zaadje na die de peper vervangt... Een warme zomeravond...moe gewerkt en een glaasje HUGO of wijn met de ratatouille zijn een symfonie van heerlijkheden...  
Mijn leventje...
De teentjes knoflook die ik vorig jaar september in de grond stak zijn bollen geworden. De gedroogde slierten wijzen me de weg naar een bolletje dat ik helemaal gebruikte in de ratatouille. Vrijdag in de kookworkshop zal ik er eentje meenemen om de dames nog eens te wijzen hoe dat zo werkt...

Ze staken vele teentjes in hun tuin maar waar de bollen bleven?

  De bijna dood plantjes die ik tijdelijk mee naar huis nam naar de ziekenboeg heb ik van elke lading opgeknapte blomkes eentje gehouden en was het een verrassing welke kleur bloem ze kregen. Van sommigen wist ik niet eens welk soort plant het was. Afgelopen dagen heb ik met potten planten lopen slepen om de kleuren een beetje bij elkaar te brengen en door de stumpers die weer gingen leven kwam ik erachter dat de knalrode

geraniums me niet meer trekken. De zacht roze en de hard roze plus de witte zijn veel liever en zal ik overhouden de winter door. Dat komt in augustus aan de rij... stekjes nemen maar even nog niet....
Verder een tip van een meneer mijmeringfan. Als je de puimsteen deodorant niet vinden kan gebruik dan de puimsteen op de scheer heren afdeling bij het KRUIDVAT. Bloedstelpend bij het scheren en dus als deodorant als je het nog niet wist... Zit in een doosje en kost heel weinig... Gebruiken als in de mijmering....
Morgen gaan Jozé en ikke in de dertig jaar abonnementen kopen van Gayapark Zoo. Voorlopig de eerste stroom. Vele gezinnen kan je beter thuis laten want net op vakantie komen de gezinsknelpunten extra naar voor. Sommige ouders zijn niet stabiel en brengt vakantie buitenshuis teveel stress. De jaarabonnementen bij de beestjes geeft een jaar lang vakantie gevoel van steeds weer opnieuw vele dagen erop uit. Bij Gaya Zoo mogen ze zelf eten meebrengen dus picknicken en voor velen te voet of op de fiets te bereiken... Volgende week start de eerste groep weekvakantie naar vakantieparken.... Daarover in de volgende mijmering meer........
Annemiek