zondag 14 juli 2019

Mijmering 53 Bloedvlek verwijderen, groente toast, de kookworkshop, ,strijktruukjes en de kids naar GAYA ZOO...

Beste mensen,
Wie een gouden hart heeft,
heeft zelden goud maar veel voldoening
en rijke herinneringen.....

Annemiek

53 Consumindermijmering 2019.

Tip.
Tussen de regenbuien de was drogen lukt prima...als je maar op blijft letten. Zaterdag vroeg opgehangen kon ik net na de voedsel lijn uitgeven (in het consuminderhuis) naar huis voor de bui losbarstte. 

Terwijl de eerste dikke druppels vielen kon ik de lakens van de lijn grissen. Over wat stoelen in huis gehangen droogden die druppels wel weer. 


Opvouwen hoefde niet want ik kon zo het bed ermee opmaken rond middernacht... De matrashoes weer om het traagschuim top matras en een molton hoeslaken om de twee matrassen tegelijk. Daarover een katoenen hoeslaken.. Waarom twee matrassen? Het traag schuim top matras verminderd de pijn....en een goede nachtrust is veel waard....


Tip 2
Hoe krijg je passende molton en hoeslakens om twee eenpersoons matrassen op elkaar? Koop 1.40 bij 2.00 meter twijfelaar hoeslakens. Nog beter... probeer ze op de kop te tikken... al is het in de opruiming of in de linnenkast van familie of vrienden die een ander bed kochten... Vragen staat vrij en kan je wellicht tegen een wederdienst aan passende hoeslakens komen of ruilen... 



Als ze nog niet goed passen naai dan rondom een tunnel waar je directoire elastiek doorheen rijgt, met een veiligheidsspeld lukt dat prima. Ik heb van tweepersoons lakens inclusief molton zelf de passende hoeslakens gemaakt voor om mijn extra dik eenpersoons matras (plus topmatras.) 



Je kan eventueel een “coupenaad” naaien in de hoeken door een V eruit te knippen. Door de naadjes dicht te naaien en zigzaggen heb je hoeken gecreëerd. Bekijk het maar eens goed bij de hoek van een gekocht hoeslaken....


In mijn bed liggen twee eenpersoons matrassen naast elkaar en dat tweede hoeft geen top matras. Ik heb daar een geplastificeerd hoes onder het gewone hoeslaken liggen omdat mijn ontbijtjes op dat matras staan inclusief de koffiebeker...stapels boeken en en... Je snapt het al...er gaat wel eens wat mis met mijn wapperende handen, maar de matras is nog steeds vlekvrij....


Tip 3

Muggenbeten waaraan gekrabd wordt...half in slaap en bloedvlekjes op je kussensloop. Moeilijk eruit te krijgen? Inweken met biotex (als die nog bestaat) extra dure waskracht versterker? Nee hoor.... Koop een flacon dunne bleek van een paar duppies. Daar doe je jaren mee... Net voor je de witte was aanzet.... De dop van de flacon en de vlek op de flacon opening en even omkiepen zodat de vlek net nat wordt met bleek. Heel kort en heel weinig bleek.

Alle vlekken zo behandelen en de sloop even laten liggen. Je ziet de bloedvlekken verdwijnen voor je ogen en kan alle witte was direct in de wasmachine. NIET LATEN LIGGEN anders beschadig je de stof. Ik was met SUNSODA en daar kan dat tipje bleek goed bij..... Dit doe je natuurlijk niet met gekleurde was.......


Tip 4
Het zijn de kleine dingen die het doen... Bij het SUNSODA maken kan je de rasp van het zeep raspen in de hete SUNSODA afborstelen met een schone afwasborstel. Gaan de restjes ook niet verloren... Ook al eens niet goed opgelet en kookte de SUNLIHT met het eerste water net nog over? Hoe snel ook er lag wat van de prut op het gasstel. Dat kan je opnemen met een schone vaatdoek en op een lijntje hangen om te drogen... Die vaatdoek komt bij de volgende bonte was en jawel... is geïmpregneerd met wasmiddel. Dan neem je daar nog een halve dosering SUNSODA bij.

Tip 5
Ik strijk niet veel maar wel lakens met kanten inzetstukken en slopen met kant. Tijdens warme tropennachten is zo’n mooi katoenen laken toch erg fijn onder mijn katoenen bedsprei en helemaal voldoende... Een flanellen laken doet het ook en brengt geen strijkwerk. De katoenen kussenslopen heb ik klam van de lijn alleen aan de bovenkant gestreken en op het lijntje in de rommelkamer gehangen... De pracht hand weef theedoek met de preien idem en de over handdoekjes. De sloop met het kant is niet te strijken als hij kurkdroog is. De kant is er wat krap ingezet en al trekkende aan de naden tijdens het strijken van de klamme sloop is het een fluitje van een cent...


 Meteen maar doen dan beland mijn nostalgie meesterwerkje niet in de strijkmand voor maanden. Ik weet dat mijn zusje ook aan weekend was en strijk doet en denk ik aan haar. Alleen snap ik niet dat ze op zondag ook nog fietsen gaan... Maar ja...ik had ook heel erg veel deze keer omdat ik zelden een volle wasmachine witte was heb. Ik spaar het op...











Lingerie vooral beugel bh’tjes was ik op de hand in een teiltje met fijnwasmiddel. Gewoon in koud water in de zon zetten is al zo leuk, zeker in mijn geëmailleerd teiltje dat warm wordt in de zon en de warmte aan het water afgeeft.  De tijd en de zon doen je werk. Het sop bewaar je en kan in de wasmachine voor de machine fijne was.... Je gaat toch niet een pracht sopje weggooien waar je zo weinig mee waste...


Tip 6
Groente toast.
Er zijn meer onbevruchte courgetjes dan ik dacht en eentje wordt een deel van een gezond snel menu voor het weekend...

Er komt gebakken tomaat aan te pas en even de ingrediënten op een rijtje....Voor een persoon;


Halve courgette
2 tomaten
zonnebloemolie
peper/zout
vier plakjes kaas

2 bruine boterhammen.


Werkwijze:
Rooster de bruine boterhammen in de wok in enkele druppeltjes olie aan beide zijden en leg ze op een bord. Wat olie erbij in de wok en schijven gewassen (en gedroogde) courgette roosteren. 


Niet te hoog gas want ze moeten wel gaar worden. Aan de ene kant bruin dan omkeren en de plakken tomaten erbij. Peper en zout erop en bakken laten. Goed naar je smaak dan de groente op de geroosterde boterhammen verdelen en DIRECT de plakjes kaas erop die door de hitte groente gaat smelten. Die kaas heb je van te voren al geschaafd met de kaasschaaf. Door de harde courget eerst in de wok te bakken en later de tomaat plakken toe te voegen is alles tegelijk gaar.....


Tip 7

Bij ratatouille maken in de kookworkshop afgelopen vrijdag zag je weer een andere truuk om harde en zachte groente in EEN gerecht gelijk gaar te krijgen. De harde wortels werden in kleine schijfjes gesneden, de aardappels ietsepietsie groter en de paprika en courgette (zachtere groente) in grove stukken. Alles was tegelijk gaar. Alleen de tomaten maakt niet uit want die zorgen voor het vocht in het gerecht en zijn op de schilletjes na niet meer terug te vinden.
 De ui en knoflook zorgde voor de body in dit vegetarisch stoofschoteltje en geen mens miste het vlees. Door de vele kruiden en de smaak die de groente aan elkaar afstonden was het een zeer in de smaak vallend stoofpotje geworden. Jelena gaf deze keer leiding maar mag ze overdoen....Af en toe was ze vergeten te leiden... Uh uh uh uh zegt
ze dan en komt een goed doordachte zin... (plagerijtje Jelena)


 Susan haalde het binnenste uit de uien... dat had ze vroeger zo geleerd!! Die werden dus weer tussen de schillen opgezocht en Homa sneed de harde stukjes uit de tomaat wat ook niet hoeft. Die hebben we ook betaald inclusief de schil.

Truus sneed de zaadlijsten uit de paprika en daaraan zaten nog stukjes paprika. Dat doe je dus met je vingers die zaadlijsten verwijderen. Marina wilde de aardappels gaan schillen en dat hoeft niet bij nieuwe aardappels. Alleen de wortels waren winterwortels en die mogen met de dunschiller geschild. Jawel ik zat er weer bovenop en daarom zal Jelena wel de draad zijn kwijt geraakt... 

Het verbaasde iedereen dat er geen water bij de groente kwam terwijl er toch vocht ontstond in de pan... Jawel van de tomaten en de deksel op de pan waartegen de warmde sloeg en in druppeltjes neerdaalde.... Tien mensen hebben van het gerecht gesmuld met afbakbrood en gezelligheid ten top. Ik heb ze geleerd hoe de tafel te dekken zoals het hoort met te beginnen de stoelen tegenover elkaar en dan de borden een vingerdik vanaf de tafelrand ook

precies tegenover elkaar. Waar en welk bestek en waar het servet en het wijnglas  moet staan. We zoeken nog mooie dek servetten of worden ze gemaakt... Ik zal Fieke eens lief aankijken.... Een eenvoudig gerecht op mooi servies en een goed gedekte tafel is een feest en dat is heel duidelijk te zien al zat er water in de wijnglazen.... Ik heb ze HUGO beloofd alleen de moslims zonder witte port. Truus schreef het recept en printte het uit. iedereen kreeg het mee naar huis en allemaal gingen ze ratatouille maken... en als daar kip ingaat wil ik dat NIET weten........


Mijn leventje...

Vrijdag namiddag werden de eerste reeks Gaya Zoo jaarkaarten uitgedeeld door Jozé en ikke. Sommige gezinnen spraken af samen te gaan en bijna allemaal direct al dit weekend. Vandaag zal het wel druk zijn geweest en ik hoop dat ze hebben genoten wetende dat het hele jaar door deze mogelijkheid bestaat.... Op rustige dagen de moeders met de kids en in de weekenden eventueel met beide ouders. Er is zoveel te doen en te zien...
Er was ontroering en nee ik maak daar geen foto’s van, maar geloof maar dat het binnen kwam. Verder heb ik voor deze gezinnen nog tenten om in eigen tuin te zetten om in te spelen de hele grote vakantie lang. Die gaan komende vrijdagmiddag eruit...met alles erop en eraan van matjes en slaapzakken en en... 

Tegelijkertijd gaan morgen de eerste gezinnen naar de vakantieparken. Afgelopen dagen hebben ze de reserveringen gekregen en het km geld voor degenen die met geleende of eigen auto gaan of treinkaartjes.... Sommigen hebben een oud autootje en gaan ook niet te ver.... hooguit 40 km naar België. Alles is betaald de toeristenbelasting en verblijfkosten plus linnengoed. In de stacaravan is alles aanwezig behalve voedsel. Ik heb iedereen voorzien van: Afwasmiddel pasta pastasaus zelfrijzend bakmeel suiker bouillonblok, olie, kuip margarine, bakboter limonadesiroop houdbare melk broodjes en beleg snoepjes voor onderweg en appels. Daarbij nog voor iedereen 50 euro om in komende week even nergens naar te hoeven kijken en frietjes en zo te kunnen kopen en ergens pizza  gaan eten met het hele gezin. Allemaal samen een ijsje en deze keer op een terrasje... Ik hoop dat “Hij die de sla laat groeien” wat zonnestralen zal sturen vanaf morgenvroeg graag en wat warmte door de week.... Ik ben met mijn gedachten steeds erbij en kan niet ophouden met glimlachen.... Dank jullie wel alweer... want danken kan je nooit genoeg.... en hoop ik dat je begrijpt dat we geen foto’s hebben gemaakt... en geen namen hebben genoemd...Elke euro komt goed terecht....daar sta ik persoonlijk voor in...



Annemiek.