maandag 22 juli 2019

Mijmering 55 courget spaghetti, schijtlijsters en consuminder kronkels...

Beste mensen,
Humor is de zwemgordel op de stroom van je leven,
maar vooral zelfspot... om te kunnen relativeren...

Annemiek.

55 Consumindermijmering 2019.
Tip.
Courget spaghetti maar eens proberen en mee laten kijken hoe die te verwerken. De courget (met schil) met een kaasschaaf in plakken schaven en die plakken met een mes in reepjes snijden op een snijplank(eh glasplaat). Gemakkelijker is de plakken stapelen en met een keukenschaar een aantal op elkaar in reepjes knippen. 
 Ik heb ook nog geprobeerd met een schilmes lange sneden in de courget te trekken en dan de kaasschaaf erover. Dit laatste doe maar niet... het wordt teveel prut... Natuurlijk kan je apparaatjes kopen om van courgettes slierten te maken maar waarom zou ik... ligt dat ding ook alweer in de la rond te rijden en de commercie maar lachen...
Je kan de courget spaghetti rauw laten maar twee minuut roerbakken is lekkerder op hoog gas in de wok waar je pastasaus of wat je erop wil... hebt gemaakt. (Scheelt alweer een pan afwas...)
Voor mij was dat snijbiet met schimmelkaassaus een van mijn lievelingsgerechten... Of dit gerecht met courget spaghetti in plaats van pasta nog mijn lievelingsgerecht is? Zeker weten.....



De snijbiet was wel erg hard gegroeid en de grote bladeren niet meer te eten. Die heb ik eruit gehaald en de kleintjes gebruikt. Het blad werd gewassen en klein geknipt met de keukenschaar. In de wok in iets olijfolie twee tenen knoflook kort smoren en de snijbiet plus iets zout toevoegen en laten slinken op middelhoog gas. In een klein pannetje de saus maken door een klontje boter te smelten en met evenveel bloem te mengen. Scheutje melk erbij, niet teveel en met de garde klontjesvrij roeren. Eventueel nog iets melk toevoegen tot de juiste sausdikte. Stukje schimmelkaas erbij en het gas uit. Geen zout of iets anders want de kaas is zout en heeft smaak genoeg. 

De snijbiet even op een bord schuiven en afdekken. In de hete wok de courget spaghetti op hoog gas twee minuut “bakken” en af en toe omscheppen. Courget spaghetti op je bord snijbiet erop en de kaassaus.... Erg lekker moet ik zeggen...

Daar zit je dan met die halve probeer courget hoor ik je al denken... Nou daar kwam een dikke courget bij en werd soep gemaakt met als basis ui en knoflook. Paprika in stukjes en peper plus lavas en selderij... Kan in de diepvries als je morgen niet alweer courgette op het menu wil. Ik moet weer naar het ziekenhuis en ben blij met de soep met een broodje als ik thuis kom.... Een bakje kan in de vriezer voor luie dagen.........

Tip 2
De doorgeschoten sla blijkt een pracht decoratie in de tuin zeker nu daar gele bloemetjes inkomen. Misschien ga ik een deel in een vaas op de tuintafel zetten (als alle bloemetjes open zijn) en een deel tot zaad laten komen. De augurk de hoogte in... was een probeersel en zal ik zeker herhalen volgend jaar. Zo leuk om te zien en te plukken voor op brood met kaas. De bramen rijpen al en een sliert is in de hedera geklommen. Alles mag....

Tip 3
De bos rucolazaad aan gedroogde stengel werd geoogst. De zaadhulsjes van de stengels gerist en in een vergiet gehusseld. Wat knijpen en roeren waardoor de zaadjes uit de hulsjes door de gaatjes vallen op het bord. Door over het bord te blazen vliegen de losse stof en stro deeltjes weg die lichter zijn dan het zaad. Goed zaad voor een jaar en een deel werd direct gezaaid in een grote pot. Rucolazaad kan heel goed in een strooibusje van kruiden en zaai je zuinig... Elke keer een beetje wel vier keer per jaar....


Mijn leventje...
De Chinese klimcourget die ik zaaide van gekregen zaad is me onbekend. De witte bloemen leken allemaal hetzelfde. Geen mannelijke of vrouwelijke bloemen zo te zien... Vandaag zag ik opeens bij enkele uitgebloeide bloemen achter de bloembodem of hoe dat heet een tweede bolletje groeien... Wie weet wat daar uit gaat groeien.

Prachtige foto’s kwamen van de mensen in de stacaravans. Het weer zat mee op die ene hoosbui na en ze waren op excursie geweest zag ik... Gisterenavond en vandaag zijn ze terug gekomen en horen we komende week de verhalen... We kopen dinsdag nog wat Gaya Zoo jaarkaarten bij en een gezin dat een tent met toebehoren van ons kreeg voor in de tuin....werd verrast door familie en vrienden.  
 
Ze kregen een sta plek op een camping en halen en brengen. Zo zie je dat geven en krijgen aanstekelijk werkt.  Al staat de camping net over de grens... dichtbij genoeg om naar huis te trekken als het mis gaat. Dat is ook een optie nietwaar.... Ze zijn er even uit met de kids... Vanmiddag is weer een groep vertrokken met de hittegolf in het zwembad lijkt me
heerlijk. Die week komt ook goed.... Een van de moeders van een thuis gekomen gezin meldde zojuist dat de wasmachine draait en manlief weer aan het werk en ze het zo heerlijk geweldig hebben gehad...De vele aflossingen kunnen ze weer een poosje aan en we blijven ondersteunen....

Mijn Floor heeft de tijd van haar leven en brengt meestal de nacht buiten door op jacht. Als de moeheid toeslaat en ze een rijtje muis voor de achterdeur heeft gelegd gaat ze dutten in het prieeltje op de oppottafel. De allergie is weggebleven deze zomer en daar zijn we heel blij om. Wel zit ik elke vijftiende met een pipetje klaar tegen vlooien en dat zal moeten met die nachtelijke tochten door het struikgewas... Ze blaakt en geeft spontaan zoenen en ik ruim de muizen op voor haar, maar niet denkende aan waar dat lieve zoen mondje aan heeft gezeten.

Over kat gesproken... Ik heb een kat in de zak gekocht met die tuintafel. De stoelen zijn prima daar niet van... Ik had eerst op het kaartje moeten lezen waar de lak allemaal niet tegen kan... Overal moet iets onder...bloempotten wijnglazen drankjes en ik ben niet van onderzetters en plastic zeilen en zo... Kortom er mag geen zuur op de tafel komen... Laat dat nou in de poep zitten van die schijtlijsters die overvliegen...En de duiven de mussen de merels en en... Zelfs parende vliegen schijnen iets af te scheiden dat vlekken maakt... Elke dag meer witte vlekjes die ik heb geprobeerd weg te werken met een tipje witte nagellak... Tevergeefs en heb ik mijn teennagels maar ermee gelakt. Het is kleurloos en zie je niet waar ik uit ben geschoten met mijn trillende handen. Ik heb besloten dat de tafel mag blijven en krassen erbij en heb direct de oogst erop gepleurd en de wasmand met de knijperskist. Ik ga niet klagen en mijn geld terug.... garantie of niet...het ding mag zijn zoals ze is.... een kat in de zak!
Bij de super was de kaas te duur geprijsd in de kassa computer...moesten ze nog bijstellen en dat had ik nou net gezien...die 3,50 euro wil ik nou WEL terug. Hoe vreemd kan een mens zijn.... In het restaurant van het ziekenhuis had ik net 4,50 uitgegeven aan een bordje zelfgekozen rauwe salade...heerlijk!  Die kon weer betaald van die toch terug gekregen kaas euro’s met een euro erbij!! Ik noem zo’n salade warenonderzoek en bedenk dat ik geen alcohol drink en een aangetrouwde nicht in het verleden elke week een krat beugelflessen Grolsch soldaat maakte. De kapitalen aan sigaretten die her en der worden weg gerookt hoef ik ook niet bedenk ik en kan zalig zonder schuldgevoel van de salade genieten.... Verder hoef ik ook geen zakken vol inco materiaal meer te kopen bij het Kruidvat bedacht ik (ja die krijg je gratis van de zorgverzekering maar had ik nog niet aangevraagd zo overviel me het plens gedoe) De katheters krijg je direct vergoed dus bespaar ik elke week wel een tientje...die weer opgaat aan de eigen bijdrage regiotaxi... 20 euro per week trouwens...
Nog een kronkel over consuminderen? Ik heb een brood in de reclame gekocht scheelde een euro die ik weer als fooi aan de chauffeur van de regiotaxi heb gegeven die me naar het ziekenhuis bracht. Door mijn lange benen pas ik niet in de beenruimte tussen de stoeltjes en heeft meneer de stoel voor mijn stoel gewoon tegen de wand gezet. Dat is nog eens service... Er was ook halverwege de bus een drempel waar vaak mensen over vallen. Ze hebben hem felgeel geverfd, daar kan je niets van zeggen. Die drempel zal wel voor klantenwinning zijn. Vorige week kon een mevrouw zo door naar de eerste hulp.... De mensen letten op elkaar in de bus...zoiets als wij allemaal hand in hand kameraden...naar de ziekenhuizen. Je hoort het laatste nieuws over therapieën als niemand je meer kan helpen en wie goed en niets is... Ik luister en glimlach... Vanmorgen vroeg een mevrouw of ik naar huis ging of winkelen? Vreemde vraag nietwaar... als ik naar huis ging was het niet erg... vertelde ze. ??? Als ik nog door moest dan kon ik beter mijn blouse omkeren die ik van links aan had...
Nou dat heb ik dus maar gedaan middenin de bus... Moet kunnen....gezien de kameraden sfeer... ik had er nog iets onder aan dat scheelt....
Annemiek