donderdag 25 juli 2019

Mijmering 56 De hitte doorstaan en snelle koele bonenschotel voor twee dagen...met of zonder BQ.

Beste mensen,
Zoek de stilte in de zonneschijn en ga mijmeren en filosoferen
treed binnen in het mysterie waar ervaring kennis wordt
en het hart de antwoorden krijgt, die het verstand niet vinden kan.......

Annemiek

56 Consumindermijmering 2019.
Tip.
Een mens krijgt door opvoeding vreemde trekjes aangeleerd. Uit mijn tijd is dat stapels linnengoed in voorraad in de kast. Het linnengoed hoeslakens en dekbedovertrekken heb ik al naar minimum terug gebracht. Twee flanellen en twee katoen hoeslakens en idem dekbedovertrekken. Dat is meer dan ik kan verslijten.

Badhanddoeken heb ik vier en keukendoeken een stuk of zes. De theedoeken heb ik nu naar zes stuk in de keukenlade en zes stuk in voorraad terug gebracht. De rest meegenomen naar het consuminderhuis. Ze liggen in de stalen kast van waaruit elk crisis gezin er zes stuks krijgt... Voor de eerste tijd is dat GENOEG. 

Dat de mens veel moet drinken weten we nu wel... De lege bio yoghurt potjes worden met water gevuld in de koelkast gezet en zijn goed mee te nemen in fietstas en in de bestelbus voor de logistiek. Kadidja vulde een flacon met water en legde die in de vriezer. Ze koelt haar gezicht en nek ermee.....en wat ontdooid is in de flacon drinkt ze als ijswater op.....

Tip 2
Snelle heerlijke koele maaltijd is wel de bonensalade....

Ingrediënten:
Blikje kidneyboontjes
pot witte bonen
1 rode ui
1 pond verse sperziebonen
1 dikke rode paprika
peper/zout
Voor de dressing:
driekwart bekertje zonnebloemolie
driekwart bekertje suiker of iets minder
vol bekertje azijn
ik nam als maat een theeglas
 
Werkwijze:
De ingrediënten voor de dressing afmeten en in een pannetje aan de kook brengen zodat de suiker oplost. Af laten koelen in een kom want in de pan blijft de dressing wel erg lang heet....

De sperziebonen toppen en middendoor breken. Met weinig water in een pannetje met iets zout aan de kook brengen en tot beetgaar koken. Afgieten... even onder koud water spoelen in een vergiet en af laten koelen.

 De witte bonen in een vergiet afspoelen en in een grote kom overdoen. De kidneybonen idem en ook in de kom. De paprika in repen snijden en met de keukenschaar in kleine stukjes boven de kom. De rode ui van schil ontdoen en middendoor snijden. Heel dunne ringen ervan snijden en de ringen bij de bonen tralala... De harde stukjes van de ui in een glazen pot met deksel in de koelkast. Die kan je opgebruiken in een volgend gerecht. De mooie uienringen met de bonen en de dressing omscheppen met peper/zout. In de koelkast zetten met een bord op de schaal. Elk uur wel even omscheppen zodat de dressing goed in de groente kan trekken.... Heerlijk bij de BQ en voor mij als maaltijdsalade helemaal genoeg....want ik hou meer van plantaardig eiwit en dat zit er volop in....  Je kan er twee dagen mee doen... met een klein stokbroodje helemaal goed....
 
Mijn leventje...
Jozé de coördinator van Consuminderhuis Parkstad in Landgraaf heeft vakantie. Theo en ikke vervangen haar en dat betekende voor mij op dinsdag de groep aansturen die kleding sorteert. Nou ze stuurden mij aan... Uit de weg... en in rap tempo werden de kleren die afgelopen week binnen kwamen gesorteerd. Elk stuk gaat door hun handen... stuk of gaaf, zomer of winter...Dames kinder of herenkleding. Er zit soms elektrische apparatuur tussen en hebbedingetjes. Ik zie alweer de groei van Carina en de stille werkkracht van Kadidja die nooit stil kan staan. Bojana (de mevrouw met het korte jurkje) die aan een stuk door ratelt en nu verstaanbaar waardoor ze met een glimlach te volgen is. Een heerlijk mens van 52 die op de fiets naar haar werk gaat voor uitzendbureaus al is het naar Simpelveld in de
hitte... Als een vlinder lijkt ze door het leven te dansen en moet altijd even knuffelen. Ze wil geen vaste baan maar vind het veel leuker elke keer weer nieuwe mensen te ontmoeten bij nieuwe klussen meestal in de bedrijfsschoonmaak. Tussendoor werkt ze bij ons en het werken is vooral om het grote leed te vergeten van de oorlog in Bosnië. 

We plagen elkaar en wordt ik gemaand water aan de dragen en koffie te zetten... Enkele uren later is de klus geklaard in temperatuur rond de 45 graden in de kledingruimtes. Pauzeren op de galerij en wordt er bijgepraat... Wat ben ik trots en blij met deze mensen die harder werken dan menigeen in een betaalde baan....
Ik loop door de kledingafdelingen en zie daarin de zorgende handen van alle dames en ben vertederd door de bh tjes met vulling voor de aaa cupjes. Bojana heeft ragdunne erotische kousen gevonden met kanten randen voor de hobby... ook dat komt binnen bij ons consuminderhuis en ook nodig...
 
De verhalen en bruin verbrande lijfjes van de mensen die een week in de vakantieparken doorbrachten zijn geweldig om te zien en te horen... Er is nog een mevrouw die geen inkomen heeft omdat ze weer gaat studeren en eind september de studiefinanciering pas komt. Ze heeft een kapotte koelkast en geen vervoer en geen oven... Ze mag een gasfornuis uitzoeken en een koel/vriescombinatie.
Mevrouw krijgt ook een fiets... Alles tweedehandsjes maar oh zo blij is ze ermee.
Op de fiets kan ze komen werken op de donderdagochtenden.....en naar de studie in september. Ze is perflex en met twee bigshoppers vol boodschappen gaat ze naar huis. Voor een week moet dat genoeg zijn.... Dat doen we niet zomaar natuurlijk. Mevrouw is doorgestuurd door schuld/hulp Heerlen en er zit een bij mij goed bekende beleidsmedewerkster achter die het crisisverhaal aan me doorstuurde. Ik koppel onze hulpverlening zo meteen terug. We blijven mevrouw volgen....

Komen we op Floor die met de hitte nachtdienst mag draaien. Tegen de nacht verdwijnt ze de breeveertien op om te jagen en in de koelte te flaneren. Om 5 of zes uur in de ochtend ligt ze altijd weer in haar mandje in haar prieeltje op de oppottafel. Als ik alles tegen elkaar open zet komt ze binnen waaien eet voor vier en verdwijnt naar de koele lakens van mijn bed waar de rolluiken al gesloten zijn. Ik moet dagdienst draaien in het consuminderhuis en ons bed wordt constant beslapen dag en nacht.....In de middag vinden mens en beestje elkaar weer en wordt er gekroelt en lekkere hapjes gedeeld en moe van het zorgen ga ik even plat... Siësta heet dat... om in de hitte van de dag (door laat naar bed en vroeg op te staan) nachtrust tekort bij te slapen... 28.5 graden in huis is nog te doen en je houd het koel door alles hermetisch af te sluiten en gordijnen dicht... Koud afdouchen helpt na het douchen dat in de ochtend en voor de nacht gebeurd. Bloot onder een lakentje is heel goed te doen.... en veel koud water drinken zodat je van binnen en buiten koel blijft.......

Annemiek