woensdag 17 juli 2019

Mijmering 54 Rijst bonen groente hittegolf salade, zelfreflexie en bloemstengels spalken....

Beste mensen,

Elke gedachte die we denken en elk woord dat we spreken bouwt mee aan de toekomst....
van jou en de medemens....


Annemiek.

54 Consumindermijmering 2019.
Tip.
De zaad tuinbonen zijn goed, om in januari 2020 te zaaien.... helemaal gratis en voor niets.  Hoe kom je daaraan? Ongeveer tien procent van de bonen niet oogsten en aan de planten laten drogen van groen naar geel naar bruin. Op tijd plukken en na laten drogen onder een afdakje of zo in de buitenlucht... Daarna de gedroogde bonen uit de schillen (peul) halen en allemaal samen 24 uur in een zakje in de vriezer leggen. door de vriezer gaan eventuele eitjes/wormpjes van de bonenkever dood en is je zaad tenminste bonenkever vrij... In een envelop of pot bewaren tot januari....
De planten werden uitgetrokken en kwamen in de compostbak. De betonijzer rekjes en de paaltjes werden uitgetrokken en opgeborgen. De stroken panty van het opbinden kunnen hergebruikt worden... en deze keer direct...
Tip 2
Een rijtje pastinaken van vorig jaar heb ik de winter en het voorjaar door laten staan. Ze schoten door en zijn tegen drie meter hoge planten geworden die bloeiden en zaad kregen. De buurt heeft er met argusogen naar gekeken. Ze leken zoveel op de reuzenberenklauw maar niet echt... Toen er ook nog pyjama/wantsen inkwamen (kevertjes met streepjes) heb ik de buurtkinderen daarop gewezen... Natuurlijk hadden ze die beestjes met pyjamaatjes aan nog nooit gezien.... Wat moet een mens met zoveel bloemschermen met zaad zal je denken... Nou trendsetters... kijk maar af... de van bladeren ontdane stelen met de zaadschermen werden bijeen gebonden en onder het afdak te drogen gehangen.... Pracht decoratie in grote hallen op hoge muren (binnenshuis natuurlijk) en ja... die hebben we in consuminderhuis Molenberg wel.... In mijn woonkamer zal ik de kortste bos ophangen... Puur landleven en nostalgie.... Ga maar eens een gedroogde tak met zaadscherm kopen ergens....in een decoratie winkel. Niet te betaaaalen!
 
Tip 3
De hard gele blommen die ik elk jaar droog gaan in september in de herfstdecoratie... Helaas zijn de stengels dit jaar wel erg krom omdat ik ze te laat heb opgebonden. Geen probleem... in de bos wordt een recht stuk snoeihout gestopt waartegen de stengels strak worden aangebonden. Spalken heet dat... Wat bij mens en dier kan...kan bij blommemstelen ook. De nog te bewegen stengels drogen mooi rechtop...
Het stukje tuin waar de tuinbonen en pastinaken stonden werd met de platte riek omgewerkt en ingezaaid met sperziebonen...
Tip 4
Een frisse salade van rijst tuinbonen erwten op het menu...
 
Ingrediënten:
150 gram zilvervliesrijst
225 gram diepvries tuinbonen
225 gram diepvries erwtjes
halve citroen
peterselie en munt
2 flinke stengels bleekselderij of drie smallere
3 eetlepels olijfolie
peper/zout.
Werkwijze:
Zet water op om de rijst te koken. Ik had iets te weinig zilvervliesrijst en heb wat basmati rijst erbij gedaan. Zelfde kooktijd....8 minuut na kookpunt.  De rijst afgieten en even terug in de pan om te drogen. Daarna afkoelen. De erwten en tuinbonen kunnen samen in een pannetje met weinig water. Aan de kook 4 minuut koken tot beetgaar. In een vergiet kort afspoelen met koud water.
Afgekoelde rijst en bonen en erwten in een kom. De schil van de af gewassen en geborstelde citroen raspen en de citroen uitpersen. De rasp en het sap (samen) verdelen in twee helften. Een helft in de kom en de andere helft in een potje voor wellicht morgen in de sla...
Olijfolie peper/zout toevoegen en alles omscheppen. Wat peterselieblad en een takje munt wassen en fijn
knippen. Even proeven en minimaal een half uurtje in de koeling de smaakjes laten intrekken... Heerlijk frisse salade voor de komende hittegolf dagen.....
Ik heb een zelfgemaakte vegaburger erbij gebakken en die zijn zo lekker. Twee weken geleden heb ik nog eens door de commercie gemaakte vega worstjes geprobeerd. Of je nu vega rookworst worstjes burgers of wat dan ook eet... Ze smaken allemaal hetzelfde... naar stopverf. Brrrrr. Ga aan de slag en maak je eigen recept en werk steeds aan verbeteringen daarvan. Maak een heel arsenaal en vries ze per stuk in... Je kan er zo heel veel mee..... Schatrijk ben je met die dingen. https://annemieksmijmeringen.blogspot.com/2019/02/mijmering-16-maak-zelf-een-dozijn-drie.html 
Mijn leventje....
De revalidatie (adca) neemt behoorlijk veel tijd in beslag. Het is maar tijdelijk om alles in kaart te brengen. De neuroloog uroloog revalidatie arts... de mevrouw die me Katheteren leerde en vandaag de maatschappelijk werkster. Volgende week de fysiotherapeut die ook een verslagje gaat maken wat ik wel en niet meer kan. De ziekte is progressief en er is geen medicijn of therapie tegen. Waarom dan revalideren vraag je je af. Natuurlijk om de achteruitgang te kunnen volgen en de hulpmiddelen aan te passen. Je kan niet zomaar hulpmiddelen aanvragen...de reden moet bekend zijn en in kaart gebracht. 

 “Hij die de sla laat groeien heeft voor dit mens wel erg harde methodes om lessen te leren.”Vandaag was mijn zus bij het gesprek en door over onze jeugd en het gezin van toen te spreken kwam ik weer achter zaken (eigenlijk leermomenten) die ik vroeger anders zag dan nu... Kwartjes vielen... ik denk ook wel bij zus. 

Daarna hebben we het gesprek geëvalueerd in het restaurant bij koffie en vlaai en weer koffie. We hoorden bijna bij het interieur... We spiegelden en deelden urenlang gedachten waarom we beiden in de zorg zijn beland...en dat was opeens heel begrijpelijk na het gezin van Deursen te hebben doorstaan. Mijn zus kwam o.a. in de ouderenzorg en ik uiteindelijk via een achterdeurtje hoofd huishoudelijke dienst in een verzorgingshuis (zorg voor schone ramen en plinten en pleetjes) naar mensen uit het moeras vissen en weer halfweg op de ladder zetten naar kwaliteit van leven...en dat moet men ZELF DOEN! Zelf doen maar niet alleen want dit mens stomp er wel onder en geeft het voorbeeld.  Bij mij moest alles hard en zwaar wezen en bijna onmogelijk. De reden daarvoor ken ik wel na jaren zelf reflexie... 


Nee geen sado masochisme maar bewijzen leveren dat ik er toe doe...
Dat kwam voort uit gekleineerd en gemanipuleerd worden als kind door als volwaardige arbeidskracht ingezet te worden omdat dit het enigste leek waarvoor je goed was. Terug betalen wat je had gekost en nog kostte.... Later werd deze harde leerschool je “ladder.” Door keihard te werken waar je goed in bent klom je naar boven en door de waardering die je kreeg van de buitenwereld werd je eigenwaarde enigszins herstelt....als die er al was.
Inmiddels ben ik liever voor mezelf want hoe kan je voor mensen zorgen als je slecht voor jezelf zorgt. Mijn zus en ik hebben nog vele bomen op te zetten en het was een prachtdag. En zo leert dit mens zelfs door door de ADCA... 

Diepgang heeft mijn zus en hoeveel...heb ik nooit zo beseft als nu en die kleine grote vrouw is sterk door het leven geworden want..... Je weet nooit hoe sterk je bent totdat sterk zijn je enigste keuze is.... En daar herkennen we beiden ons in....zus en ikke.
Morgen weer het consuminderhuis en in de middag de cursus geven. Alle opgedane levenslessen geef ik door en loopt als een tweede lijn mee tijdens budgetteren leren, tijdmanagement en...en... Maatwerk hulp leveren aan de mens die even een steuntje nodig heeft en hoe we dat doen in theorie en praktijk wordt steeds met de coördinatoren besproken....

Annemiek