woensdag 15 mei 2019

Mijmering 38 Zelf aardbeienjam maken die confituur mag heten en aardbeiengebakjes voor peanuts...

Beste mensen,

De grootste triomf van het leven is wel
dat we na elke keer vallen weer overeind komen...
Na elke regendag weer de zon zoeken
en stapjes vooruit zetten al zijn ze nog zo klein...

Annemiek... voor Sandra...
 
 
38 Consumindermijmering 2019.
 
Tip.
De Hollandse aardbeitjes worden weer betaalbaar. De A1 kwaliteit zal naar de veiling gaan denk ik wel en worden de aardbeitjes na de pluk direct gesorteerd. De B keuze zijn even lekker en brengt vooral bewondering voor al wat groeit. Ik vond een aardbei in hartvorm en eentje met beentjes die vlijtig doorstapten. Er waren aardbeien in zak vorm en een die op een aambei leek.... Moeder natuur haalt leuke grapjes uit. (Zie foto’s)
 
De B keuze aardbei worden met korting als jam aardbei verkocht bij de teler aan huis o.a. in de boerderij winkel van Leo en saskia Pennartz http://www.boerderijwinkelleopennartz.nl/ Zo zal het elders in den lande ook wel gaan dus Googlen en bellen. Er zal hier en daar een overrijpe tussen zitten of een kneusje. Gewoon zelf sorteren en voor gezinnen met kinderen een grote luxe. De mens met de kleine beurs is even blij met B aardbeien... als het maar aardbeien zijn. Om jam van te maken zijn ze perfect en het volgende recept is oh zo gemakkelijk en de heerlijke jam multifunctioneel te gebruiken voor o.a. op beschuit of op brood, ijs en toetjes en nog beter als vulling voor taart of om consuminder gebakjes mee te maken... De jam is light dat betekend veel vruchtsmaak en minder suiker Eigenlijk te goed om jam te heten dus wordt het aardbeien confituur maar eerst een aardbei yoghurt toetje met een beetje suiker...
 
Hoe maak je een consumindergebakje?
Koop goedkope cake of bak ze zelf. Snij een plak cake af en leg op een bordje met wat aardbeijam erop. Daar enkele aardbeien op en aftoppen met een beetje jam. Ik had nog ingevroren toefjes slagroom en mijn vrienden Jozé en Theo en ikke... hebben ervan gesmuld...
 
Recept en wetenswaardigheden over zelf light aardbei confituur maken.
 
Ingrediënten:
Aardbeien
2:1 geleisuiker
Lege potjes met schroefdeksel.
 
Werkwijze:
De aardbeien met de kroontjes eraan voorzichtig wassen en ik doe dat in een vergiet met een zachte straal water erover. Met schone handen de kroontjes verwijderen en de delen die niet goed zijn. Alle aardbeien middendoor snijden of in drie of zelf vierendelen bij grote exemplaren. Ik doe dit werk zittend met een dubbelgeslagen schone theedoek op mijn schoot waar ik eventuele kroon of bloesemblaadjes aan afveeg die hinderlijk aan het mes of de aardbei blijven hangen. De aardbeien niet meer wassen maar direct wegen... Voor elke kilo schoongemaakte aardbeien moet een pond (2:1) geleisuiker mee in de pan. Neem geen andere soort of nummer geleisuiker en ik schrijf hieronder waarom je dit beter NIET kan doen....
 
1:1 Is veel te zoet (1 kg aardbei op 1 kilo geleisuiker)
3:1 is meer light maar slechts kort houdbaar in de potten. Je verwerkt met deze geleisuiker anderhalve kilo aardbeien en 1 pak geleisuiker. toch maar niet doen....
 
Vervolg werkwijze:
De pan aardbei met geleisuiker aan de kook brengen op hoog gas en af en toe met de schuimspaan omscheppen. Aan de kook 4 minuut goed doorkoken zonder over te koken. Bij mij was het overkoken weer eens gelukt en was Jozé er snel bij.... Natuurlijk heb je de schone potten klaarstaan met de eigen bijpassende  deksel erbij want niet elke deksel past op elke pot, dus gooi ze niet door elkaar.
De jam kokend heet in de potten gieten zonder de randen te besmeuren en dat lukt als volgt: Vanuit de pan de jam in een kan met schenktuit gieten en dat kan ook een glazen koffie of theekan zijn, als er maar een tuitje aanzit. Met mijn zwabberende handen gebruik ik voor de zekerheid een afgeknipte melkflacon die op bijna alle potten past. De randen blijven schoon en je wordt er handig in. Probeer de aardbeien te verdelen bij het gieten zodat in elke pot ook vruchten zitten. De potten zo vol mogelijk maken tot net onder het randje en direct de deksel erop schroeven en de pot op de kop zetten. Laten afkoelen....en omkeren. ( na ongeveer 5 uur of langer)  
 
Een handigheidje is alle pannen en materiaal erin buiten zetten en met regenwater uit de regenton volgieten. De tijd doet je werk en op het gasstel heb ik een beker water gegoten en weekt de jam wel los. Een natte doek over de vieze pan drager en kan ik zo meteen de smurrie zonder schuren opnemen. Ik heb de boel de boel gelaten en ben even in mijn stoel naar de vogeltjes gaan kijken met Floor op mijn buik... Het water van de schoon geweekte pannen werd later in het teiltje en de waterkoker gegoten en dus hergebruikt om te weken. Nog iets later kwam dit water op het stoepje en werd met de bezem naar de put geveegd....
 
Mijn leventje....
Een mijmering met jamrecept helpt je om het hele jaar voor een duppie op de eerste jam rij te zitten. Taart maken is geweldig met deze jam die veel minder zoet is dan de light jam van de supers. Je kan het meer vergelijken met taartvulling en ga daar ook zo mee om. Als de aardbeientijd voorbij is kan je nog steeds met deze A1 kwaliteit consuminder taartjes maken al heb je geen vruchten en verjaardagstaarten niet te vergeten. Met Kerst een potje krijgen voor op ijs of welk toetje dan ook is een pracht... zeker als katoenen lapjes om de deksels zitten met een landelijk strikje van touw of zo.  Mooie cadeautjes die je nu goedkoop kan maken....
 
Annemiek