maandag 27 mei 2019

Mijmering 41 Groente/fruit pannenkoekjes en de memoires van een regenton...

Beste mensen,

Het leven is een groot pak kleine dingen,
je mag ze aanrijgen als pareltjes aan een snoer....

Annemiek.
 
 
41 Consumindermijmering 2019.
 
Tip.
In het weekend op de zaterdag bak ik wel eens pannenkoekjes maar nooit meer zonder vulling. Een appel of een halve courget door beslag gehaald en in zonnebloemolie gebakken lijkt me toch gezonder dan alleen maar pannenkoek. Met een appelboor het klokhuis uit de appel steken en kop en kontje appel eet ik zo wel op. De appel ongeschild in schijven snijden en de courget idem. Een beslagje van zelfrijzend bakmeel met een ei snuf zout en wat melk tot een dik beslag is zo gemaakt. 

Het beslag moet om appel en courget blijven zitten. Natuurlijk was het teveel maar laten de pannenkoekjes koud
even lekker zijn dan warm.... Een restje bloemkool of broccoli in roosjes door beslag kan ook.....
 
Tip 2
Mijn regenton is al jaren niet meer schoongemaakt en onderin zit inmiddels heel wat drab vanuit de dakgoot. Zoals je ziet is demonteren regenton van de regenpijp geen probleem. Het kleine pijpje werd eraf gehaald en de ton omgekieperd. Wat een troep onderin en eerst maar eens de schrobber erdoor met wat sop. Weer omkiepen en met de handveger met SUNSODA de richeltjes en randjes insoppen. Ik kwam met mijn lange arm net tot de onderste ring en verder niet. Maar weer met de schrobber wat me niet zo zinde... De dweil erom heen bracht nog wat vuil “boven water” en nee Annemiek niet meer zoals vroeger toen ik een keer in de ton ben gekropen om het laatste randje vuil te
verwijderen... en jawel opeens klem zat. Daar lag ik dan plat op het hofje met beide armen hoofd en schouders in die ton en kon er niet meer uit. Dan slaat de paniek toe en kreeg ik het toch benauwd...
Uiteindelijk ben ik eruit gekomen en dat gebeurd me niet weer. Schrobber schoon is genoeg... Het korte pijpje werd met een flessenborstel schoongemaakt en ontdekte ik een prop vuil in de regenpijp. Een breinaald en haaknaald kwam daar aan te pas en kwamen wat scheurtjes in het plastic pijpje. Tja zal al wel 38 jaar oud zijn denk ik en kan nog wel even mee als ik een stukje spandraad erom wikkel en strak zet met de nijptang. De ton van buiten en binnen redelijk schoon werd de deksel onderhanden genomen....
 
Afgelopen nacht stroomde de ton halfvol met hemelwater... laat er nu een ring met schroefdraad boven drijven... Dat is de ring die aan de binnenkant op de kraan hoort en door het schrobben los is geraakt.... De kraan druppelt en ik hoef maar eraan te stoten en loopt de hele regenton leeg. Zal die ton weer van de steen moeten en een mager mens erin om die ring aan de binnenkant op de kraan te draaien. Mijn grote zus misschien met haar maatje 36? Het gekke is dat ik die kraan nooit gebruik en altijd water vanaf de bovenkant ton neem natuurlijk om de kraan langer mee te laten gaan....Het lijkt allemaal nogal omslachtig maar je wil niet weten hoeveel water die regenton me bespaarde. Voor de plantjes... ramen wassen, stoepjes schrobben en voorspoelen bij vieze pannen plus de eerste afspoelbeurt van groente net uit de grond zoals bietjes wortels pastinaken aardappels enz. Mijn maand voorschot water is 10,50 euro per maand en ik hoef nooit iets na te betalen.
 
Tip 3
Van de pluksla in de pannetjes op het sla rek heb ik al menig blaadje geplukt. In de border groeit alweer de volgende serie en iets verder komt serie drie alweer net boven de grond. Ik eet sla als hij voorhanden is en soms moet ik even wachten en eet iets anders en het liefst uit eigen tuin. Het is nog te vroeg om aardappeltjes te oogsten en doen we het vandaag met de nasiballen bij de sla. Weet je nog? Gemaakt van een rest wok gerecht met rijst van mijmering 39. De nasiballen zo uit de vriezer in een pannetje hete olie op hoog gas tot ze aan een kant bruin zijn. Keren... dekseltje erop en acht minuut op laag gas om te ontdooien verwarmen en de tweede kant bruinen. Ze zijn toch lekker... Voortaan zal ik altijd ruim wok/rijst gerecht maken om meer dan genoeg nasiballen in de vriezer te krijgen.
 
Tip 4
De regen moet hard zijn geweest vannacht want de frambozenstruiken zijn neergeslagen. Een pijpje werd de grond ingeslagen en met panty repen heb ik de struik opgebonden. De doorgeschoten pastinaakplanten idem en de regen bracht de groei erin dat is duidelijk. De luis in de tuinbonen werd wederom bekeken en maar 10% moest een tweede behandeling ondergaan. Een derde keer zal wel niet meer hoeven. Elke dag even kijken in je tuin en kan je snel ingrijpen als iets mis dreigt te gaan.... De jonkies andijvie in het zaaibedje kunnen nu eindelijk in de volle grond. Nou ja... een paar en heeft de rest weer plaats om te groeien.
Omplanten en verspenen of uitdunnen kan het beste na regenbuien als de aarde verzadigd is en jonkies snel aangaan. Uittrekken kan prima omdat de worteltjes in verstrengeling soepel loslaten. Ik heb zelfs al eens bietjes na het uitdunnen weer ergens anders gepoot. zo klein als ze waren gingen ze ook nog aan ook... dat kwam door die regenbuien.
 
Tip 5
Zevenblad is nooit meer zo erg in de tuin nu ik weet dat je van het jonge blad in maart stamppotjes kan maken en pesto. Ik heb de meeste planten uitgetrokken al heb je de wortels dan nog niet. Met een riek spitten en komt veel van het witte wortelstelsel boven maar nooit meer raak je dit onkruid kwijt, dat kan je vergeten. Inmiddels zijn een paar exemplaren aan de bloei en heb ik ze als snijbloemen in een emmertje gezet in water onder het afdak. Brengen ze nog fleur en kleur ook....
 
Mijn leventje...
Als die regenton vertellen kon zou hij een boek kunnen schrijven. Er heeft zich al veel in en rondom die ton afgespeeld. Er is een tijd geweest dat ik regelmatig na lange droogte tijdens een nachtelijke onweersbui mijn bed uit rende. Op de drempel van de achterdeur snel mijn nachtpon uit want die hoefde niet nat te worden nietwaar. In mijn blootje de stromende in om uit de snel vollopende ton (aangesloten aan de regenpijp van het dak) het regenwater over de hevelen in de tweede ton die ernaast stond. Ton drie aan de rand van het afdak werd ook gevuld en alles wat maar ton of gieter was. Ik kon geweldig blij worden van al die stromen regenwater en buur keek toch niet. die lag op een oor en bovendien was het donker. Dan zie je zo’n blote flitsende Rubens vrouw niet over een hofje snellen. Bij de achterdeur en heel voldaan werden haren en lijf afgedroogd en de nachtpon weer aan lag ik even later in mijn bed na te genieten van al dat hemelwater dat ik had gered....
 
De regenton is ook al eens mijn rechtop staand bad geweest toen een klusmeneer onze nieuwe keuken zou plaatsen. Meneer was een kennis en omdat de keuken best duur was geweest meenden we de plaatsingskosten te verminderen door het aanbod van meneer beunhaas die het voor een derde zou doen. De hoofdkraan is twee weken dicht gebleven en water om te koken haalde ik bij de buren. Meneer beun bleek de bouwtekening niet te begrijpen en werd goed zenuwachtig van dit mens die hem eraf haalde toen hij met een tang gewoon grote gaten in de achterkant brak om de kast om de leidingen te kunnen plaatsen en hij het niet meer zag zitten. Dat kon netter volgens mij. Inmiddels wist ik van meneer beun dat hij afgekeurd was na een val door een glazen dak...waarbij hij op zijn hoofd was terecht gekomen. Nou dat was duidelijk...
 
Mijn echtgenoot was in die tijd veel onderweg van en naar het buitenland en daarom zal ons huwelijk wel zolang geduurd hebben. Inmiddels raakte de zomer goed opdreef met een hittegolf en tijdens een nacht heb ik de keukentrap genomen en een flacon doucheschuim bij de hand heb ik me in die regenton laten zakken. Toen paste ik daar nog heel goed in... Wat een zaligheid... De sterrennacht en de heerlijke koelte. Het zachte regenwater en wie heeft dat... Tja... eruit komen bleek niet zo gemakkelijk en ben ik na vergeefse pogingen maar heen en weer gaan bewegen tot de regenton omviel en ik eruit kon kruipen.... Vindingrijk is dit mens in ieder geval....
 
Annemiek