woensdag 22 mei 2019

Mijmering 40 Pasta met toppen, luizensoepje en larven via internet...

Beste mensen,

De reis van duizend mijl (naar bijvoorbeeld een moestuintje)
moet met een enkele stap beginnen
en wie begint te lopen heeft de weg al voor de helft volbracht....
 
Annemiek.
 
 
40 Consumindermijmering 2019.
 
Tip.
Ik heb van oude veterschoenen instappers gemaakt voor in de tuin. Alleen de eerste drie vetergaatjes ingeregen en dat kon voor beide schoenen met een veter. De andere veter gaat bij de donkere was en kunnen lusjes van gemaakt voor jassen (waarbij lus ontbreekt), handdoekenlussen, koordje door stoffen vitragezakjes die ik maak om fruit in te doen bij de super (geen plastic zakje nodig) enz. De tuinschoenen staan op de mat bij de keukendeur en kan ik snel wisselen zonder moeite. Spaart slofjes en goeie schoenen want ik ken mezelf...
 
Tip 2
De aardbeienplanten dragen al groene aardbeitjes en ja bij mij krijgen ze tijd om te groeien te bloeien en kleuren. De smaak is er dan ook naar. Het zijn doordragers dus in de herfst nog eens oogst. De stengels met jong grut komen ook al aan de planten. Je kan natuurlijk het kind naast de moeder in de aarde drukken en weet je in het najaar niet meer wie moeder of kind is. Ik teel jonkies liever in een potje dat je naast de moederplant in de aarde kan zetten. In contact met de potgrond gaan ze vanzelf wortelen. Hoe je ze daar houd? Met een krammetje zodat de navelstreng op de potgrond blijft. Krammen kan je van stevig spandraad maken en je hoeft er niet sterk voor te zijn. Nijptang op het draad en op de zijkant tang met de hamer enkele slagen. Mijn aardbeienplanten staan hoog en de potjes komen in een onder/bakje op een bankje. (Zie foto.)
 
Een tweede voordeel is dat deze aardbeienplanten eruit moeten (ze zijn drie jaar en dragen minder) en de jonkies erin. Die staan dan al klaar in potjes en kunnen zo in de nieuwe aarde in dezelfde bak want als je steeds in dezelfde bak wil telen zal de grond verwisseld moeten worden. Oude grond in de moestuin en “nieuwe” moestuingrond in de bak met als toplaag potgrond. Dat komt allemaal in het najaar. Aardbeien telen in wasteilen en grote bakken lukt mij al tientallen jaren met groot succes... In de volle grond zet je ze natuurlijk op een andere plek...
 
Tip 3 
Ha... de eerste zwarte bladluizen zijn gesignaleerd in de toppen van de tuinbonenplanten. Ik zag het eerst de lieveheersbeestjes met hun felle jasjes aan. Tijd om direct de toppen van de tuinbonen te knippen want luizen vinden die toppen erg lekker. Ik trouwens ook en de toppen werden verzameld in een emmertje en kwamen op het menu... met pasta.
 
De larven van lieveheersbeestjes eten de bladluis op dus die moeten blijven. Je kan de larfjes zelfs kopen via internet als natuurlijke helper in je tuin. Tegen een tientje inclusief verzendkosten voor 250 larven. Je ziet meestal ook mieren op de plant die bladluizen gaan beschermen. Er zaten zelfs wat slakjes bij en is diergaarde van Deursen compleet. Tja als je larfjes moet kopen en laten verzenden kan je beter naar de bio boer om tuinbonen te kopen  zo duur die bonen uiteindelijk worden...
 
Omdat ik maar drie dubbele rijtjes tuinboon in mijn moestuintje heb is de oeroude methode van een soepje van zachte zeep met brandnetelgier wel te doen en bovendien gratis. Sinds bezuiniging bij de plantsoenendienst staan ze zelfs in het plantsoen naast mijn huis en zo geplukt met een handschoen aan. Het recept als volgt: Flinke hoop brandnetel knippen en het blad van de stengels rissen. In een emmertje een flinke klodder zachte zeep (of vloeibare zeep) en de brandnetelbladeren plus kokend (regen) water toevoegen. Met een stok roeren zodat de zeep oplost en zich mengt met het blad dat direct slinkt. Even laten staan en in een lege flacon gieten zodat je voorraad hebt. Wel erop schrijven wat erin zit. Voor gebruik elke keer wat in
een bakje gieten en met een zacht  kwastje de luizen te lijf gaan. Dat doe je natuurlijk na het “toppen” van de planten. De behandeling met het luizensoepje de derde dag weer herhalen en nog eens drie dagen later als de luizen nog hier en daar aanwezig zijn. Als ze weg zijn kan je het luizensoepje in de flacon bewaren tot volgend jaar.
 
De pastinaakplanten ernaast hadden groene luizen in de bloemknoppen en direct ook maar een beurt gegeven. Ze staan het tweede jaar en schieten als reuzen omhoog. Mooie bloemen voor in de vaas en vooral zaad voor volgend moestuinseizoen. Zaad geteeld op grond waar het weer ingezaaid zal worden heeft grote kiemkracht en is natuurlijk biologisch...
 
Tip 4
In potjes en de meest vreemde bakken komen de plantjes die in de ziekenboeg opknapten. Onderin komt altijd een filterzakje op de uitwaterings gaten om de aarde niet te laten wegstromen. Zijn er grote gaten zoals in de aluminium bak dan komt een moslaag op de filterzakjes en daarop de potgrond. Wil je planten in een vergiet zetten dan rondom een dikke laag mos zoals in een hanging basket. Een vergiet kan je trouwens prima ophangen. Zet bakken met gaatjes altijd op een paar bakstenen of zo zodat vrij van het stoepje het water ook goed weg kan lopen om bij veel regen schimmelvorming te voorkomen in potgrond en plant.
 
Tip 5
Pasta met toppen. of... spinazie die nu in de supers in de reclame is.
Flinke vergiet toppen van tuinbonen planten
of grote zak spinazie (slinkt erg)
dikke ui
eventueel knoflook naar smaak
wat champions als je hebt
scheut zonnebloemolie
per persoon een beker pasta
 
voor de saus:
klontje boter
ongeveer evenveel bloem
de nodige melk
peper/zout
 
Werkwijze:
De toppen werden in water gezet en goed nagekeken of geen luis erop zat. Water opzetten voor de pasta... De ui gesnipperd werd gefruit in de wok in olie. Ik heb drie stengels van de knoflook erbij gedaan in stukjes geknipt.

Een teen kan natuurlijk ook... al kan je die beter in de grond duwen dan heb je na verloop van tijd steeds weer nieuwe stengels. De champignons afborstelen (ik nam vier dikke) en kort afspoelen. In stukken gesneden in de wok en mee roerbakken. Peper/zout toevoegen... De toppen (of gewassen spinazie) komen als laatste.  
Ze werden op de hand met de keukenschaar geknipt boven de wok. Kort omscheppen en op laag gas een minuutje of twee laten sudderen. Ondertussen heb je natuurlijk de pasta gekookt en kan direct de saus gemaakt...
 
Klontje boter in een pannetje smelten en ongeveer evenveel bloem erbij. Roeren met de garde en melk toevoegen tot de juiste dikte saus. Snuf zout toevoegen en kan de pasta op het bord plus de toppen en de saus. Toppen van tuinbonen smaken naar tuinbonen en blad van erwten en peulen jawel...naar erwten en peulen. Het was werkelijk een unieke smaak en de trendsetters van de restaurants mogen weer afkijken naar een menu wat bijna nergens op tafel komt en geen kneup aan groente kost... als je een moestuintje met tuinbonenplanten hebt. Het leukste is dat er ook nog bonen aan de planten komen en zaaibonen voor volgend jaar als je lang genoeg wacht..... Met spinazie van de reclame ook heel betaalbaar en zeker lekker. Heb ik weer afgekeken van een Italiaans restaurant al zat daar nog Italiaanse gorgonzola op en zeker eens proberen. Ik wilde deze keer vooral de pure toppensmaak proeven... dus bleef de kaas weg.
 
Mijn leventje....
Op luizenjacht in de moestuin belde een meneer in crisis en kost het me even tijd om te schakelen. Hij was doorverwezen door schuld/hulp Heerlen en de naam zegt het al. Hij was een tijd door verhuisd van bank naar bank bij vrienden tot ze hem beu waren. Eindelijk had hij een klein appartementje gekregen maar niets voor erin. Tussen de planten en de luizen hoorde ik zijn wanhoop en ja hij wilde graag werken voor wat spulletjes en blijven werken want ik moet het allemaal eerst zien. De basis dingen krijgt hij meteen zoals een bed bank en eethoekje plus keukengerei en wat linnengoed. De hebbedingetjes komen later als hij de tweede keer komt werken de week erop en de sfeer heeft geproefd van het heerlijke klusteam in Molenberg. Dan wil hij misschien wel nooit meer weg en lacht en klust mee met de mannen die de meest vreemde manieren uitvinden om wandkleden en schilderijtjes op te hangen en een manier zoeken om een dode boom een waardig afscheid te geven.
 
Voordat dit alles gaat gebeuren zal Jozé met meneer in gesprek moeten gaan morgen omdat ik elders een
afspraak heb. Ik weet al welk bed en eethoek meneer krijgt. Vrijdag komt weer een vrachtwagen meubels van de geweldige zaak Stevens Woninginrichting Schinveld omdat de zaak nieuwe meubels verkoopt en omdat meneer Stevens  goede oude meubels mee terugneemt krijgen ze een tweede leven bij onze doelgroep. Ik weet al wat erbij zit en zijn ze al een beetje in mijn gedachten “gestickerd” Afgelopen week is het me gelukt een huwelijk te sluiten van vier zwarte stoelen die nog ergens stonden met een zwarte tafel die morgen binnenkomt. Verder is een tafel die we kregen uit Brunssum in ondertrouw gegaan met vier stoelen uit Landgraaf. Ze gaan half juni naar een pracht appartementje voor een oudere meneer die daar heel goed voor zal zorgen weet ik. Meneer werkt al enige tijd bij ons.
 
Weer terug naar de luizen en kwam Gerda zes teunisblommen plantjes brengen die van Amedje komen. Toch lief van allebei... en nee ik hoef mijn plafon en muren en deuren nog niet te verven want ik rook niet en mijn bezoek ook niet nee... Jammer voor Amedje...Dat scheelt toch om de vijf jaar de kosten van de schilder in huis... wat ik eenmaal per 30 jaar doe of zo.... en omdat ik geen larven via internet bestel hou ik aan het eind van de maand geen week over maar een paar eurootjes die ik weer weg kan geven.... Ieder zijn/haar eigen sprookje....
 
Annemiek