donderdag 28 mei 2020

Mijmering 43 Hulp bij je huis schoon in drie uur, de betaalbare vette hap en hoe ouder hoe gekker?

Beste mensen,
Ik wens je de doorlopende moed van de morgenzon die elke dag weer opgaat,
want als je moe bent van moedig zijn
komt soms heel onverwacht een dag met een gouden randje....
Annemiek.



Mijmering 43 2020.
Tip.
In de zaaibedjes in mijn moestuintje groeien andijvie boerenkool komkommerplantjes glaskoolraapjes en spruitplantjes. Zelf gezaaid en goed verzorgt staan ze in de wacht om de open gevallen plaatsen in de borders op te vullen. Waar een krop andijvie uitgaat komt een nieuw andijvie plantje op zijn plaats. 

Vandaag ging ik naar mijn werk in Molenberg met twee flinke andijvieplanten om door te geven. 

Gisteren at ik eentje zelf in andijvie stamppot. Vandaag warm ik de helft die overbleef op en zal al lopende door de tuin als nagerechtje aardbeitjes eten zo van de plantjes... 

Wat een rijkdom weer vandaag bedenk ik als de dag ten einde loopt en mijn zegeningen tel... We stonden weer klaar voor de medemens en hoeveel plezier en warmte dat gaf...

En nu weer iets heel anders...


Rauwe andijvie stamppot is een gerecht vol zomerse frisheid.
Enkele aardappels
krop andijvie
1 dikke ui
scheut azijn
klontje boter
nootmuskaat
melk

peper/zout
 Werkwijze:
De aardappels schil ik met de kaasschaaf en worden heel gewassen waarna het waswater bij de planten in de border gaat. De aardappels klein gesneden in een beker water opzetten met iets zout. 

Aan de kook brengen en op laag gas laten garen. Ondertussen werd een krop andijvie uit de border gehaald en de wortelkluit verwijderd. 

Wat viezige blaadjes weg en werd de hele krop in ruim water gewassen. Lekker helemaal kopje onder en kwam een slakje bovendrijven. Het arme wicht kreeg de schrik van haar leven en werd even op een andijvieblaadje gezet...

De andijvie werd in fijne reepjes gesneden en ging in een kom. Het wicht slak kreeg het stompje en een blad en werd in de tuin gezet met haar nieuwe huis. In de kom kwam wat peper/zout en een gesnipperde ui plus een scheut azijn.



De aardappels waren al gaar en werden ze in een vergiet afgegoten. Puree maken met een stamper nootmuskaat een klontje boter en wat kookvocht en melk. 

De nodige rauwe andijvie erbij en op hoog gas mengen... nog maar iets en eventueel wat vocht of melk erbij en omscheppen tot je de juiste samenstelling hebt. Dat is bij mij veeeeeel groente. 

Gas uit en even laten staan met de deksel op de pan...Ik zocht wat overrijpe aardbeitjes in de tuin die in de yoghurt kwamen en werd een glas HUGO gemaakt waarmee ik na het eten weg mijmer op mijn hofje...


 Hoe maak je hugo? 

Scheut witte port of witte wijn met een eetlepel vlierbloesemsiroop plus afvullen met water of mineraalwater met bubbels. Topje munt of citroenmelisse erbij.....

Tip 2

Af en toe heb ik zin in een vette hap frites of zo en maak.... gebakken aardappels!  Je zou zweren dat je frietjes eet maar met verse olie gebakken en zonder de rekening van de friture...



Twee hele aardappels met schil en een ei koken waarna het ei na 8 minuut uit de pan wordt gezeefd. 


De aardappels beetgaar worden van schil ontdaan en in plakken en parten gesneden waarna ze gebakken worden in de wok met wat zonnebloemolie op hoog gas. De ruime kom sla met een ei en blommen erbij compenseert de vette hap. Er mocht flink wat mayonaise op van mezelf...
 
Mijn leventje...
De mevrouw van mijmering 42 haalde na de brood voedsellijn met de bolderwagen wat haar nog ontbrak. Wat pannen en dekbedovertrekken en een dekbed plus hoeslakens. We hadden nog een stofzuiger en een pedaalemmer die ze ook nog niet had. 

Ze zocht met haar puberdochtertje nog wat hebbedingetjes uit. Een vaasje een kandelaartje en wordt het tijd dat ik voor het kind een mooi bed uitzoek. Antoinette had nog vloertegels en wil mevrouw die dolgraag hebben... 

 Antoinette brengt ze morgen en gaan ze donderdag naar mevrouw en kijkt ze welke kamer ermee vol gelegd kan worden... Ze zijn nog steeds blij en zo dankbaar. Bij een andere mevrouw ligt een baby in een bananendoos en wordt morgen vroeg een bedje bij ons gehaald. We zullen er wat baby speelgoed bij leggen en zorgen dat een goed matrasje erbij komt....

Mijn “baby” Floor ligt tussen de citroenmelisse te zonnebaden en weet niet hoe goed ze het heeft met haar drie mandjes in de tuin en drie in huis...
Iets anders... door de corona regels kunnen we geen kookworkshops houden en worden de lessen gegeven door uitleg recepten op afstand en op schrift. De rest van de les via de mijmeringen. De aardbeien kregen we ook dit jaar weer van Boerderijwinkel Saskia en Leo Pennartz. We zijn er heel blij mee...
Kom ik nog even terug over je huis schoonmaken in drie uur... dat kan echt als je de volgende overdenkingen maakt.

Zorg dat zoveel mogelijk spullen in kasten achter deurtjes staat in keuken en badkamer.

Ontspul... hoe minder je hebt des te minder hoef je schoon te maken.

Ik heb bijvoorbeeld al mijn dagelijkse verzorgingsspullen in een beautycase op mijn ladekast in de slaapkamer.

In de badkamer staat alleen het hoognodige en vlakbij een ladekast met handdoeken washandjes zeep shampoo en en...

Werk dagelijks je pleetje bij met het laatste afwaswater in een mini emmertje en droog de douche en wasbak dagelijks na het douchen met een oude handdoek. De tegels hoeft niet... die doe je eens per week soppen tijdens het douchen.

Ruim alles achter je kont op en leg op de trap wat naar boven moet en bovenaan de trap wat naar beneden moet. Trek lijnen door... en leg op een plek wat naar de schuur moet of de kelder als je die hebt...

De was doe je tussendoor in daluren stroom tijd en trek ook hier de lijn door direct ophangen en vouwen wat droog is... In de kast ruimen kost veel minder tijd dan vele malen ergeren aan die volle wasmand of die hoop strijk was die steeds harder wordt...

Ramen en bovenop kasten is extra werk en doe je gewoon tijdens een verloren dag en jij maakt uit hoe vaak. Mijn ramen worden van binnen hooguit driemaal per jaar gewassen en buitenom wanneer het nodig is... Wel worden elke week de kozijnen meegenomen en van stof ontdaan zodat het heel wat lijkt...

Mijn leventje...

Ik heb een tijd bij een bejaarde huisarts en zijn vrouw geholpen. Een boeiend stel moet ik zeggen en beiden hadden elke week ruzie wie mevrouw van Deursen kreeg en hoelang. Met meneer deed ik de tuin en snoeiden en versnipperden we snoeihout en groeven gaten voor nieuwe stekken in de gigantische tuin... Ze noemden elkaar mevrouw en meneer en kwam soms de stem van mevrouw van het boven terras: 

“Meneer... ik heb mevrouw van Deursen nu echt nodig in huis.” Vervolgens moest ik dan twee openslaande deuren in de bibliotheek en de zitkamer dubbelzijdig wassen en de rest niet want daar hingen de glasgordijnen voor. Dat zag je niet als de vensterbanken even werden nagelopen. Het was een huis met drie verdiepingen en vele heel vele kamertjes. In het souterrain was eens de kindervleugel geweest en spaarde het stel antiek voor de oude dag om hun AOW aan te vullen denk ik.

Meneer en mevrouw hadden vele hobbykamertjes. Mevrouw maakte lappendekens en gaande weg leerde ik daar veel van... Er zijn door de eeuwen heen patronen met namen zoals de bruidsdeken. Ik kreeg eentje van mevrouw dat achteraf een misrekening bleek te zijn. Het verschoven patroon bleek “in de gevangenis” te betekenen. Ik heb er lang onder geslapen zonder me gevangen te noemen... Meneer hield van zelfgemaakte bouillon van botten getrokken. Die zette hij dan in de avond op in de keuken en verdween vervolgens ergens in een kamertje... 

De volgende ochtend was de keuken zwart en de pan droog gebrand... “Oh... mevrouw van Deursen... Meneer heeft weer eens een bot gekookt.”Dan werden de zwarte keukenvitrage weer in het wasmachine gestopt en pakte ik weer de ladder om muren en plafon van roet laag te ontdoen...

Het mooiste aan de twee vond ik de wijze lessen die ze me meegaven en de schaamteloosheid van mevrouw was verregaand... In de hoge hal met de open trap naar souterrain en bovenverdieping was volgens haar de mooiste akoestiek en in de ochtend had haar stem nog de allure van weleer. Dan zong ze iets klassieks van Maria Callas vol overgave bovenaan de trap... Prachtig! Alleen had ze alleen een hemdje aan en een panty maar daaronder een dikke Tena in een directoire.. De jurk van die dag in de hand want daar moest even een knoopje aangezet... Ze vertelde me dat mannen net op hun oude dag de vrouwelijkheid in hun leven het meeste nodig hadden... Ik heb maar niet gevraagd wat ze daarmee bedoelde en had mijn eigen gedachten daarbij...

Annemiek