zondag 10 mei 2020

Mijmering 38 Snijbietsoep EHBO voor plantjes en maak zelf potten voor hangplanten van pannen en vergietjes...

Beste mensen,
Gewone diertjes
zijn meestal wondere diertjes
en verzoenen je met het leven...
Zelfs op Moederdag...

Annemiek.
Mijmering 38 2020.

Tip
Wat je niet nodig hebt is meer dan je denkt... 

Een slacentrifuge bijvoorbeeld. Ook te gebruiken voor snijbiet maar overbodig als je de groente in een schone theedoek droog slingert. Gewoon buiten op het platje of het hofje of balkon... Zwaai maar met je arm in grote bogen. De theedoek in de zonneschijn hangen en de afwas ermee afdrogen kan prima....Daarvoor hoeft hij niet eerst in de was.
 
Tip 2 Hergebruik
Ik koop ongesneden brood  en bewaar het in een papieren zak dan blijft de korst hard. Die zak neem ik weer mee naar de super en doe het nieuwe brood erin. De prijs staat er al op van de vorige keer. Mijn zak gaat al acht broden lang mee...
 
Hergebruik... Alle groente waswater gaat naar de planten in de tuin... zorgvuldig verdeeld en niets gaat verloren.

Tip 3
De snijbiet groeit zo hard dat er genoeg was om soep van te maken. De hele rij snijbiet werd 5 cm boven het groeipunt afgeknipt. Wat je nog nodig hebt?

Een hoop snijbiet of spinazie
1 gesnipperde ui
2 groentebouillon tabletten
1 liter water
beetje room of koffiemelk
scheutje olie

Werkwijze: De gesnipperde ui in een scheutje olie fruiten. Als je hebt een stukje boter erbij. De snijbiet werd in ruim water gewassen en in een vergiet gelegd. Vervolgens de groente op een schone theedoek droog slingeren en bij de ui in de pan al roerende laten slinken.
Tegenwoordig knip ik met de keukenschaar de groente in de pan in stukken nadat ik wat vinger topjes mistte. Een liter water erbij en de bouillonblokken. Aan de kook brengen en op laag gas ongeveer 10 minuut laten sudderen. 

De staafmixer erdoor en in de soepkop een scheutje room of koffiemelk. Ik serveerde een boeren boterham erbij met knoflookkaas (natuurlijk zelf gemaakt...) Deze soep is snel gemaakt en heel gezond met die berg verse groente..... 

De snijbiet in de border  kan weer nieuwe blaadjes gaan maken. Dit was de vierde keer oogst van een zakje zaad van 29 cent...

Tip 4
Al jaren verkoopt men in de super potplanten die een week staan te verdrogen als ze niet verkocht worden. Geen mens geeft ze water en we krijgen ze op sterven na dood binnen in het consuminderhuis. 

Onze caddy lijkt soms een planten ambulance en omdat de mens en de voedsellijn op dat moment voorgaan vraag ik aan Theo wel eens de planten wichtjes naar mijn huis te brengen. Daar krijgen ze direct eerste hulp en worden met kop en kont in een emmer water geduwd nog voordat ik ga rusten. 

Vierentwintig uur staan ze in die emmers op te leven.... Wat dood is blijft dood maar je bent verbaasd hoeveel plantjes het redden. 

Voor al die mensen die de voedsellijn krijgen en de planten mogen meenemen: Je zou dit zelf kunnen doen... 

Geen mooie pot? Je hebt meer dan je denkt...
Een oude aluminium pan werd met een priem en een hamer van gaten voorzien en een vergiet heeft die al. 

Onderin heb ik wat hergebruik filterzakjes gelegd om uitspoelen potgrond te voorkomen. 

Als je geen potgrond hebt dan maar met aarde uit de tuin bijvullen. De planten erin en de dode wichtjes er tussen uit knippen. Ik heb tweemaal drie touwtjes gevlochten en die door de handvaten geslagen en de vier eindjes bijeen in een knoop gelegd. Ik kon natuurlijk niet wachten en heb een grote haak uit de bergruimte gedraaid (waar een teiltje aan hing) en vervangen voor een gewone spijker. 
De haak werd in een balk van het afdak gedraaid en heb ik een tijd met een glimlach in een tuinstoel als een zot naar die pan zitten kijken... Daar kan ik nou zo blij van worden... Nu jij nog de rest van de zomer plantjes redden.... Waar je ook bijna dood planten kan vinden? 

In de containers van de tuincentra en de AVEVE. Ik wacht wel tot ze die tomatenplant van 8 euro afschrijven en koop het wicht wel op voor 50 cent of zo... Heb ik vorig jaar ook gedaan en heb zo’n plant zelfs nog gestekt door de “diefjes” in water te zetten.
Bij gebrek aan haken werd de vergiet aan een dwars “lat” opgeknoopt in een hoekje waar ook wel wat fleurigs mag hangen.... Een hangplant hoeft niet perse hoog te hangen maar kan ook in een hoge pot staan... 

Een oude geëmailleerde hoge pot heeft een plaatselijk doorgeroeste bodem dus afwaterings gaten van zichzelf. 

Vorige week viel een stapeltje terracotta potten om die voor wat scherven zorgden. Met de hamer werden ze nog kleiner geslagen en zorgden voor vulling onderin de hoge pot. Door de zwaarte onderin (voor driekwart gevuld met scherven)waait de pot niet zomaar om.

Op de scherven kwam een laag mos die water vasthoudt en voorkomt dat aarde wegspoelt tussen de scherven. Je zou ook een stukje plastic erop kunnen leggen... Wat aarde op het mos en de planten... die rondom aarde erbij kregen... 

 Nu weten jullie het wel en gewoon na apen zou ik zeggen....

Mijn leventje....
Om half negen zat ik al op de fiets naar Molenberg. Even bij de LIDL aan voor kattenvoer en jawel... toen ik de poort ontsloot bij het consuminderhuis gluurde popje om het hoekje. 

Ze ging alvast bij de tuintafel staan waar ze nat voer krijgt. Dat weet ze al goed en vanaf afgelopen vrijdag kan ik haar aaien terwijl ze eet. 

Alweer een stapje verder... Ik zeg aldoor lieve woordjes tegen haar en komt zeer binnenkort de dag dat ik haar kan pakken en in een kattenkorf naar de dierenarts kan brengen om te steriliseren. Zonder opjagen of geweld....

Twee tuinbonenplanten kregen een anti luis behandeling met een kwastje... het was nodig.  Af en toe viel een grote regendruppel en hopelijk komt er meer....

 Song heeft al veel pompoenplanten van de voor zaai bakjes naar potten om gepot. Ze staan buiten in kratten af te harden en krijgen matig water. Ze hebben wat te lange stengels en moesten aangebonden aan stokjes, maar het kan net...

De rest staat nog binnen in de voor zaai bakjes en kan komende week om gepot worden. Het zijn mooie korte planten die al in het vierde blad komen... Alles moet geleerd worden en Song weet het nu wel... Planten zijn net mensen...verwen ze teveel en ze kunnen niet op eigen benen staan...

Annemiek