dinsdag 26 mei 2020

Mijmering 42 In drie uur je huis schoon oftewel: Verslag van een schoonmaak ochtend...

Beste mensen,
Zeg dankjewel...
voor die stroom van groei en bloei
die in de meimaand over de aarde gaat...

Annemiek

Mijmering 42 2020.
Tip.
Hoe maak je een eengezinswoning schoon binnen drie uur oftewel volg Annemiek met haar hulp tijdens een dinsdagochtend...

Om 6 uur loopt de wekker af en draai ik me nog even om tot Floortje me komt wekken. Ze hoort de wekker waar ze ook is in huis en klopt even later op mijn slaapkamerdeur met een luid miauw...

6.15 uur
Ik stap met mijn blote voet in mijn orthese gesp hem dicht om mijn been en kom overeind. Floor wacht op me bovenaan de trap waar ik haar aai en vraag of ze goed geslapen heeft. Ze geeft me een zoen en na precies drie aaitjes als beloning vind ze het wel genoeg om de trap af te gaan... 

Eerst maar de katheter om de nacht plas uit mijn blaas te halen en drentelt Floor ongeduldig om me heen. Ze krijgt verse brokken uit de zak en nat voer in een schaaltje waar ze om en om van eet als een beschaafde lady met tafel... eh poezen voerbak manieren.

Een beker water wordt afgemeten en in een steelpannetje met dunne bodem en deksel op het gas gezet. Koffie gemalen en een flinke schep in een filter op de beker gezet. Als ik een boterham smeer (met kaas) staat Floor al te wachten voor een likje uit de boterpot wat ik spaarzaam toesta... 

 Floor gaat naar buiten en alle ramen tegen elkaar open op kiep om de tent te luchten.  De achterdeur op een haak en deze mevrouw gaat in bed ontbijten met een boek...
 
7.15 uur...
Opstaan orthese weer aan en doe de dinsdag ronde in mijn nachtpon...Vandaag komt Manuela de hulp en werk ik voor... De vloer van de plee wordt even in de week gezet want de steriele vloeistof van de katheter plakt zo en ik mors met het ding openen. Dat in de week zetten stelt niet veel voor... 

Wat water uit het wasbakje op de vloer een beetje handsoap uit het flaconnetje en met de pleeborstel even schrobben over de vloer. ...De tijd doet de rest en een kwartier later of zo gaat dweil ik met de vloer mop het water op. 

Manuela hoeft dergelijke zooi niet op te ruimen vind ik evenmin de WC bril en het pleetje die dagelijks wordt bijgehouden met het laatste afwas water.

De stofzuiger zak wordt geleegd boven de container met de zilveren knijper en uitgeklopt tegen de muur en sta ik even in een stofwolk. 

 Geen probleem want de pon en mijn haar moet gewassen en mijn lijf onder de douche maar nog even niet... 

De kattenbak gaat naar buiten en de ketel met oud papier is vol. Legen die handel en klop ik mijn pon nog even uit bij de achterdeur en gaat het blote lijf naar boven.

De tegels van de douche worden met SUNSODA in de week gezet en poets ik eerst maar mijn tanden. Het “fietsenrek”met tandpasta en mijn tandprothese met SUNSODA. 

In de douche met de orthese met schoen kan niet en gaat hij uit en komt een krukje er aan te pas. Haren wassen lijf wassen... tegels soppen en alles afspoelen...  

Drogen crèmes op voeten en en en. Orthese aan aankleden haar föhnen en dagcrème plus een beetje opmaken.... 

De douchebak wordt gesopt en de afvoer dop gaat in de week in de SUNSODA.

8.30 uur.
Mijn bed wordt verschoont en de sprei en dekbedden komen op de vensterbank in het open raam... De bonte dekbedovertrekken en hoeslaken hebben wat vlekken waar ruim pure SUNSODA op wordt  gesmeerd... 

Manuela fiets voorbij en hoor ik haar fietsbel... Floor wacht haar al op en moeten ze even vrijen weet ik...

Matrassen moet je af en toe keren en op een matras zit een bescherming van kunststof. Daar staan de ontbijtjes op en met mijn bibberhanden... 

9.00 uur
Manuela komt naar boven met de emmers doeken en en... Het is heerlijk haar weer te zien en omdat ze elke dinsdag komt pak ik ook aan en werken we in team verband... 

Ze bukt en stoft langs randen en richels en maak ik mijn bed op met schone overtrekken hoeslakens en kussenslopen en droom weg... 


 Onderin de tuin zweven tientallen bijen en hommels in de papavers en met mijn fotoapparaat zoom ik in...  Speel trut Annemiek... 



De overtrekken gaan in de wasmachine met een grote beker SUNSODA. Ik laat alles even draaien...5 minuut of zo en gaat de stroom eraf. 

De vlekken weken los en vanavond rond 21.30 uur zet ik de stroom weer erop en wast de bonte was op lagere temperatuur en kort programma blietzenblank... Alle vlekken weg... omdat de tijd mijn werk deed en de vlekken voor weekte...

Ik loop in de weg merk ik en mijn werk boven is gedaan. Manuela maakt het af met de stofzuiger en sopt wat ik nog niet deed op de badkamer en dweilt het vloertje...

9.45 uur
Ik giet de naar water smachtende groenten in de border en de aardbeienplanten in de teilen en potten. Water in het steelpannetje tot de rand... deksel erop en maal ik koffie... Vier hoge scheppen in de filter op de koffiekan. Floortje komt kijken en weet bij koffietijd krijgt ze een beetje melk om mee te doen...

10.00 uur en zet ik koffie en zet de bekers op tafel terwijl Manuela de trap stofzuigt en het pleetje doet en de gang stoft... We drinken zalig koffie en delen eerlijk een pak roomboterkoekjes... Nou jaaa.. er blijft meestal iets over waar ik nu aan bezig ben... Ik koop trouwens alleen op maandag koekjes voor de dinsdag...

Manuela vertelt over haar kakariki’s (of zo) die aan de lopende band eieren leggen en de
jonkies alweer uitkomen. De vogels zien er op de foto’s griezelig uit, pas geboren zonder dons of veertjes die al snel komen... Het worden pracht bonte vogeltjes... Ik vertel over mijn boerenkolen en spruitkool die uit het ei kwamen en wat zo ter sprake komt...

De ochtend door doe ik de telefoondienst en begeleid telefonisch de logistiek van het consuminderhuis en begint Manuela aan de woonkamer en ik aan het keukenblok nadat ik alle kleden uit de woonkamer naar buiten heb gemieterd. 

Uitkloppen is mijn ding...
Mevrouw Boretti (mijn gasfornuis) wordt in de week gezet inclusief de afzuigkap en veeg ik de kastdeurtjes bij en en... 

Er staat nog een afwasje en als ik warm water wil komt
eerst een hele melkkoker koud water voor het warme arriveert. Dat koude water wordt hergebruikt voor koffie of koken en deze keer om de planten in de woonkamer te gieten...

Als ik daarmee bezig ben bellen de mannen van de logistiek dat ze aangekomen zijn bij het los adres... Ik ga even kijken... het is niet ver... om mee te genieten. 

Het is warm met mondkapjes op werken en de afspraak is dat mevrouw met twee kindjes zelf sterke mannen regelt om het spul in huis te slepen. Onze mannen lossen op de stoep en dat is deze keer dichtbij de achterdeur....

11.30 uur
Een pracht duurzaam hoge kwaliteit kinderkamer komt uit onze vrachtwagen voor het zoontje van 5. Er zijn zoveel kasten bij dat dochterlief ook kasten daarvan krijgt.

Een complete witte slaapkamer met alles erop en eraan voor mevrouw en een mooie licht eiken woonkamerkast die met hulp van onze mannen een zetje krijgt en op een plaat met wieltjes zo de kelder in wordt gereden... 

Mevrouw heeft nog geen vloerbedekking in huis... Wij hebben wat resten die aan elkaar geplakt misschien al een slaapkamertje bedekt... Maar in de woonkamer??? 

Er komt nog een bolderwagen uit onze auto waar het kleine ventje verliefd op wordt en het meisje beloof ik een pracht bed. Voorlopig krijgt ze een matras voor op de grond.
Mevrouw heeft hulp en ze is een en al blijheid en glimlach en totaal van de wap...Zo heeft ze helemaal niets en zo een huis vol spullen...  We kijken elkaar vaak aan en zonder corona zou ik haar zeker omhelzen om al die vreugde een uitweg te laten vinden... 

De vol verwachting ogen van de kindjes maakt de dag tot Sinterklaas op 26 mei midden zomer... Wat een vreugde en spreken we af dat ze heel snel linnengoed pannen dekbedden erbij en nog een bed voor het dochtertje krijgen...

 De mannen worden hartelijk bedankt en rijden terug naar Consuminderhuis Molenberg. Moe maar voldaan...

12.15 uur
Thuis vind ik een schoon huis want Manuela droogde de afwas, stofzuigde en dweilde de tegelvloeren met de mop. Ik klop de kleedjes nog eens uit en ruim in. 

De grand foulard weer op de bank met het vreselijke rubber kleed eronder dat prima als antislip werkt. De kattenbak en de oud papier ketel weer achter het gordijn bij de trap. 

De dubbele overgordijnen bij de voordeur weer in de band... Waarom dubbel? Tegen felle zon en winterweer... Het dikke vale gordijn achter het mooie geschoven...

Het kussen met de kip weer recht in de rotanstoel en kregen de planten in huis water. Het kanten kleed weer op tafel en de worteldoek op de vloer in plooien.

Op mijn schone aanrecht smeer ik een boterham en lunch met een dagboek uit 1918 in de schaduw van het hofje want de zon is te heet... 

Floor is onder de sprei in mijn maagdelijk schoon bed gekropen en slaap ik eventjes in mijn stoel...helemaal plat tot ene Jessica van stand bye belt met een cliënte in crisis. 

Mevrouw komt donderdagochtend even naar een bankstel kijken en als ze dat wil mag ze zelf twee sterke mannen regelen die het bankstel in onze vrachtwagen zetten...onze chauffeur naar het adres rijdt en de sterke mannen het bankstel weer uitladen... 

Bij elke vrouw hoort een man nietwaar... en bij elke man een vrouw al is het achter de coulissen...

Misschien deed je wat tips op bij het lezen van mijn verslag en kreeg je in ieder geval inspiratie... Heb het goed...

Annemiek