donderdag 14 mei 2020

Mijmering 39 GZN oftewel gerecht zonder naam en het consuminderhuis dat weer open gaat...

 
Beste mensen,
 
Geluk is slabedjes en polletjes kruiden
een poes in de zomerzon.
Dat lieve mens die je kon leren van zichzelf te houden
en met een ander zwaarte delen...
zodat je samen weer verder kon...
 
Annemiek
 
Mijmering 39 2020.
 
Tip.
Seizoen groente zijn lekker zolang het seizoen duurt en ik ben de sla nog niet moe. Dat komt ook omdat ik de jonge blaadjes van de snij sla op tijd afknip voordat ze hard en te groot worden. 

Snij sla is een basis sla en daar komt nog een sla met ander smaakje bij. De winterharde jonge blaadjes van bloedzuring die elk jaar gratis opkomt, en nu de bonte pluksla die per blad
afgeknipt kan worden of... geplukt. De grootste bladeren het eerst natuurlijk en dat zijn meestal de buitenste. Natuurlijk kan rucola erbij maar die heb ik even niet maar jij misschien wel? 
 
Van het ene lijntje snij sla heb ik nu tien keer geoogst... dat is 2.9 eurocent per keer. Zo uit de border een kwartier later op mijn bord. 

Alleen moet ik beter kijken want er zat een jong slakje in, die de zoet/zuur dressing niet zo lekker vond aan haar lijfje... Ze is afgespoeld en weer in de tuin gezet op de rododendrons... 

De hele rij sla is nu weer afgeknipt met wat extra smaakmakers sla doorgegeven om te geven aan een groot gezin op de dinsdag broodlijn... De plastic zak zal hergebruikt worden. 
 
Tip 2
Drie maanden geleden heb ik wegenzout gestrooid op mijn hofje. Direct daarop viel de droogte in en de zonneschijn blakerde de algen weg, het mos en onkruid tussen de klinkertjes. Toen eindelijk de regen viel spoelde het laatste zout tussen de voegen en viel de kersenbloesem neer. Dat geeft me altijd zo’n processie gevoel van communiekantjes en laat ik de drogende bloesem liggen die kleurt van wit naar bruin. Afgelopen dinsdag toen Manuela de hulp kwam ben ik aan de grote veeg taak begonnen.
 
Elke keer een stukje hof met de harde bezem en hoe wonderlijk schoon en fris ligt het stoepje erbij. Manuela deed de ramen nog rondom van buiten en is mijn hofje weer een feest... Een seizoen lang geen onkruid meer en dat is nodig als een mens zich moeilijk bukken kan... Probeer maar eens...en start met strooien in regen of zonneschijn alles is goed.... Bij grote tegels strooi je alleen in de voegen en dat kan het beste door wegenzout in een droge niet te grote gieter te gooien en “giet” je smalle “straaltjes”alsof het water is... Een gieter tuit verlengen kan ook nog door een afvoer pijpje erop te schuiven...
 
Tip 3
Het volgende recept is van GZN oftewel het gerecht zonder naam en je zult verstelt staan hoe lekker het is...
 
Ingrediënten:
1 dikke ui of twee kleintjes
1 paprika
1 tomaat
bosje raapsteel of snijbiet of spinazie
een vierde beker rijst.
peper/zout
scheut olie.
 
Werkwijze:
Steelpannetje halfvol water opzetten voor de rijst en de rijst koken. Ondertussen de gesnipperde ui fruiten in de wok met zonnebloemolie en de klein gesneden paprika en de tomaat toevoegen. Peper/zout erbij... 

In de tuin heb ik wat snijbiet afgeknipt en gewassen in stukken geknipt toegevoegd. Als de groene bladgroente net is geslonken de gekookte rijst erbij en omscheppen. Om je vingers bij op te eten... Je kan ook een rest ingevroren rijst nemen uit de vriezer... Wij gooien NIETS weg!
 
Tip 4 en mijn leventje...
De ijsheiligen zijn zo heilig niet en hebben veel schade toegebracht door nachtvorst... We waren op tijd en hebben de jonge pompoenplanten die net buiten stonden in kratten ijlings weer binnen gezet... Het temperatuurverschil was gigantisch. De bonenplanten die te vroeg buiten zijn gezet hebben een hartaanval gekregen en geen mens weet of ze zich herpakken...
 
In de stormwind heb ik de erwtjesplanten tegen het hekwerk gebonden... net op tijd en de luizen op de tuinbonen worden morgen weer aangepakt... Alles komt goed... en we tellen onze zegeningen want morgen..... gaat
 Consuminderhuis Parkstad Molenberg weer open!
 
Op afspraak kunnen mensen kleding en klein spul uitzoeken. Een persoon per kleding pasje. De 1.50 meter afstand wordt in acht genomen onder toezicht...  Bij de ingang wordt gevraagd of men verkouden is of griepverschijnselen heeft en krijgt eenieder handschoenen. 

Onze kerngroep heeft afgelopen weken hard gewerkt door het gebouw schoon te maken en de wintercollectie weg te ruimen. De zomer collectie ligt op de planken en het is een pracht om te zien...Ik ben zo trots op onze mensen... In het gebouw is door pijlen op de grond de looprichting aangegeven en doen we aan eenrichtingsverkeer en loop ik wel drie keer per dagdeel schakelaars deurklinken en WC brillen te ontsmetten... Vandaag werd tot slot de meubelafdeling op de schop genomen kasten in elkaar gezet en geruimd wat echt weg moest... Het is een begin want ergens moet je weer starten...
 
Popje de poes laat zich nu aaien en is te vroeg weer in gezegende toestand. Ik zou haar nu zo kunnen pakken en haar in een afgesloten poezenbakje geleend van Michael kunnen zetten. Op naar de dierenarts om te steriliseren... Ze is te ver heen en abortus plegen is niet meer aan de orde...het zij zo... Ze wordt behoorlijk verwend en vraagt zelfs om eten. Net voor de koude nachten heb ik warme dekentjes in haar mandjes gelegd die door een lieve mevrouw opzij waren gelegd... De mandjes staan zo beschut mogelijk en toen ze vanmorgen mijn stem hoorde in de tuin kwam ze zomaar over de muur aangelopen.... Dat maakt zo onbeschrijflijk blij....
 

Annemiek