zondag 24 mei 2020

Mijmering 41 Aspergesoep, snijbietomelet, groenten wok gerechtje, popje en zelf houtvezel maken...

 
Beste mensen,
Je bent nooit te oud om te ontdekken
dat wat je bent geen leeftijd heeft...
Wat je in je diepste innerlijk bent...
is ongeboren, wordt niet ouder en kent geen verval...

Annemiek

Mijmering 41 2020.

Tip en mijn leventje...
Trynke stuurde me een tip over asperge schillen. Ze droogt de schillen in de oven en vermaalt ze tot poeder die natuurlijk lang houdbaar in potten wordt bewaard. 

Daar maakt ze weer soep van met bijvoorbeeld kookvocht van asperges. Een pracht idee en viste ik de asperge schillen weer uit de compostbak. Ze lagen er net in dus niets mis mee...

Wassen en met een schone theedoek drogen. De oven in op 50 graden en de houten lepel tussen de deur... Natuurlijk die houten konten ook tussen de schillen van die ongesorteerde niet meer zo verse asperges. Al drogende vielen de schillen tussen de roosters door. Af en toe moest je ze keren...
Na het tweede uur vroeg me af hoeveel stroom zoiets kost en of dit alles wel waard is... Ik hield het niet meer en heb alle half of bijna droge schillen op een bakplaat verzamelt en buiten in de zon gezet... Vervolgens heb ik de oven moeten stofzuigen en ik hoor mijn zus nog gillen van het lachen... Ze kwam niet meer bij.
De zon droogde de schillen verder gratis en heb ik ze gemalen in de moulinex. Nee... het werd geen poeder... Toen viel het kwartje pas... van houterige asperges konten en schillen krijg je houtvezel die je in de meubel industrie kan gebruiken en zeker geen fijn poeder... 

Ze staan nog op tafel in die bak en misschien maak ik er een kastdeurtje van... Schoenmaker blijf bij je leest en Trynke gebruikte natuurlijk schilletjes van verse A kwaliteit asperges...

Tip 2
Helemaal in de ban van alle bladgroente in mijn tuin voel ik me langzaam aan een konijn. De snijbiet pas afgeknipt lijkt hij alweer de grond uit te vliegen als ik even niet kijk... Hop weer afgeknipt tot net boven de aarde en maakte ik deze keer een snijbiet omelet ervan...

Ingrediënten:
Twee eieren los geklopt met iets peper/zout.
1 vergiet snijbiet

Werkwijze:
De snijbiet wassen en uit laten lekken. Zonnebloemolie in wok of koekenpan en de snijbiet in grove stukken geknipt in de pan. Op hoog gas al roerende laten slinken. De eieren erop en op laag gas laten stollen. De omelet keren en op een groot bord... Prima lunchgerecht....

Daar red je het niet mee Annemiek want er staat nog een halve rij snijbiet voor het avond eten te groeien.... Dat wordt een roerbak groenteschoteltje...even een duik in de voorraad bracht twee tomaten en een courgette boven water. Verder had ik per ongeluk een te klein knoflook bolletje uitgespit. Die kon ook erin plus die halve rij snijbiet...

Werkwijze?
Gesnipperde ui in de wok in een scheut olie fruiten en iets later de knoflook erbij. De in stukken gesneden tomaten en schijven courgette  met schil in stukken. Roerbakken tot beetgaar en hobbelde ik de tuin in om die halve rij snijbiet te oogsten voor de hele reutemeteut aanbrandde.... 

Knippen wassen... nou ja even afspoelen in het vergiet en in grove stukken geknipt bij de rest... Peper/zout erbij en op hoog gas de snijbiet iets laten slinken... Wat een koningsmaal....

En nee ik ben het groen nog niet moe maar kijk toch voldaan langs mijn kort geknipte gazonnetje eh rijtje snijbiet.

Tip 3
Aspergesoep... ik zou hem nog vergeten te vermelden. Zie vorige mijmering zag je hoe asperges geschild en gekookt worden dank zij mijn zus en eega met hun begaafde zoon Danyel. Het kookvocht heb ik natuurlijk bewaard voor dag twee en daar een hoop aspergeschillen in gekookt... 15 minuut vanaf kookpunt en heb ik het gas uitgezet en de schillen erin gelaten. Ze mochten erin overnachten... Dag twee de schillen eruit gezeefd en als volgt:

Ingrediënten:
1 liter kookvocht of water
halve liter melk
drie groentebouillonblokken
zeker 4 verse dikke asperges of uit de vriezer
asperges koppen kan natuurlijk ook
dikke ui
naar smaak wat room
klontje boter en scheutje olie.

Werkwijze...
Kookvocht of water opzetten met de bouillonblokken. De asperges schillen (als dat nog moet)  en in stukken snijden. Bij het vocht kieperen en de melk erbij. 

Aan de kook brengen en met de deksel schuin op de pan 20 minuut sudderen. De staafmixer erdoor en in de soepkop eventueel iets room of koffiemelk... 

Je kan natuurlijk ook dikkere gebonden soep maken met boter en bloem als basis maar dat was ik even niet van plan..... Omdat ik veel kookvocht had heb ik de dubbele hoeveelheid genomen van de ingrediënten en zes asperges in plaats van vier... Mooi voer voor de diepvries....
 
Mijn leventje 2
De eerste aardbeien kleurden en ik had ze willen bewaren voor mijn fantastische hulp Manuela. Helaas hielden ze dat niet en heb ik ze overrijp in de yoghurt gedaan... Dat heet gelukkig zijn.... Er hangen alweer nieuwe voor Manuela te rijpen die tegen dinsdag overrijp zijn....

Popje de poes wandelt tussen de vrijwilligers op het plein in Molenberg en brengt haar lovers mee... Brutus De Vale en Blacky. Je ziet welke kater een huis heeft en dik en rond met een halsbandje om loopt te flaneren (De Vale)... Dat is een mee eter of koekoeksjong en die voer ik liever niet al mag hij best de restjes van Popje opeten...

We hebben het opgegeven om de deuren dicht te houden voor het stel...

Ze lopen in en uit en volgen alle werkzaamheden. Ze pauzeren mee en Popje krijgt steeds ruim haar portie. Ze moet immers eten voor twee drie vier of vijf... We lopen net voordat we sluiten rond om eventuele verstekelingen op te sporen en jagen ze naar buiten. 

Popje heeft een keer binnen opgesloten gezeten en had gepoept op een plastic zak. Ik maak hieruit op dat ze eens een baasje en opvoeding heeft gehad. We zetten altijd water en voer binnen en zeer binnenkort een kattenbak. Alle binnendeuren blijven open op de buitendeuren na en de zolderdeur... Ik ga maar weer eens een bulk kattenvoer kopen en op de fiets om plant en dier te verzorgen in Molenberg....

Weer thuis en Popje heeft vanavond geleerd dat er naast eten en drinken ook behoefte aan een knuffel kan zijn. Ze komt nu zelf naar me toe om die knuffel te halen... Poezen zijn net kinderen en toen de Vale haar eten kwam bietsen durfde Popje flink op te treden. Ze voelde zich extra sterk omdat ik haar hielp en de Vale mee verjoeg. Ik voelde het gevoel bij haar indalen van er nooit meer alleen voor staan... Ze kwam daarna vanzelf naar me toe en we hebben wel een half uurtje geknuffeld... Mijn hart draaide in mijn lijf om toen ik het plein afreed en haar achter liet...  En nu is Floortje aan de beurt.......

Annemiek