zaterdag 10 juni 2017

Mijmering 61 Aardbeienconfituur en antislip kleed voor bijna niets......

Beste mensen,

Vakantie kan een plezierige tijd zijn in eigen tuin,
met een boek in een gemakkelijke stoel.
De telefoon, de bel en de PC uit.
Tegen je vrienden zeggen dat je naar de Maldiven bent....
Tot rust komen en geld overhouden voor o.a. een klusmeneer.
Of de roodstand op je rekening aanzuiveren.....

Annemiek.
 
61 Consumindermijmering 2017.
 
Tip.
Aardbeienconfituur light is zo gemaakt. Zeker met vele handen in het consuminderhuis. Deze versie is multifunctioneel. Als vulling tussen taarten, op ijs, op beschuitjes en in yoghurt of op de boterham.
Elke aardbeiteler heeft A en B kwaliteit en de B kwaliteit moet je hebben. Het zijn de te grote of te kleine aardbeien, de scheefgroei of de overrijpe. De smaak is hetzelfde als de A1 kwaliteit die allemaal even groot zijn.
Was de aardbeien met de kroontjes nog erop. Haal met schone handen de kroontjes eraf en snij weg wat niet goed is. Halveer de aardbeien en de grote in drie. Weeg de aardbeien en kieper ze in een grote pan. Voeg de nodige geleisuiker toe...
 
We gebruiken voor light confituur 2:1 geleisuiker en dat betekend op een pak geleisuiker twee pond  fruit (oftewel een kilo fruit. ) Ik beschrijf het zo uitgebreid omdat ik nog steeds mails krijg van mensen die de verkeerde verhoudingen namen. Gebruik je andere geleisuiker dan beschreven, neem dan de gebruiksaanwijzing die achterop het pak staat. Maar waarom zou je andere nemen....
1:1 is veel te zoet.
1:3 is beperkt houdbaar maar nog meer light.
 
Terug naar de pan en de aardbeitjes plus geleisuiker.... Breng aan de kook en laat drie minuut flink doorkoken op hoog gas. De potten met schroefdeksel heb je dan al schoon uitgewassen klaar staan.
Giet kokend heet de confituur in de potten met bijvoorbeeld een vuurvaste koffiekan of theekan met tuit. Die lenen zich daar het beste voor. Probeer de randen van de potten schoon te houden en giet de potten tot net onder het randje vol. Als je toch jam op de rand knoeide, aan de buitenkant... dan schoonmaken voordat het deksel erop gaat. Jam in randen van potten gaat schimmelen en de schimmel zet door via deksel in de pot. Direct het schroefdeksel erop draaien en de potten op de kop zetten tot ze zijn afgekoeld. Daarna omkeren en in de voorraadkast.....
 
Zelfgemaakte confituur is het mooiste cadeautje wat je maar kan bedenken. Je geeft tijd en aandacht plus kwaliteit die bijna nergens voor geld te koop is.
Van restjes stof een dekje over het deksel maak je door een stukje stof met een elastiekje vast te zetten. Daarna afknippen rondom en met een lintje met een strik versieren. Het elastiekje kan je eventueel met een haaknaald eraf halen voor de volgende pot...
 
Tip 2
Je kent het wel.... een grand foulard op de bank die steeds afschuift. Je hebt daar antislip matjes voor die ook onder vloermatjes en tapijten liggen. Je hoeft die niet te kopen als je op de rommelmarkt tegen zo’n afzichtelijk rubber tuintafelkleedje aanloopt. Een duppie is nog teveel voor het vreselijke ding. Als antislipmatje onder de grand foulard is het echter goud waard. Lekker groot en knip maar op maat. Een stuk voor de zitting en/of de rug van de bank.
 
mijn leventje...
De klusmeneer heeft vleugels schijnt het... Het trappenhuis is in een zucht in de latex gezet, en de muren van de gang en de overloop. Ik probeer hem voor te zijn en trek spijkers uit muren waar iets aan hing maar in de toekomst niet meer.  Mijn muren leken wel een kunstgalerij maar dan van neppers. Allemaal stofnesten! Hoog in het trappenhuis zijn twee mini huisjesslakken eens naar boven gekropen. Ze kwamen uit de kruiden die ik te drogen hing. Ze liggen nu in de tuin...en gaan terug naar de aarde. Als ik de meterkast open, ziet de klusmeneer nog een wandje wat ook nog wit kan. Volgens mij is het vanaf de oplevering van het huis nooit geverfd. “Als we toch bezig zijn, en lekker schoon en fris," zegt hij.....

De klusmeneer rent de trap op en af en nu de grote stukken muur en de plafonds zijn gedaan vertellen we elkaar dat het bijna af is of af lijkt. Ik moet nog een tube kleur halen om de rest van de latex te kleuren naar 1900 beige of een kettingroker in mijn keuken opsluiten. Die kleur past goed bij mevrouw Boretti mijn geĆ«mailleerde gasfornuis uit het jaar toebak. De klusmeneer zegt dat ze latex mengen bij de Karwei in precies de kleur jaar toebak die we nodig hebben en we niet gaan gokken met een tube, het wit kan beter bewaard voor de plafonds boven, zegt hij. Weet ik veeeeeeel.......

Hij heeft alweer een reclame voor trappen bekleden opgeduikeld. Ik kan kiezen uit zes telefoonnummers en ik zal eens gaan bellen als de begroting duidelijk is. Rubber stootranden hoeven er niet meer op. Dat was 35 jaar geleden een goeie zet met twee voetballende kinderen in huis. De vloerbedekking kan nu iets minder duurzaam zijn, voor 20 jaar, die ik nog hoop te leven alhoewel vele tientallen jaren tropenjaren waren. Eerst de maandafrekening van juni maar eens maken einde maand en alle bonnen inschrijven. God weet wat er nog over is van mijn begroting. Ik geef echt niet mijn laatste euro van de spaarpot uit....
 
Gerda heeft nog overzetplinten over die we mogen gebruiken. Je plakt die met kit over de bestaande plinten heen, alleen waren die rot dus henzen we latjes tegen de muur die plint moet voorstellen met die overzetplinten zie je toch niet wat eronder zit. Consuminderen heet dat.... Ik wil op de overloop ook een plafonniere en geen hanglamp meer. Plafonnieres hoef je niet elke week af te stoffen, want daar kom je niet bij wat soms een voordeel is. Eenmaal per jaar een sopje geven is dan voldoende.
 
Het WC tje heeft de klusmeneer net in de latex gezet toen ik even niet keek. Hup de schilderijtjes en spiegel van de muur, latexen en even later hangen ze weer op.... op de verkeerde spijkers. Meneer denkt zeker dat ik een giraf ben zo hoog hangt de spiegel. De tegeltjes kunnen spic en span schoon gemaakt en het vloertje. Als morgen de mussen van de daken vallen van de hitte maak ik schoon in mijn koele huis en geniet van al die schone lichte muren en deuren. Vakantiegeld is nog nooit zo goed besteed......
 
Annemiek