woensdag 28 juni 2017

Mijmering 67 Twee bureautjes van een tafel, los invriezen en oogst....

Beste mensen,

Een thuis vind je alleen maar bij een wezen
waar een hart voor je klopt....
diertjes horen daar ook bij....

Annemiek.
 
67 Consumindermijmering 28 juli 2017.
 
Tip.
Een plank aan de muur als bureau bleek geen goede oplossing. De muur is peperkoek en na een week zakte de plank al en kwam met plug en schroeven uit de muur. Een stapel boeken bracht even uitkomst. Er werd uitgekeken naar een hergebruik tafel en kwamen we op nieuwe ideetjes. Een tafel zou middendoor gezaagd kunnen worden en de poten verzet zodat een pasklare tafel zou ontstaan. Uiteindelijk kwam een zespersoons mega uitschuiftafel in zicht waarvan de uitschuifdelen helemaal geschikt bleken. Geen gezaag alleen poten verzetten. Van het ijzerwerk uitschuifmechanisme kan voor het tweede deel de passende poten worden gemaakt. Het smalle middenstuk is volmaakt als plank aan de muur met steunen voor op een slaapkamer of zo....... Hergebruik is consuminderen.....
 
Omdat ik nu een sterk “computermeubel” heb kan de body van mijn PC er bovenop. De kabels kleiner gevouwen met een postelastiek erom. Geen kabels op de vloer en randapparatuur inpluggen gemakkelijker. Mijn aangepaste bureaustoel die nogal fors is kan onder de tafel geschoven. Zo achter de deur en de rotan stoel is mijn werkhoekje niet echt storend. Ik zit er uren van de dag te werken dichtbij de tuin en mijn gezellige gedoetje. Ik zou dat niet kunnen ergens boven op een werkkamer of zo........
 
De pas geverfde deuren mogen niet beschadigen dus werd op mijn “bureau”een viltplakker voor meubels gebruikt en bijgeknipt.
 
Tip 2
Ben je ook altijd je tas kwijt? Mijn werk tas en schoudertas hebben een vaste plek bij elkaar in een decoratieve rieten tas die in een hoekje staat. Gewoon aanwennen dat alle zaken een vaste plek hebben. De dingen die je niet zo vaak nodig hebt en goed opgeborgen liggen op zolder en/of schuur of zo, vergeet je wel eens..... Maak een schriftje of map en schrijf in alfabetische volgorde waar alles ligt. Kan natuurlijk ook op je PC.
 
Tip 3
Van de laatste frambozen werd een pannenkoekje gebakken. Beetje zelfrijzend bakmeel en snuf zout en melk. Scheut bier kan ook als je dat bij de hand hebt. Beslag in de pan met iets olie en de frambozen erin drukken. Op laag gas sudderen tot de eerste kant gaar is en de gaatjes in het beslag vallen. dan keren met een groot pannenkoekmes. Een gewoon frambozenpannenkoekje maakt veel meer uit op mijn taartschaal met frambozendecor. Poedersuiker door een fijne zeef en is het pannenkoekje een volmaakt gerecht....
 
De poedersuiker was bijna op en werd snel bijgemaakt. Gewone suiker in de moulinex en via mijn “trechter” in een pot met schroefdeksel.
 
Tip 4
De jonge koolplantjes kregen na het poten vier dagen water en daarna niets meer ondanks de hitte. Zoals je op de foto ziet zijn het sterke planten geworden en dat komt omdat ze niet werden verwend. het zijn net mensen....
 
Tip 5
Er stonden drie soorten erwten in mijn moestuintje.
1. De voor gezaaide erwten die na over gezet in de volle grond vroege oogst gaven
2. De erwten die ik hiervan liet staan en droogden
3. De erwten die werden gezaaid in de volle grond.
 
Nummer een zit al in de vriezer. Nummer twee heb ik net geoogst en liggen onder mijn afdak na te drogen tot zaai erwt voor volgend jaar. Nummer drie werd gisteren geoogst en komen ook in de vriezer. Ze werden goed nagekeken want hier en daar zit een wormpje. Gewassen, niet voorgekookt en goed gedroogd op theedoeken kunnen ze allemaal samen in een grote zak en plakken niet aan elkaar. Dat noemen ze droog vriezen oftewel los ingevroren en kan je steeds uit de zak nemen wat nodig is.
 
Tip 6
De tuinbonenoogst is toch nog voor de helft gered. Ik heb zelfs wat planten laten staan om verder te rijpen en drogen om als zaaiboon te dienen volgend seizoen. De luizen waren dit jaar sneller dan ik.... en dat kwam nog nooit voor. De slakken en daarna de rupsen hebben zo huisgehouden in de paar koolplanten die ik zette dat ik geen kool meer zal telen m.u.v de boerenkool en/of palmkool. Het is een keuze.....
 
Tip 7
De schillen van erwt en boon werden in de compostbak gekieperd. Een laagje aarde erover en de ton werd even open gezet om wat regen te scoren want iets water staat ook op de ingrediĆ«ntenlijst van composteren. Wat brandneteltoppen helpt ook. Maar nooit koolstronken ziek gewas, wortels van hardnekkig onkruid zoals zevenblad heermoes brandnetel en penwortels zoals van paardenbloem distels en en..... Doe je dat wel dan kan je beter de compost afvoeren dan in je tuin verwerken.
 
Tip 8 
Je ziet op de foto’s wel dat timmeren niet mijn ding is. Het buitenverblijf van Floor werd met twee latjes gerepareerd en omdat ik niet zeker was of alles wel hield heb ik haar voorheen etens zeiltje verknipt en met krammen ook nog op het Plafond van haar “huisje” geslagen. Het zal de zomer en herfst wel houden met de glasplaten als extra beschutting..... Floor en ikke zoeken een ouderwets miniset tafeltje, de grootste maat van de drie om als buitenverblijf te dienen.......
Door daar een glasplaat op te leggen zal het heeeel lang meegaan.
 
Mijn leventje....
Floortje heeft de zomer van haar leven en verdwijnt laat in de avond de breeveertien op. Zit mijn sjaaltje goed, mijn jasje goed, Floortje gaat op stap....op jacht wel te verstaan. Ze jaagt achter de muizen aan en is niet meer binnen te houden. Ze gaat achter de muziek aan...Zolang de achterdeur open blijft komt ze af en toe even om de hoek kijken of ik er nog ben en me uit te dagen om haar proberen te paaien, te vangen en binnen op te sluiten. Daar trap ik niet meer in omdat zij meestal wint en de achterdeur gaat op slot als ik dat nodig acht. Floor draait nachtdienst.... Als alle muizen de schrik van hun leven hebben gekregen en Floor wat moe is van gelukkig zijn, neemt ze een slok water uit de bak op het hofje en kruipt in haar buitenverblijf in het hooi........ Vroeg in de morgen is ze zo uitgehongerd dat ze bij het horen van de achterdeur direct erbij is. Ze eet met gulzige happen het oude voer waar ze gisterenavond nog de neus voor ophaalde.... Honger maakt zure bonen zoet.... Ze wil best nog een hapje vers voer erachteraan en verdwijnt naar haar geliefde plekje op de eerste etage om bij te slapen.....op het matras onder het logeerbed lekker in het donker....achter de sprei.
 
Annemiek