woensdag 29 april 2020

Mijmering 35 zomer/winter vitrage, haren in de fik, een receptje, een tip en nostalgie....

Beste mensen,
 
Je bent in staat lief te hebben als je de ander niet nodig hebt
en je gelukkig bent in je alleen zijn.
Als de ander een vereiste is kan je alleen maar exploiteren
manipuleren en domineren
maar niet liefhebben...
 
Annemiek.
 
 
Mijmering 35 2020.
 
Tip en mijn leventje...
 
Vroeger hadden de mensen in het dorp zomer en winter vitrage. Na de voorjaarsschoonmaak kwamen de zomer gordijnen uit de kast en voor het raam. Ik denk dat het de betere waren en in het stookseizoen de oudjes die veel te lijden hadden van roetaanslag. 

In de keuken bij “ons thuis” hadden we een kolenfornuis in de keuken staan waar eierkolen en briketten ingingen en zelfs een tijdje slamp. Dat laatste waren zwarte brokken en zal wel restafval van gruis of zo zijn geweest....
 
Op de kap van de geiser lag dagelijks zwarte roet aanslag en eigenlijk op alles, zeker wanneer ik de kachel moest aanmaken...

Eerst de kachel “uithalen” en de as la van de kachel legen op het pad waar de tegels ophielden. As was beter dan modder of glad ijs... 

Dan onderin de kachel een prop krant met daarop dunne kachelhoutjes met iets dikkere bovenop. Een scheutje petroleum op die dikke houtjes en de vlam erin. Als kind hield ik al van grof en veel dus die scheut petroleum was wel eens een beetje groot. 

Als niet snel de brand erin ging gooide ik een scheut na en WOEMMMMH! Ik heb menig keer mijn wenkbrauwen verbrand en zeker mijn pony. Dat voelde dan bros en als je wreef viel het haar uit...
 
In de zomer werden de matten uit de keuken gehaald en over de “kloplat” gegooid. Dit kloppen gebeurde met de mattenklopper en met een harde handborstel van kokos werd de mat afgeborsteld. Daarna werd de mat opgeborgen tot de herfst kwam.... Wat heeft dit verhaal met een tip te maken? We hebben de mat uit de woonkamer gehaald omdat de zomer komt en boeren plavuizen is genoeg... 

Floor kotst steeds op die mat en de troep van de mat verwijderen wordt steeds moeilijker. Al die vlekken zien er niet uit en de mat werd opgerold en in de schuur gezet. Bij de eerste hittegolf gooi ik hem wel op de hof en schrob hem uit. Nou jaa de tijd mag het doen als ik een ton regenwater erop gooi en wat SUNSODA...
 
Wat je niet hebt hoef je niet schoon te maken en dat werkt ook met een WC mat een douche mat (gewoon een dikke handdoek gebruiken) en een vloermat of kleed. De spreitjes op tafel waar ik elke week wel koffie op bibber zijn ook verdwenen en onder het lampet stel kwam een spreitje dat er net met een randje onderuit komt. Daar stof je gewoon omheen en geeft het nodige frivole tintje voor dit mens.... 

Wat een tijd en werkbesparing en wasbeurten beperking... Al
die zooi in je huis weg geeft veel ruimtelijkheid.... ook in je hoofd.
 
Tip 2
In de zomer ben je zo klaar met eten op tafel zetten...  Drie gekookte eieren en twee tomaten in stukken en veel verse kruiden uit de tuin. Scheutje yoghurt dressing peper/zout en een broodje erbij. Een stuk fruit en je bent klaar... Het was zo lekker dat ik de kom heb uitgelikt na eerst te hebben gekeken of de buurvrouw boven aan het raam stond... 

Ik heb al eens een onderbroek zo van de waslijn aangetrokken buiten omdat de onderbroeken in de la op waren... tja en volgens mij...kwam dat toen niet zo uit...
 
Tip 3
Ik heb die fantastische regenbui afgewacht om het laatste stukje groei af te wachten van de raapsteel en snijbiet. Ze vlogen uit de grond en kon ik pasta met snijbiet en kaassaus maken... Jammer dat ik geen schimmelkaas had maar de jong belegen kaas deed het ook.
 
Ingrediënten:
Beker pasta
1 vergiet vol snijbiet of raapsteel
of spinazie of diepvries spinazie
halve eetlepel boter
halve eetlepel bloem
wat melk
beetje geraspte kaas of stukje schimmelkaas
 
Werkwijze als bekend denk ik wel. Water voor pasta opzetten en de pasta aan de kook brengen en garen volgens de gebruiksaanwijzing... De gewassen groente in de wok in iets zonnebloemolie laten slinken.... 

De boter smelten in een steelpannetje, de bloem toevoegen en roeren met een garde. Wat melk erbij en de klontjes eruit roeren (van het gas af als je bang bent) en meer melk tot de juiste dikte... Kaas erbij en voilà....
 
Tip 4
Uit nood worden tips geboren. De vloer schrobben we tegenwoordig in etappes... Gewoon een halve woonkamer en de week erop de rest of zo... 

Het kleed eruit heb ik de tafel omgerukt en de stoelen buiten gepleurd... Achter elkaar dan kunnen we in de pauze treintje spelen... Floor zat al op de achterste... De tegelvloer werd gestofzuigd en in de week gezet met veel SUNSODA die immers haast niets kost en wat warm water. Schrob schone vloer zonder schrobber krijg je door de vloer in te weken... 

We hebben zalig koffie gedronken onder het afdak terwijl de tijd ons werk deed. De vloer aftrekken met de vloertrekker bracht een hoop vuil water die ik met stoffer en blik heb opgeveegd... Geen gesop met de dweil en door de steel en handvat hoefde ik me niet zo diep te bukken wat onmogelijk is...
 
Hop schoon water over de vloer waardoor de sop resten uit de voegen spoelen en weer aftrekken. De ramen tegen elkaar open en hebben we de tafel weer op z’n plaats gezet. Deze keer opgetild want met dat trekken kraakte een poot....  Het wollen karpet bij de zithoek laat ik maar liggen....
 
Mijn leventje 2
Ik heb eindelijk het laatste deel van de geveltuin op de schop genomen... Een container vol wortels van het zevenblad eruit gespit. Daar in de plaats kwamen vijf courgette planten en die hebben toch meer zon nodig dan in dat hoekje komt... Dan maak je een doorkijkje voor het licht en de zon zo iets als een halve voordeur waarvan de bovenkant opengaat... Een wandelende hond die zijn baasje uitliet kwam langs en keek gelijk naar binnen...en nee ik was niet gekleed zoals het hoort met mijn voluptueus lichaam in een zonnejurk... Daar zal ik voortaan rekening mee moeten houden voordat ik de hoek van mijn huis om sjees.... Nou ja... er is een dode hoek waar ik levend goed kan zitten uit het zicht....

Floor heeft drie mandjes in de tuin en slaapt tussen de blommen met haar kopje op een oude houten klomp... Het mag... De temperatuur wat lager de dag erna kroop ze weer onder mijn sprei in bed. Ze wachtte vol ongeduld tot het bed werd opgemaakt en dat doe ik maar een keer per week. Elke dag wordt het dekbed terug geslagen om te luchten en kruip ik zo weer erin. Voor Floor geen probleem en kruipt ze wel onder het terug geslagen dekbed... Omdat zij de baas is in huis en ik het personeel heb ik daar geen moeite mee... Hiërarchie moet er zijn.
 

Annemiek