maandag 6 april 2020

Mijmering 28 Witlof maaltijdsla, clafoutis, Paaskrans en een droog bonen molen...

Beste mensen,
Het zijn niet de goede tijden die je sterk maken
Maar de slechte....
Enne.. de lente komt..ondanks alles...
 
Annemiek.
Mijmering 29 2020.
Tip.

De tijd loopt verder en het wordt ook weer Pasen... Een Paaskrans wikkel je op de strokrans van de Kerst die misschien nog ergens ligt. Plukjes stro en plukjes tuja of hoe het heet. 

Of blaadjes hedera en plukjes stro of hooi. Te moeilijk? Dan maar helemaal Tuja...of hedera...als het maar geen den of conifeer is. Ik maak graag een Paaskrans die de zomer door kan hangen en met een kip met eieren kan dat wel...  De kunst van het weglaten.... De krans hangt op mijn oude poort omdat hij daar beter uitkomt dan op de ramen van de voordeur...

Tip 2
Van iris blad dat nu gedroogd in de tuin ligt kan je nestjes maken en op de krans lijmen met een lijmpistool. (zie foto)
Trek dat gedroogd iris blad uit, met handschoenen aan. Voorzichtig rond de opkomende scheuten... 

Een mand vol was mijn oogst. Het blad voelt als stro en werd gecontroleerd op harde stelen en met de keukenschaar in grove stukken geknipt... 

Drie tuinmandjes van Floor heb ik ermee gevuld... In haar prieeltje en onder het afdak... Ze is gek op de zachte vulling die een jaar lang goed blijft. Ze is direct een dutje gaan doen in een van de mandjes. De natuur voorziet in meer dan je denkt.....

Tip 3
Riekie belde dat ze bij een zaak goedkoop compost versneller hadden 5,95 euro de zak, of ze voor mij een zak mee moest brengen? Nee dus... die van mij is gratis... Brandneteltoppen en een emmertje water erop... geen brandnetelwortels!

Tip 4
Ook al lijkt het zomer, april doet wat hij wil. Bonen en courgette kortom de warmte minnende groenten mogen pas in de maand mei buiten in de volle grond. Song Michael en ik hebben ieder op een aparte tafel, een stuk van elkaar, bonen gezaaid in closetrolletjes die per 23 stuks in bakjes staan. Ze mogen binnenshuis opkomen.

Een laag potgrond onderin... de closetrolletjes erop, dicht tegen elkaar. Potgrond erin strooien en de bakjes enkele malen hard neerzetten... De potgrond zakt daardoor in de rolletjes.

Tot bovenkant rolletjes potgrond erin en de zaai bonen in de potgrond steken. 
Dikke zaai bonen een boon per rolletje en kleinere zaai bonen twee of drie per rolletje... 

Laagje potgrond er bovenop en platdrukken. Een beker water per bakje ( dus 23 rolletjes ongeveer) is genoeg. Teveel water betekend te harde groei en te lange stengels... We harden af vanaf dat de kopjes boonplantjes boven de aarde komen. Kort en stevig moeten de stengeltjes zijn... Na het opkomen van de plantjes zuinig water nevelen en niet gieten!

Tip 5
Zonnige dagen nodigt uit tot maaltijdsalade en de witlof is in de reclame. Fruit en witlof kan goed samen en ik maakte het volgende recept...
Witlof maaltijdsalade.

Ingrediënten:
2 kolfjes witlof
wat druiven wit of rood
1 peer of appel
(ik nam een peer)
peper/zout
scheut olijfolie
citroensap
kruidenazijn
2 gekookte eieren

Ingrediënten voor de dressing:
Scheut yoghurt
schepje mayonaise
mosterd/honing dressing
kan je ook los nemen
peper/zout
gesnipperde daslook (hoeft niet)
Werkwijze:

De witlof kolfjes in de lengte doorsnijden en tot het harde stuk in dunne reepjes. In de kom direct wat citroen erop en husselen tegen verkleuren. De druiven wassen, in vier snijden en de gewassen peer inclusief schil en klokhuis in kleine stukjes. Door de witlof husselen met een scheut olijfolie kruidenazijn en peper/zout. 

Ik heb jong bloedzuring blad in reepjes geknipt erbij gedaan... Bloedzuiverend en dat is nooit weg. Ondertussen zijn de eieren gekookt en de saus maak je door te starten met de scheut yoghurt, ongeveer een derde daarvan mayonaise peper/zout en mengen met een lepel. 

Dan de honing en een tipje mosterd al deed ik deze keer gemakkelijk door een beetje honing/mosterd dressing uit het flesje dat nog stond. Je kan zelfs iets piccalilly bij de dressing doen al hoeft dat niet. Ik doe het zonder. De dressing kan bewaard in een afgesloten jampot in de koeling...voor als je over zou hebben.
 
Tip 6
Clafoutis recept...
Een heerlijk rood fruit gerechtje waar ik opeens zin in kreeg. Warm geserveerd met een bolletje ijs of gewoon zonder bij een kopje koffie. Er kan poedersuiker op als je wil...

Ingrediënten:
3 eieren
1 glas melk
75 gram suiker (ik deed 65 gram)
80 gram bloem
snuf bakpoeder
snuf zout
doosje diepvries rood fruit.

Werkwijze:
Het rode fruit laten ontdooien. De ingrediënten in een kom met de garde mengen. Begin met weinig bloem en voeg steeds iets toe om klonteren te voorkomen. Het fruit in een beboterde vuurvaste schaal en het beslag erop gieten. In de oven op 180 graden tot de boel lichtbruin en gaar lijkt.  Natuurlijk nog lekkerder met vers rood fruit uit je tuin of als het goedkoop aangeboden wordt in de zomer...

Tip 7
Onze vrijwilligers werken naar kunnen en draagkracht. Mijn streven is altijd de mens uit zijn comfortzone te trekken om een bredere blik te krijgen en vaardigheden aan de oppervlakte te brengen die nog niet eerder zijn bereikt. Groei doet pijn (soms letterlijk) en is ook vermoeiend... 

In het samen zijn afgelopen vrijdag van Song Michael en mezelf  ontstond een nieuw ontwerp droog bonen molen. De oorzaak was te weinig gaas en schuttingen om dat rest/gaas tegenop te spijkeren. Bonenstaken zijn duur...en mijn laatste staken zijn gestolen zomaar van het land, de bonen achterlatend.

Michael stroopte moeizaam onze zolder af en dook tussen de houtresten op het plein. Stalen pijpen kwamen tevoorschijn... te weinig en ik weet dat daar de ranken geen grip op hebben. Bekleden? Met touw of hooi? Het kan beter...

Een stalen rek kwam tevoorschijn en werd tegen een stuk muur gezet... Te laag... Ik vertelde dat in een ver verleden een jeugdvriend (John Tax) een fietswiel op een paal voor me lastte. Die pijp heb ik in het midden van mijn volkstuinperceeltje gezet. Vanaf het wiel werden touwen naar de aarde geleid waarlangs de klimbonen opgroeiden.... 

 Met tentharingen werden indertijd de touwen vastgelegd. Het werkte allemaal niet zo als ik bedoelde... De zwaarte van de bonen trokken de tentharingen uit de grond en het wiel brak van de paal....

Ik zag bij Michael nieuwe energie ontstaan na mijn verhaal en hij haalde een droogmolen tevoorschijn die al lang ongebruikt bij ons staat. Ik lach dan in mijn vuistje en weet al hoe het zal gaan lukken.... Soms zeg ik een woord (of iemand anders) en kan het ideeën stroompje weer verder stromen... 

De droogmolen met zeer verwarde gebroken draden kwam maar niet omhoog en ja... die lijnen moesten eraf geknipt. “Die kunnen we onder het afdak spannen Michael, om de was op te hangen en staat dat droogrek noot meer in de weg.”

Ik geef het ding gewoon weg, dat rot droogrek... en ben meteen verlost van het ding met natte was in het consuminderhuis. Ik dwaal af terwijl Michael verder speurt...

Een parasol voet werd opgezocht. De zwaarste die we hebben en met veel gelach en oh en ahhh werd de draadloze droogmolen midden tussen de ingezaaide zaai geulen gezet. Door de gaatjes waar eens wasdraad doorheen liep hebben we al wat touw gespannen van boven naar beneden.... jawel allemaal op afstand.

Song kwam op het idee om stenen voor aan het einde van het touw te gebruiken. Ik heb nog wel touw in de schuur en zie al een kleine ring opklimmende bonen rond de paal en schermen van klimbonen in alle kleuren bloei. De droog bonen molen mag niet gaan draaien en daar zorgde Michael weer voor....met zijn ideetjes.... en de zwaarte van die toekomstige zware keien van Song die we genoeg in voorraad hebben... Bij mij thuis staan nog stapels stenen want Song houd van uniformiteit heb ik gemerkt.... Niet verwonderlijk....

Doen met wat er is en buiten je veilige vertrouwde bekende wereldje denken en werken brengt de hoognodige groei waar je trots op kan zijn.... 
 
Mijn leventje...
Een tafeltje met huislook werd verplaatst bij de zijgevel van mijn tuin en een stoeltje geruimd. Een rek wat opgeschoven waar nog bloeiende planten inkomen in grijs gewolkte pannen. Nostalgie mevrouw/meneer...

Daardoor kan ik beter bij het zijraam om te wassen met de lange steel. De poortingang geeft rolstoel breedte en dat is al preventief. 

De onkruidgroei moet je voor zijn en heb ik alle klinkertjes bestrooit met wegenzout. Een zak van 20 kilo voor 1,99 toen hij in de reclame was. 

Nu zal het wel duurder zijn.
 Gewoon strooien met de hand en nee het hoeft niet te regenen... Laat maar liggen en de tijd doet het werk met of zonder zon of regen... 

Eenmaal per seizoen is voldoende en is je betegeld hofje of oprit of stoepje onkruid en algen vrij tot de herfst komt. Natuurlijk niet wachten tot het onkruid hoog staat...
 
We krijgen meer aanvragen voor noodpakketten voedsel... meer dan je zou verwachten...
En jawel...
De voedselbank neemt geen nieuwe klanten aan en geeft tijdelijk geen noodpakketten meer uit door de corona crisis... 

Ik liet direct een mail rondgaan bij de wijkraden Landgraaf en Stand by Heerlen, met het bericht dat wij nog steeds crisis pakketten uitgeven en desnoods voedsel inkopen. Je moet er niet aan denken dat mensen in nood naast de corona zorg ook nog geen voedsel hebben...

Een mevrouw met dochter van afgelopen zaterdag, dwaalt nog steeds in mijn gedachten... Ze leefden met z'n twee lange tijd van 20 euro per week omdat haar bewindvoerder (en terecht) het grootste deel van haar gekorte inkomen betaald aan vaste lasten om uitzetting en afsluiten te voorkomen. Wat overblijft is niet veel... en nu ook nog die corona en alle goedkoop spul in de super zo weg is... 

Ze trok het niet meer en de manier waarop ze verbijsterd dichtsloeg toen ze een riant pakket voedsel van ons kreeg is ons bekend... In normale tijd zou ik haar omarmen om verlossende tranen te laten komen... Dat is er nu niet bij. 

We houden afstand en zien toe dat niets vergeten wordt. “Geniet er maar van kind.” En dat kan ik me als ouwe doos veroorloven. Ze heeft al drie mails gestuurd vol blijheid en hoe lekker ze gegeten hebben en alles gemakkelijker te dragen is nu ze een zorg minder heeft....We laten niemand zonder voedsel staan.

Annemiek