donderdag 2 april 2020

Mijmering 28 Spruitjes/puree ovenschoteltje, zaaien, onze crisishulp en een sportieve Floortje...

Beste mensen,
 
Leven is dankbaar zijn,
voor de warmte en hulp die mensen geven
op het moment als je echt van iemand op aan moet kunnen.
 

Annemiek.
 
Mijmering 28 2020.
 
Tip.
Nog genoeg te doen in de tuin. Het zaad ( met uitzondering warmte minnende groente) moet NU in de grond om te kunnen kiemen als komende week de warmde komt. Je hebt geen mest? Koop dan zakken koemestkorrels en strooi plaatselijk rondom de plantjes. 

Song zaaide “arme mensen asperges” oftewel schorseneren in moestuin Landgraaf. Omdat we deze tuin niet af kunnen sluiten zaaien we daar vergeten groente of moeilijk te oogsten groente. We leerden door de jaren heen...
 
Tip 2
Na het succes van de boerenkool (vorige mijmering) heb ik de kleine nieuwe blaadjes van de spruitkool geproefd. (Misschien voor stamppot)  

Niet te doen en werden de vergeten spruiten bekeken. Alles werd geoogst de kleintjes de grote en de open gesprongen spruiten. De grote en open gesprongen spruiten werden apart gelegd om een stamppotje mee te maken. De kleintjes werden op het menu gezet voor een ovenschoteltje samen met aardappelpuree...
 
Tip 3
De boerenkoolstronken en spruitkoolstronken werden uit de grond getrokken en afgevoerd... Nee niet in de compostbak dan vraag je om de ziekte knolvoet. Ook geen onkruid met penwortels in compostbakken. Wel brandnetels om snel te composteren maar ZONDER BRANDNETELWORTELS. Verder natuurlijk ook geen wortels van winde en zevenblad... De compost komt later in de aarde (onder te spitten) en zou je ziekte en extra onkruid in je moestuintje krijgen...
 
Tip 3
Spruitjes aardappelpuree ovenschoteltje kan ineen in een langwerpige ovenschotel. Ik heb eens van Fieke een boerenbond schoteltje gekregen dat precies in mijn mini oventje past. 

Zoals je ziet op de foto staat het oventje bij gebruik op het aanrecht op een glazen snijplaat en werkt perfect. Het zou stroom verkwisten zijn de grote oven (Madame Boretti) aan te zetten voor een afbakbroodje of een klein ovenschoteltje. Het mini oventje past ruim op een kastplank.
 
Tip 4
De spruitjes nagekeken werden kort afgespoeld. De nodige aardappels geschild voor de puree. In een pannetje de klein gesneden aardappels onder in de pan met een bekertje water en iets zout en in dezelfde pan op de pan inzet de spruitjes. Twee gaar voor een geld gas. 

Klein gesneden zijn de aardappels zo gaar en kunnen (na eventueel afgieten) met de stamper tot puree gestampt met een klontje boter en wat nootmuskaat en melk. Ik deed bij de melk een scheutje sinaasappelsap bij de puree en de rest dronk ik op. 

De spruitjes even apart zetten. Wat schilrasp van een afgeboende sinaasappel bij de spruitjes en wat boter en nootmuskaat. De puree en spruitjes in een ingevet met paneermeel bestrooid ovenschotel. Bovenop de puree paneermeel en stukjes boter. Voor een mooi korstje even in de oven....
 
Mijn leventje...
Mijn crisis zorg voor vandaag startte met 8 onderbroekjes en 8 paar sokken kopen bij Zeeman voor een jonge mevrouw die sinds kort op straat zwerft. 

Ze heeft van alles maar een en wast in de avond haar onderbroekje uit. Gelukkig heeft ze wel een slaapplek laat in de avond mag ze daar komen en ik maakte voor haar een crisis rugzak klaar. 

De nieuwe onderbroekjes en sokken zal ze blij mee zijn. In het consuminderhuis vond ik een paar laarzen op haar maat en verschillende vestjes en een dikke trui. Ze heeft maat s dus zal wel passen. Ook een mooi licht fleurig vestje voor de komende zondagen. 

In de zijvakjes van de rugzak tandpasta en borstel plus zeep en doucheschuim (hadden we nog) en plastic zakjes voor de vuile was. Met doucheschuim kan je ook wassen... 

 Verder papieren zakdoekjes en een speels sjaaltje met bling blink plus een dikkere sjaal tegen de kleumerigheid. Een wondertje voor een mens in nood...
 
De bestelling aangekochte nieuwe boodschappen van PLUS kwam gedeeltelijk binnen en werden de laatste boodschappen uit ons winkeltje weggegeven. Ik heb nog paaseitjes opgeduikeld van 2019 en daar is niets mis mee. De bakker waar ik als kind werkte bewaarde de eitjes ook een jaar lang en verkocht ze alsnog.
 
We kregen God zij dank veel gratis spul wat net niet over de datum is van de PLUSSEN. 

Daarbij veel goed brood (van gisteren) voor de vele kinderrijke gezinnen. Ik gaf iemand nog een tafeltje mee en een toiletkastje voor op de badkamer. 

Er waren nog aardappels en eieren van de boerderijwinkel en ik loop altijd een beetje te trillen als ik die weelde mag uitdelen...
 
Ik geef recepten door en goede raad aan een meneer om toch eens met zijn moeder te praten voor een lening van haar voor de huur. Meneer heeft 14 februari een bijstandsuitkering aangevraagd en nog geen euro gezien. Na drie maanden wordt je uitgezet. 

Dat wist hij niet... Ik raadde hem aan vooral contact op te nemen met zijn verhuurder. Vorige maand toen zijn vrouw lopen ging met de kinders interesseerde hem niets meer... Door de corona en de daardoor moeilijk te bereiken hulp heeft mevrouw eieren voor haar geld gekozen en is terug gekeerd bij meneer. Meneer is de kwaadste niet en mevrouw nou ja... We helpen waar we kunnen...

 
Een meneer die we enkele jaren geleden hebben ingericht en ZZPer werd heeft geen recht op hulp van de regering. Hij tatoeëert en heeft geen klanten meer. Te lang gewacht kan je hem door een lampenglas halen zo mager. Die verrekte trots he.... en hebben we hem onder de armen gepakt... Deze week alweer drie crisis gezinnen erbij. Ze zijn vaak moeilijk te bereiken omdat de telefoon is afgesloten of geen geld ov en ze van ver moeten komen.
 
Een oudere meneer met hartklachten en COPD zit drie hoog op een flatje en hij kreeg voorheen van de voedselbank wekelijks een pakket gebracht... Na drie jaar komen ze niet meer (is gebruikelijk) en meneer belde naar ons... Ik ga met zijn begeleider morgen eens brainstormen hoe we meneer kunnen helpen.
 
Het zijn allemaal lichtjes die we kunnen aanreiken en wel zonder wachtlijst en direct.  Als ik niet twee meter afstand zou moeten nemen zou ik ze allemaal in mijn armen willen sluiten... En eigenlijk doen we dat ook...
 
Verder een mooie foto serie van een ondeugende Floor die voetbalt met de spruitjes. Eerst kijkt ze wat rond om mij af te leiden of zo? Terwijl je op haar kopje ziet wat ze van plan is... Dan kegelt ze de bal (spruit) van tafel en kijkt over de rand waar hij terecht gekomen is.... Verder heeft ze gymmen uitgevonden terwijl ze met haar nagels vast houd aan het gaas. Rekken en strekken... Ik lach me kapot met het wicht...
 

Annemiek