vrijdag 10 april 2020

Mijmering 29 Paasbrunch voor een habbekrats en het vergeten ei....

Beste mensen,
Wie met een bij of een sla plantje kan praten
hoeft niet naar de psychiater
al denken de meeste mensen het tegenovergestelde.
 

Annemiek.

Mijmering 29 2020.
Tip en mijn leventje....

Je moet jezelf bezig houden en de ene dag lukt dat beter dan de andere... Al die Paasbroodjes kopen die met meerdere verpakt zitten brengt maar overschot. De alleen wonende mens maakt dan een klein deegje en maakt van alles wat. 

Een langwerpig vlechtbroodje en een piepkleine kaneel blom. Een krenten mikske in breekbroodjes en twee haantjes met ogen van kruidnagel. 


 Nee...die ogen eet je niet op en gooi je na het Paasontbijt weer in de kruidnageldoos.

Drie piepkleine bakskes met roomboter, zelfgemaakte kruidenkaas en eigen maak pompoen sinaasappel jam. Ik wilde jullie een voorbeeld geven van hoe het kan zijn en dan maak je Paasontbijt op onchristelijke uren en wel op goede vrijdag... Het was me ontschoten en hopelijk vergeven. De tijd zal ik je niet vertellen anders schaam ik me helemaal kapot...

Floor kreeg een bakske melk erbij en ik een glas melk. Ik dacht nog... daar doet ze wel lang over... was ze een bakske opgeschoven en aan de goei boter begonnen... 

Met zicht op de wasteil en de sering die bijna bloeit dook ik weer even naar de goeie oude tijd. Toen de kindjes klein waren...zeven en vier jaar. 

De chocolade eieren waren toen in Duitsland goedkoper en beter dan hier (nu nog denk ik) Ik verstopte ze op zolder achter het schot met een hoop ouwe koffers ervoor. Zodat de kinderen (en ikzelf) ze niet vonden.

Als ik in de nacht wel eens een eetbui kreeg kon ik er goed afblijven want het geluid van de vlizotrap krijste de hele blok wakker, dus daar begon ik niet aan... Paaszaterdag kookte ik nog vele eieren en kleurde ze in water met bietenschil en uienschil (rode ui) plus kurkuma meekoken. Stond een rode en oranje plus gele pan gekookt ei op het gas. 

Ik liet de eieren erin afkoelen en daarna drogen en met een lapje zonnebloemolie invetten. De kleur werd daardoor dieper en ze gingen glanzen... Kan je nu ook nog doen....dus aan de slag.

Wat ik met al die eieren deed? Verstoppen in de tuin en daar was ik een hele tijd zoet mee. Op de paasontbijt tafel stonden
lege schalen waar die gekookte gevonden eieren dan weer in moesten... Ik ben altijd al wat verstrooit geweest en het juiste aantal gaf ik bij benadering door.... 

Ze hebben wat afgezocht vader en de twee kids...naar die laatste drie eieren die er niet waren. Pa en de kids alle drie in lichtblauwe badjassen omdat ik een keer vijf meter badstof voor een habbekrats op de markt had kunnen opduiken.
De pyjama's waren ook hetzelfde van flanel met een misdruk... Dezelfde print als de dekbedovertrekken en de kussenslopen zodat de kids in bed letterlijk onderdoken... ook zelf gemaakt en voor een habbekrats flanelstof op de markt gekocht.... Van pa in die misdruk kon ik niet meer warm of koud worden helaas.... De chocolade eieren mochten de kids delen. 

Ik droomde wel eens ervan een gevuld chocolade ei van een echtgenoot of lover te krijgen.... Nee dus! Ik kreeg huishoudelijke apparatuur of onnutte dingen zoals bubbelbadjes voor je voeten die ik nooit heb gebruikt... Met Moederdag of zo. Met Pasen krijgen moeders niets...vaders trouwens ook niet....
 
Naar het recept van het paasontbijt:

1 kilo bloem (heb je niet helemaal nodig
8 eetlepels zonnebloemolie
4 eetlepels melk
1 ei
handje suiker
snuf zout
1 zakje bakpoeder
250 gram kwark (ik nam volle yoghurt).

Voor de vulling:
handje rozijnen
2 eetlepels kaneel
2 eetlepels suiker

Werkwijze: Verwarm de oven voor op 200 graden. Zet een bakblik klaar. Zet een handje rozijnen in warm water in een schaaltje. Roer alle ingrediënten in een grote kom met de garde door elkaar met uitzondering van de bloem. Meng iets minder dan een pond bloem door de ingrediënten en kneed met je hand kort. Voeg zo nodig bloem toe tot het deeg loslaat van je handen.

Verdeel het deeg in vier stukken en rol een stuk uit. Steek daar haasjes of kippetjes van of wat je hebt als het maar geen sterren zijn. Bloemen kan ook natuurlijk (van koekjesstekers) Van een tweede stuk deeg maak je kaneelbroodjes in bloem vorm. 

Zie foto’s. Kaneel/suiker mengen en op een nat gemaakt stuk deeg strooien. De lap strak oprollen en in schijven snijden. De schijfjes tegen elkaar in een vormpje leggen.

Het derde stuk deeg werden drie lange rolletjes die bijeen gevlochten een vlechtbroodje werd. Dat kan je met water inwrijven en met suiker bestrooien. 

Dat moet een suiker krans voorstellen maar dan in de lengte. 

Het vierde stuk daar werden de rozijnen door gekneed die eerst uit het water door de bloem waren gerold. Ook breekbroodjes in bloemvorm. Afbakken tot licht bruin anders worden ze te hard....

De broodplank lag vol met de vier soorten Paasbrood en ben ik er wel twee ontbijtjes zoet mee. Die broodplank schuif ik zo in een plastic (hergebruik) zak. In plaats van sinaasappelsap had ik een glas melk bij het ontbijt genomen. Achteraf bedacht ik me dat ik helemaal de Paaseieren vergeten was erbij te zetten..... Nou jaaaaaa Met wat tomaatjes en een dressing wordt dat voor eerste Paasdag tomaat/eier salade als ik tweede paasdag vier... Kan je het nog volgen?
 
Tip
De zon blakert de aarde ook in Molenberg en we geven geen water aan de plantjes in de moestuin. We spreken ze geruststellend toe dat ze sterk worden van afharden. Het zijn net mensen... 

Alleen de plantjes waarvan ik de wortelkluitjes scheurde krijgen iets water in de vroege ochtend (of late avond) We hebben de stilte tuin onderhanden genomen en alle paardenbloemen eruit gestoken en de stoep geveegd. 

In de richels werd zout gestrooid. Er was nog wat bernagie zaad wat ik in een hoek tuin strooide en ik zal eens kijken wat er nog ligt in kasten en potjes. De oude zaad voorraad raakt goed op.

De koude kas bakken werden weggehaald rond de pluk en snij sla en polletjes werden weggestoken om door te geven. Je wil niet weten hoeveel een plantje kost. Zeker 20 cent tot 33 cent per stuk. Ik zag afgelopen week een tomatenplant van 8 euro. Hoe durven ze het ervoor te vragen. De gladjakkers....

Het is voor mij alleen nog maar meer motivatie om zelf te zaaien. 

Michael spande waslijnen in het fietsenhok en Song hing de was op. Ikzelf stak met de steekschop onkruid van de stoep en had het gevoel dat er iets mis was met een of ander rollenpatroon of zo? De afwas werd gedaan op de wenkbrauwen maar toch gelukt... Mariëlle moet ook nog plantjes en komt volgende week vrijdag aan de beurt...We slaan het wicht niet over....
 
We hebben 23 courgette planten gezaaid (bol model) en 23 langwerpige soort en vandaag 90 pompoen zaden in closetrolletjes gezaaid omdat we hopen die weer te mogen zetten op de heuvel bij onze sponsor... 

We werkten ieder apart op een eigen stuk en na een uur of wat gingen we bij elkaar eens kijken wat er is gedaan....allemaal op afstand. 

Ik kon net voorkomen dat Song de Mexicaanse chayote planten onder het raam zette. Wist hij veel dat die dingen gaan klimmen.... Een hele berg werk verzet zo met z’n drie terwijl Theo en Jozé vandaag in Landgraaf de broodlijn/voedsellijn voor hun rekening namen.... Blijf blij en gezond....
Annemiek