maandag 20 april 2020

Mijmering 32 Vijf sterren salade, vermeerder vitelotte noir en roseval plus een luizen verhaaltje...

Beste mensen,

Zeg dankjewel voor de stroom van groei en bloei,
die in stilte over de aarde gaat....

Annemiek
Mijmering 32 2020.
Tip
De sering staat in bloei terwijl de laatste kersenbloesem valt. Sering bloesem in een vaas kan best.... Met goede verzorging staat hij toch ruim een week en zeker de moeite waard. De geur is heerlijk in je huis... 

Snoei de houtachtige stelen lang, pluk alle blad van de stelen en snij de stelen met een scherp mes schuin af. 

Zet ze in warm water met drie scheppen suiker per liter. Zet de stelen diep in het water tot twee derde van de steel. Vul elke dag vers water bij tot bovenkant vaas....

Tip 2
Wekenlang heeft de bleekselderij in een glazen vaas op de vensterbank in de keuken gestaan. Zolang blijft hij niet goed in de koelkast. 

 Als ik bleekselderij wilde gebruiken in een gerecht was altijd een verse steel bij de hand. Uiteindelijk bleef een dun bosje over en omdat ik elke week vers water gaf kwamen wortels onderaan de groente... 

Ik heb hem naast de keukendeur in de volle grond van de border gezet. Voorlopig mag hij daar gaan groeien zonder dat ik eraan pluk en krijgt dagelijks water tot hij aan is. 

De hele zomer en herfst geeft de bleekselderij vers blad...Wat een rijkdom zo naast de keukendeur... Een nieuwe bleekselderij werd gekocht en komt in de vaas op de vensterbank, maar eerst werden drie stengels eraf gebroken om te verwerken in zomer salade....

Ingrediënten zomer salade:

3 stengels bleekselderij
enkele aardappels
handje rozijnen
verse kruiden uit je tuin zoals
salie en tijm
vier eieren
doosje slagroom
yoghurtdressing van Calvé
Voor decoratie:
Tomaatjes
schijven perzik
Werkwijze:

De aardappels met de dunschiller schillen. Ik gebruik daar de kaasschaaf voor om niet al mijn vingers te besnijden. De aardappels wassen en opzetten samen met de eieren en iets zout. Dat gaat in een moeite door. 

Aan het kookpunt de kookwekker op 8 minuut zetten, de eieren uit de
pan halen en schrikken onder koud water. De aardappels tot beetgaar laten garen.
Ondertussen de bleekselderijstengels van draden ontdoen, wassen en in fijne reepjes snijden en in een ruime kom kieperen. De rozijnen erbij en een flinke scheut yoghurtdressing. (om te beginnen) Peper/zout en de fijn gesneden kruiden erbij. 

De eieren met een eiersnijder in reepjes snijden en dat doe je met een truukje. (zie foto’s) Eerst in schijfjes... 

het gesneden ei omkeren in de snijder en weer de snijdraadjes erdoor. Dan heb je reepjes. 

Hou een heel ei achter voor decoratie...
Het pakje gekoelde slagroom lobbig kloppen met de mixer en dat is net niet stijf...

Schep de ingrediënten voorzichtig in de kom kort door elkaar. De inmiddels afgekoelde aardappels ook tweemaal door de eiersnijder halen, precies zoals bij de eieren. 

De reepjes aardappel in de kom en alles door elkaar scheppen. Kijk of er meer yoghurt dressing bij moet.
 
De kom in de koelkast zetten met een bord erop... Deze basis salade is verrukkelijk van smaak en er hoeft echt niets meer bij... 

Per persoon maak ik bordjes met een blaadje sla... wat basis salade, ei partjes en wat tomaat. Lekker hierbij is een schijf perzik...

Voor mij was de basissalade zo lekker dat er geen tomaat of perzik bij hoefde... De bite en de smaak is zo uniek verrukkelijk en nergens te koop... Gewoon 5 sterren dit recept....

Tip 3
Bij de super waren tegen de Paasdagen mandjes met aardappel mix te koop met o.a.kleine zwarte aardappeltjes die ik herkende als Vitelotte Noir. De rode zal roseval zijn geweest. Ze werden niet allemaal verkocht en een deel ging naar ons consuminderhuis...

Deze soort aardappeltjes moeten met schil gekookt en daarna gebakken. Liefst heel...van binnen zijn ze rood of paars. Wat een weelde in deze tijd en heb ik de zwartjes en roodjes eruit gezocht en hebben we ze in de moestuin gepoot... 

In de herfst hebben we daardoor zesmaal zoveel..... Of dat mag? Nee dus! Maar in je eigen moestuin zal daar niemand iets van zeggen...en geen haan naar kraaien.

Dus.... Ben je verliefd op een mooie knappe aardappel? Zet hem in de grond 20 cm diep... en je oogst zal talrijk zijn.  Helaas werkt dit bij volmaakte mannen (of vrouwen) niet zo... Die vermeerderen zich meestal een per negen maanden...
 
Mijn leventje...
Floor en ik zijn bijna de hele dag buiten. De hof is onze woonkamer en we tuttelen wat af. De rijtjes groenten zien we dagelijks groeien en ons eerste loopje is zo uit bed en het mandje door de tuin. Soms nog in nachtpon en Floor met de resten winterjas nog aan en gedeeltelijk haar nieuwe zomer jakje...

Hier en daar kan het gaas van de rijtjes en schoffel ik met de vork van het zilver bestek het onkruid weg. Ik zet geen naamkaartjes bij de plantjes want ik zie zo wel wat het is... Het mooiste zijn de mini preitjes die dubbel gevouwen boven komen en dan openklappen. Een zilveren spoor kondigt de eerste slak aan en ze moeten het niet wagen mijn andijvie op te vreten.

Nou ja... eentje mogen ze hebben en zal ik ze allemaal tezamen op die ene krop zetten... Er is een tijd geweest dat ik met een emmertje huisjesslakken naar de dichts bij zijnde bosrand fietste. Daar kieperde ik het emmertje om... Laat ik nou niet gezien hebben dat daar een volkstuin lag... nou jaaaa eh...even vergeten. Nu doe ik die moeite niet meer en zet ik de hele familie slak op een plant... Het werkt!

Met bladluizen heb ik meer moeite net zoals Floor met vlooien heeft... Ze moeten dood!! De bloeiende tuinbonenplanten hebben nog geen last van die gluipers omdat de zaaibonen vroeg zijn gezet. De bladluizen zijn in deze tijd nog in de maak...

Doet me denken aan die vliegreis van Noord Afrika naar Nederland met mijn toen eenjarig zoontje Samir. Hij had een maand heerlijk gespeeld met zijn neefjes en nichtjes en in de kinderkamers bij familie geslapen. Her en der matrassen op de grond en een feest voor al die kids... Tot ik in het vliegtuig opeens de krioelende beestjes zag tussen zijn pracht pijpenkrullen... Met twee handen krabde het kind steeds op zijn hoofd en was het mijn taak de mevrouw naast hem af te leiden tot we waren geland. In de trein idem en was mijn eerste werkje thuis zijn prachtige blonde krullen zelf af te knippen en de stofkam door zijn haar. Driemaal per dag over het gemillimeterde kopke.... Pa en ma hebben elkaar ontluist al bleek dat achteraf niet nodig... De blonde pijpenkrullen zijn bewaard gebleven... 

Annemiek