zaterdag 18 april 2020

Mijmering 31 Met je voeten weer op aarde, groeiend naar dichterbij jezelf...

Beste mensen,
Ik wens je de moed van de ochtendzon
die elke dag weer opgaat,
om je leven te evalueren en dichterbij jezelf te komen...
Annemiek
Mijmering 31 2020.
Tip.
De rijkdom van eenvoudig leven kan je leren door van oudsher geleerde gewoontes opnieuw te bekijken. Velen hebben daar nu tijd voor... 

Bijvoorbeeld: Waarom groente vlees aardappels op je bord als je geen tijd wilt maken elk onderdeel met aandacht te bereiden. Aardappels voor geschild en gesneden, verpakt in een plastic zakje, groenten uit een potje en vlees nou ja.. Snel bij elkaar geraapt in de super en voorbewerkt door anderen en waarmee?

Misschien eens gewoon alleen voor groente kiezen met puur fruit als nagerecht. Biologisch als het kan en zo niet dan wel onbewerkt? Elke bewerking kost mensen handen of machine werk en tijd dus geld. Dat kan je zelf verdienen en weet je wat je eet. Een echte bloemkool kan zo in een meegenomen katoenen zakje of tasje van de super mee naar huis. Voel je al de tevredenheid goed voor de aarde te zijn?

Voor mij voelt dit pure eenvoudige het meest veilig. En die veiligheid is ook nog goedkoper. Wat ik niet zelf kan of wil telen koop ik onbewerkt zoals die bloemkool. Gewoon in roosjes snijden, al of niet gedeeld en in een beetje water met wat zout beetgaar koken. 

Een beslagje maken zoals je bij pannenkoeken zou doen. Beetje bloem snuf zout al of niet een ei en melk roeren totdat je een dik beslag hebt dat om de bloemkool roosjes blijft hangen. De bloemkool roosjes door het beslag rollen net voordat je ze in een wok of koekenpan met wat hete zonnebloemolie legt. Zorg dat alle kanten gaar en bruin zijn. 

De rest bloemkool kan bloemkool/soep van gemaakt of geraspt voor een pizzabodem of in een groentesoepje.
Wat nog meer in beslag kan en niet eens voorgekookt?...courgette plakken.. aubergine en zelfs eetbare bloemen gevuld met roomkaas... Die bloemen komen pas als de courgette in bloei staat.

De rijkdom van eenvoudig leven betekend weinig of geen apparaten in je keuken en het bewerken zelf doen.  Een goed mes is vaak al genoeg. Geen espresso apparaten dat een vermogen kost. Lange tijd heb ik zelf koffie bonen gemalen (zonder espresso apparaat) in de wandkoffiemolen van D.E. Dat hand malen werd vroeger ook wel met een vierkant koffiemolentje gedaan tussen je knieĆ«n geklemd. Het mijne is nog door mijn Noord Afrikaanse schoonmoeder gebruikt. Wereldwijd maalde men koffie met de hand. De geur ervan is hemels.
 
Hand malen gaat me niet meer af en heb ik al een tijd een elektrische koffiemolen. Daar kunnen geen pads van welk merk ook tegenop. 

Gewoon een beker water koken in een steelpannetje (met deksel en dunne bodem) en een filterhoudertje op de beker met een filterzakje met een opgehoogde schep koffie.

 Kokend water opgieten en je weet niet wat je proeft. Dat opgieten heb ik tot kunst verheven... Eerst een beetje in het midden en daarna rondom zodat alle koffie maalsel ook echt wordt gefilterd en niet alleen een straaltje net niet gekookt water middenin. 
Zo zet ik ook een liter koffie in een thermoskan en gaan vijf opgehoopte schepjes koffie maalsel in de filterhouder op de kan. Zal ik je  een oud geheim vertellen? Een blokje pure chocolade 80% cacao bestanddelen bovenop het maalsel voordat je start met kokend water gieten...Voor zon en feestdagen of een persoon die je meest dierbaar is.  

Een mens denkt veel nodig te hebben en kan met weinig uitkomen. Dat denken veel nodig te hebben hebben we aangeleerd...Van misschien wel onze ouders maar zeker van de reclame.... 

Erbij willen horen en doen wat een ander doet. Mij kan dat niets bommen wat een ander doet... Misschien zet ik je aan het denken...ik hoop het maar.

Theezakjes zijn gemakkelijk maar losse thee in een theepotje met een thee ei of filter is veel lekkerder. Losse thee is altijd van zichzelf al A1 kwaliteit. Het mindere gruis gaat in de theezakjes. Wist je dat? 

 Komen we weer op die bloemkool terug. De bonenkoffie de losse thee, de appel en de peer kortom de rijkdom van eenvoudig leven....

Misschien hang ik je de kont uit of breng ik je op gedachten en zit je voor je goeie geld voortaan op de eerste rang. Het is bij terug naar eenvoudig leven hetzelfde als bij de eet wissel. Stapje voor stapje en jij bepaald wat je niet meer hoeft te kopen en dus ook niet voor hoeft te werken en kan je met minder geld uitkomen...of je geld anders besteden.

Tip.
Mijn laatste zelfgemaakte vegaburger is op een kaiserbroodje  beland en tot hamburger verwerkt. Daar moet verse sla op en de snij/sla in de tuin hoe klein ook, kan wel een paar blaadjes missen. Zot nietwaar maar heel leuk om te zien en echt wel mijn eerste sla oogst uit eigen tuin.

Dunne ringetjes ui en wat ketchup op de burger. De nieuwe vegaburgers die ik ga maken worden kleiner en dunner.... dat is duidelijk. Deze schijf is wel erg groot en dik.... Ik denk in groenten fruit koolhydraten en vleesvervangers. 

Die bloemkool in jasje was meer dan genoeg groente en de bonen in de burger vleesvervanger en weinig zout. Een peer en een appel het nodige fruit en een beetje melk in het beslag. Weinig koolhydraten in de bloem en het broodje en zo is het goed...
 
Mijn leventje...
Van niets iets maken hebben de mannen en ik gisteren weer verder doorgevoerd in de moestuin van Molenberg... 

Buiten werken kan prima in gezelschap op afstand van elkaar. De voor gezaaide bonen in de closetrolletjes staan binnenshuis en de plantjes worden elke dag beneveld door een van ons drie. 

Song en ik gaan daarvoor op de fiets van Landgraaf naar Heerlen en het houd ons in beweging... Ondertussen hebben we alle resten gaas tegen muren en schuttingen geplaatst. 

Stukken beton vlechtwerk heeft stabiliteit maar heeft te grote mazen voor klimbonen. Daar tegen werd flut gaas met kleine mazen gebonden met stukjes panty.... en doel bereikt.
De droog bonen molen kreeg extra touwtjes waarlangs de klimbonen kunnen groeien. Twee touwen naast elkaar is sterker dan een. Ik weet hoe zwaar bonen ranken worden als de bonen eraan zitten. 

De poort naar de moestuin moest gerepareerd en met mijn denkwijze van simpel en meer doen met minder vroeg ik me af waarom een poort nodig was. De moestuin grenst aan een met een hek afgesloten plein. De mannen waren het helemaal met me eens. De poort werd afgebroken en het stalen Heras frame paste precies bij de klimmende erwtjes die nog geen klimrek hadden. Weg poort met niet werkend slot en kapotte scharnieren.

Afgelopen week kwamen de stekjes fuchsia in de pannetjes van het pannenrek buiten. Geen sla meer erin geteeld zoals gewoonlijk. Die staat nu in de volle grond... Mijn onderbroekjes worden ook niet meer gevouwen en kieper ik zo in de lade. De T-shirtjes worden al jaren zo uitgetrokken dat ze van links de was in kunnen. Wat nieuw is... Ze worden van links na de was grof opgevouwen, zo van de lijn in de kast en pas gekeerd als ik ze weer aantrek.... 

Het thuis zitten brengt tijd om je gewoonten en je leven te evalueren. Misschien wil je niet meer vol verwachting wachten naar weer GEWOON. Misschien wil je een nieuwe weg inslaan? 

Doordenken waar je staat en of je wel verder wil zoals je tot nu toe deed. In hoeverre spelen we een rol? Al je bezittingen, je schoonheid, je figuur, religie, ras, politieke voorkeur, je gezondheid, succes of mislukking. Als dat allemaal wegvalt... wie ben jij dan?
Hoe wil je leven? Wat allemaal wel of niet meer beleven? Hoeveel heeft een ander daar invloed op? Welk deel is van jezelf en wat aangepraat of gewoonte geworden? Heb je nog een droom? Is die droom te verwezenlijken? Hoe komt die droom dichterbij? Deze tijd zet velen met de voeten weer op aarde.... Dit is een tijd voor evaluatie... om dichterbij jezelf te komen...Die ene pure JIJ...

Annemiek.