zondag 27 oktober 2019

Mijmering 82 Herfst groente omelet, knoflook kaas, kastplanken bekleden en geraniums inkuilen...

 
Beste mensen,

Het geluk vermenigvuldigt zich slechts
als je het met iemand deelt...die hetzelfde geluk ervaart.

Annemiek
Mijmering 82 2019.
Tip
De pracht opgekomen sprietjes van de knoflooktenen in de border doen me verlangen naar knoflookkaas. Nog lekkerder dan lekker als je milde volle biologische yoghurt gebruikt die bij de PLUS net boven de euro per liter pak kost. Ik heb ongeveer een halve liter in het filterzakje in de houder gemikt en uit laten lekken. Peper/zout bij de dikke substantie en veel fijn geknipte knoflook. Roeren en koel wegzetten... Het kan nog... teentjes knoflook in de aarde drukken met net het puntje er boven uit...

Tip 2
De nog redelijk goede vloerbedekking tegels die van de kluskamer kwamen heb ik bewaard. De eerste werd al hergebruikt in een keukenkastje zodat de kastplanken niet beschadigen omdat ik spul erin keil. Geweldig onder pannen en apparaten zoals de staafmixer en de moulinex. Onderin de kast een zeiltje novilon waarop een plastic bakje waarin flacons staan o.a. azijn enz.....

Tip 3
De sedum die heel lang in de “vaas” bleven staan op de tuintafel hebben op de plek waar blad zat al jonge plantjes en meer onderaan de stengel wortels. Met de steel van een pollepel gaatjes gemaakt in de aarde kwamen de afgeknipte
stengels in de volle grond waar het planten worden.
 
Tip 4
Opeens ben ik de rode geraniums beu en wil liever roze. Binnen zetten dus overhouden (voor een tweede jaar) heb ik dit jaar geen zin in en stekken in augustus heb ik niet gedaan. De ADCA had me in de greep... Tijd voor een experiment....




Ik heb een gat gegraven en alle roze geraniums met wortelkluit uit de potten getrokken en hutje mutje tegen elkaar in het gat gezet. Aarde erom heen en wat aandrukken. Ze steken net nog de kupkes boven de grond en heb ik blad over de border gestrooid. Bij 5 graden onder nul krijgen ze een hooi petje op. Een stuk verder heb ik toch maar de mooiste rode geraniums op dezelfde manier ingekuild. De planten werden terug gesnoeid tot een derde van de plant. We zullen zien of ze de winter overleven... Als dat zo is hebben we wel een heel gemakkelijke manier van overwinteren gevonden. Moeder natuur geeft wel vocht in de juiste dosering...
 
Tip 5
Herfst groente omelet.
Ingrediënten:
Halve dikke ui of 1 kleintje
4 eieren
10 kleine tomaten of 4 of 5 dikke
2 kleine chayote of 1 dikke
of 1 kleine courgette
peper/zout
zonnebloemolie.
Werkwijze:
De gesnipperde ui fruiten in de olie en de in stukken gesneden tomaten erbij en op hoog gas meebakken. Na twee minuut op klein gas verder smoren. De chayote of courgette met schil raspen met een grove rasp en toevoegen aan de ui/tomaat. Op hoog gas roerbakken tot het meeste vocht verdampt is. Peper/zout toevoegen  en de eieren los kloppen in een beker en over de groente gieten. 

Even op hoog gas laten stollen. Daarna op laag gas garen terwijl je met een pannenkoekmes de omelet probeert los te maken van de pan bodem. Dit kan het best door aan de randen de omelet iets op te wippen en ietsje olie rondom erbij gieten. Even later kom je al verder onder de omelet.
Steeds op laag gas houden anders verbrand de boel. De omelet keren lukt je niet en doe ik in stukken. Je kan hem ook uit de pan schuiven op een platte pizzaplaat en eenzelfde plaat of schaal erop leggen en omkeren... weer in de pan glijden en voilà. Dat is me allemaal teveel werk en doe ik het keren in de pan in vier delen of zo...Wat geraspte kaas erop kan ook nog... Warm stokbrood erbij serveren.
 
Mijn leventje...
Ik heb de tuintafel af gewassen en wat roestplekjes met azijn weg gekregen. Roest in tegels vergt zwaarder geschut en gebruik je ontkalker voor. Wat potten aarde van geraniums werden in de border omgekieperd en elke dag met het laatste afwaswater was ik enkele potten schoon. Ze komen in de schuur te staan... 

Als je nog geen tijd hebt om de potten af te wassen leeg ze alvast want de vorst komt eraan. Zet binnen wat nog naar binnen moet... de fuchsia’s en de oleander en de geraniums...die je in kan kuilen op eigen risico natuurlijk.
 
De tomaten voor de groente omelet heb ik geplukt van de planten die op het droogrek liggen voor het raam van de logeerkamer. 

Elke week rijpen een stuk of tien en daarom heet de omelet ook herfst groente omelet. De laatste tomaten en de herfstgroente chayote.... 

Ik heb Theo gevraagd om de (schoon gemaakte) koelkast te verplaatsen van de bergruimte naar de keuken. Het ziet er niet uit zo’n kreng tegen de keuken muur maar het moet maar even. 

De bergruimte kan grondig schoon gemaakt worden voordat de nieuwe koelcombinatie daarin komt komende week. Duurzaam natuurlijk A+++ een zo klein mogelijke koelcombinatie met twee vrieslades en een kleine koelruimte. Meer of groter is niet nodig. Het geheel past net op de vierkante tafel met stalen poten tot onderkant trap. Bukken hoeft niet en gaat ook steeds moeilijker. Jozé en ikke zijn samen op zoek gegaan naar de juiste maat en gevonden. 

Theo heeft nog een deur ingehangen die de vloerbedekking meneer vergeten was en voor wat hoort wat dus werd Theo uitgenodigd op het experiment etentje... Meneer is een fervent carnivoor en geen gemakkelijke eter. Schilletjes van tomaat en paprika (en van chayote?) eet hij niet. Ook geen kool of steeltjes van groente zoals rucola of spinazie. Appels zeker niet... en hij vroeg wat er allemaal inzit... Ik heb hem maar een eind weg laten L eh praten en heel weinig van de omelet opgeschept... De knoflook kaas stond naast het warme stokbrood en kon hij uitwijken nietwaar. 

Theo was aangenaam verrast en kreeg een flinke schep erbij. Hij heeft geen schil gevonden terwijl de omelet vol schillen zat...want ik schil weinig en gooi niets weg. Theo had al tijden niet meer zo lekker gegeten en wederom het vlees niet gemist. Het eiwit van het niet aanwezige vlees zat in de eieren waar een vegetariër best wat meer van mag hebben. Het kommetje knoflook kaas hebben we samen soldaat gemaakt met het stokbrood....

In de PLUS afgelopen zaterdag zag ik een mevrouw met een danig versleten hergebruik papieren broodzak staan waarin ze verse broodjes deed. Duidelijk een “goed voor het milieu” mevrouw en ik sprak haar aan hoe geweldig ze bezig was... Ik stond er met mijn minder versleten zak naast en we voelden ons soulmates en waren elkaar bijna in de armen gevallen. 

We hebben een boom opgezet over milieu vriendelijke verpakking tips en vertelde ik haar dat ik drie maten zakjes had gemaakt van vitrage voor o.a. enkele stukken fruit of groente of meer... Een tunneltje door de opening zak gestikt en een koordje erdoor. Ze was laaiend enthousiast en ging de zakjes ook maken. Ze betreurde de krimpfolie om de broccoli... Tja daarom koop ik die graag op de markt  vertelde ik haar waar losse groente nog volop te koop is. Toch kan je bij PLUS ook losse groente kopen zoals winterwortel die per kilo veel goedkoper zijn dan de verpakte....Wortels in de vitrage zak en prijssticker erop.... De milieu vriendelijke mevrouw en ikke zijn elkaar wel drie keer tegen gekomen en kwam steeds een lach.... Met al die vlinders in mijn buik van herkenning ben ik het hardvoer van Floor vergeten en kreeg ze nog een zakje zacht voer extra die dag en moest ze het schaaltje met hardvoer maar eerst eens tot de bodem leeg eten heb ik haar vertelt.... We gooien niets weg zou Jos Arts van PLUS zeggen....en daar ben ik het helemaal mee eens...

Annemiek.