maandag 14 oktober 2019

Mijmering 78 Schoonheid van de herfst, opbinden en de soap van de e-bike driewieler....

Beste mensen,

Voor elk stuk brood dat je eet
heeft iemand een graankorrel in de aarde gelegd
daarvoor alleen al eet je ook de korstjes...


Annemiek

Mijmering 78 2019.
 
Tip:
De wilde wingerd kleurt roze rood en bont en langzaam komt uit het bont de groene chayote opduiken. Heerlijk om in een late ratatouille te verwerken met chioggia en wortels plus de laatste courgette uit de tuin. Afscheid van een zomer ratatouille en de puntpaprika en de rode peper sluit zich aan. Wat rode Desiree aardappeltjes en verse kruiden vooral de knoflookstengeltjes die hoog oprijzen boven de aarde.....
 
De bladeren van de sering en de kersenboom van buur dwarrelen over het hofje en vinden een “hangplek” voor de keukendeur. Ik hoef niet ver te gaan met het hoopje want het wordt als afdeklaag op de border gekieperd...
Een aangevreten courgetje blijft liggen voor de nachtelijke eter wie of wat dat ook mag zijn. Beestjes eten ook van de overvloedige moestuin tafel...als ze maar iets voor mij laten en meestal is dat ook zo....

Tip 2
Eindelijk vond ik tijd om de framboos op te binden na een flinke paal in de grond te hebben geslagen. Elke dag ga ik even snoepen aan de struik. De herfst is mijn meest geliefd seizoen om o.a. het prachtig licht en de weemoed die hangt over het land.
 De bonte kleuren en de wind die de bladeren losmaakt van de bomen en krijgertje speelt met regenvlagen die komen en verdwijnen. Onder het afdak staat een stoel waar elke dag wel even pauze wordt gehouden en ik mijn ogen uitkijk naar alle schoonheid. Ondanks de verloren zomer is moeder aarde haar eigen weg gegaan en vind ik jonge scheuten van de blauwe regen die dankbaar worden opgebonden. Nog wat gedroogd zaad van de chioggia werd geoogst en tel ik mijn zegeningen.....

Tip 3
Tegen de 20 graden in Limland en de pastinaken gezaaid in september maken een pracht groeispurt in de moestuin van ons consuminderhuis. Mister Song geniet van de mega klus verwaarloosde tuin ontginnen tot moestuin. 60 cm diep de aarde uitscheppen en zeven door de spiraal van een leger bed. Dat zou jij ook kunnen doen...in etappes. 

Mister Song zijn eigenwaarde groeit en de trots van een man die weet nodig te zijn. Alles op eigen tempo gaat hij gestaag door en de topinamboer stond hem een beetje in de weg. Ik voeg me naar hem en we spreken af dat een polletje ergens achteraan mag blijven staan.... Triomfantelijk drijft hij de steekschop de aarde in want hij won van mij en ik bedenk opeens waarom hij altijd te laat koffie komt halen... Hij heeft geen horloge en geen telefoon. 
Die telefoon hoeft niet maar dat horloge komt morgen of zo en een warme winterjas. De muts en de handschoenen kreeg hij op zijn verjaardag waar toch een mens aan had gedacht. Nou ja...Gerty tipte me... Hij heeft kind noch kraai die Song en hij komt van verre... Alleen op de wereld en de moed verloren werd hem bijna fataal maar daarover later in de kerstverhalen.....Nu draagt hij bij aan het huis omdat het huis hem draagt...al een hele tijd en nog heel lang. Ieder naar eigen kunnen...voor wat hoort wat...draagt men bij.
 
Mijn leventje....
Windows 7 wordt niet meer ondersteund in het nieuwe jaar en ik heb besloten dat mijn oude PC tje vervangen moest worden. Daardoor is de mijmering wat later dan jullie gewend zijn. Ik moest hulp vragen hoe de foto’s op de mijmering te krijgen en alles moet geleerd. Dat leren duurt soms langer als je de meeste boterhammen al hebt gesmeerd....

Eindelijk is mijn fiets klaar en ik wil de mensen(mijmering fans) in den lande laten weten hoe het ook kan... Wat ik leerde en wijzer werd...Doe er je voordeel mee.

Nadat bij mij ADCA was gediagnosticeerd wist ik waar de uitvallen vandaan kwamen en binnen korte tijd kwam ik via twee neurologen in een revalidatie traject. Dit traject was bedoeld om de ondersteuning mogelijk te maken en een dossier op te bouwen. Geen therapie of medicijnen want ADCA is niet te genezen en na steeds meer uitvallen is deze ziekte dodelijk. Mijn blaas is uitgevallen en mijn linkervoet plus enkel verlamd. Daar kreeg ik een pracht neuro/swing/orthese voor. De swing heeft een veer zodat de voet afgewikkeld kan worden waar ik niets van voel. vanmiddag was ik bij de fysiotherapeut die me helpt met de hulpmiddelen en hij kon aan mijn lopen niet merken welke voet verlamd is. Ik loop en sta op dit moment zonder stok en als ik moe ben met stok of rollator. 


Verder weinig evenwicht en trillen. Uitval van kracht in handen en benen. Het is te doen....
Er kwam een trippel stoel waar ik mee de kamer rond kan en aan het aanrecht werken dus hoger en lager... Dit is de voorloper van de rolstoel. De revalidatie bracht een maatschappelijk werkster, een ergo therapeute en een logopedie mevrouw plus een instrumentenmaker en de fysiotherapeut. Een revalidatie arts had de eindverantwoording van de hele kluit en mijn geval werd regelmatig besproken.... Ik werd geleefd..want ik moest bij iedereen aangaan. .Zat zeker drie hele dagen per week of meer in het ziekenhuis of naar en van onderweg....en raakte ik de zomer kwijt....
Ik ben bij al die logen en peuten en artsen langs gegaan en de revalidatie is levenslang. Gelukkig ben ik mijn eigen regisseur en was het zat. Ik bepaalde zelf wel waar ik behoefte aan had en dat zouden meer mensen moeten doen. 

De ergo therapeute regelde de trippel stoel en zat achter de fiets aan en heb ik aangegeven via mail wel weer contact op te nemen indien nodig. Met de logopedie mevrouw is me dat vandaag ook gelukt al was ze zeer vasthoudend. De fysiotherapeut hielp me met de rollator afstellen en lopen en oefenen met een driewieler in en rond het ziekenhuis. Vandaag hebben we de afspraken afgerond tot de volgende uitvallen.... Ik laat wel iets weten als er weer iets uitvalt...  De zorg is al duur genoeg en hoef ik niet nog meer geld onnodig te verkwanselen. 

Met de maatschappelijk werkster heb ik nog een eindgesprek samen met mijn zus. Die mevrouw gaat ook in de wacht.... (niet mijn zus) en de instrumentenmaker heeft zijn werk fantastisch gedaan en is ook in de wacht gezet. Blijft de revalidatie arts die me af en toe mag oproepen.... Misschien laat Hij die de sla laat groeien me wel heel lang in een stabiele periode...Die heeft het voor het zeggen en kan niet per email aan de lijn worden gehouden...

Komen we op de scootmobiel die ik niet wilde en een fiets werd en wel een driewieler. Gemeentes sluiten (wurg?) contracten af met bedrijven waar medische hulpmiddelen in bruikleen worden gegeven aan patiënten die dat nodig hebben. Het moet goedkoop weet ik inmiddels en de driewielers die beschikbaar zijn moet je zien als het ziekenfondsbrilletje uit mijn kleutertijd. Een maat voor iedereen en het zadel en het stuur kan hoger of lager. Op de hoogste stand zat ik nog steeds met de knieën aan het stuur en gespreide benen op de oefenfiets in het ziekenhuis. Gelukkig draag ik al tijden geen rokken meer... 

In de achterwielen kwam al snel een slag en nog een... Het was een kwestie van tijd voordat de spaken eruit vlogen en het wiel dubbel klapte. De eventuele ondersteuning van de driewieler zou ik zelf moeten betalen. Het zag er allemaal zo prullerig uit dat lange fietstochten niet verder zouden zijn dan een dorp verder (zonder tegenwind)
In mijn schuur stond de pracht Flyer met ondersteuning dit grote zware mens waardig. Een fikse accu en navenant motor plus een hoog degelijk frame. Ik had ervoor gespaard en daar stond hij dan om niet meer gebruikt te worden? Niet dus!!.. .

WMO weet nu (door Jozé en mijn open oren) dat er ombouw sets te koop zijn waarmee fietsen en e-bikes (die mensen al hebben) omgebouwd kunnen worden tot driewieler. De kosten? 1500,00 euro. Daar heb je geen driewieler (een maat) voor en dit bedrag werd via PGB uitgekeerd. Zelfs het onderhoud word via PGB betaald en is 25 euro per maand al zou ik niet weten wat te onderhouden is bij een Flyer waar nooit iets aankomt.. 

Voor de zekerheid wordt het onderhoud bedrag gestald bij de gemeente want hoelang fietst dit mens nog en stopt het maandelijks onderhoudsbedrag bij het stoppen van het fietsen. Verder werd me duidelijk vertelt dat een scootmobiel zeven jaar niet aan de orde is...Dat zal me worst wezen. Een rolstoel kan wel al of niet elektrisch en wat is het verschil?
Een deel van hulpmiddelen wordt door de zorgverzekering betaald en een deel door WMO. Dat wist ik ook niet... Er is duidelijk een verschil in zorgverzekering. Welke is soepel en welke aan de zuinige kant. Ik heb veel geleerd afgelopen tijd en hoop dat het iets bijdraagt als je in ongeveer dezelfde situatie zit... Blijf je eigen regisseur en laat je niet in een scootmobiel zetten als je nog fietsen kan als is het met een driewieler. Velen hebben een goeie fiets of E-bike die omgebouwd kan worden. Het eerste schaap (ik dus) is over de dam en kan de rest van de kudde komen.... Ik moet er niet aan denken verdrietig rond te moeten rijden op een te kleine fiets die meestal bij de fietsenmaker staat.....

Annemiek