dinsdag 22 oktober 2019

Mijmering 81 Zuurvlees zonder vlees, eekhoorntjesbrood, pompoenpuree, boeken als isolatie en een crisis...

Beste mensen,
Zoek het geluk en je zult het niet vinden
Geluk is de echo die antwoord 
op de gave van jezelf....

Annemiek.

81 Consumindermijmering 2019
Tip. 
Zuurvlees zonder vlees is goed te doen voor de vegetariër. Het gaat me om de saus en het “vlees” zijn paddenstoelen. Deze keer eekhoorntjesbrood dat in de bossen staat. Hoe je dat moet bewaren? In schijfjes snijden en ophangen aan een draadje om te drogen. Bewaren in een gesloten bak met deksel of.... direct verwerken in een gerecht zoals mijn recept...

Ingrediënten:
1 dikke ui
groot bakje champignons of kastanje champignons of... eekhoorntjesbrood (2 stuks)
1 kruidnagel
1 laurierblad
peper/zout
scheutje azijn of balsamico
eetlepel aardappelzetmeel.

Werkwijze:
De gesnipperde ui fruiten met het laurierblad de kruidnagel en peper/zout in zonnebloemolie in een stoofpan. Het laurierblad goed op de hete pan bodem drukken dan komt de smaak vrij. Ondertussen de paddenstoelen afborstelen en kort afspoelen onder de kraan en in grove stukken snijden. Bij eekhoorntjesbrood de stengel schillen. De paddenstoelen toevoegen aan de ui en op hoog gas mee roerbakken. De balsamico of scheut gewone azijn erbij plus een klein kopje water en op laag gas met de deksel op de pan laten smoren... Tien minuut is wel voldoende en even proeven. Er mag iets appelstroop bij als de saus te zuur is of enkele korreltjes suiker of een heel klein hompje peperkoek of basterdsuiker.... of...niets.

Een eetlepel aardappelzetmeel klontjesvrij oplossen in een eetlepel water in een kopje en bij de saus voegen al roerende met een houten lepel. 

Je kan aardappelpuree erbij serveren al heb ik gekozen voor pompoenpuree. Hoe je dat maakt? 

Stukken schoongemaakte pompoen net als aardappels behandelen en opzetten met een bekertje water en iets zout. Aan de kook brengen op hoog gas en laten garen op laag gas. Als de pompoen bijna gaar is en nog teveel water in de pan laat je even koken op vol gas met de deksel van de pan en verdampt het teveel aan vocht snel. 

De pompoen met de pureestamper stampen en iets nootmuskaat toevoegen en eventueel een klontje boter al heb ik dat niet gedaan. De puree op je bord en het vegetarische zuur “vlees” op de puree. Natuurlijk was een salade daarbij op z’n plaats geweest en was ik helemaal vergeten....niet eens aan gedacht.

Tip 2
Energiezuinig is o.a. een boekenkast tegen een buitenmuur zetten. Ik heb vandaag met mijn geweldige hulp mijn lievelingsboeken gesorteerd en ingeruimd naast het schoonmaakwerk. Zes bananendozen vol boeken mooi rechtop gezet in de dozen. Deksel erop en tegen de buitenmuur van de hobbykamer gezet waar ik nooit stook.

Tegen dezelfde muur bananendozen met foto’s waarvan ik twijfel of ze weg moeten. Drie bananendozen met lege potjes met schroefdeksel voor de jammetjes ernaast. Alles mooi gesorteerd en niet hoger dan twee hoog gestapeld zodat ik gemakkelijk de dozen kan hanteren. Op de dozen komt nog met permanent marker geschreven wat erin zit. Duidelijker kan niet en degene die mijn huis moet leegmaken als ik uit de tijd ben kan alles naar behoeven bij het oud papier en in de glasbak dumpen...


Er komt nog een doos met consuminderhuis knipsels te staan en van elke genoeg magazine een exemplaar (waarin ik een rubriek schreef vanaf genoeg 62) en "genoegjes" uit de tijd daarvoor tot de vrekkenkrant toe. De rest gaat naar het consuminderhuis.

Die doos knipsels is iets voor Jozé te zijner tijd die ook mijn digitale gegevens erft en mijn PC inclusief wachtwoorden... De foto’s en tekst presentaties die ik gaf van de boeken die ik schreef en de tentoonstelling over de goede oude tijd (50er jaren) in Kerkrade. Daarvoor werden teksten uit mijn eerste boek gebruikt en foto’s uit mijn jeugd... Misschien geef ik je hierbij tips over digitale nalatenschap en doe er je voordeel mee zou ik zeggen.  

De dozen werden afgedekt met stof/lakens die van tijd tot tijd uitgeklopt worden en blijft bijzonder weinig om af te stoffen in de hobbykamer waar ik het goede woord nog voor zoek. Kluskamer? Was/kamer? Omdat de strijk daarin wordt gedaan en eventueel de was gedroogd met de ramen op kiep... (Tegen elkaar ramen en deuren met de andere kamers open). Ik strijk bijna niets dus klopt die benaming ook al niet helemaal. Rommelkamer? Er staat zeker geen rommel meer....
We vonden nog een doos Kerstspullen die ook naar het consuminderhuis kan...

De vallende bladeren van de wilde wingerd onthullen meer chayote dan ik had verwacht. Pracht exemplaren die in de hobbykamer op een tafeltje werden gelegd. Een beetje donker en van elkaar...Af en toe kan eentje in een gerecht gebruikt als paprika wat het beslist niet is maar toch... De rest krijgt in wintertijd vanuit het binnenste opkomende scheuten en worden fantastische klimplanten. Zodra de scheuten zichtbaar zijn de chayote in potten met potgrond leggen. Een derde onder de aarde en twee derde erboven. Op de vensterbank zetten met een stok en als potplant water geven. Half april bij mooie weersverwachting kunnen ze aan een klimrek gezet buiten in de volle grond. Mexicaanse groente en best lekker...

Enkele kleine  chayootjes heb ik laten hangen want we hebben nog steeds groeiweer dat zie je aan de andijvie die nu kropjes vormen en dat eind oktober. Het wordt alweer 18 graden komende dagen en in de moestuin van het consuminderhuis groeit de pastinaak die tegen alle zaai advies in, begin september werd gezaaid. Wel op een beschut plekje tussen de kinderkledingkamer en de woonkeuken... De zon blijft er hangen en verwarmt de muren die de warmte weer afgeven aan de aarde...het is maar dat je het weet....


Mijn leventje...
Langzaam aan wordt mijn huis ADCA patiënt vriendelijk en precies zoals ik het wil. Steeds een stapje voor en samen met mijn hulp zo goed bij te houden dat ik tegenwoordig vrije weekends heb. Niet dat ik dan niets doe maar meer de echt leuke dingen en de administratie van het consuminderhuis hoort daar niet bij. Geen poetswerk en geen boodschappen moeten doen op zondag omdat ik in tijdnood zit en wordt het wat rustiger. Ik heb het boek; De stam van de holebeer weer gevonden en ben voor de vierde keer of zo erin begonnen. Mijn zware werk door de week heeft wel wat ontspanning nodig...en waarom? Lees mee.

De meneer in crisis die per direct uit zijn huis moest en zijn hele armzalige doch dierbare inboedel naar het milieupark bracht of weg gaf. Er was een communicatiestoring met de woningstichting die ik je zal besparen... De jurist die het uiteindelijk voor de meneer opnam kreeg op de valreep gehoor bij de woningstichting en twee dagen voor meneer eruit moest kwam mondeling het bericht dat hij mocht blijven... Schriftelijk werd dat vandaag pas bevestigd... 

Meneer heeft enkele dagen bij zijn vriendin op de bank geslapen die onder druk van familie en vrienden meneer heeft buiten gezet. De vriendin heeft een uitkering en dan mag je geen mens langer dan twee nachten laten slapen en de aanschijter slaapt nooit. Meneer verloor niet alleen zijn thuis, zijn inboedel maar ook een vriendin die geen kant op kon. Je zal denken... die kan je beter kwijt zijn al zal dit besluit zeker met gemengde gevoelens zijn genomen en keihard aankwam zoiets als de doodsteek. De regels in Nederland maakt menselijkheid voor de uitkeringstrekkers haast onmogelijk...Ik merk dat deze groep daardoor steeds meer verhard... Meneer kon alleen nog maar in zijn auto gaan wonen of van de brug afspringen...

De jurist die me kent belde afgelopen vrijdag tijdens een door mij  gegeven workshop  met pompoen knutselen en soep koken. De jurist mocht direct met meneer komen. Dan leg ik alles neer en leveren we maatwerk hulp. Binnen drie uur werden de meest noodzakelijke spullen naar meneer gebracht. Tapijttegels... bed, bank,salontafeltje, eethoekje linnengoed, beddengoed dekbed en en... 

Houdbaar voedsel voor in de keukenkasten, lampen, koelkast inclusief inhoud.... nachtkastje en TV kastje, plus emmer en poetsspul. De TV was het enigste wat meneer had gehouden en wat kleding en administratie in de kofferbak van zijn auto. Hij kon het allemaal niet meer trekken en heeft vreselijk gehuild... totaal gebroken. Een trillend hoopje mens dat inboedel thuis en vriendin tegelijk verloor...

Ik liet hem geen moment alleen nadat de jurist was verdwenen en de huilbuien waren enorm. Het is goed dat het eruit kwam en wel direct voordat het agressie werd of erger wat bij mannen vaak voorkomt. In het weekend heb ik hem nog gebeld en was hij wat rustiger. Gelukkig maar.... Hij komt donderdag naar het consuminderhuis en vrijdag... om meer tegels te halen en nog wat spul dat hij denkt nodig te hebben...
Na deze crisis die Jozé en de logistiek (Theo en Jeffrey) samen met me klaarden kwam er zeker geen rust... 

Een heftig bericht over het lot van een van mijn dierbaarste mensen...die door overmacht alle moeizaam opgebouwd nieuw leven in een klap weer kwijt raakte.  Soms gebeuren dingen die hard binnen komen waar je niets aan kan doen.  Dan rest alleen nog maar naast diegene gaan staan zodat hij voelt dat je meekijkt en vooral mee leeft. De belofte geven dat bij elk gaatje naar verbetering we weer helpen en ervoor gaan.... en hij weet dat hij me kan vertrouwen. Deze keer nam de emotie me mee en dat komt ook door ADCA...waardoor emotie hoog komt te zitten... Dat hoort nu bij mij zou Jozé zeggen...

Annemiek