zondag 20 oktober 2019

Mijmering 80 Eierkoek, bloemkool in een jasje, Pompoen gevuld met viooltjes en betaalbare vloerbedekking op de trap...

 
 
Beste mensen,

Je kunt de klok niet terugzetten
maar wel opnieuw opwinden....

Annemiek
 
 
Mijmering 80 2019.
 
Tip:
In vroeger tijden (mijn jeugd) kreeg ik naar mijn werk regelmatig ei op mijn brood. Om meer te doen met minder werden twee eieren in een kom of beker met paneermeel gemengd en een scheutje melk. Gebakken in de koekenpan werden de twee schamele eitjes een flinke “eierkoek” waar wel vier dubbele sneden brood mee werden belegd. Voor de stapels brood die mee naar het werk en school moesten voor het grote gezin een betrekkelijk goedkoop beleg. Zeker als je zelf kipjes hebt... Oud brood dat gedroogd... paneermeel werd... Een nostalgische traktatie die nu op een zaterdag ook nog best erin gaat...al eet ik nu de eierkoek zonder brood...dat zit erin nietwaar.
 
Tip 2
Kinderen eten graag groente zoals roosjes bloemkool als ze maar in een jasje zitten... Bloemkool in roosjes snijden en beetgaar koken in een pan met weinig water en iets zout. Een beslagje maken van bloem snuf zout, melk en een ei. Het moet een dik beslag zijn zodat het om de bloemkool roosjes hecht. Bakken in een wok of koekenpan in zonnebloemolie. Soms eet ik alleen bloemkool in jasjes en verder niets.... Niets mis mee....
 
Tip 3
In de kook/knutsel workshop afgelopen vrijdag hebben we pompoenen uitgehold en van de inhoud heerlijke pompoensoep gemaakt... In de lege pompoen kwam aarde uit de tuin en viooltjes gekregen van de PLUS. Ze waren niet meer te verkopen... uitgedroogd wortelkluitje en hoefden alleen een dagdeel in de regen te staan. 
 
De deksel van de pompoen snijden doe je als volgt: Stipjes zetten met potlood of pen waar de kop eraf moet. Met een scherp mes van stip naar stip snijden (zie foto) haaks op de pompoen. Met een lang kartelmes verder doorsnijden en de kop eraf leggen. 

De pitten eruit nemen met je hand en in een kom leggen. De pompoen van binnen leeghalen met een schilmes en een lepel. De schil goed dun maken rondom en de bodem niet vergeten plus de deksel ook wat uitkrabben. 

De vulling in een pan kieperen. Ongeveer een derde wortel erbij in kleine stukjes gesneden. Een liter water en twee bouillonblokken toevoegen en aan de kook brengen. Aan kookpunt op laag gas garen. De blender (staafmixer) erdoor en een scheutje witte port of sherry of witte wijn toevoegen. Eventueel bouillon toevoegen als de soep te dik is. Snelle bouillon maak je van een halve liter kokend water en een bouillonblok...

Een hergebruik vuilniszak of ander zwart of grijs hergebruik plastic verknippen tot voering pompoen. Een rand laten uitsteken en de pompoen vullen met aarde. Drie of vijf viooltjes erin zetten en nog wat aarde erbij. De bovenkant aarde werd afgedekt met mos tussen de plantjes. 

De deksel van de pompoen tegen de pompoen zetten... De pompoen op een klein omgekeerd schoteltje zodat zo veel mogelijk de lucht en de wind onder de pompoen kan en de regen weg kan lopen. Daardoor gaat hij langer mee....De pompoen zet je altijd buiten op de tuintafel of een muurtje of wat dan ook. De pompoen blijft wel zes tot acht weken goed. Daarna kan je met een schepje de viooltjes in een pot zetten of de volle grond of.... in een nieuwe pompoen...

Tip 4
De salie aan het hekwerk van de overloop opgehangen is droog. In een plastic pot met deksel of een blik kan hij bewaard in een kast tot de eerste luchtweginfecties zich aandienen... Omdat de meneer die de vloerbedekking legde ziek was geworden heb ik een potje salie thee voor hem gemaakt. Een bosje gedroogde salie mee naar huis om de komende dagen thee van te maken zodat hij over twee dagen de trap kan komen bekleden...

Tip 5 en mijn leventje...
Zeker 35 jaar heeft de trapbekleding gehouden. Projectietapijt kwaliteit en met stootranden waar twee
opgroeiende kinderen overheen stormden plus twee volwassenen. De rubber randen braken stuk voor stuk en waren op een gegeven moment niet meer te krijgen. Op een gegeven moment heb ik de vloerbedekking eraf getrokken om de houten trap af te schuren en te schilderen. Geen beginnen aan want de lijm ging niet  eraf en het hout is niet mooi. Als het nou nog eikenhout zou zijn of zo... Omdat ik lang heb getwijfeld of ik met mijn ziekte niet beter verhuizen kon heb ik de trap een tijd niet laten bekleden. Ik heb inmiddels besloten hier te blijven wonen en e.e.a. is aangepast en mijn huis ontspuld.

De trap wordt opnieuw bekleed zonder stootranden want de vloerbedekking hoeft geen 35 jaar meer mee. Ondertapijt hoeft ook niet want de vloerbedekking is dik genoeg. Een ZZPer bekleed de trap plus de overloop inclusief tapijt lijm en leggen voor 300 euro. Dat is te geef... Omdat in de logeerkamer en hobbykamer de vloerbedekking vlekken heeft kan meneer die ook beleggen met dezelfde vloerbedekking. Twee ruime kamers materiaal tapijt en leggen...samen 300 euro. Niets mis mee en menigeen heeft alleen een trap
belegd voor 800 euro...Het is maar dat je het weet...

Alles lekker schoon werd de diepvries naar beneden gehaald en onder het afdak gezet. Nog even schoonmaken en kan hij doorgegeven. Dinsdag of zo als het even droog is zal ik een combi energiezuinige koelkast plus vriesladen gaan kopen voor in de bergruimte begane grond. Dan hoef ik nooit meer de trap op voor de vriezer. De centrifuge werd doorgegeven en de kamers weer ingeruimd. Op het logeerbed weer het
kussen waar Floor op slaapt... Verder alleen een nachtkastje en voor even de rijpende tomaten op het droogrek.... Weinig spul is weinig onderhoud....

In de hobbykamer de strijkplank en een plastic krat met deksel als naaidoos. Eentje voor klein gereedschap en twee met zaden voor de moestuin. De rol waar Floor mee speelt en komen de bananendozen met mijn lievelingsboeken tegen de andere wand...een stuk of tien dozen. De hometrainer als de sneeuw valt of te glad en ik niet kan gaan fietsen houd me in beweging.... en de droger staat er ook nog die ik alleen gebruik als ik ziek ben en de was niet buiten kan hangen... De waslijnen zijn er ook nog.... Langzaam aan komt alles zoals ik het wens....praktisch en ADCA patiënt vriendelijk... Ik ruim nog wel een tijdje door...kleinere naaidoos, gereedschap gedeeltelijk weggeven, zaden weggeven en sorteren... de mand sjaals halveren. Alleen de dozen lievelingsboeken groeit nog steeds. Ik lees ze altijd weer opnieuw en steeds met nieuwe ogen omdat de tijd en groei me wijzer maakt....

Annemiek


 





 

 

 

 

 

 

Annemiek