zondag 6 oktober 2019

Mijmering 76 Pompoenoogst, wentelstokjes, zeepjes wasmiddel en beestjes geluk...

Beste mensen,
Innerlijke vrede daarvoor hoef je niet in de toekomst te kijken,
richt je aandacht op het moment en zie alle moois in verborgen diepte....

Annemiek

76 Consumindermijmering 2019.
 
Vorst aan de grond en ik maak mezelf wijs dat het genoeg is om de pastinaken te oogsten. Vorst doet zetmeel omzetten in suikers oftewel glucose, boerenkool spruiten pastinaken en  topinamboer wordt daardoor iets zoeter.  Waarom de plant dit doet? Omzetten van zetmeel in suikers/glucose geeft de plant een beetje vriespuntverlaging.  Glucose verlaagd het vriespunt in water en verdraagt o.a. boerenkool meer vorst.... Ik hoor wel eens dat mensen de boerenkool zelf wel even in de vriezer gooien voor dit zoeteffect... Helpt dus niet en laat ik ze maar kletsen.......
De kookworkshop start ik steevast met een praatje en vertelde deze keer dat mijn portemonnee leeg is en ik alleen nog twee dikke uien in de schuur heb liggen. Hoe geef ik dan mijn elf kinderen te eten? (eh elf deelnemers kookworkshop) Jawel...de moestuin in waar evenveel pastinaken en wortels werden geoogst. Eigenlijk een op drie want het derde bestanddeel werden aardappels die we al eerder oogsten en in de voorraad liggen. 

De wortels werden alleen gewassen en in stukken gesneden. De aardappels met de dunschiller geschild en de pastinaken ook met de dunschiller. De hardste van de drie is de pastinaak en die werd heel klein gesneden. De ui werd geschild en in grove ringen gesneden komt bovenop plus wat zout....en de bonen niet vergeten.Wortelstamppot met pastinaak zou je zeggen en dat heet dus Leidsche stamppot. Heb je geen pastinaak koop maar geen want die kosten 3,50 euro de kilo al is die van ons al jaren gratis.... Vlees eten we niet en in de vriezer liggen voorgekookte witte bonen dus vleesvervangers oftewel plantaardig zetmeel dat door je lichaam sneller opgenomen wordt dan zetmeel uit vlees.
 
Ik laat elk jaar drie pastinaken staan en in het tweede jaar gaan ze na de winter doorschieten. Ze krijgen bloemen en zaden die op tijd van de planten gehaald moeten worden anders heb je het jaar erop de tuin vol pastinaken staan. De gedroogde pastinaak stengels inclusief de zaden heb ik afgelopen zomer in de kledingafdeling in consuminderhuis Parkstad in Molenberg op de kasten gelegd als decoratie. Ik geef in maart de zaden wel uit.
Direct in maart pastinaak zaaien en heb je ook gratis pastinaken in oktober...vraag maar naar de zaden tegen die tijd..  We zaaiden tegen alle regels in ook nog in september in de volle grond als experiment om erachter te komen of deze pracht groente ook in de winter groeien tijdens vorstvrije dagen die steeds meer voorkomen....
 
Terug naar de kookworkshop maakte ik veel theater over hoeveel water bij de stamppot moest voor hij op het vuur ging... EEN BEKER per grote soeppan en de deksel erop en op hoog gas en aan de kook op laag gas. De groente hoeft niet onder water te staan en afgieten moet je proberen te voorkomen. De vitaminen hoeven niet in het riool. Lukt het je niet net droog te koken drink het kookvocht dan op of bewaar voor soep. Als je oplet en af en toe de massa met de schuimspaan omschept weet je wanneer er nog een bekertje water bij moet of...een half of...niets. Als je met weinig water kookt hoeft er ook weinig zout in en we eten zo al veel teveel zout dus het zout stel op tafel en weinig zout in de stamppot is beter...
Als de stamppot bijna gaar is en nog een beetje nat zet je de deksel schuin op de pan. Beetgaar is het lekkerste maar is mijn persoonlijke smaak. De stamper erdoor en een klont boter en eventueel scheutje melk (heb ik steevast niet nodig) als het nodig is... Zeker nootmuskaat en het lekkerste is vers gemalen nootmuskaat van de noot met een raspje... En die bonen (eh vleesvervangers) heeft geen mens geproefd maar ze zitten er WEL in... dus laat die lijken maar beestjes blijven die bij minder vraag ook hopelijk een beter leven krijgen... Tijdens elke workshop vertel ik weer een nieuw hemel schreiend dieren kwellerij verhaal over die arme wezentjes.... 
 
Tip 2
We hebben de pompoenen van de heuvel gehaald bij de lieve sponsors in Utopia net over de grens in Duitsland. Er waren minder planten gezet en de pompoenen waren kleiner dan vorig jaar. Het zijn de zaden van de achtste generatie en ik ga voor volgend jaar nieuwe zaden kopen. De pompoenen zijn bastaardjes maar dat zijn ze al jaren en de smaak is er niet minder om. Toch zijn ze te ver van hun oorspronkelijk ras afgedwaald en dat doen de bijen die van de Vif op de pindapompoenbloem op de japanner vliegt. Aan zijn lijfje al die soorten stuifmeel die weer in andere ras soorten van man op vrouw worden verspreidt.

Diertjes hebben zich hier en daar tegoed gedaan aan de pompoenen. Woelratten konijnen of wat dan ook en soms zag je de afdruk van tandjes. Daar is niets mis mee en kan je wegsnijden. De schil moet er toch meestal vanaf als die te hard is... Receptjes komen nog... De pompoenen worden bewaard op een koele vorstvrije plek en de scheve minder mooie, worden het eerst weggegeven en soep couscous of marmelade van gemaakt. De volmaakte schoonheden blijven het langste als decoratie en worden wekelijks gekeerd en bekeken. Een klein beurs plekje dat groter wordt kan weggesneden worden en redden we goed eten...


Tip 3
Floortje spaarde al heel veel voerdoosjes die prachtige inzet bakjes zijn voor kastlades. Je kan ze op hoogte lade afknippen omdat het karton is. In de badkamerkast die op de overloop staat hoeven ze niet eens afgeknipt. Mooi gesorteerd ligt veel nodig en onnodig spul waaronder de zeepjes die een kennis eens spaarde. Ze gaf ze aan me door voor het consuminderhuis maar geen mens  wilde ze hebben. Ik gooi de slurf loze olifantjes, eendjes zonder kop, hartjes en hotelzeepjes in een plastic bakje met water. Het duurt een week voordat ze zacht en/op zijn gelost. Even door kneden en in de wasmachine bij de bonte was. Misschien een tip voor jou? voor zeeprestjes en oud zeepspaarders....Wat soda erbij en op 60 graden wassen. Bespaart je wasmiddel en af en toe op 60 graden wassen is aan te bevelen om bacteriĆ«n te doden....in je wasmachine en je wasgoed handdoeken theedoeken en zo...
 
Tip 4
De kleine hotel shampoo flaconnetjes die mensen menen te moeten meenemen (omdat ze ervoor betaalden) kunnen voor de fijne was gebruikt worden. Handwas of in de wasmachine....
Tip 5
De tomaten planten werden uit de aarde getrokken en de wortelkluit goed geschud om aarde te verwijderen. Ik heb twee flinke planten met veel groene tomaten op het droogrek gelegd voor het raam in de logeerkamer. De glasgordijnen open zodat licht en zon eraan kan en de tomaten zullen rijpen door de maanden heen... Hoef je niet meer naar om te kijken. Natuurlijk ligt onder de wortelkluit een plastic zak op het droogrek... Een klein tomatenplantje heb ik aan het rek gehangen onder het afdak...De kleintjes rijpen daar ook wel en komen het eerst aan de beurt...
 
Tip 6
Doen met wat er is en kijken met consuminder ogen. Een rest stokbrood kan in schijfjes gesneden en door los geklopt ei gewenteld worden met een snuf zout. Bakken in iets olie in de wok of koekenpan en je hebt wentelteefjes eh stokteefjes en gaat niets verloren. Het stokbrood is weer super zacht....De pan direct kokend heet met ietsje water uit de kraan schoon spoelen met veel gesis. doek erdoor en pan schoon voordat je aan tafel gaat...
Mijn leventje...
Mijn Floortje houd van moeilijk en wil graag water drinken al balancerend op de rand van de wasbak. De klokkende water geluiden van de afvoer wil ze ook steeds van dichtbij bekijken en tegenwoordig gaat ze op de kattenbak een drolletje
draaien als ik op de plee de grote boodschap leg op dezelfde tijd vroeg in de ochtend. Er zit een dun muurtje tussen en de stank is niet te harden zo tegen elkaar op. Het WC raam open en de voordeur om de kwalijke lucht te verdrijven. 

Floor haar drolletje wordt onder het grit gerold en de mijne doorgespoeld en zou je zeggen dat de stank weldra verdwijnt... Niet als Floor schuin tegen de kattenbakwand poept en heb ik haar daarover aangesproken... Ze wil nu een WC borsteltje naast de bak en ja... daar moet ik eens over denken...
Misschien kan ze leren op de WC pot te poepen... Ik heb haar eens gezegd bij de buren in de tuin te poepen en dan bedoelde ik natuurlijk het gemeente plantsoen. Floor maakt nette kuiltjes en gooit ze weer dicht...Daar is niets mis mee...

Op de heuvel is een kalfje geboren een week of zes terug. Zijn of haar zusje van een jaar geleden ...of was het een broertje? (ik heb er niet onder gekeken)  is al bijna even groot als de prachtige moeder. Het kalfje drinkt nog bij moeder en het gelukkig gezin doet je zuchten van de schoonheid die ze uitstralen. Het is een apart Japans ras en daardoor zullen ze wel lang mogen blijven leven denk ik...hoop ik. Wellicht gefokt om de zeldzaamheid te vermeerderen. Als ik de vreugde bekijk denk ik aan de vreselijk verdrietige moeders koe die vreselijk staan te schreeuwen in wei of stal om gemis van hun kind die onlangs nog melk dronken en wreed bij moeder werden weggehaald omdat de mens de melk denkt nodig te hebben. Zo was en is het leven op de boerderij en ik heb er steeds meer moeite mee waardoor ik steeds minder melk drink en gebruik.

De schapen in Utopia en de moestuin waar bloemspruitjes planten staan in paars naast de paarse boerenkool. De koffie werd gezet en kleinzoon had weer  heerlijk plaatgebak gebakken met appel noten en kruimeltjes bovenop. Nu kunnen we de winter in want de pompoen ligt veilig en vorstvrij en droog in ons consuminderhuis... In vele gezinnen van minima zal de soep de marmelade de couscous en geroosterde pompoen op het menu worden gezet. Dankbaarheid ten top voor het echtpaar sponsor dat al jaren ons huis ondersteunt en graag anoniem wil blijven...Dankjewel lieve mensen voor het meedragen...

Annemiek.