donderdag 3 oktober 2019

Mijmering 75 Bladcompost, multi SUNSODA, geschoren vloerkleed vlekken en een verhaaltje...

Beste mensen,
Als je de goede dagen in je leven bewust beleeft en intens geniet
is er veel kans dat je sterker staat in mindere dagen.....

Annemiek

75 Consumindermijmering 2019.
Tip.
Ik ben bij de Blokker binnen gelopen om een bezem/schrobber met korte steel te zoeken. De haren moesten stevig zijn om wand en vloer tegels mee schoon te krijgen op plekken waar ik niet bij kan. Omdat ik nooit in dergelijke winkels kom ga ik niet lang zoeken. De meneer bracht me naar de afdeling waar dergelijke dingen te koop liggen. Bezems met uitschuifbare stelen en helemaal goed voor in kleine ruimtes (douche en toilet) Het is maar dat je het weet.

Tip 2

Weer SUNSODA gemaakt en enkele lege afwasmiddel flacons mee gevuld. Een voor bij de kraan op het keukenblok en eentje op de badkamer. Gemakkelijk altijd bij de hand voor het schoonmaken van wasbakje of op het keukenblok voor een pan met moeilijke vlekken... 

En het DETTOL flaconnetje met pompje? Ziet er interessant uit nietwaar... Daar zit ook SUNSODA in om mijn kunstgebit mee schoon te maken en mijn benen en oksels te ontharen. Uit het pompje zo in de gleufjes van de prothese en de borstel erdoor. Dezelfde PH waarde als de dure prothese/gel alleen een tiende van de prijs. Voor ontharen uit het pompje zo op de droge oksels en benen smeren en het scheermes erop. Net voor het douchen in twee minuut gedaan en daarna douchen en afspoelen. Gebruik wegwerp scheermesjes die je meerdere keren kan gebruiken.... Voor mannenbaarden ook te gebruiken...en voor ontharen kruisgebied...

Tip 3

De bladeren vallen al van de bomen... Leg ze op de border onder struiken en op de moestuin aarde. Regenwormen trekken het blad wel de aarde in...Het maakt de grond losser. Bergen blad kan je in plastic zakken bij elkaar stompen en aandrukken met wat kalk ertussen. Prachtig bladcompost voor de jonge plantjes in de lente... Stapel de zakken maar op ergens in de tuin en vergeet ze tot in maart 2020...






Tip 4
Kapotte sokken en eenlingen...allemaal samen in een sok stoppen en aan een elastiek aan de deurklink opgehangen brengt een gratis kattenspeeltje...
Losse wollen sokken om schoenen mee uit te poetsen dus in de schoenpoetsdoos. Om zilver op te wrijven of koper of auto was waarmee je de kunststof kozijnen insmeerde. Een sok om je hand als je schoenen poetst voorkomt vieze handen...

Tip 5
Walnoten droog je op de vloer van de zolder of zo en nadrogen kan in een dikke panty waarvan je de benen vol walnoten stopt en aan het broekje ophangt aan een balk op zolder.... Mooi gezicht die knobbelige benen...

Tip 6
Ik wilde nog snel wat jonkies van de aardbei planten aan wortels helpen... De jonkies afgeknipt van de “navelstreng”in water krijgen binnen een week wortelkluitjes. Ze kunnen nog net voor de vorst in de aarde. Aardbeiplanten zijn winterhard en volgend jaar brengen ze al oogst....
 
De sedum in het emmertje op de tuintafel krijgt elke week schoon (regen) water en zie.... ook al wortels op de plaatsen waar blad heeft gezeten. Nog even dan is elke bloem een plant als ik ze in de tuin zet met de worteltjes in de grond. Gewoon met de pootstok een diep gat maken en de bloem erin gezet....
Tip 7
De tip van Floortje kwam tot stand omdat ze het wollen vloerkleed als krabpaal gebruikt. 

Daardoor trekt ze draden omhoog van het kleed. Met een wegwerp scheermesje (als het te bot is voor been en okselhaar) scheer ik de draden en pluizen weg...

Enkele smeervlekjes die door sop niet verdwenen, verdwenen letterlijk door te scheren... Het is maar dat je het weet...

Mijn leventje... Elke dag eet ik nog frambozen van de struik en de knoflook heeft al heerlijke sprietjes. De Chayote groeit als een gek en er zal toch nog wel zonneschijn komen? 


Een verloren zomer betekend niet direct winter neem ik aan en over  negen dagen wordt mijn tweewieler fiets een driewieler.... Aftellen maar... In het Consuminderhuis in Molenberg is weer keihard gewerkt en de mannen van de logistiek hebben kasten opgezet om voorraad in op te bergen. Extra planken nog erin komt morgen... We hebben veel geruimd in de zogenaamde loketruimte en viel een leren school/boekentas in mijn handen uit 1950 of zo. 

Mijn vader had zo’n tas die hij boekentas noemde maar er heeft nooit een boek ingezeten. Hij nam die tas mee naar zijn werk met zijn brood erin in dikke plastic zakken die in de avond werden uitgespoeld en op de waslijn hingen te drogen. In die tijd gooide je niets weg... een glazen beugelfles van limonade gazeuse werd gebruikt voor thee. Eerst thee zetten in de theepot en even laten trekken. Enkele schepjes suiker in de fles en de thee uit de theepot tuit in de fles gieten en even schudden zodat de suiker oploste.

Die fles ging bij de boterhammen in de boekentas... Zomer en winter dronk vader die thee lauw of koud en de fles werd af en toe schoongemaakt met wat zand of as uit de kachel in de fles via een trechtertje. Warm water erbij en flink schudden waardoor de thee aanslag verdween... Tientallen jaren was die boekentas zijn metgezel naar zijn werk bij Verolme Scheepswerf en de Nederlandse Gasunie en verdween toen zijn alpinopet een hoed werd... Aan het einde van zijn carrière had hij een directie keet waarin een mevrouw koffie zette en het ding schoonhield. Soms stond die verplaatsbare keet op een boerenerf vlakbij zijn werkplek en altijd wel ergens stroom en water vandaan die werd vergoed. 

 Vaders boterhammen zaten voortaan in een tupperware doos. Het groeide hem allemaal een beetje boven de kop toen hij werkbesprekingen met lunch of diner moest bijwonen. Ik heb hem toen de volgorde van het bestek geleerd van koud of warm voorgerecht. Welk bestek voor hoofdschotel en warm of koud nagerecht en dat je geen pilsje bestelde bij dergelijke gelegenheden. Dat was toen we in Eindhoven woonden waar ik de horeca vakopleiding deed naast mijn werk als kantineleidster in P.O.C. (Philips Ontspannings Centrum) naast het PSV stadion in de Mathilde laan. Daar waren drie restaurants boven elkaar, tennisbanen, (met een barretje waar ik in de avonduren werkte) Bij voor en achter uitgang een portier en er was een filmzaal, garderobes conferentieruimtes en in het torentje zat Frits Philips met de raad van bestuur. Het gebouw bestaat niet meer maar in mijn herinneringen zal het nooit verdwijnen...

Annemiek.