dinsdag 29 oktober 2019

Mijmering 83 Boerenkoolstamppot, topinamboer en energiezuinige stooktips...

Beste mensen,

Het geluk is geen mooie vlinder waar je achteraan moet zitten
Het geluk is als een schaduw die je volgt als je er niet aan denkt...

Annemiek
Mijmering 83 2019.
83 Consumindermijmering 2019.

Tip.
Elke dag werk ik even in de tuin... vorstgevoelige potplanten in de volle grond zetten. Meerjarige kruiden in potten vriezen dood. Ook de chrysant of hoe ze heten, zijn in de potten ten dode opgeschreven en in de volle grond niet. Het blad... zelfs de hele plant bovengronds zal verdwijnen maar de wortelkluit blijft bestaan. In het volgende seizoen loopt de plant weer uit.Ik heb ze op een beschut plekje gezet achter de schutting uit de wind. We zullen zien....Ook dat is duurzaamheid. Hortensia in pot ook in de volle grond zetten of ergens beschut onder een afdakje maar waarom zou je....als moeder aarde de beste verzorgster is...
Tip 2
Boerenkoolstamppot op het menu.
In de moestuin staat de boerenkool geweldig erbij, een graadje vorst kwam er al overheen. De aarde is de beste bewaarplaats dus pluk ik het nodige blad en laat de plant staan. Aan het einde van de winter zie je in de moestuin alleen nog staken staan. In de voortuin heb ik wat topinamboer uitgedaan met controle van Floortje vanachter de ruiten. Van een klein plantje nog teveel knollen voor een persoon, als ze geschild zijn is het al minder. De hoeveelheid voor stamppot is twee derde aardappel en een derde topinamboer en veel boerenkool.
Er zit witte vlieg op de boerenkoolbladeren en ik heb ze in ruim regenwater en zout in een teiltje gezet... Een kwartiertje of zo is al voldoende. Wassen en in het vergiet. Weer ruim regenwater tot driemaal toe want dit water kost niets. Na driemaal kwamen geen beestjes meer van het blad. Met regenwater ben ik altijd heerlijk ruim en de bakken en tafel werd met de gieter direct mee afgespoeld. Ik moet nog eens leren niet over mijn schoenen te gieten en over de tuinstoel waar ik even later op ga zitten. Oh ja...de boerenkool... de laatste keer wassen in drinkwater....

De topinamboer werd ook direct uit de grond in regenwater gewassen. Dat schilt fijner nietwaar.... . Schillen met een kaasschaaf gaat me beter af dan met een dunschiller. De piepers idem en werden de knollen in kleine stukken gesneden en gezamenlijk opgezet in een ruime pan met een beker water en wat zout. Aan de kook brengen en op laag gas garen tot NET beetgaar. De boerenkool (in stukken geknipt boven de pan) kan erbij. Boerenkool slinkt behoorlijk... Af en toe omscheppen. Nog teveel vocht? Deksel van de pan en op hoog gas het vocht laten verdampen. Ik kook met de buitendeur open dus de stoom vliegt zo de deur uit.... Grof stampen, klontje boter erbij en wat nootmuskaat het liefst geraspt van een noot, dat smaakt het lekkerst....
Tip 3
Energiezuinige stooktips...
1. Ik heb een hoekhuis met een zijraam waar overdag lang de zon opstaat. Geen glas of overgordijn want geen mens kan er binnen kijken. De zon verwarmt in stooktijd seizoen als de zon schijnt, mijn woonkamer met drie graden en dat is meestal net genoeg om het aangenaam te hebben.
2. Aaneen gekoppelde bezigheden buitenshuis bespaart je stookkosten. Een afspraak bij dokter of wie dan ook met erachter aan boodschappen doen en de bibliotheek of zo. Een bezoekje aan een vriendin en ben je pas in de middag thuis. Dan pas zet je de verwarming aan...
3. Hang je warme vest aan de kapstok voor als je uit je bed komt of van buiten komt warm gefietst. Zet de thermostaat pas hoger als het echt nodig is...en niet uit gewoonte...
4. Geen meubels zetten voor de radiatoren en vloerkleden op kunststof of laminaat vloeren is direct al minder koud. Ik ga nog verder en heb onder mijn dik vloerkleed een versleten vloerkleed als “ondertapijt.”
5. Warme kleuren muren oogt direct al minder koud in gevoelstemperatuur dan ijsblauw grijs of zwart.
6. Ga kleiner wonen in eigen huis door alle deuren te sluiten en de open keuken achter een dubbel gordijn weg te werken. Een woonkamer halveren kan natuurlijk ook door een dik geplooid of gevoerd gordijn midden in de kamer of in een boog...net voorbij de thermostaat. De verwarmingsknoppen natuurlijk op sterretje in het tijdelijk niet bewoonde gedeelte.....
7. In een goed geïsoleerd huis kan de thermostaat een uur voor je gaat slapen op nachttemperatuur 7 graden.  Dat wordt het nooit...misschien bij zeer strenge vorst 13 graden. Heb je de thermostaat op nachttemperatuur 15 graden dan slaat de ketel aan... waar je geen profijt van hebt want je ligt in je warme bedje. De ketel verwarmt dan alleen stoelpoten of zo...
8. De flauwe kul dat je niet te lage nachttemperatuur moet zetten is kolder... Stel dat je huis temperatuur zakt tot 13 graden dan is dat nog maar vier graden onder de ideale werktemperatuur als je bezig bent. In de avond kan het een graadje meer zijn. Voor mij is dit alles niet van toepassing omdat ik zoals nu achter de PC in de winterwollenwoonmantel zit die hoog gesloten mijn heerlijk warme mini huisje is. Warmer bestaat niet. Zie  https://annemieksmijmeringen.blogspot.com/2018/09/mijmering-81-maak-zelf-een.html  

Je kan hem met de hand of de naaimachine maken van een wollen deken.....
9. Bestel folie om tegen de achterkant van platte radiatoren te plakken. Je krijgt er plakstrips bij en het gaat een leven lang mee, is niet zichtbaar en alle beetjes helpen. Bij tonzon te bestellen dus goochelen... Kost 14,64 euro voor 7.5 meter genoeg voor je hele benedenverdieping of je flatje.....
10. Je wil graag een verwarmde woonkamer maar hoeft geen verwarmde toilet of slaapkamer of keuken waar gekookt wordt. Hooguit een verwarmde badkamer en nog maar even... Natuurlijk maak je dat zelf nog wel uit... Toch weet ik dat de mensen met schulden en de minima vaak geen grip op stookkosten hebben.  Of een kind of partner die de rekeningen nooit ziet en steeds aan de thermostaat zit... Dan kan je de zaak bespreekbaar maken en als woorden niet helpen zou je kunnen bezuinigen op iets wat de onwillige graag heeft. Warm zitten met een T-shirt aan en droog brood of... een vest of trui aan en een dekentje op de bank....met iets lekkers erbij...
Mijn leventje...
De wondere hulp is weer geweest en het huis weer bijgewerkt. De bergruimte waar de nieuwe koel/vries komt te staan kreeg een extra beurt. Een flinke vierkante tafel waar het ding op komt te staan heb ik eens ergens op de kop getikt... Ik weet al niet meer waar. Geweldig zo’n ding en een tijd heeft een wasmachine voorlader erop gestaan zodat ik niet hoefde te bukken. Daarna heb ik nooit meer een voorlader gehad... Bij een bovenlader kan je gemakkelijk nog wat was toevoegen halverwege het wasprogramma en zelf warm water in kieperen. Dat is goedkoper dan de wasmachine het water laten verwarmen en je wast al vanaf het begin met warm water. Bij een fijn wasje haal ik soms wat bloesjes eruit die nat opgehangen moeten worden en kan de rest gecentrifugeerd worden. Ik denk zelf wel.....In ieder geval hoef ik bij de komende vries/koel combinatie ook niet te bukken en kan er zelfs met de trippelstoel zo langs rijden....  en later met de rolstoel... Het mooiste is wel dat onder de tafel een mand kan met bakvormen en ernaast past de stofzuiger. Slimme tip toch??
Morgen geef ik weer een presentatie over consuminderen en het consuminderhuis. Het gedachtegoed doorgeven en weer mensen naar ons huis zien te krijgen. Eenmaal bekend met de kringen en de workshops veranderd hun leven voor altijd.... Hun groei mee te mogen maken is het mooiste wat er is.....

ps... Voor de mensen die de mijmeringen via mailing list oftewel email adres krijgen toegestuurd hoop ik dat de mail nu goed binnen komt en niet meer met een stuk "lege bladzijde." Graag reactie daarover.... 

Annemiek