donderdag 17 oktober 2019

Mijmering 79 Hortensia hart voor nop en herfstgeluk met een staartje...

 
Beste mensen,
Weinig mensen zijn gelukkig
omdat het bereiken van geluk eigenlijk te eenvoudig is....
Kransje wikkelen?

Annemiek.


Mijmering 79 2019.


Hortensia tijd... Van Willeke en via Gerda kwamen ze op mijn hofje.... hortensia’s. We hebben ze doorgebracht naar de consuminderhuizen en vorige week vrijdag kon een workshop  gegeven worden in hortensia kransen binden. Gisteren hebben we van de restjes nog wat gebonden en is een hart ontstaan... Experimentje....

Tip 2
Alles wat ring is of je een ring van kan buigen is te gebruiken. Stukken spandraad waar je aan de uiteinden een haakje in buigt en in elkaar haakt. Ringen van oude (schemer) lampenkappen. Soms zitten in een lampenkap twee ringen, een klein en iets groter. Velgen van kinderfietsjes waar je de spaken uit knipt en daardoor de as van het wiel eruit kan. Ik doe dit door elke spaak tussen de nijptang te klemmen en met de hamer op zijkant tang te slaan. De fietsenmaker heeft wel velgen of wielen die hij spaart voor het oud ijzer. Vriendelijk vragen of iets lekkers bakken helpt....Ik heb ooit een rol spandraad gekocht en maak daar al jaren kransen van...

De hortensia ontdoen van bladeren en de stengel tot ongeveer 15 cm onder de bloem afknippen. Hou soort bij soort. Er waren sering/hortensia's bij met in het hart heel klein bloemblad en rondom groter bloemblad dan de doorsnee hortensia’s. Je ziet het verschil op de foto’s. Grote bloemen zoals hortensia binden op een ring of draad oogt mooier dan op een stro/krans. Vooral als je de krans plat op tafel wilt leggen. Middenin een windlicht met zand en een kaars erin of een pot of wat je ook hebt... Het hart heb ik  aan de antieke kast opgehangen rond het schildje met de spreuk dat ik van mijn zus kreeg...BEST SISTERS staat erop....
 
De hortensia met de bloem naar boven en de steel naar beneden op de draadring binden met wikkelklos draad. Tegen de klok in... dus begin waar tien voor tien zou staan als de ring een klok zou zijn en bind naar beneden naar zes uur en verder. Kijk steeds of de krans overal even dik blijft en varieer in kleuren.... De draad aan de achterkant afkanten door het afgeknipte eind enkele keren rond het wikkeldraad te werken....
Tip 3
Hortensia kransen blijven jaren op kleur als ze niet in het licht hangen. De eerder gewikkelde krans van rozenbottels besjes en boerenwormkruid is totaal ingedroogd en verliest af en toe wat besjes. Weggooien? ik denk er niet aan en ze ligt op de randen van de fruitmand op de kast. We vegen de afgevallen besjes wel weg eenmaal per week....

Het hart werd gebogen van spandraad en bijbuigen kan nog na het binden. In de twee rondingen bovenin het hart heb ik een vetertje tussen de bloemblaadjes gelegd en aan de achterkant dicht geknoopt. Een punaise op een veteruiteinde aan de kast geprikt en het hart is onzichtbaar bevestigd....

Mijn leventje.... De kleurige herfst te gast op mijn hofje laat me terug keren naar een herfst meer dan 25 jaar geleden.  Ik was net gescheiden en werkte bij verschillende bedrijven om mijn wekelijkse 40 uren bij elkaar te krijgen. Kostwinner en een studerende zoon...

Ik kan me de herfst nog voorstellen net na die scheiding en het geluksgevoel van de vrijheid die ik voor geen ENKELE prijs ooit nog op wilde geven.... Een vrijgevochten zelfbewuste vrouw zonder angst of schaamte... Ik werkte naast mijn werk als hoofd huishoudelijke dienst in een verzorgingstehuis driemaal per week (aanvulling uren) in een kantorencomplex in Eygelshoven. Een fabrieksterrein waar na kantoortijden geen sterveling te zien was....Alle deuren en ramen open om de warme van een zomerse herfstdag kwijt te raken. Mijn werk grotendeels gedaan moest de vloer nog drogen van de gangen die gesopt waren. De bureaus vochtig stof afgenomen en de prullenbakken geleegd. De geur van de herfst had me naar buiten gelokt en was ik door een raam geklommen aan de achterkant van het gebouw. Daar lag een omrasterd stukje verwaarloosd niemandsland vol prachtig bloeiend onkruid.  Armen vol schoonheid heb ik daar geplukt.
Natuurlijk was ik de tijd vergeten in de wazigheid van al dat moois.. Dat kon en maakte niets uit... Ik had een sleutel van het gebouw en de alarmcode om binnen te komen en af te sluiten en de avond leek eindeloos in herfstkleur en geur...  Er lag ergens wat touw die tot een vlecht werd gebonden met de bloemenstengels tussen elke slag die ik met de touwen maakte. Een dikke vlecht van herfstbloei ontstond zoals je uien aan touwen vlecht met het loof ertussen. Helemaal in trance van het werk schrok ik me kapot toen een beveiliger opeens achter me stond... Hij maakte om de zoveel tijd een ronde over het terrein en had de open deuren en ramen gezien en mijn auto zien staan.... Dan moet je aan zo’n meneer uit gaan leggen dat de herfst je heeft verleid en je door een raam naar buiten bent geklommen...als volwassen vrouw.... omdat je bloemen wilde vlechten..... Met een kop koffie en de nodige overtuigingskracht is het uiteindelijk gelukt...

Annemiek