dinsdag 22 januari 2019

Mijmering 6 Pasta met kruiden/room/saus, zaden en vorst tips...

Beste mensen,

Geluk is bij opruimen vinden,
wat je was verloren...
onder andere ruimte....

Annemiek
 
6 Consumindermijmering 2018.
 
Tip:
Tijd voor een zaai plan voor de mensen met een moestuintje. Bedenken wat je telen wil in 2019 en wat mogelijk is. Wisselteelt in acht nemen (googlen) De zadenvoorraad doornemen en eventueel op tijd bijbestellen of kopen in plaatselijke zaadhandels voordat alles is uitverkocht. In Molenberg zou de ontginning van de tuin heel goed kunnen starten met aardappels poten maar eerst de grond van onkruidwortels ontdoen en bemesten. Daar moet naar gekeken worden. Als de vorst voorbij is.... kijken wie mest kan en wil halen met onze aanhanger die eigenlijk niet van ons is. Hoe was dat ook weer.... We leenden hem omdat hij bij ons staat of zo?
 
Pootaardappels heb ik wel en al schrijvende bedenk ik op welke plek ze de grond in moeten. Veel zaad is opgebruikt afgelopen jaar waarin ik bijna niets van zaden kocht. De zaden die ik zelf teel zijn kiemkrachtig op grond en klimaat waar ze gewonnen werden.... dus alhier. De pompoenen die ik bewaarde voor het zaad beginnen te rotten en heb ik de zaden eruit gehaald, afgespoeld en op kranten te drogen gelegd. Dat komt wel goed. Er was ook een courget bij waarvan tientallen zaden werden gewonnen. Evalueer wat vorig seizoen je leerde.....
 
Voor mij is dat in ieder geval geen groenten meer in potten telen. Met extreme droogte overleven ze niet en niet te gieten driemaal per dag of zo.... Afgelopen jaar heb ik potten in de schaduw moeten trekken anders werden ze geroosterd. In de volle grond en de borders blijf ik groente telen want moeder aarde is de beste verzorgster. Groente die geen water kregen zoals pastinaak werden nog heel wat, inclusief de aardappels en aardperen. Plannen maken haalt het voorjaar dichterbij....
 
Tip 2
Een rest volle yoghurt werd kruidenkaas met de vele knoflookstengels in de tuin. je kent het recept inmiddels maar wat je beslist niet weet is de bereiding van kruiden/knoflooksaus van diezelfde kaas. Het begon met de gemelde vorst....en de snijbiet/rucola die net nog geoogst kon worden. Ja kan in plaats daarvan gewone diepvries spinazie nemen. Nog gemakkelijker en geen mens heeft nu nog snijbiet in de tuin denk ik. Receptje?
 
Pasta met snijbiet en kruiden/room saus. Klinkt lekker en duur he? Gemakkelijker en goedkoper kan niet....
Ingrediënten:
diepvriesspinazie of
verse spinazie of snijbiet.
halve eetlepel boter of margarine
halve eetlepel bloem
beker pasta per persoon
beetje kookvocht of bouillon
of melk
peper/zout
scheutje room of koffiemelk
1 schep home made kruidenkaas of
gekochte kruidenkaas of
stukje gorgonzola of
stukje camembert of brie
of gewone geraspte kaas
 
Werkwijze:
Water opzetten voor de pasta. De verse groente wassen, grof snijden en op laag gas slinken laten, in de wok, in ietsje olie met snuf zout. (Diepvries spinazie zie gebruiksaanwijzing bereiden.) Pasta koken....  Als laatste de boter smelten (niet bruinen) in een steelpannetje en de bloem erdoor roeren op laag gas. Daar moet vocht bij...om saus te krijgen. Als bouillon nam ik wat vocht van de soep die nog stond... Steeds kleine beetjes toevoegen onder goed roeren met de garde. Eventueel van het gas af als het te heftig wordt. Laten binden tot de juiste dikte van de saus. Je kan als vocht ook kooknat van de groente nemen en soms neem ik van alles wat. Kookvocht groenten, scheut melk, scheut pasta kookvocht.... Ja en dat beetje room doet het, maar...had ik niet en werd scheutje koffiemelk. De saus werd pas echt zalig met de flinke schep eigen gemaakte kruidenkaas. Proeven of er nog peper/zout bij moet.
 
Tip 3
De sla in de wasteilen kreeg een laagje sneeuw op het glas en ik weet dat sneeuw isoleert zodat de plantjes bij matige vorst gewoon blijven leven. Bij strenge vorst zullen ze het loodje leggen. De mooie kleur groen zal verbleken onder de sneeuw deken maar trekt helemaal bij als ze weer aan het licht komen leert mijn ervaring....
 
Tip 4
Tijdens vorstnachten kleding buiten hangen die opgefrist moet worden. Alle geurtjes vriezen eruit.... De kokosmat omgekeerd in de sneeuw leggen en alle mooie dure perzen of vloerkleden, die weer opfrissen in een sneeuw bad. De diepvries kan ontdooid worden op je gemakje als je de diepvriesinhoud buiten zet. Plastic dozen met een luchtje vullen met water en in de vorstnacht zetten. Keil maar buiten en geniet van wat de tijd de vorst de natuur je gratis brengt.....
 
Mijn leventje... 
Ik heb de kist met deksel in mijn woonkamer en de laatste lades van de kast opgeruimd. Het moest nog gebeuren... Ik zag er tegenop maar met tijdmanagement oftewel oppakken en afwerken  is het gelukt. Gewoon plannen... Een bigshopper oude garantiebewijzen en administratie die nu wel weg kan komt in de kachel van een vriendin. Ik vond mijn catechismus van de eerste heilige communie die we van buiten moesten leren, zestig jaar geleden.
 Bepaalde vragen lezend kwam het riedeltje van antwoord zo erachteraan. Ze zitten nog in het dramvakje van mijn hoofd. Je wist als kind niet eens wat het betekende.... Als ik het nu lees kan ik me er niet in vinden. Het boekje is nostalgie geworden en typerend voor mij zijn de streepjes bij de vragen als ik ze van voor tot achter en terug op drammen kon. Op mijn schoolrapport had ik dan ook meestal een 9 voor Godsdienst. Jongejonge.... Ook voor geschiedenis zag ik....

Schrijven was veel moeilijker voor dit kind met de slechte motoriek. Schoonschrift met die worstvingertjes en de schele oogjes lukte minder goed en bleek haast onmogelijk. Ik spleet de kroonpennetjes direct in twee in grof geweld en boorde gaten in het papier en maakte inktvlekken. Tot de balpennen in opmars kwamen, dat was mijn redding.....

Vloeiend schrijven is nooit echt gelukt. De motoriek klopte gewoon niet om de mooie boogjes op en neer te maken. Strafwerk! Tot een non uitvond dat ik beter blokletters kon schrijven, die ik beitelde. Leve het toetsenbord....
 
Ik vond in de kist een verrekijker die mocht blijven en het paspoort van Floor die geen 13 maar 12 jaar wordt in april. Teveel troep dan raak je wel eens wat kwijt...Floor  vond het maar niks dat ik haar al die tijd ouder heb benoemd.... alsof leeftijd belangrijk is. Ik ben al eens twee jaar 28 geweest, toen ik vergeten was er eentje bij te tellen. Werd ik opeens 30. Door alle opruimingen in kasten en lades heb ik weer meer ruimte en verschuiven spullen. Mijn bureau begint open plekken te vertonen en er vallen geen stapels meer vanaf. In die stapels zaten ook weer boekjes die ik vergeten was of kwijt. Nee...ik ben niet dementerende maar gewoon chaotisch... en in die wazigheid ontstaan de mooiste ideetjes en gedachten... Zoiets als boven de wolken..... mijn leventje afstandelijk beschouwend met humor en zelfspot....Kruiden saus maken van een restje lekker doorgetrokken kruidenkaas hoort daar ook bij.
 
Annemiek.