woensdag 23 januari 2019

Mijmering 7 De sneeuw reinigt en de tijd plus sluwe truukjes brengt minder schoonmaakwerk.

Beste mensen,

Aanpakken en afwerken
met wat sluwe truukjes....
en trots zijn dat je zo dapper bent geweest....

Annemiek.
 
7 Consumindermijmering 2018.
 
Tip.
Het maagdelijke wit besneeuwde hofje werd belegd met de kokosmat en de keukenloper. Ik ben met mijn gewichtige gestalte daar overheen gewalst. Je hoorde de sneeuw knerpen en zijn werk starten. Mooie gelegenheid om de vloeren in de week te zetten met SUNSODA... Daar ging heel wat aan vooraf.
 
Gemak dient de mens en in hoekjes en plinten stof ik tegenwoordig met het borstel mondstukje op de lange stofzuigerstang. De richels en randen zelfs de plooien van het gewaad van het “mooder Godske.” Nee ze is niet gevallen want ze zit met dubbelzijdig plakband vastgeplakt. Mezelf kennende.....
 
Het toetsenbord van de PC en vergeet niet het roostertje van de body. De documenten poes valt weer eens om en Floor foetert dat ze niet voor niets whiskas dozen voor me spaarde. Wat een goeie tip en alle boekjes en bij de hand schrijfsels komen gesorteerd in vier whiskas doosjes. Ze staan onderin de grote kast vlakbij mijn bureau en met de bureau rolstoel scheur ik er zo naar toe... Lekker stofvrij opgeborgen achter deuren.
 
Mezelf kennende tussen de klussen maar even koken anders komt er niets van. Leidsche stamppot met de vorst over de pastinaakjes. Er is nog maar EEN wortel dus neem ik een pastinaak extra en evenveel aardappel en de laatste uitjes onder het afdak. We gooien niets weg... Alles geschild, gewassen in stukjes in de pan met iets zout. Heel weinig water en vanaf de kook op klein gas...20 minuut. Er is net nog genoeg vocht in de pan als alles gaar is...
 
Nootmuskaat en klontje boter en scheutje melk bij al die vitamientjes. De stamper erdoor en heb ik tussen lunch en avond eten het stamppotje verdeeld. Doen met wat er is en een warme lunch verwarmd je lijfje... zeker als je met matten door de sneeuw dolt....
 
Tip 2
Ik krijg het heen en weer van de steeds omvallende wandelstokken die in een hoekje in de gang tegen de kast staan. Een paraplubak zal je denken maar ik wil zo weinig mogelijk zooi op de vloer. Valt weer stof in en spinrag erachter...moet je weer verplaatsen bij het stofzuigen en dweilen... ha.... ideetje! Elke stok krijgt een post elastiek om het handvat en hangen ze nu aan een haak van de kapstok. De paraplu kan natuurlijk ook maar die ligt bij mij OP de kapstok. Waarom ik drie wandelstokken heb? Een voor in de modder en eentje voor de chiek en de derde reserve voor als ik weer eens mijn stok ergens laat staan en me inbeeld dat ik naar Lourdes ben geweest....

 
Ik voer de tip door en hang het bezempje en de vloertrekker aan de verwarmingsknop met postelastiek achter het keukengordijn. Zo breken inbrekers hun nek niet op de mat omdat die stokken niet meer omvallen...
 
Tip 3
Alle vloeren werden met heet water en klodders SUNSODA netjes in de week gezet. De pracht uitvinding van dweil met een gat werkt daarbij fantastisch. Onder het fornuis en onder de kast...nergens verlies je de dweil. En jawel... Floor hangt weer de zielige uit omdat haar eetbakjes even weg zijn. Ze is zo flauw... van de honger zegt ze. Ze krijgt haar bak met voer in het sop en kan meteen haar pootjes weken. PAUZE.... 20 minuut staat voor vloeren weken en  
koffietijd met de pootjes omhoog. Floor op mijn lijf en heb ik opeens een riante “bos hout” voor de deur. Ik kan nog NET bij de koffie. De vloeren worden met de vloertrekker afgetrokken en het vuile water sleur ik over de drempels. Even nadweilen met schoon water en zijn de vloertjes bliezenblank “geschrobd” zonder schrobber. Even doorbijten en de achterkanten van loper en mat dweilen die in de sneeuw liggen. Ze werden nog met de mattenklopper bewerkt en liggen alweer fris en fruitig op hun plekjes.
 
Mijn leventje.....
Aanpakken en afwerken is beter dan alleen evalueren hoe je het de afgelopen week hebt gedaan. Daar zit meer druk achter wat trots en blijheid brengt. Mijn huis weer op schoon niveau zoals ik het wil. De nieuwe tipjes zijn zo simpel en daar kwam nog eentje bij. De woonmantel is een heel gevaarte en gooi ik meestal over de grootste rotanstoel. Te zwaar voor aan de kapstok en zo aanwezig... Opeens dacht ik aan die mooie rotan wasmand.... De woonmantel vult de mand helemaal en schuif ik onder mijn bureau waar hij zo gemakkelijk weer uit getrokken kan worden vanaf de zijkant. Opgeruimd staat netjes en waar een plastic wasmand vreselijk zou staan brengt een rieten mand nostalgie.... Je snapt zeker al wie daar in gaat liggen.....jawel mevrouw Floortje van Deursen van Takkenbosch.  Het mag als ze niet in de rui is....
 
Annemiek