woensdag 26 december 2018

Mijmering 114 Pindarotsjes van chocoladeletters en de gouden schoonmaaktip...

Beste mensen,
 
Geluk is grip op geld en leven
door mogen geven....
 
Annemiek
 
 
114 Consumindermijmering 2018.
 
Tip.
Dit jaar heb ik zelfs geen Kerstlampjes voor het raam gezet... om de mensen in het straatje om de tuin te leiden. Het resultaat is dat de Kerstkaarten me bespaard bleven... Wat een vreugde. De paar kerstspullen die ik nog heb... kunnen morgen voorgoed mee naar het consuminderhuis. Eerste kerstdag heb ik de was gedraaid en mijn bed verschoont. Floortje heeft het dekbed nog recht gelegd en toe gekeken terwijl ik met mijn nieuwe uitvinding aan de slag was gegaan... Wil je die weten?
 
Van een molton heb ik een ruime dweil geknipt. De meeste dweilen die de commercie verkoopt zijn vaatdoekjes in mijn grote handen. Ken je het euvel van dweilen die van vloertrekkers schuiven? Vooral de natte? Ha... bij mij niet meer want ik knipte een gaatje in de dweil die kliedernat boven de emmer over de steel van de vloertrekker gleed. (zie foto) De dweil zwaar van vocht verlies je niet meer en gaat geen tijd verloren. Je moet er immers snel bij zijn om te drogen want laminaat en water is niet z’n goede combinatie... Natuurlijk hebben we eerst gestofzuigd en ja... de vloer is weer stralend schoon. De dweil goed uitgewrongen om de trekken ging langs randjes van de kleerkast en in hoekjes en langs randjes waar je normaal alleen gebukt aan kan komen. Ik kieper dan meestal voorover en mijn uitvinding komt dus als geroepen. Je hoeft de dweil niet eens op te rapen.. de steel omhoog en eraf halen zonder te bukken....
 
In de badkamer hetzelfde verhaal nadat de douche en de vloer met het bezempje werd geschrobd en in de hoekjes van de vloer kwam de dweil vastgeklonken aan de trekker goed van pas... Natuurlijk kan je naar maat dweiltjes knippen als jouw handen kleiner zijn. ik zal nog een kleintje knippen voor het plee vloertje waar ik een klein trekkertje voor heb....... Zoiets als tussen raam en vloertrekker in en die werkt perfect op de grote lappen raam van 3.50 meter breed die mijn huis heeft....Mijn dweilen gaan altijd goed schoon gespoeld met de handdoeken in de was dus zijn echt schoon als ik ze pak. Ik zou er zelfs de ramen mee na kunnen drogen na het wassen bedenk ik me...
 
Floor was nog steeds het bed aan het opmaken en besloot tussen de hoofdkussens door nog even onder de sprei controle te gaan lopen... Daar heeft ze wel vier uur over gedaan en bleek oost Indisch doof toen ik haar hulp nodig had... Gelukkig heb ik wat truukjes voor alleenstaanden. 
 
Tip 2
Ken je ze? De mannen hulp die je vraagt en die eerst aan de koffie gaan omdat het zo hoort? Ze roken een sigaret ( ik stuur ze buiten) en wordt de prijs voor de klus gemaakt. Dat dacht je dan... Ze zijn niet assertief en doen het wel voor niks zeggen ze. Bij mij niet! Eerst overleg! Boter bij de vis!  Tegenwoordig vraag ik of ze snel zijn want ik heb eens een uurloon betaald aan een meneer die een dag nodig had om een gordijnrail op te hangen. Dure grap... Nu stel ik een totaal bedrag klusgeld voor en als de meneer een uitkering heeft krijgt hij de klus in natura....eh... in boodschappen betaald. Pakjes shag koop ik niet meer om de helpende hand niet naar de eeuwige kamperfoelie velden te sturen. Het zou zijn alsof je iemand arsenicum gaf of zo... De mannen beginnen ruige verhalen te vertellen aan de koffie en ik probeer dan bewonderend kindvrouwtje te spelen wat me echt niet gemakkelijk afgaat. Ik merk dat ze aanbeden willen worden...en ik ben niet zo van de aanbidderige... 
 
Eindelijk beginnen ze dan aan het werk als ik half snikkend de boormachine in handbereik heb gelegd of zo... Steevast boren ze in waterleidingen of stroomkabels waardoor de enexis moet worden gebeld... of de WML. Dat is ze nog nooit gebeurd zeggen ze dan en zal wel aan mijn muren liggen. Ze maken te grote gaten waar de plug met schroef en al zo in en uit kan reizen. Wat lucifertjes ernaast helpt wel eens en wat gips. Ik heb eens na het plaatsen van een plank aan de muur een stapel boeken onder de plank moeten leggen die er eigenlijk op moesten. De plank hield niet.... Ik heb de plank eraf gehaald, de gaten gedicht en een tafel tegen de muur gezet.... Een man vragen me te helpen mijn wollen vloerkleed van boven te halen en op het zomerkleed te leggen leek me dus geen goed idee.... De vragen die je alleen al beantwoorden moet...waarom kleed op kleed en en... Weten zij veel van consuminderen...
 
Dat wollen vloerkleed daar hoort een verhaal bij... Het werd bij het groot vuil gelegd en ik heb het op mijn hofje gelegd waar vele emmers regenwater erop werden gekeild. De SUNSODA en de zomerzon kwamen eraan te pas en een flinke kokosborstel... Een dag en een nacht heeft hij in de week gelegen en heb ik hem opgerold. Aan een kant van de rol drie bakstenen onder de rol en om de halve meter twee en een baksteen. Aan het einde van de rol liep het meeste water eruit en ja... toen moest een sterke man eraan te pas komen om dat loeizware kleed op een stellage te hangen. Een rij tuinstoelen en een trapje en nog zoiets... De winterschilder was op dat moment “toevallig” bij me bezig en die vraagt nergens naar...want hij kent dit zot mens al eeuwen. Hij was bereid de rol samen met mij over de stellage te hangen. Ik heb daarbij gepast zijn spierbundels geprezen. Het sop werd van het kleed gespoeld met twee regentonnen hemelwater. Het vuil verdween met het water in de put en de hittegolf droogde in drie dagen mijn kleed. Ik heb het kleed op een schoon geveegd stoepje opgerold en aanmerkelijk lichter in gewicht twee pantybenen erom gebonden. Het kleed werd in etappes de trap op gesleurd en in de rommelkamer gelegd tot de winter zou komen...
 
En nu... komt de kou en werd het kleed de trap af gekeild. Het zomerkleed moet weg want is nu zo vaak geschrobd dat het te dun is geworden. Wegdoen is een vreemd woord voor een consumindermens dus werd het zomerkleed ondertapijt voor het wollenwintervloerkleed. De tafel kantel ik gewoon en rol hem van het kleed af. Even goed stofzuigen en het
begin van het winterkleed goed recht aanleggen want schuiven kan niet meer... De tafel weer erop kantelen
en voorzichtig schuiven. Pootjes van de bank erop en voilà. Heerlijk warm wollen kleed met ondertapijt. Voetjes warm...alles warm weet je nog? Als Floor nu alsjeblief niet erop wil kotsen hou ik het jaren schoon....Oh ja en het bezoek geen plaid van de bank trekt waar een soepje in staat te trekken...
 
Tip 3
Pinda rotsjes maken van chocolade letters...
Twee grote puur chocolade letters en een zak ongezouten pinda’s heb je nodig voor een berg pindarotsjes. Zet een vuurvaste schaal in een pannetje water en zorg dat het water halverwege de schaal komt.Tussen schaal en pan voor de duidelijkheid. Binnenin de schaal mag geen water komen. Zet de pan op het gas en breek de stukken chocola in de kom. Als de chocolade gesmolten is roer je daar een zak pinda’s door. In etappes maar want misschien zijn jouw letters kleiner dan de mijne en je zak pinda’s groter.
roer zoveel pinda door de chocola als kan en ze allemaal bedekt zijn met chocola. Vet een plaat dun in met zonnebloemolie en leg met twee lepeltjes kleine hoopjes op de ingevette plaat. Even afkoelen en daarna even in de koelkast om sneller diep te koelen. Met een pannenkoekmes de hoopjes losmaken en in een bonbonschaaltje leggen. In de koelkast blijven ze het lekkerste tussen de uitgifte door en zie je ze niet...wat wel aan te raden is...
 
Gebruik geen witte chocolade want dat is geen chocolade en melk chocolade blijft zachter. Lees de ingrediënten achterop het pak... er moet minimaal 48% cacao bestanddelen in zitten wat meestal wel klopt. Daaronder heet het chocolade fantasie...zoiets als “roomboter” koeken zonder roomboter maar waarvan de plaat met roomboter werd ingevet.
 
Mijn leventje...
Tussendoor het sleepwerk heb ik samen met Theo en Jozé de broodlijn uitgegeven... We konden nog zes bigshoppers vullen met goed spul van de goede gaven en de uiterste houdbare producten direct doorgeven... De meeste producten zijn tot uiterste verkoopdatum 25 december en zijn 26 december nog prima. Brood van eergisteren is ook niets mis mee zeker als het muesli of rozijnenbrood is. Jelle die nog steeds geen leefgeld krijgt nam vijf maaltijd salades mee voor elk gezinslid een. Twee grote zakken wortel met uien en gaf Jozé hem 20 euro voor de aardappels mee en wat we niet hebben. Er waren rookworsten voor bij de hutspot en yoghurt na... Er was brood met vleesbeleg en melkdrank plus thee en melk. Jelle nam de pakketten gevulde pompoen mee en “de vrouw” zou daar wel iets van maken vertelde hij... Nog wat eieren voor omelet op brood  en alweer vier dagen eten voor het gezin van vijf personen. We dragen ze het nieuwe jaar in tot de rechter weer zijn toga aanschuift en die nieuwe bewindvoerder aanstelt... Dochtertje speelt zo leuk met de baby born vertelde Jelle.. wat dat ook kan zijn. (van onze Kerstman gekregen) en ik krijg een krop in de keel als ik zie hoe gelukkig de man is.  Kerst vieren na kerst... Ik kreeg weer een zoen en die krijg ik veel want ze moeten hun blijheid kwijt. Mevrouw M was weer diep ontroerd door de gevulde bigshopper die ze nog te goed had. Had ze bijna ontlopen omdat ze niets zei...maar ik had het gemerkt... Ze heeft haar uitgroei blond bijgewerkt zag ik en was weer wat opgemaakt... Ze verheugd zich op de volgende kringochtend de 4e januari. Haar leven heeft weer glans...Mevrouw A liet me foto’s zien van de grote pan ragout die ze maakte voor peanuts. Dit jaar geen gore dure blikjes en ze is de hemel in geprezen...door hasband en het aangeschoven bezoek. Een beetje vreemd vond ik de erwten en wortels naast het ragoutbakje... Er lag ook sla langs zag ik en dat was goed. Een blik ragout kopen daar krijg je geen bewondering voor maar zelf ragout maken zeker wel...waar ook nog geen lijken in dreven...nou ja een kleintje voor opa die kip in zijn ragout wil. Mevrouw is heel benieuwd wat ik als thema in de vrijdagmiddag kookworkshop heb de 4e januari... en ze zal verwonderd zijn...
 
Annemiek