dinsdag 4 december 2018

Mijmering 108 Kerststuk van laminaat, de telefoon in de SUNSODA en de rolcontainer bij de PLUS

Beste mensen,

Wijs wordt de mens
die in het levensspel beurtelings
speler en toeschouwer is...

Annemiek.
 
108 Consumindermijmering 2018.
 
Tip.
Wat er al is... hoef je niet te kopen. Hergebruik van spul waar je niet aan zou denken. Iedereen weet dat geïmpregneerd hout langer meegaat. Daar kan je dure olie voor kopen maar hergebruik friet olie doet het ook. Ik zag dat de olie container bij de PLUS vol was en heb enkele flacons olie meegenomen. De olie wordt gezeefd door een oude theedoek. Met een zachte bezem wordt de schutting schoon geveegd. Een rijtje wijkbladen op de klinkertjes en met een zacht borsteltje of witkwast wordt de olie dun op de planken gesmeerd. Laat maar lekker intrekken en kan zo nodig na drie dagen nog eens. De olie dringt diep in het hout en laat een matte glans achter en de structuur van het hout blijft zichtbaar. De vergroening/vergrijzing verdwijnt, het hout zal niet splijten en het regenwater niet meer indringen waardoor het hout langer meegaat....De druppels lopen er zo af... De frietlucht? verdwijnt bij de eerste vorstnacht. Dat is ook de reden dan je geurtjes uit dure kleding krijgt. Hang ze een nacht buiten als het vriest....
 
Als ik zin heb kwast ik de wilgenschermen met olie. Deze tijd van lege moestuin is uitermate geschikt voor dit tuinwerk. Elke keer een stukje wanneer je tijd hebt en een frisse neus wilt halen. De zelf gevlochten manden krijgen een oliebeurtje en de van wilde wingerd snoeihout  gemaakte kransen. De oude houten tuinstoel die daardoor nog een eeuwigheid meegaat. Ik wil zo graag met haar samen oud worden. Het tuingereedschap wordt met de staalborstel nog even schoon gemaakt en krijgt een olie laagje. Het heerlijke blije gevoel daarbij komt maar voor een deel van dat het niets kost maar vooral omdat de olie wordt hergebruikt en natuurlijk kan dat ook door ze in de container te laten liggen. Ze maken zeep van die olie...maar toch. Ik kan het hergebruik nu zelf zien en de blijheid ervan voelen. Er wordt geen geld uit geslagen... De olie verduurzaamd mijn schutting en en...en hoeft minder snel vervangen te worden. Dat scheelt weer grondstoffen van de aarde....en meer bodem in mijn portemonnee...
 
Tip 2
Nog meer hergebruik....
Gerda ontwerpt de mooiste Kerststukken op consuminder wijze. Korte stukjes laminaat die over waren worden met een zuinig geknipt sneeuwdekentje overspannen. Een tipje kit of kleine stukjes dubbelzijdig plakband. Allerlei rest Kerstballen die mensen naar ons toe brengen zonder ophangringetje enz. kunnen verwerkt door een tipje kit op bal en sneeuwdekentje maar eerst wordt een kruislingse snee in het dekentje geknipt waar de voetjes van wijnglazen doorheen gaan. Voordat ze worden neergezet eerst een flinke dot kit waar het glas moet komen. Glas erop en aandrukken en de flapjes sneeuwdeken weer sluiten rond de steel van het glas. Meerdere en verschillende wijnglazen kan best. Zand in het glas en eventueel wat steentjes waarop een theelichtje komt....
 
Zoek een plastic bakje van vlees of de chinees... of weetikveel, een beetje langwerpig en laag. Knip eventueel op maat en plak met kit of dubbelzijdig plakband op het sneeuwdekentje (zie foto’s) Een oase blok 24 uur in (regen)water leggen. Die komt in het bakje waarin je coniferentakjes of ander groen steekt en dennenappeltjes en een strik wat maar mooi voor jou is....  Giet eenmaal per week een halve liter water in het plastic bakje en je stuk gaat tot driekoningen mee.....
 
Tip 3
Denise raspte een hele dikke kaasblok van een goedkoop merk De kaas in zakjes ingevroren heb je altijd geraspte kaas bij de hand en weet je wat je eet. Gekochte gerapte kaas is aan kiloprijs veel duurder en wordt gemengd met zetmeel om de kaas minder plakkerig te maken plus kleurstof. Ze wordt gemaakt van “gebrekskaas” waar ongedierte aan heeft gegeten of de korst is beschadigd of door schimmel aangetast. Het slechte stuk zal er wel afgesneden worden neem ik aan? Maar waarom zou je viermaal zoveel betalen voor wat je zelf kan verdienen? Zo gaat het met alles waar mensenhanden aan moesten werken. Gesneden sla en kool en fruit en rauwkost.... Er moet voor al dat werk betaald worden en komt er zooi bij om het langer houdbaar te maken en de kleur zo nodig aangepast. Dat wil je toch niet? Je bent toch geen kleuter die ze voor de gek kunnen houden?
 
Met gepaneerd vlees gaat het ook zo, daar komt niet voor niets een jasje omheen en alle “afval” hoeft niet weg en kan verwerkt maar meestal betaal je nog extra kiloprijs omdat er meer werkuren inzitten die betaald moeten worden om afval ergens onder te stoppen.  Begrijp je dat ik alles moet zien en hele kool en groenten koop, de kaas zelf rasp en de aardappeltjes zelf schil? Wat je zelf doet hoeft niet betaald te worden....en verdien je een behoorlijk uurloon zelf.
 
Tip 4
In de groene waterkoker op mijn aanrecht komt het koude water voordat het warme uit de leiding komt voor het afwassen. Ik schreef er al over. goed voor koffie of thee of om mee te koken. Gezuiverd water hoeft niet weggegooid. De oranje waterkoker rechts op het aanrecht bevat regenwater uit de regenton die nu boordevol zit. Ik merk als het regenwater bij de hand staat...ik het nog meer inzet als gezuiverd water niet echt nodig is....Dat is meer dan je denkt....
 
Gekookt in een pannetje op een handvol soda gieten als de afvoer minder goed afloopt. (doe ik meestal eenmaal per maand preventief) Ook maar het wasbakje in de badkamer en de douche afvoer.
Regenwater in de pan koken als ik au bain marie eigeel wil kloppen.
Even snel iets afspoelen of in de week zetten
De wok of koekenpan mee afblussen direct na gebruik, (kan later nog even door het afwas sop)
Een beetje water op de vloer waar Floor heeft gekotst en met de wc afwasborstel even schrobben.
Misschien zijn er nog veel meer zaken want ik grijp al automatisch naar rechts als ik het met ongezuiverd water af kan doen....
En natuurlijk het toilet mee doorspoelen nu er zoveel water is, waarvoor je een gieter kan gebruiken....De grote boodschap met meer water wegspoelen om verstopping in de riolering tegen te gaan.
 
Tip 5
Ik heb de sjaals mand eens opgeruimd want ik draag toch steeds dezelfde vijf om en om. Net wat ik aanheb.... De vijf zijn gewassen gestreken en op kleerhangers gehangen. Drie tegelijk kunnen op een dwarslatje en kreuken ze niet. De rest kan naar het consuminderhuis...... De sjaals mand is uit de wereld. en overbodig.
 
Tip 6
De telefoon zit constant aan mijn oor in deze tijd en als ik met een klusje bezig ben gaat het kreng weer af. Het resultaat is een vies telefoontje... brrrr. Met een wattenstokje in de SUNSODA gedoopt rondom de toetsen het vuil verwijderen kan in een minuutje... Met een schone doek afvegen en voilà.... als nieuw. Zo kan het ook met het toetsenbord van de PC en de gleufjes en richeltjes van mijn foto apparaat. Dat is een NIKON coolpix shockproof en water en stofdicht omdat ik het ding wel eens in de tuin kwijt raak of in de bloem of het deeg laat vallen. Ik stond eens voor het raam naar een stortbui te kijken... “Oh” dacht ik nog... “Daar ligt een foto apparaat op de tuintafel,”... Laat het nou de mijne zijn...niets aan de hand daar kan hij dus tegen.
 
Tip 7.
Half landgraaf hoest niest en snottert. Luchtweginfectie en iemand is het uiteindelijk gelukt me aan te steken. Echt ziek was ik ervan en dat kan ik nu niet hebben... Ik heb twee dagen lang liters salie thee gedronken tot het me de oren uitkwam... Helemaal genezen alleen nog wat slijm wat opgehoest wordt. Geen lopende neus geen keelpijn geen hoofdpijn meer en de koorts weg.... Een record in twee dagen en wil ik nogmaals iedereen aanraden of eraan herinneren in het voorjaar een salie plant in zijn tuin te zetten....
 
Mijn leventje...
Bij de PLUS mochten we een rolcontainer zetten (zie foto's boven) met de vraag of de klanten houdbare boodschappen willen geven aan het consuminderhuis. Gerda en ik hebben de rolcontainer versiert en ik heb bundeltjes gedichten eraan gehangen. Die mogen de mensen gratis meenemen als dank. In het gedicht staat beschreven hoeveel geluk eenvoudig leven je brengt... als je de huur kan betalen is al alles...
 
Jozé en ikke zijn bij de JUMBO gaan onderhandelen over de bigshoppers gevuld met gekochte boodschappen voor de gezinnen in crisis. Het werd een lang gesprek en ik heb natuurlijk beeldend vertelt waarom we korting moeten krijgen. We hebben de keuze gemaakt dit jaar geen lijken ( diertjes dus vlees) in te kopen maar wel peulvruchten als vleesvervanger. We hebben goed meegedacht met moeder Aarde en geen plastic verpakking gekozen als het anders kon. We zijn voor gezond gegaan en zilvervliesrijst gekozen in plaats van witte rijst. De rest verklappen we niet en om te beginnen zijn voor 60 gezinnen boodschappen besteld. Natuurlijk moet daar nog meer bij zolang er geld binnenkomt kunnen we kopen.... We willen ook envelopjes bijsluiten als het kan met niet alleen een gedicht erin. Voor de aankoop van verse groente en fruit...
 
Jelle van Kerstverhaal twee hoorde vandaag dat hij 1 december toch geen leefgeld heeft gekregen. Er was door de bewindvoerder een rekening van betaald. De meneer van de gemeente (die Jack heet) heeft nu toestemming van Jelle om in zijn naam te handelen en werd er heel wat heen en weer gebeld. Jelle krijgt nu wellicht volgende week leefgeld maar wordt het bedrag lager, 200 euro per maand dus vier weken en drie dagen per maand dat is 40 euro per week. Wordt vervolgt... Ik kwam vandaag de Sint nog tegen en bedacht ik dat ik Jelle in het grote sinterklazenboek had zien staan.... Een grote zak met moed vertrouwen en rust heeft het gezin wel nodig.... Jozé en ikke waren op dennengroen jacht in de schemering. Ik trapte in hondendrollen tot bijna mijn enkel. In mijn mooiste schoudertas draag ik al tijden een snoeischaar mee en toen ik hem wilde pakken had ik een camembert kaasje in mijn hand. Die heb ik een week geleden gekocht en was een beetje uit het model gedrukt... Soms ben ik mijn fiets kwijt.. staat die opeens niet meer in de schuur. Als ik een hartaanval dreig te krijgen bedenk ik me opeens dat ik die in het consuminderhuis vergeten ben... Floor heeft altijd goed eten maar ik hap snap maar een beetje fruit en wat groente tussendoor... Komt goed....en met Jozé is het net zo merk ik wel....
 
Ik heb de meneer van overnachten in de auto nog gebeld om te vragen of nog iets ontbrak... Hij was zo blij met zijn stoel kastje en de TV. Het bed wat een boxspring is en daardoor meer op een slaapbank lijkt dan een bed. Ik zal nog een mooie plaid opduikelen voor hem om het bed idee nog meer te verminderen. Hij leeft in die ene kamer... wonen en slapen en daar komt nog een koelkast bij. Ze hebben wel een gemeenschappelijke keuken waar een koelkast staat maar daaruit wordt gejat vertelde meneer. Teenslippers is ook geen overbodige luxe om te douchen in de gemeenschappelijke douche. Je zou zo schimmel oplopen of mond en klauwzeer. Hij huilde een beetje van dankbare blijheid hoorde ik wel en dat mag omdat ik een beetje zijn moeder ben.... voor even. De onderste twee of drie treden van de trap naar boven heeft hij toch maar weer beklommen.... Van slapen in de auto naar een bed en een thuis... hoe klein ook en voedsel van onze broodlijn en pannetjes om in te koken. Komt goed met meneer....
 
Tot slot even iets anders. De mensen in de verhalen hebben natuurlijk een andere naam. Ze zijn het eens en geven toestemming voor het plaatsen van hun verhalen. Dat moet wel met de nieuw AVG. Voor de meesten is het lezen van eigen sores een verwerking en kunnen ze afstandelijker kijken naar wat hen overkomen is. Er was een mevrouw die zich zorgen maakte en me daarover schreef... Ik plaats nooit een verhaal van iemand die ik zou beschadigen door over haar of hem te schrijven... We praten dit heel uitgebreid door...en weet heel goed wie ik achter de coulissen laat.
 
Annemiek