dinsdag 30 januari 2018

Mijmering 11 Minestronesoep en derdehands bruidsjurk....

Beste mensen,

Als het leven niet loopt zoals we willen,
blijkt dat wij de weg gaan die het lot wil,
of hij die de sla laat groeien heeft een vinger in de pap...

Annemiek.
 
11 Consumindermijmering 2018.
 
Tip.
Mijn vriendin Margaret op bezoek en die houd van soepjes. Minestronesoep op het menu, rijk gevuld met groente met een stokbroodje erbij. Daar duik ik dan de inkuil voor in, want daar liggen nog knolselderijtjes begraven in de vette Limburgse klei. De regenwormen spelen daar rondom krijgertje zag ik.... en dat is goed. Ze graven kanaaltjes die de aarde los houdt waardoor hemelwater zakt.
 
Uit de moestuin kwamen wat pastinaken en veel peterseliewortel die ik nog moest rooien voor de winter, maar dat hoeft niet als het amper vriest. Door de zachte winter staat de bleekselderij ook nog steeds ongeschonden in de border en die heb ik drie stengels armer gemaakt en veel groen, voor in het soepje.
De wortels kwamen uit de super en ik heb 2 losse wortels gekozen die zijn goedkoper dan die in de bakjes. bovendien ga ik bakjes van plastic uit de weg. Ik plukte een losse tomaat tussen de trostomaten uit dan is die ook geruimd. Er kwamen wat losse peren bij en drie stickers op mijn nylon tasje. Peren tomaat en wortels. Geen plastic zakjes hoeraaaaa.

Bij de kassa kennen ze me al. Ik kan me zo voorstellen dat de meneer op kantoor voor zijn beeldschermen die mevrouw in de gaten houdt die de groente zomaar in haar tasje stopt. Dat tasje in het boodschappenmandje met de stickers duidelijk zichtbaar. Daar is niets mis mee... Ik hoorde nog nooit een klacht en ik werd ook nog niet opgepakt en in de boeien geslagen. Die meneer voor zijn beeldscherm is trouwens niet alleen eigenaar van de PLUS maar ook nog de voorzitter van ons Consuminderhuis. Dat zie je aan het aanbod papieren zakjes naast de plastic en de losse eieren die je in een meegebrachte hergebruik eier/doos kan pleuren.. Dat zie je ook aan de kleine koeling waar net op de datum spullen liggen met 50% korting. Er staat een sticker op met de tekst WIJ GOOIEN NIETS WEG! En dat is ook zo want wij als Consuminderhuis krijgen elke dag wat over is en kunnen daar vele mensen in nood mee helpen...
 
Terug naar het soepje...
Er waren nog uien in de schuur en paprika over van de aanbieding afgelopen week. De ingrediënten op een rijtje?
 
Minestronesoep:
2 uien
2 tenen knoflook
2 dikke wortels
stuk knolselderij
1 of 2 tomaten
als je hebt
peterseliewortel en pastinaak
2 a 3 stengels bleekselderij
1 paprika
als je hebt stuk bloemkool
3 groentebouillonblokken
ik had nog minipreitjes die op moesten
rest pasta
scheut olijfolie
peper/zout
 
Werkwijze:
De basis voor vegetarische soepjes is meestal gesnipperde ui fruiten in olijfolie in een soeppan op het gas. Even later de knoflook toevoegen en afblussen met twee liter water. De pastinaak knolselderij en peterseliewortel werden met regenwater afgeschrobd en geschild samen met de wortels. Met leidingwater wassen, klein snijden, in de soep met de bouillonblokken op hoog gas aan het kookpunt brengen. Op laag gas sudderen terwijl je de gewassen tomaat heel in de pan laat dobberen..... Na twee minuut weer op hengelen want dan laat het velletje los. De tomaat ontvellen en in stukken gesneden weer in de pan. De knolselderij laat zich gemakkelijker schillen als je hem in schijven snijdt. De schijven in blokjes. Knolselderij over? Geen probleem...die kan opgemaakt in elk stamppotje....
 
De paprika schoonmaken, in stukjes snijden en ook in de soep. Proef maar eens of er peper/zout bij moet. De bleekselderijstengels kwamen daar nog bij na een wasbeurt in stukjes gesneden. Rijk gevulde groentesoep en kwam de twijfel of ik daar nog pasta in zou doen.... Toch maar een heel klein beetje volkorenkronkels en verandert de soep daardoor van naam. Gevulde groentesoep wordt minestronesoep nadat een huwelijk werd gesloten met wat kronkels.
.
De mini preitjes die nog in de border stonden werden uitgespit gewassen en in julienne gesneden. Die komen de laatste minuut mee dansen.... Toen was Margaret al gearriveerd en rook mijn huis naar verse soep...Dat hoort bij vriendschap als iemand “thuis” komt...
 
Er was een vers stokbroodje dat even in de oven opwarmde en het mooie botervlootje werd op tafel gezet.  Floor heeft daar een royale lik uit genomen toen we even niet keken maar Margaret even later wel. Tja.... toen heb ik maar een ander stuk boter genomen en even op een bordje gelegd. Floor moest de gang op maar eventjes hoor en heeft ze een dutje gedaan boven onder het dekbed. Niets mis mee.....Die boter in de botervloot gebruik ik gewoon verder want ik ben niet vies van Floor.
 
Mijn leventje.....
We hebben de goede oude tijd weer eens opgegraven Margaret en ikke. We kennen elkaar al een leven lang. Ze vind het gezellig bij mij en dat komt zeker omdat geroest tuingereedschap in de “goei” kamer staat en de woonmantel in een hoek in een mand ligt lelijk te wezen, maar hoeveel hou ik van het ding. We zagen dat enkele kleine pompoentjes lagen te schimmelen. Mooi laten schimmelen tot morgen... Dan worden ze geruimd. Ze vond de magnolia blommen mooi die uit de knop springen aan de takken. We hebben energie zuinig besproken want Margaret laat haar huis isoleren. De muren en wellicht de vloeren. De zij en voorgevel worden uitgekrabd en opnieuw gevoegd. Daar staat de regen op. Ze wilde wel eens weten hoeveel zonnepanelen je nodig hebt bij normaal stroom gebruik. Dan moet je niet bij mij zijn want ik weet al tijden niet meer wat normaal is....
 
De zibro kachel? Waar die was gebleven? In de kast startklaar maar twee winters al niet meer gebruikt en door de wollen woonmantel vervangen. Die slurpt geen olie...hooguit een wasbeurt en lig ik met smart te wachten voor de wasmachine tot het ding eruit komt.... We hebben de meterstanden doorgenomen Margaret en ikke...van de slimme meter en ook de teruggave van de stroom die weinig is deze maand maar maakt
de zomer weer goed.... Ik heb gemiddeld 200 KWu stroom over (het verbruik eraf geteld) als de jaarafrekening komt. Goed berekend zou ik zeggen........
 
Margaret gaat eerst maar eens over op isoleren van haar prachtig huisje tegenover de kerk waar ik 100 jaar geleden of zo voor de eerste keer trouwde in een lange bruidsjurk met kant...... Het huwelijk werd niet gezegend met kindjes en dat was niet verwonderlijk want daar moet je iets voor doen wat we achterwege lieten, maar daarover later meer. De bruidsjurk is direct doorgestuurd naar Greetje mijn nichtje in Loon op Zand. Die was driftig aan het oefenen geweest met gevolg. Ze paste net nog in mijn ruime maat bruidsjurk want overgewicht had ik toen al.... plaatselijk! Die jurk had ik overgenomen van een mevrouw met volle borsten en aangezien ik meer een peer model heb zijn wollen sokken in het bovenlijfje gegaan om het verschil in maat te compenseren. Die sokken ben ik gaandeweg de avond tijdens het dansen verloren. Consuminderen was me toen al niet vreemd....Ik zou wel eens willen weten of die bruidsjurk nog verder is doorgegeven of doopjurk is geworden van deze of gene. Daar weet tante Jose uit Loon op zand misschien wel meer van.... ik was blij dat ik het ding kwijt was....Want trouwen deed je in hoofdzaak om thuis weg te komen.....
 
Annemiek